Gå til innhold

Hjelp til overklokking av i5 750


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ganske ny på overklokking, men så langt har jeg forstått det basiske. Jeg prøver å få en stabil 4GHZ clock. Jeg har en i5 750 CPU, MSI p55 cd53 HK, 8GB ram (kommer bilde siden jeg er usikker) 550W PSU, og en Hyper 212 EVO CPU kjøler.

 

Det jeg TRENGER svar på:

1. Jeg greier ikke å få en stabil overklokk, jeg har vært oppi 4.3v å jeg følte at jeg burde spør om hjelp før jeg forsatte siden dette føltes til å begynne å bli risky. (Hver gang jeg prøver å starte windows kommer det crash report og restartet på en eller annen måte.

2. Jeg er ikke sikker på om jeg må overklokke da jeg ikke har noe kunnskap om dette, vil det være "flaskehals" eller hva det nå heter for resten av systemet om jeg ikke gjør det?

 

post-251819-0-93771700-1360504728_thumb.png post-251819-0-48414400-1360504878_thumb.png post-251819-0-17238400-1360504920_thumb.png

 

EDIT: I biosen står det at DRAM frekvensen er 1600MHZ og QPI frekvensen er 5760MHZ, å ettersom jeg har hørt får du ikke mye ytelse etter 1600MHZ(?)

Endret av terje k.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4.3ghz, (regner med det ikke var volt :) ) med 212 hørtes varmt ut.. Hvordan tester du stabiliteten, og temp? Syns som sagt ovenfor at du sikter i litt høyeste laget.

 

Hahah unnskyld, mente seffølgelig 1.43v, men da satser jeg heller på noe rundt der jeg da. Eneste grunnen til at jeg prøvde meg på 4GHZ var pga har søkt rundt om på forum og sett så mange andre som gjør det etc.

 

Noe ekstra der kan hjelpe med?

Kan dere hjelpe med med å forstå frekvens og multiplier? Altså det jeg mener med enkle ord, des mindre multiplier du har des bedre eller har det ikke så mye å si om du får rett GHZ?

 

Ett annet spørsmål: Må jeg forandre andre volt enn CPU volt? Sett folk forandret på "IMC/QPI" volten osv.

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Hei igjen! Har nå følgende resultater:

 

Multiplier: x20

Bus speed: 180Mhz

Core speed: 3600Mhz

Core voltage: 1,328v

Gjennomsnittelig temp: 60 grader. (På max load)

 

Det jeg gjorde da var å heve voltagen ifra 1,29v til 1,32v uten å tenke meg om for å se om det virket. Burde jeg ta voltagen ned for å sjekke om jeg kan få ett stabilt system på lavere voltage?

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Hei igjen! Har nå følgende resultater:

 

Multiplier: x20

Bus speed: 180Mhz

Core speed: 3600Mhz

Core voltage: 1,328v

Gjennomsnittelig temp: 60 grader. (På max load)

 

Det jeg gjorde da var å heve voltagen ifra 1,29v til 1,32v uten å tenke meg om for å se om det virket. Burde jeg ta voltagen ned for å sjekke om jeg kan få ett stabilt system på lavere voltage?

 

Du er godt innenfor "trygg" voltage for prosessoren, men hvis du ikke ønsker høyere klokking er det verdt å forsøke litt lavere volt. Det gir lavere varmeutvikling. Alternativt kan du øke bus speed litt med samme spenning.

 

Edit:

Eventuelt prøve multplier x21.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Multiplier * base clock = klokkefrekvens

Det er ikke noen kombinasjon som er åpenbart bedre her, men husk at minste mulige hastighet på minnekontrolleren er 6x base clock som betyr at over 267 MHz base clock vil kreve rimelig raskt minne.

 

Høyere base clock stresser uncore i tillegg til kjernene, trikset er å senke CPU multiplier så langt ned som mulig og så øke base clock og QPI/VTT inntil du når ønsket base clock. Min strategi for å gjøre dette var Intelburntest og 12x CPU multiplier og 1.25V Vcore, og så kjøre gradvis økning av base clock og QPI/VTT inntil 200MHz base clock kunne takle 10 pass på 2GB RAM.

 

Etter at du har nådd ønsket base clock er det en smal sak å øke CPU multiplier/Vcore inntil du når ønsket klokkefrekvens

Lenke til kommentar

Du er godt innenfor "trygg" voltage for prosessoren, men hvis du ikke ønsker høyere klokking er det verdt å forsøke litt lavere volt. Det gir lavere varmeutvikling. Alternativt kan du øke bus speed litt med samme spenning.

 

Edit:

Eventuelt prøve multplier x21.

 

Hei, av en eller annen grunn så får jeg ikke multiplieren høyere en x20.

 

Multiplier * base clock = klokkefrekvens

Det er ikke noen kombinasjon som er åpenbart bedre her, men husk at minste mulige hastighet på minnekontrolleren er 6x base clock som betyr at over 267 MHz base clock vil kreve rimelig raskt minne.

Høyere base clock stresser uncore i tillegg til kjernene, trikset er å senke CPU multiplier så langt ned som mulig og så øke base clock og QPI/VTT inntil du når ønsket base clock. Min strategi for å gjøre dette var Intelburntest og 12x CPU multiplier og 1.25V Vcore, og så kjøre gradvis økning av base clock og QPI/VTT inntil 200MHz base clock kunne takle 10 pass på 2GB RAM.

Etter at du har nådd ønsket base clock er det en smal sak å øke CPU multiplier/Vcore inntil du når ønsket klokkefrekvens

 

 

Kunne du forklart va du mener med "QPI/VTT" så kansje jeg får en bedre forståing av hva du mente, er ganske ny på dette emnet så er litt vanskeligt å forstå kansje det enkleste for deg om du skjønner :w00t:

 

edit: Og jeg intelburntest, mener du at jeg burde heller bruke det fremfor Prime95?

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Hei, av en eller annen grunn så får jeg ikke multiplieren høyere en x20.

Har du sjekket om du har nyeste bios http://www.msi.com/product/mb/P55-CD53.html#/?div=BIOS

Jeg vil ikke anbefale oppgradering av bios med overklokket system. Bruk gjerne MSI sitt eget program Live Update 5 for å sjekke og eventuelt oppgradere bios.

Eller som tidligere sagt, prøv å øke bus speed i små skritt.

Lenke til kommentar

[/size]

Har du sjekket om du har nyeste bios http://www.msi.com/p...html#/?div=BIOS

Jeg vil ikke anbefale oppgradering av bios med overklokket system. Bruk gjerne MSI sitt eget program Live Update 5 for å sjekke og eventuelt oppgradere bios.

Eller som tidligere sagt, prøv å øke bus speed i små skritt.

 

Hei! For en veldig lang stund siden så gjorde Intel turbo boost at systemet av ustabilt så jeg tuklet mye med instillingene inkludert oppdatere bios. Jeg sjekket nettopp med live update som sa at jeg har siste bios update. Men kan det være det som er problemet, att jeg har siste update?

Lenke til kommentar

Hei, av en eller annen grunn så får jeg ikke multiplieren høyere en x20.

 

Kunne du forklart va du mener med "QPI/VTT" så kansje jeg får en bedre forståing av hva du mente, er ganske ny på dette emnet så er litt vanskeligt å forstå kansje det enkleste for deg om du skjønner :w00t:

 

edit: Og jeg intelburntest, mener du at jeg burde heller bruke det fremfor Prime95?

Multiplier går ikke over 20 på en i5-750, så det er helt normalt.

 

QPI/VTT er en spenningsjustering man kan gjøre i BIOS på LGA1156-hovedkort fra MSI.

 

Intelburntest sier ofte fortere fra enn Prime95 om det er ustabilt, men begge programmene bør brukes.

 

 

Har du sjekket om du har nyeste bios http://www.msi.com/p...html#/?div=BIOS

Jeg vil ikke anbefale oppgradering av bios med overklokket system. Bruk gjerne MSI sitt eget program Live Update 5 for å sjekke og eventuelt oppgradere bios.

Eller som tidligere sagt, prøv å øke bus speed i små skritt.

i5-750 har maks multiplier på 20x

Lenke til kommentar

i5-750 har maks multiplier på 20x

 

Fra http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2009/09/21/overclocking-intel-s-core-i5-750/1 :

 

Intel TurboBoost: This is Intel's auto-overclocking feature that increases the CPU multiplier beyond its stock value when fewer than all four cores are being used. TurboBoost has two levels of multiplier increment, which for the i5-750 are 21x and 22x. On some boards the 21x multiplier can be forced on permanently, however whether this actually "holds" is dependent on the BIOS and board. Gigabyte claim it's impossible, however we've certainly seen it work with the MSI P55 GD65. When overclocking it's typical to turn this function off.

 

 

CPU Multiplier: Like we said above, some boards allow the 21x multiplier which makes hitting above 4GHz much easier, however since all the boards with an i5-750 will have the 20x multiplier, a nice, round 4GHz with a 200MHz baseclock should easily be achieved. A word of advice from the OC community though: Uneven multipliers typically overclock the CPU better.

 

I følge test av hovedkortet, skal dette være mulig på dette kortet http://www.hardocp.com/article/2010/05/15/msi_p55cd53_motherboard_review/6#.URfKw6VEH4h

Lenke til kommentar

Men ett spørsmål direkte til Arni90: Når jeg senker multiplieren til x12 så vil voltagen gå og være der uansett om jeg prøver å presse den opp, så jeg er ganske frustrert over hvordan jeg skal gå frem på guiden din. Er det mulig at du kan forklare det du mente på den enkleste måten mulig, eller blir det ikke lettere en slik du forklarte det?

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Hvis du vil ta deg tiden til å gå nøye igjennom overklokking av prosessoren din, anbefaler jeg denne guiden. Den er stor og omfattende, men godt skrevet og han går grundig igjennom alt det skal være ved overklokking av 1156-prosessorene.

 

Edit: Jeg slet også med å få min opp i 4GHz. Kanskje et dårlig eksemplar, jeg måtte helt opp i 1.4V som egentlig er smertegrensen for denne prosessoren. Heldigvis har jeg kraftig vannkjøling så såpass høy spenning igjennom en aldrende prosessor tar jeg ikke så alvorlig.

Endret av AngelBow
Lenke til kommentar

Men ett spørsmål direkte til Arni90: Når jeg senker multiplieren til x12 så vil voltagen gå og være der uansett om jeg prøver å presse den opp, så jeg er ganske frustrert over hvordan jeg skal gå frem på guiden din. Er det mulig at du kan forklare det du mente på den enkleste måten mulig, eller blir det ikke lettere en slik du forklarte det?

Ser nå at hovedkortet ditt ikke har mulighet for å justere VTT, da er det meste du kan gjøre dette:

Memory Ratio 3

QPI Ratio 16

Overspeed Protection Off

 

Jeg hadde et P55-GD65 med en innstilling kalt CPU VTT som tillot meg å øke spenningen til minnekontrolleren og L3 Cachen, som igjen gjorde at jeg kunne øke base frequency ganske mye. Uten denne innstillingen stoppet min i5-750 et sted rundt 160MHz base clock om jeg husker riktig. Ettersom den eneste interessante innstillingen du kan justere er CPU Vcore er det ingen grunn til å justere ned CPU Multiplier for å finne maksimal base clock.

 

Det du gjør da er å øke base clock i 5MHz-steg, kjører en runde med Intel Burn Test på standard og 5 runder, om det ikke går øker du Vcore, og om det ikke går etter å ha økt VCore med 0.03V har du nådd grensen for hva som er praktisk mulig med ditt hovedkort.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ta deg tiden til å gå nøye igjennom overklokking av prosessoren din, anbefaler jeg denne guiden. Den er stor og omfattende, men godt skrevet og han går grundig igjennom alt det skal være ved overklokking av 1156-prosessorene.

 

Edit: Jeg slet også med å få min opp i 4GHz. Kanskje et dårlig eksemplar, jeg måtte helt opp i 1.4V som egentlig er smertegrensen for denne prosessoren. Heldigvis har jeg kraftig vannkjøling så såpass høy spenning igjennom en aldrende prosessor tar jeg ikke så alvorlig.

Problemet er bare at hovedkortet til TS mangler VTT-justering...

Lenke til kommentar

Hei! Har nettopp startet å holder på med å teste min 5Mhz increase. Jeg bare lurer på, nemner øverst at:

Memory Ratio 3

QPI Ratio 16

Overspeed Protection Off

 

Jeg har muligheten til å sette memory ratio på 3, QPI ratio på 16, men kunne ikke finne Overspeed Protection, (eller er dette den nederste "Spread Spectrum?") Men ja, mener du at jeg burde/skal forandre memory ratio til 3 isteden for auto og det samme med QPI ratioen?

Lenke til kommentar

Overspeed Protection skal ligge under CPU feature. Les litt mer her, gjerne hele testen http://www.hitechleg...owall=&start=18

 

Ingen prosessorer er helt like, så hvor høyt du kommer må du nesten finne ut selv. Ting du bør prøve, har du allerede fått en god indikasjon på. Turbo enabled / disabled bør prøves. Siden vi ikke har samme hovedkort som deg, er det ikke alltid like lett å hjelpe. Bruk google aktivt, så finner du mange svar. Uansett har du allerede nå fått en pen overklokk.

 

Edit:

Fant en link for hvordan du kan få multiplier x21 http://forum-en.msi.com/index.php?topic=135560.0

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Hei! Har nettopp startet å holder på med å teste min 5Mhz increase. Jeg bare lurer på, nemner øverst at:

Memory Ratio 3

QPI Ratio 16

Overspeed Protection Off

 

Jeg har muligheten til å sette memory ratio på 3, QPI ratio på 16, men kunne ikke finne Overspeed Protection, (eller er dette den nederste "Spread Spectrum?") Men ja, mener du at jeg burde/skal forandre memory ratio til 3 isteden for auto og det samme med QPI ratioen?

Auto gir deg ikke kontroll, og kontroll er kritisk under overklokking så du vet at det er noe du endret på som forårsaket problemer.

Lenke til kommentar

Auto gir deg ikke kontroll, og kontroll er kritisk under overklokking så du vet at det er noe du endret på som forårsaket problemer.

 

Okei tusen takk! Jeg fikk den opp til 3,8Ghz stabilt. Når jeg kom til 3,9Ghz fikk jeg error. Etterfulgt av det økte jeg volten med 0,03 slik som du sa, ettersom jeg forsatt fikk error da betyr det vell at 3,8Ghz er maksen jeg kan kjøre på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...