Gå til innhold

System eller kompakt?


Anbefalte innlegg

Har tidligere hatt flere speilrefleks fra Nikon (D70/80/90/5100) og noen få objektiv men endte opp med at det nesten ikke ble brukt pga. str. i kombinasjon med fam. og mye pikkpakk.

Jeg er ingen avansert bruker men liker at bildene jeg tar har god kvalitet.

 

Jeg er derfor på jakt etter noe enklere og lurer på å kjøpe et mindre systemkamera eller et av de mer avanserte kompaktkameraene som det begynner å bli ganske mange av.

Har lest en del i forumet her og tester og anbefalinger på akam.no uten at jeg greier å konkludere og lurer derfor på om noen har noen tips eller anbefalinger?

 

Jeg er opptatt av å få noe enkelt å bruke både for meg og fruen samtidig som det har muligheter for litt avansert bruk når en ønsker det.

Bildekvalitet er viktig også innendørs samt at det har blitz (om den er brukelig).

 

Budsjettet er på mask 5000 kr. men jeg kjøper veldig gjerne/helst noe til 1/2 prisen om det gir mest for pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller Olympus E-PM1 til 1490kr. Personlig ville jeg heller gått den veien (m43) heller enn 1-systemet til Nikon da det er mye mer etablert.

 

E-PM1 er helt kurant, lite og lett å ta med seg, og har stabilisering i huset. Du har også et godt utvalg av feiende flott fastoptikk fra Olympus til innebilder, og E-M5 om du ønsker et mer avansert kamerahus opp og frem i tid.

Lenke til kommentar

Eller Olympus E-PM1 til 1490kr. Personlig ville jeg heller gått den veien (m43) heller enn 1-systemet til Nikon da det er mye mer etablert.

 

 

 

Fornuftig nok, men jeg tror nok vi vil se en økning i både Nikons og Canons satsning på disse speilløse - og dermed innen ikke mange år, så vil de være vel etablerte med et godt utvalg av optikk og tilbehør. Det er jo også en del spennende optikk på vei til disse to systemene. Nikon 1 32mm f/1.2 er ihvertfall veldig spennende.

Lenke til kommentar

Joda, men det er opp og frem i tid, m43 er aktuelt her og nå.

 

Jeg hoppet inn på m43 med GF1 + 20mm f1.7 (skikkelig kremkombo, for øvrig) for ganske nøyaktig 3 år siden, og det var vel egentlig i fjor det ble virkelig seriøst med 45mm og 75mm f1.8, 12-35mm + 35-100mm f2.8, samt kamerahus som er jevngode med APS-C-hus. Jeg ville mye heller kjøpt meg inn et godt etablert system heller enn å leve med treige standardobjektiver og drømme om noe som kommer rundt hjørnet. Med m43 har man treige standardzoomer, lyssterke fastobjektiver tilsvarende 24/35/40/50/90/120/150mm , ultravid zoom tilsvarende 14-28mm samt klassikerne 24-70mm f2.8 og 70-200mm f2.8, pluss pluss.

 

Samme greien med NEX-serien. Feiende flotte kamerahus, men fint lite spenstig optikk.

 

Edit: og kommer Nikon/Canon med noen speilløse hus + objektiver som mopper gulvet med alt som finnes, selger man m43/1/NEX-utstyret og kjøper seg inn i det nye.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Selv om jeg har brukt Nikon siden 80 tallet så er "1" like interessant som å se maling tørke.

 

Med mindre Nikon (og Canon) kommer med en del objektiver og interessante hus så tror jeg den satsinga der er en avsporing i forhold til mFT. Jeg bruker både Oly EP-3 og Lumix GF3 (er ikke større enn ett kompaktkamera og har ca dobbelt så stor sensor som Nikon). I tillegg så har flere hivd seg på objektiver og tilbehør til mFT systemet som går om hverandre på Oly og Lumix (Panasonic) sine kameraer.

Lenke til kommentar

Det høres ut som du trenger et kompaktkamera og ikke gjør tabben med å kjøpe noe som er billig på grunn av at det er billig. Kjøp det du trenger og vil trives med, det blir billigere i det lange løp.

 

Se her http://www.akam.no/artikler/avanserte-kompaktkamera/112249 Bildekvaliteten holder til hva som helst, skal du gjøre det betydelig bedre så må du drasse med deg forskjellige objektiver og utstyret blir stående på hylla igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk MANGE TAKK for mange innspill så raskt! :)

 

Som sistnevnte skriver er det godt mulig at det er et kompaktkamera jeg trenger. Hvordan er disse "avanserte kompaktkameraene" i forhold til eks. Nikon J1 v2 el? Og har dere noen anbefalinger?

 

Jeg har tidligere fått anbefalt Sony RX-100 men må erkjenne at jeg synes det er i dyreste laget for et kompaktkamera.... ?

Lenke til kommentar

Fantastisk MANGE TAKK for mange innspill så raskt! :)

 

Som sistnevnte skriver er det godt mulig at det er et kompaktkamera jeg trenger. Hvordan er disse "avanserte kompaktkameraene" i forhold til eks. Nikon J1 v2 el? Og har dere noen anbefalinger?

 

Jeg har tidligere fått anbefalt Sony RX-100 men må erkjenne at jeg synes det er i dyreste laget for et kompaktkamera.... ?

RX100 er en god del mindre enn Nikon 1 serien og har bedre bildekvalitet. Det gir mye kamera for pengene. Du betaler litt ekstra for den kompakte størrelsen men hvis du liker å putte kameraet i lomma så er det vel verdt pengene. Du går meget god bildekvalitet, lynrask autofokus, meget god video og lett tilgang til manuell kontroll.

 

Grepet er ikke så bra så hvis det er veldig viktig for deg så må du tenke deg om der, på alle andre områder så er det helt i toppen eller det beste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker! Størrelsen er ikke SÅ viktig så sant det går i jakkelomma eller i sekken. Det viktigste er at det ikke blir nok en sekk å dra på når fam. skal ut på tur.

 

Disse andre kameraene som Akam anbefaler, hvordan vurderer dere disse?

Panasonic Lumix DMC-LX7

Canon PowerShot G15

Olympus XZ-2 iHS

Fujifilm FinePix X20 (eller X10)

 

Er det evt. noen andre systemkamera jeg bør se nærmere på?

Lenke til kommentar

Tja. Har selv 5D mk3 med en del kremoptikk, men det er OM-D-en jeg tar med meg ut hele tiden. Når jeg får kamerahus med grep, 20mm f1.7, 45mm f1.8, 75mm f1.8, blits og blitstrigger oppi samme vesken som rommer 5D + 50mm f1.4 sier det seg selv at terskelen for å ta det med er vesentlig lavere. Hadde jeg hatt RX100, så hadde jeg nok hatt det permanent i jakkelommen uten å ofre det en tanke.

 

Kan også nevne at jeg har familie med unger, og når de skal på tur eller i besøk, så er det ofte bagger og vesker i hytt og pine. En ekstra veske for speilrefleks er nok mer stress enn det er verdt.

Endret av psilocybe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...