Gå til innhold

Guide: Slik oppgrader du smertefritt til SSD


Anbefalte innlegg

Føler at cloning er som 1 steg frem og 2 tilbake, er det ikke bedre med en Clean Install?

 

Har kjørt på overføring på maskinen nå lenge uten problemer. Har ett blå-skjerm problem, men det kom lenge etter SSD bytte.

 

 

 

Noen som vet om programmer som lar meg bytte til SSD, selv om den er mindre enn original disken. Den ene gangen jeg brukte slik, så måtte jeg ha større disk enn det jeg hadde fra før. Ikke noe problem når disken var en 60 GB SSD, men tenkte å kanskje bytte på en bærbar, og trenger ikke så mange GB på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[/i]

Hvordan kan jeg slette en SSD fullstendig uten og ødelegge den ?Har windows 8 på den nå, men angrer og vil ha vindows 7 - 64 bit istedenfor !
Å formatere en SSD er trygt - det er defragmentering som ikke bør gjøres. Smekk i en Win 7-DVD/USB-stick og formater. No worries. :)

Feil. Formatering setter alle logiske nivåer til 0. SSD har ekstra plass som er usynlig for OS, disse blir ikke satt til 0. Dessuten er en SSD slettet når alt står til 1. Hvis du formaterer den betyr dette at SSD'en må sette tilbake alle nivåer som skal bli skrevet til til 1 før man kan skrive data. Dette tar lang tid.

Secure erase på ATA nivå vil si til disken at den skal resettes, og da vil kontrolleren i SSD'en levere 5 volt til alle chipper, som får ALLE nivåer til 1, og da er alt slettet, også den usynlige ekstraplassen. Parted magic har secure erase hvis du trenger dette.

 

Lenke til kommentar

Da må jeg ha misforstått spørsmålet: jeg trodde i overført betydning at spørsmålet var om det er trygt å reinnstallere OS, eller om SSDen tok skade av dette - for såvidt jeg vet er det ikke nødvendig å "secure erase" hele SSDen bare for å legge inn OS på nytt.

Jeg har gjort secure erase - CCleaner gjør også dette - av sikkerhetshensyn på et par disker jeg har videresolgt.

 

Jeg er en SSD-newbie, så det er masse jeg ikke vet ennå om SSDer. :)

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Noen som vet om dual-boot OS-disker lar seg klone på denne måten? Har XP og W7 på to partisjoner på samme disk.

Ja. (Dersom ikke ville det vel neppe blitt kunne kalt "klone".)

 

Det eneste du kan få problemer med er f.eks Linux partisjoner da en del av verktøyene ikke forstår disse filsystemene og dermed ikke får skalert størrelser korrekt. Dersom ny disk er lik gammel bør systemetene klare en eksakt kopi uansett filsystem så lenge disken er lavnivåformatert (skjer som regel på fabrikken). Ved forskjellige disker (ulikt antall sektorer/hoder) disker må de forstå filsystemet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Feil. Formatering setter alle logiske nivåer til 0. SSD har ekstra plass som er usynlig for OS, disse blir ikke satt til 0. Dessuten er en SSD slettet når alt står til 1. Hvis du formaterer den betyr dette at SSD'en må sette tilbake alle nivåer som skal bli skrevet til til 1 før man kan skrive data. Dette tar lang tid.

Secure erase på ATA nivå vil si til disken at den skal resettes, og da vil kontrolleren i SSD'en levere 5 volt til alle chipper, som får ALLE nivåer til 1, og da er alt slettet, også den usynlige ekstraplassen. Parted magic har secure erase hvis du trenger dette.

Og dette er ikke trygt?..

Uansett, det mest vanlige i dag er vel å formatere via Windows installasjonsmanager (når du skal instalelre OSet), og da er det snakk om hurtigformatering, aka lynraskt og smertefritt. Så kan man la TRIM etc. gjøre sitt når OSet er ferdig installert. Smertefritt og helt uten noe fare.

Lenke til kommentar

Føler at cloning er som 1 steg frem og 2 tilbake, er det ikke bedre med en Clean Install?

 

Er det noen som faktisk kjører clean install? :O

 

Min Windows 7 installasjon har vært med over på tre forskjellige laptop'er, pluss to stasjonære. Man bruker vel ikke dagesvis på installasjon og konfigurering av OS når man allerede har en installasjon som fungerer..

 

 

Lenke til kommentar

Du trenger og bør ikke klone, men må selvsagt installere en del programmer på nytt. Du kan beholde windows 7 på den gamle disken om du vil, så kan du velge hva du vil bruke i Startperioden.

 

Husk å sjekk at du har AHCI aktivert i "BIOS/UEFI". Om du ikke har det så kan du ikke klone eller bruke Windows 7 installasjonen.

Lenke til kommentar

Takker.

SSD er montert og virker. Win 8 er enda ikke installert.

 

Du trenger og bør ikke klone, men må selvsagt installere en ..............Husk å sjekk at du har AHCI aktivert i "BIOS/UEFI". Om du ikke har det så kan du ikke klone eller bruke Windows 7 installasjonen.

 

AHCI var ikke aktivert og det kan jeg tydeligvis ikke gjøre uten problem. Prøvde å endre fra IDE, men fikk ikke startet Windows7 etterpå.

 

Lenke til kommentar
AHCI var ikke aktivert og det kan jeg tydeligvis ikke gjøre uten problem. Prøvde å endre fra IDE, men fikk ikke startet Windows7 etterpå.
Jeg tillater meg å sitere meg selv:

 

Når du installerer Windows med IDE-modus så deaktiveres driveren for AHCI. Hvis du da prøver å endre til AHCI vil du få feilmeldinger når du starter Windows. Om det samme skjer med Linux vet jeg ikke.

 

Fremgangsmåten for dette vil da være å først klone disken som vist i artikkelen. Deretter start maskinen og installer driveren for AHCI, slik:

  1. Åpne Kjør/Run (Ctrl + R). Skriv "regedit" og trykk enter
  2. Søk (Ctrl + F) etter "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci"
    (alternativt "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV")
  3. Deretter høyreklikker du på linje "start" og endrer verdien til 0
  4. Slå av datamaskinen, så starter du BIOS og endrer SATA-modus til AHCI
  5. Restart maskinen og driverene vil bli installert etterfulgt av en omstart
     
    Enklere forklaring finner du her.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[

 

Det gjorde susen. Endret BIOS til IDE igjen og kjørte "den enkle forklaringen" som la inn driverne og BIOS kunne endres til AHCI.

 

Kanskje litt på siden av artikkelen, men jeg er usikker på installasjonen av Win 8. Jeg får to valg. Om jeg vil beholde "kun personlige filer" eller "ingenting". Betyr dette at jeg ikke kan velge stasjon for installasjonen, og at jeg vil beholde alt på den gamle Hardisken?

 

 

Lenke til kommentar
Om jeg vil beholde "kun personlige filer" eller "ingenting". Betyr dette at jeg ikke kan velge stasjon for installasjonen, og at jeg vil beholde alt på den gamle Hardisken?

Det er vel et spørsmål om den skal kopiere over de personlige filene dine som ligger i diverse Windows-mapper, og deretter legge de i de nye mappene i Windows 8-installasjonen.

 

 

Jeg bruker Todo backup til å klone.

Aldri hatt problemer.

Har hørt positivt om det programmet, men jeg falt på Acronis True Image (på minnepinne!) og Runtime DriveImage XML. Acronis sin programvare er den jeg har brukt mest. :)
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Siden mange av brukerne til hw.no er over gjennomsnittlig interessert i datamaskiner tror jeg at mange sitter med stasjonære med flere disker. Da mener jeg Windows egen funksjon, systemavbildning som nevnt over, er det enkleste å bruke. Gratis og _veldig_ enkelt.

Har det skjedd noen endringer på denne siden Win 7? I Win 7 mener jeg problemet var at den ikke ville restore imaget til en mindre SSD om den opprinnelige partisjonen var større, selv om den faktiske dataen på partisjonen ikke tok mer plass enn det som var tilgjengelig på SSDen. Mulig jeg gjorde noe feil her, så opplys meg gjerne! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...