Gå til innhold

[Løst] Velge Extreme Gamer PC (AMD eller Intel?)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.proshop.n...er/Default.aspx

 

Her kan du sette opp med de komponentene du ønsker, så blir den bygget for deg. Aldri testet det selv, men det kan jo være et alternativ.

 

Da er jeg tilbake til problemet fra starten... Fordi jeg ikke har erfaring med hvordan komponentene utnytter hverandre best mulig, så ville jeg rett og slett bare plukket ut de mest anbefalte på markedet og stappet dem sammen i kabinettet og trodd at best+best+best+best+best (osv.) = perfeksjon. Men det høres altfor enkelt ut og ikke veldig realistisk.

Å lese om hva som er bra og dårlig hjelper meg lite, jeg må ha en fysisk opplevelse av det selv. Går jeg på en smell, så får det bare være så.. men uten den praktiske delen, så hjelper teori meg svært lite. Derfor valgte jeg ut to ferdigbygde maskiner, fordi jeg trenger et utgangspunkt, og jeg har ikke funnet freelance dataingeniører, men alt i alt trenger jeg bare å bli fortalt hvilken PC jeg skal velge fra person med mye erfaring og hvorfor. Hvorfor er egentlig hele problemstillingen min.

Lenke til kommentar

Jeg kan bygge for deg. Har drevet med data siden jeg stekte pizza på venta på at Commandore'n skulle loade. :) Har vel bygd 50 maskiner siden da for venner og familie...

Hehe ...

 

Det kan da ikke være vanskelig å få noen til å bygge for deg, SPES siden du betaler. Det er iallfall absolutt å anbefale at du snekrer en maskin vba komponenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg kan bygge for deg. Har drevet med data siden jeg stekte pizza på venta på at Commandore'n skulle loade. :) Har vel bygd 50 maskiner siden da for venner og familie... Hehe ... Det kan da ikke være vanskelig å få noen til å bygge for deg, SPES siden du betaler. Det er iallfall absolutt å anbefale at du snekrer en maskin vba komponenter.
Se her OP. Nå har du tilbudet! Så, er det i hovedsak gaming du skal bruke PC'en til?

 

Jeg kjenner ingen som kan data og spill på en gang. Hvem skal jeg betale? Hvor kan jeg finne en dataingeniør som tar oppdrag fra privatpersoner? Og hvem er "vi"?

 

Du har postet i kategorien "Hjelp til kjøp og salg av PC". Med "vi" mener jeg vi som er aktive her og svarer i tråden din.

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Jeg kan bygge for deg. Har drevet med data siden jeg stekte pizza på venta på at Commandore'n skulle loade. :) Har vel bygd 50 maskiner siden da for venner og familie...

Hehe ...

 

Det kan da ikke være vanskelig å få noen til å bygge for deg, SPES siden du betaler. Det er iallfall absolutt å anbefale at du snekrer en maskin vba komponenter.

 

 

Det holder ikke. Å betale en person som jeg ikke vet noe som helst om til å bygge en PC til en ganske alvorlig pris uten noen som helst sikkerhet for at maskinen er fullstendig funksjonell og at jeg ikke finner ut noen måneder senere at den har en defekt, er for meg for vilt. Hos en nettbutikk har jeg i det minste forsikring og kan sende maskinen tilbake hvis problemer oppstår.

Jeg tror det beste noen kan gjøre er å liste opp fullstendige spesifikasjoner til komponenter som vil skape en en spill-PC med best ytelse til ca. 18,000 kr som kan håndtere alle spill.

Akkurat nå er jeg inne på Proshop.no på PC Konfigurator, så hvis du ønsker å hjelpe, så vil jeg være takknemlig for anbefalinger.

Lenke til kommentar

Er du litt lur nå så blir du med han når han bygger den, så slipper du å spørre om hjelp neste gang. Trenger ikke være rakettforsker for å sette sammen en PC. Du har selvfølgelig garanti på datakomponentene du kjøper selv om du monterer dem selv. Hvor har du dette fra?

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10718

denne pc'en er på tilbud på komplett fram til 27.01, skal du ha en overkill pc som klarer alt av spill en stund framover så kan du velge 2x gtx670 istedet for hd7970ghz edition, pluss 850w eller 1250w strømforsyning, litt usikker på om 850w holder for sli oppsett(men det vett sikkert noen andre her inne). tar du strømforsyningen på 850w og 2x gtx670 så havner prisen på ca 18000.

det følger med win8 som standard, men du kan velge win7 eller ingen os om du vil det.

er 3 års garanti for pc fra komplett.

Lenke til kommentar

Sånn: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10716

Varenr.:766590

CyberLink PowerDVD 10 OEM CD

PC-box large

SteelSeries QcK, Musematte i Tøy

Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort

Corsair AX 860 PSU

Intel® Core i5-3570K Processor

MSI Z77A-GD55, Socket-1155

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Samsung SSD 840 Series 250GB 2.5" BULK

Seagate Barracuda® 3TB

Samsung DVD Writer, SH-224BB

Logitech Wireless Gaming Mouse G700

Logitech G710+ Gaming KB Pan-Nordic

MS ROYALTY Win 8 PRO Nordic

MS COA Win Pro 8 32-bit/x64 Nordic

Garanti 3 år - Sende inn

Pris: 18.392,25,- + Frakt

Du trenger ikke 2 GPUer, men det koster å være kar ;)

Lenke til kommentar

Hei, tenkte jeg skulle gi deg en kjapp innføring i CPU/GPU:

 

CPU - Central Processing Unit

Du kan velge mellom Intel og AMD. Intel er i dag markedsleder på ytelse per kjerne. AMD har på sin side typisk flere kjerner.

 

FX-8000 serien har 8 kjerner og 8 tråder, mens en i5 3570K kun har 4 kjerner og 4 tråder. Det samme gjelder for i7 3770K, men den har 4 kjerner og 8 tråder.

 

Når det kommer til spill og en god del andre programmer så bruker de sjeldent mer enn 4 kjerner / 4 tråder spesielt effektivt. Ofte klarer de bare å utnytte 2 kjerner. Dette fører til at en i5 3570K faktisk yter like bra eller bedre enn storebroren i7 3770K i spill.

 

Ettersom spillene ikke er spesielt flink til å utnytte mer enn typisk 4 kjerner er det i dag bedre med en Intel CPU enn en AMD ettersom de har færre og raskere kjerner.

 

Pris er hoved ankepunktet og ut fra ytelse/pris så er ikke en FX-8300 et dårlig valg. For bare spill ville jeg nok valgt en i5 3570K. Pass på at dersom du går for AMD velger du en FX-8320 eller FX-8350, de er identiske og forskjellen er bare frekvensen de kjører, men FX-8100 serien er elendig i forhold.

 

GPU - Graphics Processing Unit

Her er AMD og Nvidia produsentene. I dag er de egentlig rimelig like i ytelse dersom du ser på snitt score, men det kan variere mye på individuelle titler. Tenk derfor over hvilke spill du ønsker å spille. Søk deretter på "HD7970 review" eller "GT 670 review" og se om du finner noen de har inkludert spillet du ønsker å spille.

 

Selv om jeg sa over at AMD og Nvidia er rimelig lik på score så er ofte AMD igjen litt billigere enn konkurrenten og scorer litt bedre på ytelse/pris. En HD7970 er typisk over en GTX670 or rett rundt/under en GTX680 i ytelse, men den er billigere enn en GTX680.

 

Butikk - Komplett.no

Jeg har brukt komplett.no i 10 år, kjøpt mange produkter og aldri hatt problemer med garantisaker. Av PC'ene de har til salgs ville jeg anbefalt:

 

"Komplett Gamer Premium i35"

http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10716

 

Jeg ville gjerne anbefale disse modifikasjonene:

  • ASUS P8Z77-V hovedkort , + 420kr (jeg har hatt mye problemer med MSI som er utgangspunktet)
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB 8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-2, - 172,92kr
  • Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "VAPOR-X GHz Edition", + 536 kr
  • Power supply; 600W er plenty for 1 skjermkort, dersom du skal ha 2 bør du ha 750W.

 

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Hei, tenkte jeg skulle gi deg en kjapp innføring i CPU/GPU:

 

CPU - Central Processing Unit

Du kan velge mellom Intel og AMD. Intel er i dag markedsleder på ytelse per kjerne. AMD har på sin side typisk flere kjerner.

 

FX-8000 serien har 8 kjerner og 8 tråder, mens en i5 3570K kun har 4 kjerner og 4 tråder. Det samme gjelder for i7 3770K, men den har 4 kjerner og 8 tråder.

 

Når det kommer til spill og en god del andre programmer så bruker de sjeldent mer enn 4 kjerner / 4 tråder spesielt effektivt. Ofte klarer de bare å utnytte 2 kjerner. Dette fører til at en i5 3570K faktisk yter like bra eller bedre enn storebroren i7 3770K i spill.

 

Ettersom spillene ikke er spesielt flink til å utnytte mer enn typisk 4 kjerner er det i dag bedre med en Intel CPU enn en AMD ettersom de har færre og raskere kjerner.

 

Pris er hoved ankepunktet og ut fra ytelse/pris så er ikke en FX-8300 et dårlig valg. For bare spill ville jeg nok valgt en i5 3570K. Pass på at dersom du går for AMD velger du en FX-8320 eller FX-8350, de er identiske og forskjellen er bare frekvensen de kjører, men FX-8100 serien er elendig i forhold.

 

GPU - Graphics Processing Unit

Her er AMD og Nvidia produsentene. I dag er de egentlig rimelig like i ytelse dersom du ser på snitt score, men det kan variere mye på individuelle titler. Tenk derfor over hvilke spill du ønsker å spille. Søk deretter på "HD7970 review" eller "GT 670 review" og se om du finner noen de har inkludert spillet du ønsker å spille.

 

Selv om jeg sa over at AMD og Nvidia er rimelig lik på score så er ofte AMD igjen litt billigere enn konkurrenten og scorer litt bedre på ytelse/pris. En HD7970 er typisk over en GTX670 or rett rundt/under en GTX680 i ytelse, men den er billigere enn en GTX680.

 

Butikk - Komplett.no

Jeg har brukt komplett.no i 10 år, kjøpt mange produkter og aldri hatt problemer med garantisaker. Av PC'ene de har til salgs ville jeg anbefalt:

 

"Komplett Gamer Premium i35"

http://www.komplett....gSystemId=10716

 

Jeg ville gjerne anbefale disse modifikasjonene:

  • ASUS P8Z77-V hovedkort , + 420kr (jeg har hatt mye problemer med MSI som er utgangspunktet)
  • Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB 8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-2, - 172,92kr
  • Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5 PCI-Express 3.0, "VAPOR-X GHz Edition", + 536 kr
  • Power supply; 600W er plenty for 1 skjermkort, dersom du skal ha 2 bør du ha 750W.

 

 

Mange takk for svaret! Jeg vil ikke tenke på hvilke type video spill jeg vil spille når jeg skal konfigurere datamaskinen fordi jeg spiller alt unntatt sport. For å være mer spesifikk: Battlefield, CoD, Far Cry, Crysis, Metal Gear, Devil May Cry, Dragon's Dogma, Skyrim, Dark Souls, God of War, Need for Speed, Assassin's Creed og mye mer. Mye online, men er ikke sikker på om det har mye mer å si... Uansett, så vil jeg at maskinen skal mestre alt av dette og jeg at jeg ikke trenger å tenke på oppgraderinger på minst tre år. Grafikk er også ganske essensielt i spillopplevelsen min.

Er anbefalingene dine fremdeles aktuelle? :p

Lenke til kommentar

Sånn: http://www.komplett.....aspx?sku=10716

Varenr.:766590

CyberLink PowerDVD 10 OEM CD

PC-box large

SteelSeries QcK, Musematte i Tøy

Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort

Corsair AX 860 PSU

Intel® Core i5-3570K Processor

MSI Z77A-GD55, Socket-1155

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Samsung SSD 840 Series 250GB 2.5" BULK

Seagate Barracuda® 3TB

Samsung DVD Writer, SH-224BB

Logitech Wireless Gaming Mouse G700

Logitech G710+ Gaming KB Pan-Nordic

MS ROYALTY Win 8 PRO Nordic

MS COA Win Pro 8 32-bit/x64 Nordic

Garanti 3 år - Sende inn

Pris: 18.392,25,- + Frakt

Du trenger ikke 2 GPUer, men det koster å være kar ;)

 

Takk :) Du skrev Seagate Barracuda® 3TB, men det det er kun 1TB... Noe jeg lurer på, er lydkort interegrert i en av de andre komponentene? Siden lydkort aldri er merket av på Komplett..

Lenke til kommentar

Uansett, så vil jeg at maskinen skal mestre alt av dette og jeg at jeg ikke trenger å tenke på oppgraderinger på minst tre år. Grafikk er også ganske essensielt i spillopplevelsen min.

Er anbefalingene dine fremdeles aktuelle? :p

Det finnes ingen komponenter som møter kravene dine om minst 3 års praktisk levetid er et krav, særlig ikke om du håper å kunne spille spill på høy/maksimal grafikk etter så lang tid.

Lenke til kommentar

 

 

Mange takk for svaret! Jeg vil ikke tenke på hvilke type video spill jeg vil spille når jeg skal konfigurere datamaskinen fordi jeg spiller alt unntatt sport. For å være mer spesifikk: Battlefield, CoD, Far Cry, Crysis, Metal Gear, Devil May Cry, Dragon's Dogma, Skyrim, Dark Souls, God of War, Need for Speed, Assassin's Creed og mye mer. Mye online, men er ikke sikker på om det har mye mer å si... Uansett, så vil jeg at maskinen skal mestre alt av dette og jeg at jeg ikke trenger å tenke på oppgraderinger på minst tre år. Grafikk er også ganske essensielt i spillopplevelsen min.

Er anbefalingene dine fremdeles aktuelle? :p

 

Skal du ha den i 3 år uten å oppgradere ville jeg gått for 16Gb ram (just to be safe). Du kan gå for 2x7970 og komme rimelig langt med det om 3 år, men det er kanskje et bedre alternativ å gå for 1x7970 i dag og heller kjøpe 1x9790 eller hva vi er kommet til om 3 år.

 

Jeg og damen min hadde hver vår Phenom II X2 550 og et HD4870 kort, etter 3 år så kunne hun dra det meste med 2xHD4870, dog ikke på ultra. Men god fps og brukelig settings.

 

Jeg oppgraderte altså fra HD4870 til HD7950 og satte mitt gamle inn i hennes slik at hun fikk crossfire. Min er fremdeles raskere, men hun henger ikke fryktelig langt bak.

 

Å ja, så jeg skal liksom spytte ut med atten tusen hvert år da eller?

 

Neida, men du må gjerne bytte Skjermkort som blir alt fra 1500-3500 kr. Dersom du skal ha alt på ultra/max.

Lenke til kommentar

Nei, men da har du jo allerede komponenter, og kanskje det eneste du trenger å gjøre er å kjøpe nytt skjermkort og overklokke cpuen.

 

Da er det vell drastisk å skrive "ingen komponenter som møter kravene dine om minst 3 års praktisk levetid" fra en aller annen person her inne... Hm... Overklokking har jeg aldri gjort før. Prosessoren ryker raskere, gjør den ikke?

Lenke til kommentar

Da er det vell drastisk å skrive "ingen komponenter som møter kravene dine om minst 3 års praktisk levetid" fra en aller annen person her inne... Hm... Overklokking har jeg aldri gjort før. Prosessoren ryker raskere, gjør den ikke?

Neste generasjon med konsoller kommer i løpet av året, dette vil føre til et drastisk hopp i ytelseskrav for konsollporter om en 18 måneder som igjen betyr at dagens PCprosessorer vil begynne å slite når utviklere tar i bruk de nyere og kraftigere prosessorene på konsollene.

 

Hvis kravet er minimum 60 fps i alle spill på full grafikk er selv ikke det oppnåelig ettersom spill som BF3 faktisk krever mer CPU-ytelse enn en i7-2600k/3770k @5GHz har for å få minimum 60 fps.

Lenke til kommentar

Neste generasjon med konsoller kommer i løpet av året, dette vil føre til et drastisk hopp i ytelseskrav for konsollporter om en 18 måneder som igjen betyr at dagens PCprosessorer vil begynne å slite når utviklere tar i bruk de nyere og kraftigere prosessorene på konsollene.

 

Hvis kravet er minimum 60 fps i alle spill på full grafikk er selv ikke det oppnåelig ettersom spill som BF3 faktisk krever mer CPU-ytelse enn en i7-2600k/3770k @5GHz har for å få minimum 60 fps.

 

Nei min cpu klarer det ikke.(bullshit). med 75 som laveste fps så lurer jeg på dine numre til tider..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...