Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Eksamen V13] REA3024 Matematikk R2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare meg som synes det var rart man skulle bestemme a_16 og s_16 før man forklarer at rekka er aritmetisk og finner utrykk for a_n og s_n i oppgave 5 del 1?

 

Ja jeg har allerede bevist det før jeg begynte med å finne a_16 og s_16, da så jeg opp. b) OK gratis poeng, trodde du må vise at rekka er aritmetisk før du går i gang med reginga.

 

Ser at oppgave 6 har de hoppet over i LF til Nebuchadnezzar, det var kanskje den eneste oppgave jeg er usikker om jeg har riktig på del 1, kan noen skissere et graf slik at jeg kan sove gotd i natt? takk.

Endret av tilkvelden
Lenke til kommentar

Bare meg som synes det var rart man skulle bestemme a_16 og s_16 før man forklarer at rekka er aritmetisk og finner utrykk for a_n og s_n i oppgave 5 del 1?

 

Ja, hadde jo forklart at det var en aritmetisk rekke i a) og så ser jeg plutselig at det skal man gjøre i b).. Følte at jeg gjentok meg selv der :p

Men prøvde å forklare det litt mer utfyllende enn i a)

Endret av acquiesce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reagerte selv på den oppgaven ja:P

 

Noe som iriterer meg grønnt er at jeg ikke fikk svart på oppgave 5a med den sirkelen. Satt å så på oppgaven på vei hjem, og tror jeg fant løsningen da. Utrolig skipt.

 

Andre som synes den var utrolig kort? Hadde hav av tid på denne. Pleier ikke å ha så god tid.

Lenke til kommentar

Åja, jeg tenkte slik:

 

eln|y| = |y| = e3x^2+c = e3x^2*ec

Siden både e3x^2 og ec (dvs c) alltid er positive, kan man skrive |y| = y = ce3x^2

y(0)=2, så ce0 = c = 2

2e3x^2

Vet ikke om det er riktig.

 

Men hva er absoluttverdien til -2e^(3x^2)? Jo, 2e^(3x^2). Så når du vet at |y| = 2e^(3x^2) (for det er jo det du har funnet), så tenker jeg at man må ha med minus-løsningen også, med mindre jeg har misforstått noe.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på oppgave 2c) hvor vi skulle finne integralet av området begrenset av grafen til f og x-aksen.

 

Har sett på løsningsforslaget på matematikk.net at vedkommende regnet arealet til å bli tilnærmet 12.51. Men hvorfor er ikke arealet under x-aksen tatt med i beregningen?

Lenke til kommentar

Men hva er absoluttverdien til -2e^(3x^2)? Jo, 2e^(3x^2). Så når du vet at |y| = 2e^(3x^2) (for det er jo det du har funnet), så tenker jeg at man må ha med minus-løsningen også, med mindre jeg har misforstått noe.

 

Minusløsningen din oppfyller ikke y(0) = 2 siden chart?cht=tx&chl=-2e^{3 \cdot 0^2} = -2 \cdot 1 = -2 \neq 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva er absoluttverdien til -2e^(3x^2)? Jo, 2e^(3x^2). Så når du vet at |y| = 2e^(3x^2) (for det er jo det du har funnet), så tenker jeg at man må ha med minus-løsningen også, med mindre jeg har misforstått noe.

 

Når |y|=e^(3x^2+C') -> y=Ce^(3x^2). Her kan C både være negativ og positiv, altså mister vi ingen løsninger.

 

EDIT: Leste oppgaven din feil!

 

Ja jeg har allerede bevist det før jeg begynte med å finne a_16 og s_16, da så jeg opp. b) OK gratis poeng, trodde du må vise at rekka er aritmetisk før du går i gang med reginga.

 

Ser at oppgave 6 har de hoppet over i LF til Nebuchadnezzar, det var kanskje den eneste oppgave jeg er usikker om jeg har riktig på del 1, kan noen skissere et graf slik at jeg kan sove gotd i natt? takk.

 

Uansett om han hadde gjort oppgave 6), er det astronomisk liten sjanse for at den er lik den du har tegnet ... :)

Endret av maikenflowers
Lenke til kommentar

Og er det noen andre her som fikk arealet 13,06 på oppgave 2c del 2? Jeg tolket det ihvertfall som om at jeg måtte ta med arealet både over og under x-aksen..

 

Jeg fikk det samme. Oppgaven lyder jo "Bestem arealet som er avgrensa av grafen til f og x-aksen.", så da tror jeg det er riktig å gjøre dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...