Gå til innhold

Microsoft angriper Gmail


Anbefalte innlegg

Fra artikkelen:

Tidligere har Microsoft ropt etter staten fordi det fremdeles ikke finnes noen egen YouTube-app til Windows Phone

Var forøvrig dette jeg siktet til i mitt første innlegg. Dette er ikke MS som klager på at Google ikke har laget en app (de kan gjøre som de vil), men at Google målrettet ødelegger alle forsøk på å lage YouTube app til Windows Phone ved å hindre tilgang. Samme prøvde de med Google Maps (ikke et problem, Nokia kartene på Lumia 920 eier Gmaps opplevelsen på min forrige Android).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lønner seg med skittkastningspakker. I alle fall dersom det er viktigere å gni skit på motstanderens navn enn å holde sitt eget reint.

 

Og det er litt seint for Microsoft å holde sitt eget reint.

 

Forøvrig så har mine erfaringer med Exchange Online så langt understreket at ting funker ikke så mye bedre den veien heller. Støtten for Exchange Online er ikke bedre utenfor Microsoft-produkter enn støtten for Gmail er utenfor Andoid-produkter. Plattformen påtvinger MS-produkter både her og der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå fikk jeg mindre lyst til å bruke Outlook og mer lyst til å bruke Gmail. Så barnslig går det ikke an å være.

 

Jeg for min del fikk mer lyst å bruke Outlook.

 

Det holdt på å tipp eover for meg da Google i forrige uke visstnok bestemte seg for at jeg skulle ha en Google+ profil, noe jeg overhodet ikke har bedt om (ei heller logga inn på) i tillegg til å legge til noen venner..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Morsomt at Microsoft gjør slikt, de graver jo bare sin egen grav.

 

Tenk at Microsoft går så langt bare for og få flere brukere at de angriper Google. Dette er jo det samme med Samsung og Apple. Helt idiotisk, selv om Google driver med noe dritt betyr da ikke at de har rett til og gjøre det. I andre ord KUTT UT og krangle hele tiden, det er ikke til noe nytte

 

De er barnslige, dette er jo akkurat som om en skulle begå personangrep i en debatt..

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Google fjernet støtten for EAS 1. februar, er svar nok. GMail sine proprietære løsninger funker dårlig uten en spesialisert klient, mens resten av verdens emailservere er generiske og kan virke med alle typer klienter over flere protokoller. Fjerningen av EAS monger opp kalender, kontakter og mail.Hadde vært greit om de i utgangspunktet ikke støttet EAS, men når de har det men velger å skru det av for å tvinge brukere over på deres platform gidder jeg ikke være der mer. Som sagt er man avhengig av en klient laget for GMail for å få en ok opplevelse, det trenger jeg ikke med Outlook.com, yahoo, eller tusener av andre servere.

 

Så at Google kaster på dør en properitær protokoll som kun har som formål å forhindre frie klienttjenester mot MS Exchange er en dårlig ting? EAS er jo bare en av flerfoldige vendor lock-in som MS har. Støtter Google sin avgjørelse og applauderer enhver som tvinger frem bruk av frie og åpne standarder.

 

Selv kjører jeg Gmail i nettlesere på alle plattformene jeg bruker. Dvs OSX, Linux i ymse varianter, WIN7 og Android på flere typer enheter. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal måtte være avhengig av noen klient for å ha en fullverdig brukeropplevelse. Og for å dra ting litt OT. Klarer du å få en fullverdig brukeropplevelse mot en Exchangeserver uten en klient fra MS?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Fra artikkelen:

Tidligere har Microsoft ropt etter staten fordi det fremdeles ikke finnes noen egen YouTube-app til Windows Phone
Var forøvrig dette jeg siktet til i mitt første innlegg. Dette er ikke MS som klager på at Google ikke har laget en app (de kan gjøre som de vil), men at Google målrettet ødelegger alle forsøk på å lage YouTube app til Windows Phone ved å hindre tilgang. Samme prøvde de med Google Maps (ikke et problem, Nokia kartene på Lumia 920 eier Gmaps opplevelsen på min forrige Android).

 

Hvis vi skal snakke om bevisst sabotering så har MS ikke bare litt feiing å gjøre for egen dør. MS må leie inn det som finnes av tungt maskineri for å begynne å rydde i det berget av monopolmissbruk som ligger for MS sin dør. Det er jo det mange finner så ekstremt patetisk med MS sine angrep på andre. Nemlig at MS sin sti av synder er så ekstremt mye større og skitnere en alle andres. MS sin butikk har de siste 30 år vært bygget på akkurat det du her beskylder Google for, det er jo litt trist, synd du ikke?

Lenke til kommentar

Jeg for min del fikk mer lyst å bruke Outlook.

 

Det holdt på å tipp eover for meg da Google i forrige uke visstnok bestemte seg for at jeg skulle ha en Google+ profil, noe jeg overhodet ikke har bedt om (ei heller logga inn på) i tillegg til å legge til noen venner..

Google misbruker utvilsomt sin dominans i smartmobilmarkedt ved å tvinge alle til å skaffe seg en Google+-konto for å f.eks. vurdere apper i Play Store. De har en langt bedre tjeneste enn Facebook - bortsett fra at "ingen" er på"den. Synd de velger å "be evil" for å få flere.
Lenke til kommentar

Når det gjelder epost, så er det oftest best å betale noen hundrelapper i året for en epost-leverandør som ikke har reklame. Dette er hovedsakelig på grunn av personvern.

 

Har du noen å anbefale? Helst noen som ikke holder til/har servere i USA. Kryptering er et must.

 

Hvis ikke er det vel bare å kryptere all epost man sender point-to-point så er det bare å bruke hvilken som helst tjeneste som Gmail.

Endret av fenele
Lenke til kommentar

Så at Google kaster på dør en properitær protokoll som kun har som formål å forhindre frie klienttjenester mot MS Exchange er en dårlig ting? EAS er jo bare en av flerfoldige vendor lock-in som MS har. Støtter Google sin avgjørelse og applauderer enhver som tvinger frem bruk av frie og åpne standarder.

 

Selv kjører jeg Gmail i nettlesere på alle plattformene jeg bruker. Dvs OSX, Linux i ymse varianter, WIN7 og Android på flere typer enheter. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal måtte være avhengig av noen klient for å ha en fullverdig brukeropplevelse. Og for å dra ting litt OT. Klarer du å få en fullverdig brukeropplevelse mot en Exchangeserver uten en klient fra MS?

Poenget er at de allerede har EAS implementert, men velger å fjerne det for å plage oss forbrukere.

 

Dessuten er GMail sin epostløsning om mulig enda mer proprietær. En vanlig epostklient som kobler seg opp mot GMail med POP eller IMAP får en veldig dårlig opplevelse. Blant annet fordi GMail sitt label-system ikke er støttet. Så for å få en fullverdig opplevelse av GMail er jeg avhengig av enten en GMail spesifikk klient (ikke bra, og ikke-eksisterende) eller EAS støtte (heller ikke bra, og nå ikke mulig siden den ble fjernet). Da velger jeg heller å bruke en eposttilbyder som lar meg bruke alle former for oppkobling på en fornuftig måte, og som er klientuavhengig. Dessuten ser nye Outlook.com heftig bra ut.

 

Å bruke GMail i nettleseren fungerer svært dårlig både på WP8 og Android i forhold til en klient. Dessuten ser jeg ikke at de tar i bruk html5localstorage(?), så lite syncing og tilgjenlig offline.

 

Ang. siste spørsmålet ditt aner jeg ikke, aldri brukt Exchange.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Poenget er at de allerede har EAS implementert, men velger å fjerne det for å plage oss forbrukere.

 

Dessuten er GMail sin epostløsning om mulig enda mer proprietær. En vanlig epostklient som kobler seg opp mot GMail med POP eller IMAP får en veldig dårlig opplevelse. Blant annet fordi GMail sitt label-system ikke er støttet. Så for å få en fullverdig opplevelse av GMail er jeg avhengig av enten en GMail spesifikk klient (ikke bra, og ikke-eksisterende) eller EAS støtte (heller ikke bra, og nå ikke mulig siden den ble fjernet). Da velger jeg heller å bruke en eposttilbyder som lar meg bruke alle former for oppkobling på en fornuftig måte, og som er klientuavhengig. Dessuten ser nye Outlook.com heftig bra ut.

 

Å bruke GMail i nettleseren fungerer svært dårlig både på WP8 og Android i forhold til en klient. Dessuten ser jeg ikke at de tar i bruk html5localstorage(?), så lite syncing og tilgjenlig offline.

 

Ang. siste spørsmålet ditt aner jeg ikke, aldri brukt Exchange.

Det ikke for å plage sluttbrukere Google kaster AES på dør:

 

http://www.osnews.com/story/26620/Microsoft_responds_to_Google_s_EAS_move_sidesteps_issue

 

Google sin e-post løsning er til dags dato den minst properitære eksterne e-posttjenesten jeg har benyttet. Dog, jeg bruker Kmail som klient når det kommer til tilgang utenfor selve Gmail, kanskje det gjør en forskjell? Da blir en i alle fall kvitt topposting-helvetet :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nederland har lovverk som gjør det egnet til å hoste ting. Et webhotell derfra vil gi ganske stor grad av privatliv.

Problemet, med slik som MS som har datasenter i Nederland, ikke kan garantere at dataene bare befinner seg på dette datasenteret. "Plutselig" er dataene dine i USA, "plutselig" så kan Onkel Sam gjøre hva han vil med e-posten din. Sensitive data i en ekstern sky? Ikke faen! Velg Owncloud :)

Lenke til kommentar

Og dette vet du selvfølgelig, for du har ful oversikt over lisenskostnadene som er involvert.

 

Uansett: Exchange AS er ondt og uønsket, og jo flere som dropper det, jo bedre. :) Du kan fint bruke google med CalDav og IMAP, veletablerte åpne standarder som finnes på alle OS som er i nærheten av å være verdt å vurdere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og dette vet du selvfølgelig, for du har ful oversikt over lisenskostnadene som er involvert.Uansett: Exchange AS er ondt og uønsket, og jo flere som dropper det, jo bedre. :) Du kan fint bruke google med CalDav og IMAP, veletablerte åpne standarder som finnes på alle OS som er i nærheten av å være verdt å vurdere. :)

 

ta å les deg litt opp om fakta du!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvorfor gjør de det da? Artikkelen nevner bare "Phasing out its use saves Google money.", noe som er direkte feil all den tid det ikke koster Google noe å bruke AES når de allerede har betalt og implementert det.

 

Jeg mener bestemt at det også er en per enhet kost som kommer i tillegg. Google-søk tyder kraftig på en engangskost på 100 000$ fulgt av en avgift per solgte enhet.

 

Uansett er ingenting bedre en å få drept den lukkede protokollen og å tvinge markedet over på åpne og frie standarder. En av mange grunner til at jeg liker Google :) Google er kompatibelt med Linux, noe MS ikke er.

 

ta å les deg litt opp om fakta du!

Hva er ikke fakta her og hvorfor det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...