Gå til innhold

Steam er lansert for Linux (Linux)


Anbefalte innlegg

Det koster null dollar. Likevel må jeg registrere meg for å laste det ned. Jeg ville bare laste ned for å teste programmet, ikke for å kjøpe spill. :-(

Ja, det er særs få spel du kan innstallere utan registrering uansett. Men betalingskort blir du ikkje nøydd til å registrere. :)

Du er ikkje nøydd til å kjøpe spel... du kan velge å benytte deg av kun Free-To-Play spel f.eks. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfordringen med å få Steam-spill til Linux generelt er vel spill programmert for DirectX (Direct3D), uten OpenGL støtte. Nå har jeg tilnærmet ingen erfaring med programmering, men jeg ser for meg at det kan bli avansert å porte over DirectX spill til Linux.

 

Hva blir det neste, mon tro? Steam til ARM? ;)

Lenke til kommentar

Kommer det snart på Amiga? Brukerbasen er vel av samme størrelse?

Der kan jeg bevise at du tar grundig feil, allerede ved slutten av januar etter én måned med åpen beta utgjorde Linux-brukere halvparten så mange brukere som OS X-brukere, det er ikke verst etter én måned!

 

Oppsummert her:

Windows 8 (all) - 8.76%   6.93%   +1.83%
Windows 7 (all) - 69.73%  70.47%   -0.74%
Windows Vista (all) - 6.02%   6.96%   -0.94%
Windows XP (all) - 10.05%  10.44%   -0.39%
OS X (all) - 3.56%   3.72%   -0.16%
Ubuntu (all) - 1.12%   0.80%   +0.32%
Ubuntu + Other - 1.88%   1.51%   +0.37%
Avrundingsfeil - 0.03%
Ubuntu 12.10 64 bit - 0.43%   0.29%   +0.14%
Ubuntu 12.04.1 LTS 64 bit - 0.33%   0.26%   +0.07%
Ubuntu 12.04.1 LTS - 0.17%   0.13%   +0.04%
Ubuntu 12.10 - 0.19%   0.12%   +0.07%
Other - 0.76%   0.71%   +0.05%

 

Hva er vitsen med slike tåpelige innlegg?

Dessverre er det enkelte som ikke har bedre å ta seg til enn å sabotere diskusjoner om Linux. Det er visse personer som går igjen, og jeg synes mest synd på dem.

 

Utfordringen med å få Steam-spill til Linux generelt er vel spill programmert for DirectX (Direct3D), uten OpenGL støtte. Nå har jeg tilnærmet ingen erfaring med programmering, men jeg ser for meg at det kan bli avansert å porte over DirectX spill til Linux.

Det er ikke så vanskelig som du tror. Valve har ikke portet sine gamle spill over til OpenGL, de har laget et translasjonslag mellom Direct3D-kall og OpenGL (litt ala hvordan Wine gjør det), som de tilbyr til andre utviklere også. Interessant nok har OpenGL(2.0) med dette translasjonslaget mindre overhead enn Direct3D (versjon 9.0b).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...