Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Melde inn slektning for trygdesvindel


Anbefalte innlegg

Har to slektninger som driver med "uskyldig" trygdesvindel.

Begge bor i utlandet over lengre perioder uten å melde flytting, de er bare periodevis innom Norge for å besøke de få i familien som vil se dem.

De har selvfølgelig aldri meldt flytting dit, adressen setter de til en annen slektning, uten å informere om det. Regninger, brev osv. blir bare kastet.

 

Greit nok, men de har nå startet en nettbutikk der de selger strikkede gensere, garantert uten å verken melde ifra til NAV eller betale skatt på inntektene. Kan nevne at hun "lider" både tunell syndrom, muskelmyalgi og kronisk senebetennelse, altså ett under at hun samtidig strikker gensere til stadighet.

 

Er dette noe jeg burde melde inn syntes dere?

Kan ikke fordra noen av dem av flere grunner, men syntes det er litt jævlig gjort av meg å melde ifra også, selv om de også har gjort jævlige ting mot familien min. Anonym poster: 9b246b36a4ca96f49fc65c1ab7e69122

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er aldri feil å melde inn noen som svindler systemet.

 

Systemet er deg, meg og alle andre, slik at for hver svindler som urettmessig får penger så blir det mindre igjen til dem som har rettmessige krav.

 

Bare pass på at du er 100 % sikker i din sak, og ikke bygger saken din på halvsannheter og rykter. Jeg har selv fått høre feilaktige rykter om trygdeutnyttelser der jeg vet at sannheten er forholdsvis forskjellig fra det ryktet presenterer.

 

-KJ

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hun poster til stadighet(opptil flere ganger om dagen) på facebook temperaturen, været og hvor de er, gjerne med bilder, så jeg er ikke i tvil om hvor de er, der er de vel 9-10 måneder i året, har ikke helt oversikt over hvor mye, men de er der mesteparten av tiden. Nettbutikken er hennes fulle navn, med bilde og navn nevnt flere steder på siden. Ingen tvil om at det er hennes.

 

 

Det som plager meg er samvittigheten i etterkant, selv det egentlig er det riktige å gjøre. Anonym poster: 9b246b36a4ca96f49fc65c1ab7e69122

Lenke til kommentar

Hvis du er helt sikker i din sak, som det jo virker som om du er, så er det mer "riktig" å melde ifra svindlere enn det er og ikke gjøre det.

Jeg hadde gjort det, om det så var slektinger som jeg likte som gjorde det, men hadde jeg vert deg, hadde jeg gitt de beskjed om at du vurderer og melde fra, sånn at de kan si i fra seg trygden om de vil det, før du melder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er helt sikker i din sak, som det jo virker som om du er, så er det mer "riktig" å melde ifra svindlere enn det er og ikke gjøre det.

Jeg hadde gjort det, om det så var slektinger som jeg likte som gjorde det, men hadde jeg vert deg, hadde jeg gitt de beskjed om at du vurderer og melde fra, sånn at de kan si i fra seg trygden om de vil det, før du melder.

Kan ikke si ifra på forhånd, det ender med enda ett nytt helvete fra dem, med trusler, drittkasting osv. Vet faren min ikke tåler det en sånn runde. De angriper så klart ikke bare meg, men hele slekta.

 

Men, hva skjer om jeg melder ifra?

Mister de trygda, eller må tilbakebetale deler, eller? Anonym poster: 9b246b36a4ca96f49fc65c1ab7e69122

Lenke til kommentar

Selv om jeg hater folk som snylter til seg til norske skattepenger så vil jeg si at sålenge det er nær familie eller gode venner, så sladrer du ikke. Enkelt og greit.

 

Jeg er litt av den oppfatning at staten svindler oss mer enn vi svindler staten............

 

 

Edit: Men, hvis du føler null familebånd til dem og misliker dem skikkelig, så sier du såklart fra. Hva jeg tenkte på i min originale post var hvis det er familemedlem som du bryr deg om, men moralen din sier at de gjør noe feil. Da kommer familie foran stat i mine øyne.

Endret av Apox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis de vil la sin frustrasjon over deg gå ut over andre så ville jeg ikke si i fra først.

Må innrømme at jeg ikke tenkte over den.

 

De vil bli anmeldt for trygdesvindel, og HVIS de blir dømt må det som kan bevises at de har fått via svindel tilbakebetales. Om de mister trygden er vanskelig og si om de rettmessig har krav på trygd pga helsa, men den vil garantert bli redusert til trygdesatsen til det landet de oppholder seg i.

Så hvis de bor i Spania f.eks. så vil de få utbetalt trygd etter Spanske trygdesatser.

Men, jeg er absolutt ikke helt sikker, for hva som skjer i en eventuell rettssak er ikke godt å si.

Klarer aktor og overbevise retten om at det er grov svindel vanker det nok fengsel på toppen av det hele.

 

@Apox.

Så hvis noen svindler mer en andre så er svindel greit?

Hard to argue with that kind of streetsmarts=)

Endret av Dragolar
Lenke til kommentar

Selv om jeg hater folk som snylter til seg til norske skattepenger så vil jeg si at sålenge det er nær familie eller gode venner, så sladrer du ikke. Enkelt og greit.

 

Jeg er litt av den oppfatning at staten svindler oss mer enn vi svindler staten............

 

 

Edit: Men, hvis du føler null familebånd til dem og misliker dem skikkelig, så sier du såklart fra. Hva jeg tenkte på i min originale post var hvis det er familemedlem som du bryr deg om, men moralen din sier at de gjør noe feil. Da kommer familie foran stat i mine øyne.

For å si det sånn, når de en gang går bort så ser du nok verken meg eller mine nærmeste i begravelsen. Men uavhengig av det, så vil jeg antagelig virkelig ødelegge for to personer.

 

Vet ikke om dette kommer til å plage meg i etterkant eller ikke, det stopper meg...

 

edit: så var det den anonym-funksjonen da :hmm:

jaja, fuck it

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta kontakt med det nærmeste kontoret til NAV Kontroll i så fall, de får inn flere tusen tips i året. De som jobber der har bedre forutsetninger for å finne ut om det faktisk skjer noe ulovlig eller ikke.

 

Avhengig av hvilke ytelser disse menneskene mottar er det ikke sikkert at de gjør noe ulovlig. Det finnes bestemmelser for hvor lenge man kan oppholde seg i utlandet og kjenner man grensene kan man tilbringe store deler av året der uten å ha gjort seg skyldig i noe. At de omdirigerer posten sin mens de er borte er helt normalt og trenger ikke bety noe.

 

Det er også et tak på hvor mye man kan tjene og med tanke på at de håndstrikker gensere kan jeg ikke tro at de tjener spesielt mye på det. Det er heller ikke så enkelt at fordi noen kan strikke gensere så betyr det at personen snylter. Diagnoser er ofte sammensatte og individuelle, og de fleste mennesker som er 100% uføre har ikke en 100% nedsatt arbeidsevne; det holder at den er nedsatt med 50%, hvis den er av en slik art at det ikke er sannsynlig at noen vil ansette personen. Det er altså ingenting i veien for at en 100% ufør person er svært aktiv på visse områder, da uførheten i realiteten nok ligger et sted mellom 50 og 100%.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sladret på familie eller venner, og det skulle nok vært noe svært alvorlig om jeg skulle gjøre det.

 

Nå vet jeg litt om hvor tungvint og lite fleksibelt NAV-systemet og trygdereglene er, så jeg skjønner at folk får problemer. Som Spartapus sier det over, så havner man lett i en skvis mellom det mulige og det lovlige. Det lønner seg for folk med litt "restarbeidsevne" som det heter på NAVsk å bli 100% ufør. Alternativet er å gå 50% ufør og uten inntekt.

 

Jeg burde vite bedre enn å legge hodet i gapestokken, men jeg våger et personlig eksempel: Jeg jobbet som kjent for forumet en stund som administrator, for å komme tilbake i aktivitet etter invalidiserende sykdom. Problemet var at det var en 15% stilling. Etterhvert som helsa kom seg jobbet jeg sikkert det dobbelte, men fikk fortsatt bare lønn for 15%. Ifølge NAV var jeg da 30% arbeidsdyktig og skulle føre de timene jeg jobbet gratis også på meldeskjemaet. Altså var det plutselig 15% jeg ikke fikk betalt for. Da var det bedre (økonomisk sett) å ikke jobbe, og heller få 100% arbeidsavklaringspenger. At det ikke hjalp på attføringsprosessen min var opplagt for både NAV og meg, men "sånn er reglene".

 

Nå er jeg i samme dillemmaet, bare mer permanent. Jeg har et sterkt ønske om ikke å bli 100% ufør, men det betyr at jeg risikerer å bli 50% ufør og 50% arbeidsledig. Samtidig har jeg en sykdom som jeg antagelig kunne fått 100% uførhetsgrad for. Så hvorfor er jeg så dum å takke nei til 100%? Fordi det er en dør som enten er halvåpen eller lukket. Jeg trenger at den står på gløtt en stund til, selv om det kan hende at jeg er overoptimistisk.

 

Folk som meg burde få lov til å utnytte sine (i mitt tilfelle varierende) evner og krefter. Folk burde få lov å strikke gensere om det holder dem i gang. (Det har man strengt tatt også, man kan tjene opptil 1 G i tillegg til trygden tror jeg, så det er slett ikke sikkert at dine slektningers genserbutikk er ulovlig. Så er det sagt.)

 

Men da lønner det seg altså ikke å ville være litt arbeidsfør. Dette skjønner NAV og politikerne også, og det er forslag til endringer oppe som vil gjøre systemet mer fleksibelt. Men det er noen meter å gå før det eventuelt blir vedtatt i Stortinget. (Det er også oppe forslag om det motsatte visstnok, det vil si å senke ekstrainntekts-grensen fra 1G til 15 000 kroner.)

 

Man har bestemt at for samfunnet (les systemet) er det best om døren er åpen eller lukket, og NAV har fått jobben som dørvakt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enten de svindler eller ei, skader det ikke melde ifra hvis det er en mulighet og la NAV undersøke saken.

 

Men det går jo berre ein vei då?

Folk snylter meir - staten må ha meir peng - meir skatt - folk snylter endå meir - endå meir skatt osv osv.

Så blir det nådd ei grense, der skatten kan ikkje økes meir, då blir det kun i sjukehus, politi, tollvesenet.

Det ser jo vi egentleg no. Det mangel på ALT i Noreg.

Politi, fengsel, toll, sukehus, barnehage, student, eldeomsorg...

 

Og da er Hellas neste nivå.

Lenke til kommentar

Enten de svindler eller ei, skader det ikke melde ifra hvis det er en mulighet og la NAV undersøke saken.

Jeg er prinsipielt og praktisk litt uenig. Man skal ikke rette mistanke mot noen med mindre man mener at det er en sannsynlighetsovervekt som er stor nok til å forsvare det inngrepet in noens privatliv og integritet dette er - sett i forhold til alvoret i det antatte overtrampet.

 

Det er flere grunner til dette:

1. En slik offentlig mistanke er belastende, enten man ender opp med å bli frikjent eller ikke.

2. En slik anklage vil ofte bli alment kjent i omgangskretsen, og føre til "ingen røk uten ild"-spekulasjoner. Man kan bli frikjent av staten og dømt av omgivelsene.

3. Justismord skjer fra tid til annen, og det hender det går prestisje i dårlig funderte saker hos offentlige etater.

4. Eventuell inngripen fra NAV kan få store og ødeleggende økonomiske konsekvenser for den mistenkte, selv om han senere skulle bli frikjent i senere instans.

5. NAVs arbeide koster skattebetalerne penger. Vi bør ikke øke deres utgifter ved å sende dem løse beskyldninger i utide. Selv om saksbehandleren kommer til at vedkommende ikke er noen svndler, er det gått med utallige timer til undersøkelsen som kunne vært brukt på annet arbeid.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er forøvrig enig med deg, twfa.

Når det gjelder de 5 punktene du skriver, så har slektningene forsøkt å gjøre det samme mot min familie, inkl. en falsk politianmeldelse, bortsett fra punkt 3 da, som kun er ett mulig utfall.

Men, er ikke like hevngjerrig som det de var, så å melde inn falske ting holder jeg meg for god for. Men, sånn jeg har forstått det er det maks 6 måneder i utlandet i året, de langt over det. De får også inn relativt mye penger i forhold til lokalbefeolkningen, noe som jeg også mener er feil.

Lenke til kommentar

Jeg bor i utlandet mesteparten av året, og er 100% ufør.

 

Vil oppklare noen misforståelser.

 

De har selvfølgelig aldri meldt flytting dit, adressen setter de til en annen slektning, uten å informere om det. Regninger, brev osv. blir bare kastet.

 

For å bo i et annet land av helsemessige årsaker når man mottar trygdeytelser fra Norge må man ha midlertidig eller permanent bostedsadresse i Norge!

Man skal altså ikke melde flytting til landet man oppholder seg i.

 

Greit nok, men de har nå startet en nettbutikk der de selger strikkede gensere, garantert uten å verken melde ifra til NAV eller betale skatt på inntektene. Kan nevne at hun "lider" både tunell syndrom, muskelmyalgi og kronisk senebetennelse, altså ett under at hun samtidig strikker gensere til stadighet.

 

Etter å ha mottatt uføretrygd i minst 12 mnd kan man tjene inntil 1G pr år uten at trygdeytelsene blir reduset.

Man må naturligvis skatte av dette som ekstrainntekt.

 

Om de mister trygden er vanskelig og si om de rettmessig har krav på trygd pga helsa, men den vil garantert bli redusert til trygdesatsen til det landet de oppholder seg i.

 

Har man trygdeytelser fra Norge blir dette regnet etter Norske satser uansett hvor man oppholder seg så lenge man har Norsk bostedsadresse.

 

Men, sånn jeg har forstått det er det maks 6 måneder i utlandet i året

 

Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle.

 

Er selv ca 10 mnd i året utenlands, helt lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...