Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen får stadig vekk blå skjerm


Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg har et problem med pcen som jeg ikke helt vet hvor kommer fra..

 

jeg sitter vanlig på pcen, innom nettet osv. bare helt vanlig.. så begynner skjermen å blinke noen ganger, to ganger faktisk og så blei det helt svart skjerm. så kommer etterhvert skrivebordet fram uten startlinje eller programmer og så forsvinner dette ganske fort og en blå skjerm kommer opp og den begynner med noe som "det ser ut til å være et problem"...

 

og nederst på denne blå skjermen jobber to linjer og skriver noe veldig kjapt og så restarter pcen men jeg kommer ikke inn i windows før jeg har slått av pcen manuelt (knappen på kabinettet) det hjelper ikke med restart.

 

Når jeg slår av pcen manuelt da, så kommer jeg inn windows uten problemer som om ingenting har skjedd.

 

men når pcen restarter og starter opp automatisk igjen etter denne blå skjermen så kommer jeg ikke inn i windows men jeg kommer til en svart skjerm der det står følgende:

 

"Reboot and select proper boot device or Insert boot media in selected boot device and press a key"

 

Jeg hadde pcen fra 2008 til 2011 så røyk hovedkortet og dermed måtte jeg oppdatere pcen for mellom 10 - 15 000 kr høsten 2011. Etter dette har jeg ikke hatt problemer. men nå i en periode så kommer og går den blåskjermen..

 

Her om dagen skjedde det jeg sa over her, to ganger i løpet av kort tid samme dag. Men det skjer ikke hver dag.

 

Noe som vet hva dette kan være? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være så mye, skjermkort, RAM, PSU, hard disk etc. Se om du kan laste opp minidump filen, den skal finne si C:\Windows\Minidump.

 

Dessuten kan du slå av automatisk restart. Høyreklikk på min Datamaskin (My PC) velg Egenskaper, deretter Avanserte Innstillinger, nederste knapp under oppstart som sier noe ala Innstillinger, fjern haken ved Automatisk restart (ikke sikker hva det heter i norsk OS da jeg har spansk OS). Du kan da se hva det vil stå i neste blåskjerm hvis du får flere.

 

Til sist hadde det vært fint om du listet opp hardwaren din, hovedkort, RAM, CPU, skjermkort etc.

Lenke til kommentar

Ja det vet jeg også.. kan være mye rart..

 

her er pcen min:

 

Skjerm: BenQ GL 2440 24" LED

 

Tastatur: Logitech G15

 

Mus: Logitech G9x

 

Hovedkort: ASUS P8Z68 Deluxe

 

Minne: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB

 

Harddisk: Kingston HyperX SSD 120GB 2.5" (hovedharddisk) + en WD VelociRaptor® 300GB SATA

10000RPM, 16MB, 3 GB/s som har stått inne i pcen siden 2008. Kan hende det står en Western Digital Caviar SE16 500GB inne i pcen også men denne er frakoblet.

 

Prosessor: Intel® Core i7 Processor i7-2600K

 

PSU: Corsair HX 850W PSU

 

Kabinett: Hiper Anubis ATX Midi Tower Black

 

OS: Windows 7 Enterprise

 

Jeg fant ingen "Minidump fil" i C:/Windows

Lenke til kommentar

Noe av det første du kan prøve er å oppdatere BIOS, siste versjon er 3603. Noen av fixene er forbedring av system stabilitet, forbedret kompatibiltet med minne og visse gaming tastatur etc.

 

Og som nevnt, hvis du får blåskjerm og du ser det blir skrevet noe, så bør det finnes minidump filer i mappen C:\Windows\Minidump, filene vil hete minidump.dmp mener jeg det er.

Du kan for eks laste ned Bluescreenviewer som vil finne minidump filene hvis det er noen, og vise deg hva som forårsaket bsod. Nedlasting linken er nederst på siden.

Lenke til kommentar

Jo jeg har skjermkort selvfølgelig :) heter Gainward GeForce GTX 280 1GB GDDR3.. glemte bare å ta det med :p

 

Kan prøve å laste ned blue screen programmet å sjekke.. oppdatere BIOS har jeg aldri gjort før.

 

Er jo litt merkelig om jeg må oppdatere BIOS.. Kjøpte jo nytt hovedkort i 2011.. det er jo ikke lenge siden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...