bubba477 Skrevet 8. februar 2013 Skrevet 8. februar 2013 Ja, jeg er enig i at dette umulig kan få konsekvenser for vanlige folk som bare laster ned en låt nå og da. Men hva om en storfisk innen piratkopiering konsekvent bruker nettet til noen andre, for eksempel en nabo, et familiemedlem eller en utleier av leiligheten han bor i. Noe jeg vil tro er et ekstremt vanlig scenario. Hvordan forløper saken? En privat interesseorganisasjon ønsker å forfølge saken og tar kontakt med den ansvarlige for internettabonnementet. Denne ansvarlige forteller at han ikke har noe med denne nedlastingen å gjøre. Hva kan skje videre? Hva har disse organisasjonene rett til å sette i gang av prosesser med denne nye loven? Det er det store spørsmålet jeg har. Ja det er jo det som er spørsmålet her. Vanskelig å si da loven enda er et forslag og det ikke finnes noen norsk rettspraksis på dette. Tipper jo bare her men vil tro mange av disse sakene vil bli veldig vanskelige å bevise. Straffene om man skulle være uheldig blir vel også langt mer rimelige enn de amerikanske galmanns tilstandene, vil tippe en enkel bot i de fleste tilfeller. Her må en vel nesten bare vente og se om de i det hele tatt er i stand til å håndheve dette.
LucarioX Skrevet 8. februar 2013 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Tar meg friheten til å sitere meg selv fra en annen tråd: "Latterlig at den norske skole (dvs. stat) hver eneste dag viser mengder av piratkopiert materiale i klasserom landet over, samtidig som de kommer med forslag som dette. Burde man ikke først gå i seg selv, og ihvertfall ikke selv lære opp neste generasjon i det man forsøker å forby? Kan jo også spørre seg om disse politikerne aldri har sett en ulovlig opplastet video på Youtube? Dem er det nemlig mange av. Så mye "tvilsomt gråsone materiale" at det er umulig å forhindre at folk kommer borti det." Endret 8. februar 2013 av LucarioX
bubba477 Skrevet 8. februar 2013 Skrevet 8. februar 2013 Gikk for 1 år hos https://www.privateinternetaccess.com/ rett over 200kr.. Tester hastigheten nå via svensk server,ligger på 2,6 MB/s med 3 torrents gående.. Får se hvor bra det er i lenden.. Har 25Mbit fiber.. https://torrentfreak...riously-111007/ Private Internet Access Response to Q1: “We absolutely do not maintain any VPN logs of any kind. We utilize shared IP addresses rather than dynamic or static IPs, so it is not possible to match a user to an external IP. These are some of the many solutions we have implemented to enable the strongest levels of anonymity amongst VPN services. Further, we would like to encourage our users to use an anonymous e-mail and pay with Bitcoins to ensure even higher levels of anonymity should it be required. Our core verticals are privacy, quality of service, and prompt customer support.” Response to Q2: “Our company currently operates out of the United States with gigabit gateways in the US, Canada, UK, Switzerland, and the Netherlands. We chose the US, since it is one of the only countries without a mandatory data retention law. We will not share any information with third parties without a valid court order. With that said, it is impossible to match a user to any activity on our system since we utilize shared IPs and maintain absolutely no logs.” Sjekk ut Mullvad. Veldig lett å sette opp. /pm hvis du trenger hjelp/mer info. takker for svar, skal kikke på disse her
Husam Skrevet 8. februar 2013 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Ja det er jo det som er spørsmålet her. Vanskelig å si da loven enda er et forslag og det ikke finnes noen norsk rettspraksis på dette. Tipper jo bare her men vil tro mange av disse sakene vil bli veldig vanskelige å bevise. Straffene om man skulle være uheldig blir vel også langt mer rimelige enn de amerikanske galmanns tilstandene, vil tippe en enkel bot i de fleste tilfeller. Her må en vel nesten bare vente og se om de i det hele tatt er i stand til å håndheve dette. Det er ganske utrolig at man legger frem et så vagt og skjønnsmessig vanskelig forslag til en lov som potensielt vil kunne ramme så mange. Jeg har lest en god del artikler om dette i dag, og det er ingenting som ikke tilsier at det kan bli fritt frem for private aktører å plage helt uskylde mennesker i veldig stor grad i de normale scenarioene jeg la frem. Om det er en bekymring jeg har pga dårlig journalistikk fra de som har dekket saken vet jeg ikke, men jeg er absolutt ikke fremmed for å tro at det kan skyldes at de ansvarlige politikerne har tenkt ekstremt dårlig gjennom dette. Endret 8. februar 2013 av Husam
bubba477 Skrevet 8. februar 2013 Skrevet 8. februar 2013 Det er ganske utrolig at man legger frem et så vagt og skjønnsmessig vanskelig forslag til en lov som potensielt vil kunne ramme så mange. Jeg har lest en god del artikler om dette i dag, og det er ingenting som ikke tilsier at det kan bli fritt frem for private aktører å plage helt uskylde mennesker i veldig stor grad i de normale scenarioene jeg la frem. Om det er en bekymring jeg har pga dårlig journalistikk fra de som har dekket saken vet jeg ikke, men jeg er absolutt ikke fremmed for å tro at det kan skyldes at de ansvarlige politikerne har tenkt ekstremt dårlig gjennom dette. Forslaget er elendig, ingen tvil om det! Men, de sier jo at terskelen for å utlevere opplysninger er høy. Fra It avisen: Hvem som helst kan jo overvåke IP-adresser. men hvem som helst kan fortsatt ikke forlange å få se hvem som eier dem. Det kan bare en domstol gjøre, og det skal svært mye til. Så det er vel egentlig ingen som vet dette enda, masse gjetning.
Husam Skrevet 8. februar 2013 Skrevet 8. februar 2013 Forslaget er elendig, ingen tvil om det! Men, de sier jo at terskelen for å utlevere opplysninger er høy. Fra It avisen: Hvem som helst kan jo overvåke IP-adresser. men hvem som helst kan fortsatt ikke forlange å få se hvem som eier dem. Det kan bare en domstol gjøre, og det skal svært mye til. Så det er vel egentlig ingen som vet dette enda, masse gjetning. Ja, det er mye gjetting, og det er vel det som grunnleggende sett gjør at dette forslaget er helt på trynet (igjen gjør jeg forbehold om eventuell dårlig journalistikk, det er mulig man ikke har klart å formidle hele lovforslaget godt nok). Jeg er forsåvidt ikke fornøyd med å "vente og se" heller, da dette potensielt kan ramme meg selv i og med at jeg ikke har full kontroll over alt som skjer på en linje jeg betaler for.
AnubisNor Skrevet 8. februar 2013 Skrevet 8. februar 2013 Gjelder dette "mest" for de som laster opp opphavsbeskyttet materiale, eller de som laster ned eller begge?
Husam Skrevet 9. februar 2013 Skrevet 9. februar 2013 Gjelder dette "mest" for de som laster opp opphavsbeskyttet materiale, eller de som laster ned eller begge? Det er i utgangspunktet umulig å vite etter det jeg har klart å plukke opp. Jeg har ikke funnet noe om lovforslaget på Stortingets hjemmeside da jeg lette tidligere i dag, og journalistene skriver stort sett veldig overfladisk om dette. Håper noen kan presse litt på kulturministeren for å få nærmere informasjon om detaljene.
Hestejente99 Skrevet 9. februar 2013 Skrevet 9. februar 2013 Altså, har Steam til spel, Spotify til musikk, får software gjennom skulen, og ser knapt film, men er likevel prinsipielt imot slike lover. 1
Jann. Skrevet 9. februar 2013 Skrevet 9. februar 2013 (endret) Forslaget er helt høl i haue. Tiden vil vise hva som skjer. Endret 9. februar 2013 av Jann.
VargAamo Skrevet 9. februar 2013 Forfatter Skrevet 9. februar 2013 Det er i utgangspunktet umulig å vite etter det jeg har klart å plukke opp. Jeg har ikke funnet noe om lovforslaget på Stortingets hjemmeside da jeg lette tidligere i dag, og journalistene skriver stort sett veldig overfladisk om dette. Håper noen kan presse litt på kulturministeren for å få nærmere informasjon om detaljene. Dette kommer vi litt nærmere inn på i de andre sakene vi har skrevet, slik som denne. Det er imidlertid et komplisert spørsmål, og som flere nevner finnes det ikke stort til rettspraksis ennå - men vi kommer i alle fall til å følge nøye med fremover.
Battaman Skrevet 9. februar 2013 Skrevet 9. februar 2013 Tar meg friheten til å sitere meg selv fra en annen tråd: "Latterlig at den norske skole (dvs. stat) hver eneste dag viser mengder av piratkopiert materiale i klasserom landet over, samtidig som de kommer med forslag som dette. Burde man ikke først gå i seg selv, og ihvertfall ikke selv lære opp neste generasjon i det man forsøker å forby? Kan jo også spørre seg om disse politikerne aldri har sett en ulovlig opplastet video på Youtube? Dem er det nemlig mange av. Så mye "tvilsomt gråsone materiale" at det er umulig å forhindre at folk kommer borti det." Tysklæreren spurte oss om vi kunne laste ned en film for henne siden hun ikke fant den med tyske stemmer...
Jdi Skrevet 9. februar 2013 Skrevet 9. februar 2013 Gikk for 1 år hos https://www.privateinternetaccess.com/ rett over 200kr.. Tester hastigheten nå via svensk server,ligger på 2,6 MB/s med 3 torrents gående.. Får se hvor bra det er i lenden.. Har 25Mbit fiber.. Veldig enkelt å sette opp..installer,legg inn bruker/pass og velg om den skal starte automatisk eller ikke og om du vil bruke feks. den svenske serveren fast.. Thats it.. https://torrentfreak...riously-111007/ Private Internet Access Response to Q1: “We absolutely do not maintain any VPN logs of any kind. We utilize shared IP addresses rather than dynamic or static IPs, so it is not possible to match a user to an external IP. These are some of the many solutions we have implemented to enable the strongest levels of anonymity amongst VPN services. Further, we would like to encourage our users to use an anonymous e-mail and pay with Bitcoins to ensure even higher levels of anonymity should it be required. Our core verticals are privacy, quality of service, and prompt customer support.” Response to Q2: “Our company currently operates out of the United States with gigabit gateways in the US, Canada, UK, Switzerland, and the Netherlands. We chose the US, since it is one of the only countries without a mandatory data retention law. We will not share any information with third parties without a valid court order. With that said, it is impossible to match a user to any activity on our system since we utilize shared IPs and maintain absolutely no logs.” Jeg kan også anbefale privateinternetaccess. Last ned bitcoin lommebok, og snakk med sturles på irc for å skaffe bitcoins.
Jann. Skrevet 9. februar 2013 Skrevet 9. februar 2013 (endret) Hva med Mullvad? Noen som har testet ut denne ? Endret 9. februar 2013 av Jann.
fenele Skrevet 9. februar 2013 Skrevet 9. februar 2013 Hva med Mullvad? Noen som har testet ut denne ? Ja. Veldig god tjeneste.
Jann. Skrevet 9. februar 2013 Skrevet 9. februar 2013 (endret) Ja. Veldig god tjeneste. Ser dem ikke logger, og har coin. Endret 9. februar 2013 av Jann.
bubba477 Skrevet 9. februar 2013 Skrevet 9. februar 2013 vet dere om en pålitelig tjeneste for bitcoin?
Proxim Skrevet 9. februar 2013 Skrevet 9. februar 2013 Da er det på tide og flytte fra norge eller starte revolusjon Det som er idiotisk er at folka som er imot dette er ikke de som faktisk lager inhaldet som blir delt, det er de so selger det. Fildeling er den største stimuleringen av entertainment kjøp som finnes, det er gratis reklame for de som lager bra produkter, se på Valve de har skjønt det, de gir vekk spill gratis men tjener mer penger en noen annen game developer, og de sier det rett ut, piracy er firmaet som selger produktet sin skyld ikke brukeren, frihet på nettet burde være en menneske rett, om folk liker et produkt så betaler de gladelig for det selvom de ikke må, bare se på twitch og hvordan folk betaler måndentlig for noe de kan se gratis om de vil.
fenele Skrevet 9. februar 2013 Skrevet 9. februar 2013 Ser dem ikke logger samt har Bitcoin så det er jo en fordel. De har servere i ger, nl og swe. OpenVPN og en properitær klient(OpenVPN) som har beskyttelse mot DNS-leaks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå