Gå til innhold

Guide: Ekstremkjøling for folk flest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Putte Radiator inne i ett kjøleskap, eller blir det kondens da?Er skapet stort nok skal ikke varmen være mye til problemFryser går sikkert også an

 

Dette vil koste mer en andre løsninger ettersom du hele veien tilfører varme til kjøleskapet og kompressoren må jobbe mer for å opprettholde temperaturen i kjøleskapet :p

Lenke til kommentar

Dette vil koste mer en andre løsninger ettersom du hele veien tilfører varme til kjøleskapet og kompressoren må jobbe mer for å opprettholde temperaturen i kjøleskapet :p

Bor 2 hull på utsiden av veggen og ha X stk bilradiator(er) med temperaturstyrt vifte, og ha ledningen gjennom hullene og inn i maskinen. Det kan bli kjipt om sommeren for maskinen, men det blir bedre for deg iom at temperaturen går ned :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor 2 hull på utsiden av veggen og ha X stk bilradiator(er) med temperaturstyrt vifte, og ha ledningen gjennom hullene og inn i maskinen. Det kan bli kjipt om sommeren for maskinen, men det blir bedre for deg iom at temperaturen går ned :)

 

haha :p borr deg heller ned til vannlina for boligområde ditt og smyg radiatoren inn i røret, da har du kontinuerlig, gratis kjøling :p

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte for 10 år siden å ha pc'en stående ved en rimelig åpen ventil (som jeg modifiserte) og hadde en typisk baderomsvifte stående å dra kald luft inn utenfra (ca -14 grader den dagen jeg testet). Jeg fikk kortslutning. Antar at det er en dårlig ide pga kondens?

 

 

Omtrent det samme som jeg gjorde, bortsett fra at jeg klarte meg uten kortslutning.

Hadde riktignok kabinettet stående i vinduskarmen i -12, lagde til to "trakt" lignende rør hvor jeg monterte 2 stk 120 mm vifter,hvorav den ene trakten sugde inn kaldluft direkte inn på cpu og skjermkort, og den andre trakten også med på monterte vifter blåste det ut av kabinettet igjen.

 

Jada, jeg satt på rommet iført topplue og jakke og kjørte 3DMark for full guffe. Det var jo svinkaldt med vinduene oppe og vifter i hytt og pine. :) Min gamle E6600 klarte faktisk over 4.1ghz kun på luftkjøling.

 

http://valid.canardp...c.php?id=167196

Lenke til kommentar

Spennende, men hva skjer den dagen rørleggeren skal ordne noe hos naboen og stenger hovedkrana?

 

Det är krav på nabovarsel på sånt så om du inte följer med och slår av maskinen är det ditt eget fel.

Dessutom slår sig dagens datamaskiner sig av om det blir för varmt, innan det går sönder. Det var en del generationer sedan man kände lukten av svidd silisium. Undertecknad har brännt en och annan athlon.

Endret av mackanz
Lenke til kommentar

Dette vil koste mer en andre løsninger ettersom du hele veien tilfører varme til kjøleskapet og kompressoren må jobbe mer for å opprettholde temperaturen i kjøleskapet :p

Vanlige kjøleskap har også så ufattelig liten kjølekapasitet, at både skapet og maskina di ville vært overoppheta før du hadde kommet halvveis gjennom første benchmark. Kjøleskapene hjemme i husene til folk kjører på 30-40 gram med isobutan (R600a), ved -0,55 bar, slik at fordampningstemperaturen havner på rundt -25-30C. Dette med en gass som har kondenseringstemp på kun -12C. En konvensjonell fasekjøler er fyllt med alt fra 70-140 gram med gass (r134/r404/r507/osv) som har kondenseringstemp fra -26 til -50C, slik at man kan fordampe de ved 0-1 bar og oppnå samme temperatur, men fortsatt ha veldig stor kjølekapasitet. Dagens kjøleskap og frysere kjøres altså i vakum for å kunne oppnå lav nok temperatur, men er veldig følsom for termisk belastning.

Lenke til kommentar

Det är krav på nabovarsel på sånt så om du inte följer med och slår av maskinen är det ditt eget fel.

Dessutom slår sig dagens datamaskiner sig av om det blir för varmt, innan det går sönder. Det var en del generationer sedan man kände lukten av svidd silisium. Undertecknad har brännt en och annan athlon.

Du har selvfølgelig rett i alt det du skriver, men det hender at man ikke får med seg slike varsler eller at varslingen ikke er god nok. Men ditt viktigste poeng er selvfølgelig at PCen skrur seg av ved for høy temperatur.

Lenke til kommentar

Har brukt noe lignende selv, og det er veldig effektivt - dog jeg vilel annbefalt noen små endringer her og der.

 

Oppsettet ejg brukte brukte en varmeveksler. du mister da fordelen med å unngå pumpe, men du kan da sette opp en mye renere og kontrollert loop med antikorosjonsmidler og denslags om man ønsker. Et strupeledd for vannforsyningen samt en solenoid-valve (magnetventil heter det på norsk?) er også å annbefale. Da kan du ikke bare regulere kjølemengden etter behov så du ikke sløser for mye vann (det trengs egentlig ekstremt lite tilflyt fra kranen siden varmen aldri får bygge seg opp) samt at solenoiden kan åpne og stoppe vannstrømmen automatisk når du slår på og av maskinen.

 

Aller mest spennende hadde det vært om man klarte å ordne seg en eller annen form for eletronisk styrt strupeledd som kunne åpne og lukke basert på vifte-turtall (slik at du kunne få den til å reagere basert på temperatur og bruke hovedkortets innebygde temperaturstyringsmuligheter for å optimisere vannflyten etter behov). Akkurat den biten fikk jeg aldri gjort (brukte bare en manuell kran for å justere) men hvis noen vet om en løsning for noe sånt så hadde det vært artig å vite om...

 

I uansett tilfelle så er det vel uansett ikke å annbefale for langtidsbruk så lenge du betaler for vannet - og selv om du ikke gjør det så måtte du vel uansett som minimum optimisere vannflyten til en mengde som ikke sløste alt for mye med naturressursene. Som sagt trengs det egentlig veldig lav tilførsel av nytt kald vann så det skal ikke mye til for å likevel oppnå meget bra temperatur.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

For det første, håper jeg at kabinettet er godt jordet.

 

Ellers vil det oppstå kondens på utsiden av vannslangen inne i kabinettet og dette vil kunne dryppe og kortslutte komponentene.

 

Poenget med kondens er absolutt helt riktig - det er noe man må enten forebygge med isolasjon eller forhindre ved å unngå for lav vanntemperatur (enda en go grunn til at det kan være lurt å ta i bruk et ekstra ledd med varmeveksler forøvrig).

 

Men hva har jordingen med kondensen å gjøre? Den forstod jeg ikke helt. Du skriver som om det ene medfører det andre...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...