Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Eksamen V13] REA3024 Matematikk R2


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha eksamen i R2 til våren. Tenkte det er greit med en samletråd så folk lett finner nyttig info.

 

 

Dato: 21.mai

Eksamensplan Våren 2013

 

 

Løsningsforslag -> Tidligere eksamen:

Alt av eksamen + løsningsforslag (2009-2012) har jeg samlet i en ZIP for å gjøre det enkelt for alle. Har dessuten løsningsforslag til alle kapitlene i Cappelen Damm's lærebok, "Forutsettes kjent Del1" + litt annet.

 

Sider som kan være til hjelp:

Khan Academy - Veldig gode videokurs på engelsk

KhanNorwegian på youtube - Fornorsket "Khan Academy"

Videokurs på youtube, av "lektorhue"

Videokurs på youtube av "perhusum2012"

"Rogers Matematikk R2"

MatematikkTV.org - Videokurs av "Doktor Klara"

UDL.no - Gratis Videoforelesninger

WolframAlpha - regner ut ALT

NDLA.no - Løsningsforslag og annet nyttig

 

Programmer man bør ha:

GeoGebra.org - Grafisk hjelpemiddel som kan brukes under eksamen.

Microsoft Mathematics v4.0

RealCalc Scientific Calculator (Android)

Casio FX9860

 

 

Om det er noe mer som bør addes i tråden, bare si ifra.

Og har noen noe som kan hjelpe meg og andre uttover dette, legg det inn i tråden!

fx9860emulator.zip

REA3024 R2.zip

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Skal visst ha den jeg og!

 

Leste for lenge siden om et høringsforslag til udir der de snakket om å legge om hvordan eksamen ble vektlagt, var noe om at del 1 skulle vare i 3 timer og telle mest i vurderingen. Noen som vet noe om dette?

 

Jeg tror dette tiltaket vil tråde i kraft fra vår 2015. Se vedlegget. Det er et eksempel på R2 eksamen fra vår 2015. Del 1 - 3 timer, del 2 - 2 timer. Dette blir veldig bra, synd vi får ikke sånn. Fordi det er slik det burde egentlig være. Del 1 skulle telle mest, siden det er her det sjekkes dine rene matematiske kunnskaper.

 

Men hvis du ser på matematikk eksamen fra HØST 2012 (1T, R1, R2) så ser vi tendensen på at dem prøver å utvide arbeidsmengden på Del 1. Det er flere oppgaver, og arbeidsmengden blitt større i forhold til alle eksamen siden 2009. Dem begynner å tilpasse Del1 til overgangen i 2015. Så jeg er rimelig sikkert på at det blir mange oppgaver på Del1 i V13, på samme måte som i H12. Men det blir fortsett 2 timer på del1.

 

Håper så sinnsykt på at jeg kommer opp i R2.

REA3024 Matematikk R2 2015.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg satt sist R2 eksamen Vår 2011. Jeg fikk 3. Jeg husker en god del og har hatt realfag siden, så stoffet er lettere å ta inn nå, men problemet mitt har alltid vært å anvende det man lærer i boka på de mer "grublete" oppgavene man får på del 2. Noen forslag til hvordan man skal trene seg opp til dette? Hvordan skal jeg lære meg å se hvilke metoder som kan brukes på å knekke en oppgave som ikke likner på en oppgave jeg har løst før?

 

Jeg trenger en 4er på denne prøven og har ikke noe annet å gjøre kommende uka enn å sitte med R2.

Lenke til kommentar

Skikkelig bra initiativ den der mappen med løsningsforslag og eksempeloppgaver :)

 

Noen som vet hva man kan få steg for steg løsninger for i Microsoft Mathematics 4? Vanlige ligninger går fint, hadde vært knall om det gikk for differansialligninger eller lignende også!

Lenke til kommentar

Lurer på noen ting i forbindelse med eksamen. Mest sannsynlig får vi en oppgave der vi får en omfattende funksjon, der vi senere blir bedt om å "tegne grafen". Må jeg fysisk tegne grafen på papiret? Eller holder det å henvise til at jeg har tegnet den i Geogebra eller på lommeregneren? Tar jo vanvittig mye unødvendig tid å tegne grafen fysisk på papiret....

Endret av Derimot
Lenke til kommentar

Lurer på noen ting i forbindelse med eksamen. Mest sannsynlig får vi en oppgave der vi får en omfattende funksjon, der vi senere blir bedt om å "tegne grafen". Må jeg fysisk tegne grafen på papiret? Eller holder det å henvise til at jeg har tegnet den i Geogebra eller på lommeregneren? Tar jo vanvittig mye unødvendig tid å tegne grafen fysisk på papiret....

 

Slik jeg har forstått det, så har det ingenting å si om du tegner for hånd eller på data (f. eks Geogebra) så lenge du leverer inn grafen. Altså vil det ikke være nok å henvise til en tegning på kalkulator.

Lenke til kommentar

Var det jeg var redd for ja. Jeg går opp som privatist og har ikke vert i rommet vi skal ha eksamen i tidligere, og ser for meg det kan bli vanskelig å sette opp en skriver for å skrive ut og slikt?

Det får du hjelp til, ikke bekymre deg :)

 

Noen som har svar på mitt spørsmål lengre oppe? :p

Lenke til kommentar

Ser over et par eksamenssett og tilhørende løsningsforslag, og ble litt overrasket over hvor enkelt man kan gjøre det dersom man bruker digitale hjelpemiddel. Tenker spesielt på Eksamen vår 2011, oppgave 3b. Her er man nødt til å regne ut et rimelig heavy integral, med mye mellomregning. I løsningsforslag hentet fra Lokus har de valgt å bare skrive :

 

Vi legger inn (Integralet) i Inntastingsfeltet i GeoGebra og trykker Enter.

I Algebrafeltet dukker a= 21,1opp.

Volumet av skaftet er 21,1.

 

Vil jeg på samme måte bare kunne skrive inn fremgangsmåten for hvordan jeg gjør det på min Casio-kalkulator, uten å vise noen utreging, og allikevel få full uttelling? Er ikke vant til å bruke noe særlig av digitale hjelpemidler på denne måten, og det at det skal gi like god uttelling, virker nesten for godt til å være sant...

Lenke til kommentar

Jeg har hvertfall tenkt å skrive utregning der jeg kan. Men med digitale hjelpemidler har du jo i det minste en fasit! Og med programmer som "Microsoft Mathematics" får du jo på en del oppgaver også en liten fremgangsmåte, ikke bare svaret. Så å kunne bruke disse verktøyene riktig er nok alfa omega uansett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...