Gå til innhold

Ultratele objektiver


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kikket litt på ultratele objektiver for tiden og det ser ut som om det i hovedsak er to forskjellige brenvidder å velge mellom, 800mm fast og 650-1300mm zoom.

 

800mm er speilobjektiver, mens 650-1300mm er et "vanlig" objektiv.

 

 

Det jeg da lurer litt på er hva som er best av de to ovennevnte gruppene, og hvilke objektiver er best innenfor disse gruppene?

 

I 800mm gruppen har man følgende speilobjektiver:

 

Phoenix 800mm Telephoto Mirror Lens PRIS: 179,95 USD

Rokinon 800mm Telephoto Mirror Lens PRIS: 184 USD

Vivitar 800mm Telephoto Mirror Lens PRIS: 184 USD

Samyang 800mm Telephoto Mirror Lens PRIS: 189,99 USD

Bower 800mm Telephoto Mirror Lens PRIS: 239,99 USD

 

 

 

I 650-1300mm gruppen har man følgende vanlige objektiver:

 

Vivitar 650-1300mm Telephoto Zoom Lens PRIS: 239,95 USD

Samyang 650-1300mm Telephoto Zoom Lens PRIS: 239,99 USD

Rokinon 650-1300mm Telephoto Zoom Lens PRIS: 241 USD

Opteka 650-1300mm Telephoto Zoom Lens PRIS: 245 USD

Phoenix 650-1300mm Telephoto Zoom Lens PRIS: 249 USD

Bower 650-1300mm Telephoto Zoom Lens PRIS: 299 USD

 

 

 

Først tenkte jeg at alle disse sikkert er identiske, kun med forskjellige branding. Men så ser jeg at de har forskjellig vekt, nærgrenser og litt forskjellig annet. Så da må de vel være optisk forskjellige tenker jeg, og da også ha forskjellig optisk ytelse.

 

Er det noen med kjennskap til dette som vet hva som gir best kvalitet?

Størrelsen har ingenting å si for meg, ønsker kun best mulig bilde :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tomsi42 har rett du kan legge til Vivitar også. Her skal jeg spare deg penger IceBlitz.

Jeg har selv hatt 1200mm Vivitar/Samyang speil-tele og mer ubrukelig objektiv skal du lete lenge etter. 650-1300mm er også rimelig dårlig optisk.

Du vil få bedre kvalitet ved å croppe en telezoom slik som en på 200mm.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

:( Det var ikke overraskende men skuffende å få bekreftet.

 

Har Panasonic 100-300mm som tilsvarer 200-600mm på fullformat, og den optiske ytelsen på 300mm (600mm) på F8 er faktisk meget bra på dette objektivet.

 

Men på 100% crop fikk jeg alikevel ikke månen over hele bildet. Så litt bedre burde det vel bli med et objektiv som dette?

 

100% crop på 300mm tilsvarer 780mm. Derfor er jeg svært nysgjerrig på hva som yter best av ovennevnte speiltele og zoomobjektiv. Dessuten ønsker jeg meg en supertele som et leketøy også, ganske mye brennvidde for pengene :)

 

Men ang det du sier at det er samme merke; om man ser man på feks Rokinon og Bower så har de totalt forskjellige specs, også optisk:

 

post-131058-0-84744400-1360745703_thumb.jpg

 

 

Så da er vel ytelsen også forskjellig?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

En speiltele kan lages ok til den prisen, men man får fast blender som gjør bildet i søkeren ganske mørkt og det er vanskelig å stille fokus. 650-1300 "objektivene" er elendige og gir dårligere bilder enn et 300 mm objektiv som ikke er mye dyrere. Når jeg skriver "objektiv" så er det fordi begge disse typene er konstruert som teleskoper og gir dårlig til elendig konstrast hvis ikke mesteparten av bildet er sort som en nattehimmel.

 

Her er en test som viser at kvaliteten slettes ikke er så dårlig på speilobjektivet hvis man justerer kontrasten i ettertid, der han har greid å få noe som helst i fokus så får man betydelig flere detaljer enn med Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

 

http://lensduel.com/samyang_800_duel/

 

Men du vil trenge et veldig stødig og dyrt stativ før 800 mm blir behagelig å bruke på f/8, og tålmodighet uten like for å finne fokus og sortere ut alle bildene som blir bare grøt.

Endret av Kristallo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

:( Det var ikke overraskende men skuffende å få bekreftet.

 

Har Panasonic 100-300mm som tilsvarer 200-600mm på fullformat, og den optiske ytelsen på 300mm (600mm) på F8 er faktisk meget bra på dette objektivet.

 

Men på 100% crop fikk jeg alikevel ikke månen over hele bildet. Så litt bedre burde det vel bli med et objektiv som dette?

 

100% crop på 300mm tilsvarer 780mm. Derfor er jeg svært nysgjerrig på hva som yter best av ovennevnte speiltele og zoomobjektiv. Dessuten ønsker jeg meg en supertele som et leketøy også, ganske mye brennvidde for pengene :)

 

Men ang det du sier at det er samme merke; om man ser man på feks Rokinon og Bower så har de totalt forskjellige specs, også optisk:

 

post-131058-0-84744400-1360745703_thumb.jpg

 

 

Så da er vel ytelsen også forskjellig?

 

Stemmer at det er to forskjellige utgaver ja. En skal visstnok ha litt bedre optikk (HD/ED utgave?). Drev å søkte gjennom dette for ca ett år siden, husker ikke hvor jeg fant det. Hvis du vil at nesten hele månen skal fylle brikken, bør du heller invisterer i et ordentlig teleskop feks. http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5540_Skywatcher-EVOSTAR-ED80-ED-APO-80-600mm-2--FOC-MICRO.html

 

Men selv med 600mm brennvidde fylte ikke månen opp hele Canon crop brikken.

Så mitt tips er bruk 100-300mm den er veldig god til prisen og spar eventuelt opp til en Apokromatisk refraktor.

 

Ett solid stativ er et must for fokusering med speiltele, jeg ville styrt unna.

Lenke til kommentar

Ja skjønner :)

 

Men du vil altså uansett anbefale zoomobjektivet fremfor speilobjektivet?

Dette er noe jeg ikke ønsker å bruke mye penger på i begynnelsen, skal som sagt bare være et leketøy :)

Og det er såpass billig at dersom jeg skulle ende opp med å ikke bruke det taper jeg ikke så mye penger og kan sikkert selge det for noen kroner også.

 

Får sende BH en mail og høre hva de mener er best av telezoomene :)

 

Ser at Rokinon veier mer men har mindre linser og grupper enn Boweren, så tør ikke gjette på hvilken som er best engang :p

 

EDIT: Btw, ser ut som om 650-1300mm gjør det ganske bra i test sammenlignet med sigma 300mm med 2x teleconverter :)

 

http://www.toledo-bend.us/index.asp?opteka

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at du vil få skarpere måne med å croppe dagens 300mm bilde enn å bruke en av de objektivene du har foreslått.

 

Da anbefaler jeg heller at du ser etter en brukt Nikkor 300-500mm f/4-5.6. Gjerne i kombinasjon med en telekonverter.

 

En Nikkor 300mm f/4 er nok en del skarpere enn din zoom på 300mm forøvrig ...

 

Apropos 100-300mm og skarphet. Roger på LensRental er på utkikk etter et nytt system, mye pga. at 100-300mm-en yter for dårlig ...

Lenke til kommentar

Skal ikke brukes til astrofoto primært, men litt månebilder vil det jo bli :) Jeg er generelt sett på utkikk etter et leketøy med insane brennvidde som jeg kan bruke til det meste som trenger tele.

 

Men blir nok å gå for Samyang 800mm da den scorer veldig bra igrunn, og den koster 2000kr på Japan Photo bare :)

Lenke til kommentar

Men blir nok å gå for Samyang 800mm da den scorer veldig bra igrunn, og den koster 2000kr på Japan Photo bare :)

Håper du skriver litt om inntrykket ditt når du får prøvet ut noe Ultra Tele i praksis.

 

Blir du fristet til å sjekke mer rundt Maksutov Cassegrain speil teler så er dette spesialister som sikker svarer på spørsmål; http://www.telescope...vs/MTO/MTO.html

 

Bilde med et Utvalg av ultra teler (ikke speil) http://www.flickr.co...kie/5192284888/

 

Nikon 2000mm speiltele; http://www.flickr.co...han/3521717862/

Lenke til kommentar

Ja, speilteler er jo litt kult syntes jeg :)

 

Blir på en måte noe litt spesielt som ikke alle andre har, et gøyalt leketøy. Og så blir jo bokeh-en litt sprø som jeg også syntes er stilig.

 

Ja, kjøper jeg kommer jeg til å dele mine erfaringer så omfattende jeg kan siden det er så lite info fra før om dette, hvertfall på norske forumer :)

 

800mm, som tilsvarer 1600mm på ff er ganske drøyt så det kan bli gøy å prøve. Dof-en blir nok også ganske insane ser jeg for meg.

 

Blir som en 200mm F2 på dybdeskarpheten med samme utsnitt ifølge min hjerne som for øyeblikket lukter bacon av all jobbingen på jobb i dag :) Så om jeg tar feil nå håper jeg å bli unnskyldt :)

 

Et portrett med halvkropp utsnitt og bakgrunn langt unna kan nok bli litt kult, spesielt om kvelden mtp på alle runde ringene som vil komme av lyskilder i bakgrunnen :) Freaky styles for freaky photographers :dribble:

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Bedre å spare opp til en Sigma 150-500mm som flere nevner.

2000kr for Samayng 500mm F8 er veldig overpriset.

 

Her er noe forumtråder jeg fant med litt søking:

Samyang 500mm f/6.3

Samyang 500mm f/8 Mirror

Bower 800mm f/8 (Denne hadde jeg ikke brukbar på stativ engang)

Vurderer kjøp av (super)telezoom

 

Eventuelt kjøp den brukt billigere:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39496343&kwUnica=500mm

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale Canon FDn 500mm f4.5L, hvis du klarer å få tak i en. Har hatt den et par måneder og lekt litt med den. Kan være en utfordring å treffe med fokus, men det er noe man lærer seg til, trenger dog en eller annen form for støtte. Den er ganske skarp når du først treffer, sliter heller ikke med feilfortegninger selv på f4.5, kun ved helt ekstreme kontrastforskjeller. Her er en, riktignok har den fått litt mer juling enn mitt eksemplar, samt at den har litt fungus og må i så tilfelle renses... Men, det her er helt avsindig blodpris, uansett hvor god stand den er i, nesten tre ganger så mye som jeg gav for min fra Keh.com

 

Ellers, så kan det være noe å se etter en Nikon 500mm f4P Ai-s, de skal være ganske spektakulært bra, hvis du trives med manuell fokus.

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Men som sagt er jeg ute etter et leketøy og da blir 150-500, 500 FDn osv altfor dyre.

 

Jeg har en telezoom jeg er meget fornøyd med, 100-300mm fra Panny (som tilsvarer 200-600mm på ff).

 

Så jeg har bestemt meg for å gå for Samyang 800mm-eren til 2000kr hos Japan Photo :) Det finnes nok ikke noe annet noe sted som gir mer brennvidde og bildekvalitet for pengene etter det jeg forstår :)

 

Hadde jeg vært ute etter noe seriøst noe ville jeg selvfølgelig gått langt høyere i pris men dette er kun til lek, på samme nivå som et barn liker å leke i sandkassen. Jeg kommer nok aldri til å bruke det til å ta flotte fotografier og publiserer på nett, det skal kun brukes til egen underholdning :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...