Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Makroøkonomi - keynesiansk multiplikatormodell


Anbefalte innlegg

Jeg har en oppgave som lyder som følger:

 

Nedgangen i verdensøkonomien skaper pessimisme. Vis innenfor keynesiansk multiplikatormodell for åpen økonomi hvordan disse pessimistiske forventingene hos forbrukerne vil gi redusert nasjonalprodukt og sysselsetting.

 

Trenger litt hjelp for å komme i gang.

Skal jeg forklare med ord eller ta med regneeksempler?

Noe som kan gi meg noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Nedgang i verdensøkonomien fører til forventning om dårligere fremtidig økonomi, slik at den private kjøpekraften reduseres. Redusert privat kjøpekraft fører igjen til lavere nivå på BNP. Lavere nivå på BNP fører igjen til forbedret handelsbalanse pga. redusert import. Svekket handelsbalanse demper fallet på BNP.

- Nettoeffekten vil bli redusert BNP, og når BNP går ned, øker også konjunkturarbeidsledigheten.

 

Eksempel:

BNP = 1000, Ypot = 1200 (Ypot = BNP ved naturlig arbeidsledighet)

 

Ledigheten = (1200-1000)/1200 = 0,1666 ): 16,66% ledighet

 

Antar vi så at BNP faller til 800:

 

Ny ledighet = (1200-800)/1200 = 0,3333 ): 33,33% ledighet

 

Tiltak for å forbedre BNP:

- Pengepolitikken

- Finanspolitikken

Endret av Yangern
Lenke til kommentar

Det beste er vel å vise både algrebraisk, samt forklare økonomibiten med ord, spørs vel hvilket nivå du er på. Har du fått hele Keynes-modellen presentert fra før?

Bare veldig kort. Hvis du har en god forklaring vil jeg gjerne høre den.

Lenke til kommentar

Forventning om dårlige tider (finanskriser, inflasjon, kutt på velferdsordninger etc.) -> Lavere konsum og investeringer -> Lavere etterspørsel etter varer og tjenester -> Lavere produksjon -> Bedriften må sparke ansatte og sysselsettingen reduseres. De, som sparkes, mister inntekter og etterspørsel etter varer og tjenester. Andre bedrifter vil redusere produksjonen sin -> Lavere BNP

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Pessimistiske forventinger hos forbrukerne i en åpen økonomi fører eksempelvis til at publikum(forbrukerne/konsumentene) sparer pengene sine istedet for å bruke de, slik at konsumet går ned.

 

Dette igjen fører til at nasjonalproduktet(BNP) for hele landet samlet synker og arbeidsledigheten øker.

 

Formel for sysselsetting:

N=nR+ N0

Denne formelen viser klart at hvis R (BNP) synker, så synker sysselsettingen også.

Endret av Alec3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...