Gå til innhold

Hjelp til overklokking av i5 750


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei tusen takk! Jeg fikk den opp til 3,8Ghz stabilt. Når jeg kom til 3,9Ghz fikk jeg error. Etterfulgt av det økte jeg volten med 0,03 slik som du sa, ettersom jeg forsatt fikk error da betyr det vell at 3,8Ghz er maksen jeg kan kjøre på?

 

Ikke nødvendigvis. Men hvorvidt du er stabil på 3,8GHz kan du ikke vite ennå. Da må du først kjøre en lengre stress test. Minst et par timer for å få en indikasjon, men helst over natten når du tror du har funnet din ønskede overklokk.

Lenke til kommentar

Hei igjen! Jeg bare lurer på om "Overspeed protection" kansje hadde noe med at jeg ikke kunne gå høyere? Siden jeg ikke var sikker på hva det var hadde jeg funnet det for å så skru det av, men nå har jeg og lurer på om jeg har muligheten til å gå høyere? :)

Også lurer jeg også på OM jeg faktisk kan gå høyere hvilken temperatur burde jeg gi meg på?

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Hei igjen! Jeg bare lurer på om "Overspeed protection" kansje hadde noe med at jeg ikke kunne gå høyere? Siden jeg ikke var sikker på hva det var hadde jeg funnet det for å så skru det av, men nå har jeg og lurer på om jeg har muligheten til å gå høyere? :)

Også lurer jeg også på OM jeg faktisk kan gå høyere hvilken temperatur burde jeg gi meg på?

Hvis du leser svarene og linkene du har fått, ser du at det kan være mulig å nå tett opp under 4,4GHz. Det er ikke sikkert din prosessor vil klare det, det er som sagt individuelt. Prøv å få til multiplier x21.

 

"The second and preferred method by most enthusiasts and overclockers is by utilizing the BIOS functionality. The Core i5 750 and this motherboard proved to be an excellent match for this overclocking task with very few stability issues until over 4.2 GHz. I made several different adjustments by boosting the base clock with turbo on and turbo off and by adjusting the core, DRAM, and DDR_VREF voltages. I also worked with the memory clock and RAM timings to fine tune everything when I began reaching my overclocking ceiling. After all was said and done, I was actually quite surprised at my results, not so much in speed but in the settings that got me there. I achieved a final overclocked speed of just shy of 4.4 GHz which is almost a full 1.8 GHz overclock. This, in itself, is quite awe inspiring, but the most amazing part was that it was accomplished with little more than base clock, CPU voltage, and RAM voltage adjustments."

Lenke til kommentar

Hvis du leser svarene og linkene du har fått, ser du at det kan være mulig å nå tett opp under 4,4GHz. Det er ikke sikkert din prosessor vil klare det, det er som sagt individuelt. Prøv å få til multiplier x21.

 

"The second and preferred method by most enthusiasts and overclockers is by utilizing the BIOS functionality. The Core i5 750 and this motherboard proved to be an excellent match for this overclocking task with very few stability issues until over 4.2 GHz. I made several different adjustments by boosting the base clock with turbo on and turbo off and by adjusting the core, DRAM, and DDR_VREF voltages. I also worked with the memory clock and RAM timings to fine tune everything when I began reaching my overclocking ceiling. After all was said and done, I was actually quite surprised at my results, not so much in speed but in the settings that got me there. I achieved a final overclocked speed of just shy of 4.4 GHz which is almost a full 1.8 GHz overclock. This, in itself, is quite awe inspiring, but the most amazing part was that it was accomplished with little more than base clock, CPU voltage, and RAM voltage adjustments."

 

Jeg har smuglest igjennom det. Men har helst lyst å overklokke med Intel Turbo Boost etc. (Da jeg ikke kan stort mye om desse instillingene). Og jeg har ikke peiling om hvordan jeg skal klare å få en x21 multiplier heller.

 

Edit: Søkte nettopp på google og fant resultater at om jeg enabler Intel Turbo Boost så vil jeg kunne bruke x21 multiplier.

 

Kan dere forklare litt om denne, positive ting og negative ting etc? :)

 

Edit x2: Fant nettopp ut at det ikke var Intel turbo boost, men optionen som gjør at jeg kan bruke Intel turbo boost. Om jeg enabler den så kan jeg bruke turbo boost, men jeg får ikke en x21 multiplier. OM jeg heller setter den på auto så tror jeg turbo boost blir automatisk enabled og etter det så kan jeg sette multiplieren til x21. (Det lyser da gult rundt x21).

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Jeg har smuglest igjennom det. Men har helst lyst å overklokke med Intel Turbo Boost etc. (Da jeg ikke kan stort mye om desse instillingene). Og jeg har ikke peiling om hvordan jeg skal klare å få en x21 multiplier heller.

 

Fra linken i en av mine tidligere poster:

"Ok.. so I played around some more. It seems like in order to get 21x..

You have to enable Turbo mode first... then change the CPU multiplier to 21."

 

Du bør lese svarene du får nøyere, samt bruke nettet aktivt selv. Hvis du "brenner" din hardware, er det deg selv som må ta ansvaret for det. Prøv google med "core i5-750 max safe temperature", " core i5-750 max safe voltage" etc.

 

Edit:

Det er ikke for å være vanskelig eller stygg med deg, men du lærer svært lite hvis du bare forventer å få svar uten å ha prøvd selv først. Overklokking tar tid å mestre.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Fra linken i en av mine tidligere poster:

"Ok.. so I played around some more. It seems like in order to get 21x..

You have to enable Turbo mode first... then change the CPU multiplier to 21."

 

Du bør lese svarene du får nøyere, samt bruke nettet aktivt selv. Hvis du "brenner" din hardware, er det deg selv som må ta ansvaret for det. Prøv google med "core i5-750 max safe temperature", " core i5-750 max safe voltage" etc.

 

Ja, fant det ut. Unnskyld for at jeg ikke leser gjennom alt, men kan være litt lat av og til når det kommer til store reviews. Fant ut at om du enabler x21 så blir ikke turbo boost enabled, eller den blir iallefall grå og blir på disabled.

Lenke til kommentar

Ja, fant det ut. Unnskyld for at jeg ikke leser gjennom alt, men kan være litt lat av og til når det kommer til store reviews. Fant ut at om du enabler x21 så blir ikke turbo boost enabled, eller den blir iallefall grå og blir på disabled.

Men da har du i alle fall fått multiplier x21. Er du heldig, så klarer du kanskje 190 x 21 direkte (4GHz). I så fall ville jeg ha kjørt en lengre stabilitetstest og sagt meg fornøyd.

Lenke til kommentar

Hei! Core speeden ligger nå på 4Ghz ifølge CPU-Z, Core voltage på 1,4V også ifølge CPU-Z (I bios så viste det, tror det var rundt 1,37-38 elns. Men ja, får den ikke stabil så lurer på hva jeg burde gjøre nå? Burde jeg gå ned i base clock eller burde jeg ta multiplieren tilbake til x20?

Lenke til kommentar

Hei! Core speeden ligger nå på 4Ghz ifølge CPU-Z, Core voltage på 1,4V også ifølge CPU-Z (I bios så viste det, tror det var rundt 1,37-38 elns. Men ja, får den ikke stabil så lurer på hva jeg burde gjøre nå? Burde jeg gå ned i base clock eller burde jeg ta multiplieren tilbake til x20?

Hvilken spenning har du på ram'en din ?

Lenke til kommentar

Usikker på hva ram frekvensen er og hvordan jeg finner den, men noe som kan hjelpe:

 

DRAM frekvens: 571Mhz

NB frekvens: 3048 Mhz.

Btw, hva er det du tenker på nå? All informasjon lærer meg slik jeg kan forstå det, om du skjønner! :w00t:

 

Og temperaturen ligger på gjennomsnittelig på 50-60. (58 grader) på 3,8Ghz og 1,3 Core voltage.

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Har du alle spenninger på auto? Utenom vcore? Leser du den linken jeg sendte deg står det ca spenninger du kan prøve deg på. Men hadde jeg vært deg hadde jeg lest en god del mer og gitt meg på 3.8ghz og sagt meg fornøyd. Du har hverken HK eller cpu kjøler til å nå høyere.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Har du alle spenninger på auto? Utenom vcore? Leser du den linken jeg sendte deg står det ca spenninger du kan prøve deg på. Men hadde jeg vært deg hadde jeg lest en god del mer og gitt meg på 3.8ghz og sagt meg fornøyd.

 

Ja, tror det.

 

Edit: Er det desse du mener? Altså om jeg har 3,8Ghz burde jeg prøve å få stabilt system på rundt desse?

 

3.8GHz:

Load-Line Calibration: Disabled

Vcore= 1.264V (CPU-Z idle)

QPI/Vtt/IMC= 1.149V

PCH= 1.10V

PLL= 1.85V

RAM= Specified voltage for your RAM

 

Er veldig usikker på slike ting som dette da jeg ikke kan noe om verken PCH, PLL, QPI/VTT/IMC osv.

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Usikker på hva ram frekvensen er og hvordan jeg finner den, men noe som kan hjelpe:

 

DRAM frekvens: 571Mhz

NB frekvens: 3048 Mhz.

Btw, hva er det du tenker på nå? All informasjon lærer meg slik jeg kan forstå det, om du skjønner! :w00t:

 

Og temperaturen ligger på gjennomsnittelig på 50-60. (58 grader) på 3,8Ghz og 1,3 Core voltage.

DRAM voltage (spenning på ram) finner du i bios. Temperatur og spenning ser bra ut.

Lenke til kommentar

Om det jeg skrev over, er det jeg burde gjøre er å få alle voltagene på manuell? Og fremgangs måten skal være å sette de grådigt ned og plusse litt på og litt på til jeg får en stabil spenning? Om jeg skal gjøre dette skal jeg bruke Arni90's fremgangs måte å bruke IntelBurnTest, kjøre 5 tester på standard å se om det kjører stabilt, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...