Gå til innhold

Hjelp til overklokking av i5 750


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, auto var på 1,5v :)

 

Har 1,304Vcore og en idle temp på rundt 62 grader.

 

Vil også nemne at jeg satte opp DRAM volten til 1,6v ifra 1,5v og har kjørt to tester til nå som har hatt bra resultat.

 

Kommer også til å kjøre prime95 inatt for å sjekke. Men jeg lurer på en ting, memtest, hva er det? Er det en annen form for prime95 eller har de f.eks to forskjellige foredeler etc. (Eller det sier vell seg selv det tester rammen).

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Hei! Jeg prøvde å ta på x21 multiplieren men ettersom jeg forsatt ikke fikk stabil da jeg nermet meg 1,4v ifra 1,36v så ja, gidder jeg ikke mer. Mer varme og risky for 200Mhz.

Helt enig. Det er mer som kan prøves, men 3,8GHz er en bra overklokk. Men prøv gjerne å redusere Vcore ytterligere, hvis det går. Deretter kan du prøve å redusere dram til 1,55v. Dette blir kanskje flisespikking, men greit å få spenningene ned så langt som mulig. Uansett, gratulerer med et foreløpig vellykket resultat. 100% sikker er du ikke før du har kjørt en test over natten.

Lenke til kommentar

Helt enig. Det er mer som kan prøves, men 3,8GHz er en bra overklokk. Men prøv gjerne å redusere Vcore ytterligere, hvis det går. Deretter kan du prøve å redusere dram til 1,55v. Dette blir kanskje flisespikking, men greit å få spenningene ned så langt som mulig. Uansett, gratulerer med et foreløpig vellykket resultat. 100% sikker er du ikke før du har kjørt en test over natten.

 

Jo tusentakk! Prøvde å sette ned Vcore'en men fant fort ut da jeg testet at den var på den minste mulig. Skal nå teste tweake DRAMen kjapt ned før jeg stikker å legger meg. :) Tusen takk for all hjelp ifra alle, denne posten har hjelpt meg veldig mye når det kommer til overklokking og andre småting som er viktige å vite.

Lenke til kommentar

Hei igjen! Ettersom jeg hadde kjørt Prime95 så fikk jeg erroren "3509446006874.902". Prøvde å søke litt på google, b.a på erroren, etterfulgt av "known prime95 errors" etc uten resultat. Noen som kan hjelpe meg?

 

Dette er så vidt meg bekjent ikke en normal Prime95 error. Virker mer som program crash av selve programmet. Her spekulerer jeg litt. Prøv å laste ned Prime95 på nytt fra et annet sted.

 

Hvor lenge hadde Prime95 kjørt før dette skjedde? Hvilke temperaturer lå maskinen på?

 

Alternativt kan du prøve å gå ned til 3,7GHz på overklokk'en din, og prøve på nytt?

Lenke til kommentar

Hmm, jeg satte opp volten på rammen til 1,6v etter at jeg hadde prøvd å fått den ned. Etter det kom ikke den erroren. Problemet nå er at etter at jeg har kjørt testen i ehm rundt 12-15 timer fikk jeg erroren: "FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4" på Worker4.

 

What to do?

 

I følge google resultat skal dette være en memory feil, (pga overklokken osv), ville det hjelpt med å sette memory ratioen tilbake til 3?

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Satte den opp til 1,65v men etter 12 timers testing fikk jeg samme feil. Hva er egentlig hovedgrunnen til at jeg skal ha memory ratioen på 4 og ikke 3 osv?

Du har DDR3 1600MHz ram. DDR står for double data rate. Med memory ratio 4, kjører du din ram på 4x2x190MHz=1520MHz. Med memory ratio 3, kjører du din ram på 3x2x190MHz=1140MHz. Dram voltage setter spenningen på minnekontrolleren i prosessoren. Denne må være innenfor 0,5v av, i ditt tilfelle, Vcore. I følge testene av ditt hovedkort, så trenger det noe høyere spenninger enn mer avanserte hovedkort ved overklokking. I den ene testen måtte ram opp i en spenning på 1.701v for å bli stabil.

Lenke til kommentar

Du har DDR3 1600MHz ram. DDR står for double data rate. Med memory ratio 4, kjører du din ram på 4x2x190MHz=1520MHz. Med memory ratio 3, kjører du din ram på 3x2x190MHz=1140MHz. Dram voltage setter spenningen på minnekontrolleren i prosessoren. Denne må være innenfor 0,5v av, i ditt tilfelle, Vcore. I følge testene av ditt hovedkort, så trenger det noe høyere spenninger enn mer avanserte hovedkort ved overklokking. I den ene testen måtte ram opp i en spenning på 1.701v for å bli stabil.

 

Okei tusentakk, var noe innenfor det jeg trodde det gjaldt. Men gir 1600Mhz meg mer ram ytelse? Eller overall ytelse? Eller er det bare for å ha ett stabilt system du må ha det?

Endret av terje k.
Lenke til kommentar

Okei tusentakk, var noe innenfor det jeg trodde det gjaldt. Men gir 1600Mhz meg mer ram ytelse? Eller overall ytelse? Eller er det bare for å ha ett stabilt system du må ha det?

Du kan godt prøve memory ratio 3, uten at du taper særlig ytelse. Men jeg tviler på at det hjelper, da alle testene av hovedkortet indikerer at overklokking krever noe mer spenning enn med mer avanserte hovedkort.

Lenke til kommentar

Har ett egentlig ganske ordinært hovedkort fra Gigabyte å har kjørt med 3,8Ghz på min i5-760 i 2 år nå.

Vcore er satt til default 1,216 volt, minne kjører på XMP innstillinger med 1,65 volt.

Gigabyte P55-USB3 hovedkort

Corsair XMS3 minne

200Mhz x19 multiplier

 

i5-760 prosessoren er jo samme chippen med 1x høyere multiplier.

Endret av sirstirling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...