Gå til innhold

Unboxing: Vi pakker opp Apples tynne iMac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår ikke hvorfor de skal legge med så dårlige skjermkort, når du kjøper den med super-kraftige prosessorer. Du får jo garantert GPU bottleneck, mens prossesoren blir såvidt brukt.

 

Forstår ikke hva som er galt med å ha PCen gjemt under bordet ellernoe, tar mindre plass, det blir mye billigere (Ja, Windows PCer og), og du har mer valg i henhold til skjerm, hvis en ting ryker, ryker ikke alt.

 

Sånn som skjermen i iMac er jo av IPS typen, som vl si at den er veldig god til det en iMac bruker til, med veldig korrekte farger, innsynsvinkler osv. Men til å spille på f. eks tror jeg den ikke er så god pga. responstid, men jeg vet ikke, for har ikke testet.

 

En 8ms Dell Ultrasharp slår jo en 2 ms 120 hz BenQ 2410t så... hvem vet?

 

Og forresten, du må velge 27" for å få gtx 660m, og du må vlege den dyreste for å få 670mx og 680 mx, de andre tre er stuck med 650m og 660m

Lenke til kommentar

Er en veldig fin maskin, og merker jeg blir litt lei av unger og troll som mener at de får en tilsvarende maskin for 5000 etc.

 

Vi kan jo starte med skjermen, som faktisk er en skjerm av meget god kvalitet. Så vil jeg si at Ezio sin LED FlexScan EV2736W er det nærmeste vi kommer denne skjermen en iMac har. Denne skjermen har en utsalgspris hos komplett for 6295,- så her er alt 5000,- grensa deres sprukket.

 

Det neste dere sier at en iMac er verdt max 10000,-

 

Hvis vi ser på skjermkortet så ligger et GTX 680 til salg for ca 3500,-

 

CPU koster 1500,-

 

8GB (corsair vengeance) ram koster ca 400

 

Hovedkort drøye 1100,- for et hovedkort med wifi.

 

Harddisk 1TB koster 540,-

 

En PC vil også trenge en PSU ca 650,- for 650w

 

La oss ikke glemme et kvalitets kabinett koster ca 1000,-

 

Så et mus og tastatur med blåtann av litt kvalitet. Her det billigste hos komplett et tastatur fra Apple tenk.

Så vi lar dere PC-brukere heller få bruke 2.4ghz mus og tastatur. Logitech Wireless Desktop MK710 ser ut som en god erstatter for det apple tilbyr (bare nesten siden magic mouse har mange fine finesser som ikke finnes på en vanlig mus.) MK710 koster 649,-

 

 

Da er vi oppe i 15700,- for en PC, med alt man får med når man kjøper en iMac. Apple skal ha 17690 for tilsvarende "PC, med 27" og et GTX 680MX 2GB.

 

Er Apple virkelig så dyre kontra en PC, med tilsvarende specs?

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er en veldig fin maskin, og merker jeg blir litt lei av unger og troll som mener at de får en tilsvarende maskin for 5000 etc.

 

Vi kan jo starte med skjermen, som faktisk er en skjerm av meget god kvalitet. Så vil jeg si at Ezio sin LED FlexScan EV2736W er det nærmeste vi kommer denne skjermen en iMac har. Denne skjermen har en utsalgspris hos komplett for 6295,- så her er alt 5000,- grensa deres sprukket.

...

 

Så et mus og tastatur med blåtann av litt kvalitet. Her det billigste hos komplett et tastatur fra Apple tenk.

Så vi lar dere PC-brukere heller få bruke 2.4ghz mus og tastatur. Logitech Wireless Desktop MK710 ser ut som en god erstatter for det apple tilbyr (bare nesten siden magic mouse har mange fine finesser som ikke finnes på en vanlig mus.) MK710 koster 649,-

 

 

Da er vi oppe i 15700,- for en PC, med alt man får med når man kjøper en iMac. Apple skal ha 17690 for tilsvarende "PC, med 27" og et GTX 680MX 2GB.

 

Er Apple virkelig så dyre kontra en PC, med tilsvarende specs?

 

Nåja.

 

1) du klarer deg utmerket med å kjøpe trådløst tastatur og mus til totalt 400 kroner.

2) Magic Mouse ga jeg opp etter få dager med min iMac. Så fort du blir litt fuktig på fingrene er touch-funksjonen nærmest ubrukelig.

3) Dells Ultrasharp kommer du deg svært lang med. 4500 kroner.

4) Skjermkortet GTX 680MX som du får oppgradert til for 1200 kroner på den dyreste 27" iMac (med 3.2 GHz og startpris 16500 kroner) er en nedstrupet versjon av desktop-680'ene. For 2300 kroner får du et GTX 660 Ti med 25% høyere ytelse enn 680MX. http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-680MX.83519.0.html

5) Ta med i betraktningen at mange etterhvert finner ut at de vil bytte komponenter. Kanskje finner man ut at SSD har sunket såpass i pris at man vil bytte snurredisken med en SSD. Hvordan var prosedyren for harddisk-bytte på iMac?

6) Reparasjoner. Blir det feil på skjermen: levere hele enheten til reparasjon. Blir det feil på harddisk: levere hele enheten til reparasjon. Blir det feil på strømforsyningen: levere hele enheten til reparasjon.

 

Nye iMac er selvsagt en snasen maskin, men med mange kompromisser og høy pris. Og vil man sikre seg ved tilvalg, som for eksempel oppgradere lagringsplassen, bedre skjermkort, og bedre prosessor, så tar Apple seg meget godt betalt.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet med slike maskiner for min del er at en god stor skjerm varer lenge, det er ikke ønskelig å bytte ut skjermen hver gang jeg bytter maskin, så regnestykket der man tar med skjermens verdi passer dårlig. Derfor er det vanskelig å regne verdi, da det er så individuelt. På generell basis vil jeg si Apple ikke er så veldig dyrt for det man får, det som i praksis kan gjøre det dyrt er dog at det er så lite å velge imelliom, at man ofte må kjøpe endel funksjonalitet som man i utgangspunktet ikke trenger, og da blir prisen dyr. Er man mao heldig med specsene som apple har bestemt seg for, kontra egne behov, så er prisen ok.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det kalles tidløs design, du kan feks Google Porsche 911 hvis det ikke sier deg noe...

Det mange som synes Porsche er en stygg bil også :D

 

Jeg synes nå både Porsche og duppeditter som pakkes ut av esker er snasene saker, men kommer nok aldri til å kjøpe noen av dem. Ikke engang om de ringer fra Hamar på lørdag ;)

 

Edit: Er det bare meg eller har det blitt færre som forsvarer Apple her inne? Én negativ kommentar og det var 2-3 stykker som quotet deg.

 

Apples aksjekurs synker og konkurranse i markedet er bra. Løp ut og kjøp en alle mann!

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar

Definer overpriset?

 

iMac selger som hakkamøkk, og er vell en av de desktopsystemene som selger best for tiden i et marked hvor desktop er en døende plattform.

 

Sånn sett så vil det jo være ren idioti å redusere prisen bare for moroskyld.

 

For det første er det vel rimelig åpenbart at de fleste som har snakket om det har snakket om det fra ett kjøperperspektiv, ikke ett selgerperspektiv

 

For det andre, så er det ikke slik at bare fordi om man skulle selge best, så betyr det at ikke er mere penger å tjene på å senke prisen.

 

For det tredje har vel imac-salgene fått seg en smell etter disse ble lansert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...