Gå til innhold

Hjelp til ny server!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da har det seg sånn at våres gamle server begynner å bli slitt. Denne har vi hatt på 24/7 i 5 år nå. Harddiskene har blitt skiftet 2-3 ganger, og hovedkortet en gang. Vi vil ha en ny og oppgradert!

 

Dette er bare an av mange servere, men skal drive følgende:

 

- 10 Active directory kontoer.

- Microsoft office 2010 Professional.

- Mamut One Enterprise

(- Lagringplass for de 10 Ansatte.)

 

Lagringsplassen er bare nødstilfelle :)

 

Vi har et budsjett på 5-10 tusen, litt lite, men nok.

 

Vi har 10 ansatte på kontoret, men rundt 5 bruker den.Den skal bli brukt til enkle ting, som og sende en mail, bruke mamut regneskap og lignende.

 

Harddisk(er) bør vere minst 250 GB.

 

Vi skal (må) kjøre raid med speiling. Slik at de kopierer hverandre.

 

Vet noen om noen? (NB! Må vær tower)

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.komplett....aspx?sku=755054

 

Tror du denne er grei? :dribble:

 

Siden denne er så billig, kan jeg bruke resten av budsjettet på harddisker og lignende. :w00t:

 

Tror den er helt ok.

Iforhold til bruksområdet du har skrevet, bør den holde mer en nok.

Spesielt innenfor prisklassen du har satt.

 

Om du f.eks kjøper 4x2TB WD Red disker (3000,-), og kjører de i raid 10, så får du både ytelse og sikkerhet. (4 TB lagring).

 

-j

Endret av jannisj
Lenke til kommentar

Serveren du linker til kommer uten Operativsystem (OS). OSet fra serveren dere har (WinSrv2003?) kan muligens ikke brukes på ny server pga. ikke supportert og/eller lisensbegrensninger.

 

I tillegg, bør dere ha mer minne (RAM) i serveren, helst 8 GB eller mer, minimum 6. Med Active Directory, filserver, Mamut og som arbeidsstasjon (siden du skriver Office 2010) blir 4 GB fort for lite.

Lenke til kommentar

Serveren du linker til kommer uten Operativsystem (OS). OSet fra serveren dere har (WinSrv2003?) kan muligens ikke brukes på ny server pga. ikke supportert og/eller lisensbegrensninger.

 

I tillegg, bør dere ha mer minne (RAM) i serveren, helst 8 GB eller mer, minimum 6. Med Active Directory, filserver, Mamut og som arbeidsstasjon (siden du skriver Office 2010) blir 4 GB fort for lite.

 

Ja, det følger ikke med operativsystem. Vi har Windows Server 2008 standard, 64 bit. Jeg tenkte også på mer ram. Vi har 16 GB ram nå. Hvordan finner jeg ut om operativsystemet våres supporter eller har lisensbegrensninger? :hmm:

Lenke til kommentar

Kjør kommandoen fra et command prompt med administrative rettigheter (elevated command prompt, run as Administrator):

 

%windir%\system32\cscript.exe %windir%\system32\slmgr.vbs -dlv

 

Description-feltet vil normalt gi en indikasjon på hvilken type lisens som er i bruk.

 

Hvis du ikke finner ut av det fra lisensbrevet eller ved å se på det som står i Description, post teksten her så kan vi bistå med å finne ut av det.

Lenke til kommentar

Kjør kommandoen fra et command prompt med administrative rettigheter (elevated command prompt, run as Administrator):

 

%windir%\system32\cscript.exe %windir%\system32\slmgr.vbs -dlv

 

Description-feltet vil normalt gi en indikasjon på hvilken type lisens som er i bruk.

 

Hvis du ikke finner ut av det fra lisensbrevet eller ved å se på det som står i Description, post teksten her så kan vi bistå med å finne ut av det.

 

Ja, jeg må kjøpe nytt operativsystem. Jeg bestilte i går Windows Server 2008 R2 x64. Serveren bestilte jeg idag, det ble Fujitsu.(http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752998) . Jeg fikk denne anbefalt.

 

Skal bli spennende å prøve ut Fujitsu Primergy serien :)

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...