Gå til innhold

Nyoppstartet tjeneste lar deg lage «privat Spotify»


Anbefalte innlegg

mrs.robinson, jobber du i selskapet (bak?) subsonic eller?

 

Grunnen til at jeg sa Spotify allerede har denne tjenesten er vel fordi jeg enten bruker PCen eller telefonen, og som allerede nevnt kan man synce lokale låter fra PCen på telefonen. Så da har man all sin musikk samt Spotify's utvalg i stort sett decent kvalitet på både PCen sin, og telefonen. Trenger man virkelig sine lokale låter på andre PCer man bruker av og til? Kan man ikke i disse tilfellene høre på noe Spotify tilbyr?

 

Jeg ser fordelen her, absolutt, og jeg forstår det finnes noen med andre behov enn meg. I mange av disse tilfellene virker det for meg som er snakk om å vær skikkelig kravstor, men det er vel så sin sak.

 

 

Hehe nei jeg gjør ikke det har ingen forbindelser med subsonic. Er ikke engang fullverdig bruker fordi dagene har vært litt hektiske hos meg den siste tiden så subsonicen er ikke helt på plass her.

 

Jeg har helt nylig kommet over subsonic og det traff meg direkt. Personlig har jeg veldig mye musikk som ikke er på Spotify, mye musikk som har vært på Spotify for så å forsvinne og også mye musikk som aldri har vært på spotify. Likevel har jeg betalt for spotify premium i årevise - stort sett fornøyd. Men frustrasjonen over de begrensningene som nå engang er i spotify bygget seg opp over tid. Samtidig som jeg hadde blitt godt vant til streaming. Hva er vel enklere enn å streame? Det kan gjøres overalt. Null hokus pokus.

 

Også dukket subsonic opp. Så det først hos en kompis nå nylig og ble rett og slett bare blodfan umiddelbart. Jeg var en av musikknerdene som hadde lange hyllemeter med CD. Og der var det mye rart som fant sin plass i løpet av 12-15 års manisk samling. Samtidig kom napster, mp3, allofmp3, piratebay,youtube og spotify. CD'ene forsvant i pappesker og ble stuet vekk. Etter en uheldig kite-episode fikk jeg 3 ukers hjemmeberedskap og plutselig var alle mine odde plater rippet i flac og sammen med alle discografiene jeg kjøpte hos russerne var det anseelig mengde låter. Og veldig mye av dette er musikk jeg er veldig glad i å ønsker å tilgjengelig uansett hvor jeg måtte være.

 

Som de fleste andre audiofile musikknerder så tok hverdagen også meg. Tidsklamma og hverdagsstress. Det ble etterhvert mindre tid til å lytte på musikk og en trengte musikk når anledningen bød seg. Feks på toget, eller på retur fra et kundemøte. Poenget mitt er at spotify ikke egentlig fylte mitt behov for å kunne høre sær musikk. Enter subsonic. Her får jeg alt det jeg ønsker meg rett i fanget. Og jeg trenger ikke frykte raid av myndigheter, endrede vilkår for distribusjon eller manglende back catalog. Med subsonic er musikken og videoer tilgjengelig 24/7 for meg og mine venner sålenge jeg betaler strøm og bredbånd. Jeg eier musikken og jeg eier lagringsplassen. Det kan ingen ta fra meg. For meg er subsonic svaret på et savn som har bygd seg opp over tid. Kommer nok ikke til å slutte med spotify fordi jeg jeg er en stor fan av å dele lister og det alene er nesten verdt pengene. Samt at spotify gjør at jeg enkelt får tilgang til nye artister og artister jeg ikke kjenner fra før.

 

Men subsonic står for meg som den endelige løsningen som lar en gjøre streaming til en hverdagslig sak - og som gir meg og mine venner tilgang til alt av mediefiler en har samlet over tid. Og subsonic gjør alt dette med fleksibilitet og et kurant GUI. Platformuavhengig og crossbrowser. Whats not to like? (java om en skal pirke?)

 

Selve oppsettet gjøres kun en gang, også kan løsningen bare putre å gå. Og det beste av alt er at jeg kan streame både musikk og video - samt at jeg har full kontroll over både innholdet og selv serveren. Ingen spillelister forsvinner og ingen sanger som pluteselig er trukket tilbake. Streamingen skjer både "innomhus" og "utomhus". Gjør det enkelt å dele mediafiler, spillelister eller få fart på festen der de bare har spilt døv musikk hele kvelden.

Endret av mrs.robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mrs. robinson:

Får du tilgang til spillelister offline via Subsonic? Har sjelden tilgang til nett når jeg bruker mobilen til musikk så om en trenger å være tilkoblet nett så blir det litt ubrukelig for min del. :p

 

 

Ja det skal være mulig å cache spillelister også i mobiler. Dermed har du også tilgang uten nett. Har ikke fått testet ut dette selv ennå fordi hverdagen er litt hektisk. Er fortsatt på kontoret, klokken er snart 5 og det er fredag :(

Lenke til kommentar

Av listen av leverandører som allerede kan dette kan vel Ubuntu One legges til, hvor du synkroniserer både kjøpt(Ubuntu One Music Store), synkronisert (høyreklikk på mappe og velg "sync") og manuelt opplastet innhold til lagringsskyen. Alt blir tilgjengelig til streaming på alle enheter fra native apps og desktop-klienter.

Lenke til kommentar

Hmm, tror jeg må ta en kikk på dette her.

Håper den støtter flac da. :)

 

Er bare å holde ut, helga kommer til slutt! Starta halv 4 for min del. :)

 

Har som sagt ikke fått subsonic opp å gå ennå - er midt i oppussing så ting er litt hektisk for tiden. Men utifra hva jeg har lest og blitt fortalt så støtter subsonic alle formater som lar seg streame over HTTP. Så da bør det være mulig å streame flac ja.

Lenke til kommentar

Har vært gjennom diverse løsninger for musikk opp gjennom årene - og når en ble vant til Spotify så må jeg innrømme at streaming er kjekt. Men siden det mangler mye musikk på spotify og spillelister plutselig ikke virker lengre så ble jeg litt lei av akkurat det.

 

Funderte på hva som kunne gjøre hverdagen enklere og da oppdaget jeg subsonic.org

Er nå igang med å fikse en permanent løsning for streaming. Bonusen er jo at med subsonic så kan jeg også streame filmer og tv-serier. Og det kan streames lokalt på nettverket hjemme eller ute av huset på farten. Jeg kan velge å la venner streame og såvidt jeg kan se at det lille jeg har rukket å teste så er GUI fult ut brukbart.

 

Fra subsonic kan man streame til pc, mac, linux, android, iphone og windows mobile. En kan cache spillelistene på mobilen slik at en ikke trenger å bruke mye båndbredde. Virker veldig fleksibelt.

 

Tror faktisk subsonic slår Play:Rewind iom at en har full kontroll over sine egne filer med subsonic, selv om jeg må innrømme at jeg også signet opp for Play:Rewind :)

 

 

Btw - om noen har brukt susbonic over tid hører jeg gjerne om erfaringer.

 

Jeg har bruke subsunic i lang lang tid og kjørte edna før det. Subsonic er bare rett å slett genialt, lar meg streame musikk og video til alt jeg har av duppeditter og maskiner. eneste er at streaming av video krever kraftig nettforbindelse for at kvaliteten skal bli brukbar. Det avhenger selvsagt en del på serveren du kjører hjemme.

 

Kombinasjonen no-ip.org og subsonic er glittrende, transcoder alt i realtime, og leverer det til pc, mobil osv så lenge de har nett tilgang. Du kan laste opp filer og ned filer.. For å si det sånn så har jeg testet wimp og spotify, men har alltid valgt å gå tilbake stil subsonic, for den løsningen er rett og slett bedre.

 

Er det en ting jeg savner så er det funksjonalitet anna "spill lignende musikk" og "dynamsike spillister (tror det fins en fork som har fikset dette)"..

Lenke til kommentar

Har som sagt ikke fått subsonic opp å gå ennå - er midt i oppussing så ting er litt hektisk for tiden. Men utifra hva jeg har lest og blitt fortalt så støtter subsonic alle formater som lar seg streame over HTTP. Så da bør det være mulig å streame flac ja.

 

Subsonic transoder flac sik at du får mp3 med bitrate som kan se slik ut "1025 Kbps vbr" (hentet fra min subsonic som spiller flac rett ut av boksen.

 

Det man må være klar over er at subsonic transcoder absolutt alt og støtter alt jeg har testet de siste 5 årene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...