Gå til innhold

[Løst] Problemer med ASUS 7970 directcu ii


estens

Anbefalte innlegg

Hei håper det er noen her som kan hjelpe meg litt.

Fikk og monterte i går mitt asus 7970 directcu ii.

 

 

Prøver så å kjøre 3Dmark11 og pc`n krasjer 10 sekund inn i første testen.

Etter å ha bootet oppigjenn prøver jeg BF3 som går bra i ett par minutter så krasj igjenn :(

 

Prøver litt mer, og krasjer alltid i løpet av de 10 første sekundene av første testen i 3dmark11, og har kunnet spille Battlefield i opptil ca 15min.

Krasjene resulterer i enten svart skjerm eller horisontale striper med de dominerende fargene som var i siste bildet, lyden forstetter noen sekunder til.

 

Jeg har prøvd:

-4 forskjellige drivere, prøvd med både å fjerne tidligere driver helt og å bare installere ny driver.

-Clear Cmos

 

Noen som har vert borti noe lignende som kan gi meg noen tips til ting jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har omtrent samme problemet med mitt asus 7970 directcu ii. Samme problemet med 3d-apps, men i tillegg vil ikke maskinen boote (før bios) etter at det har tryna. Er nødt til å skru av strømforsyningen i flere minutter før den vil boote ordentlig.

Det merkelige er at jeg hadde disse problemene da det var nytt, prøvde flere pcie slots osv. Men plutselig en dag funket alt og var stabilt i 3-4 måneder. Så kom det tilbake igjen, og nå har jeg gitt opp. Har ikke gidda å sende det tilbake igjen enda dog :p

 

Så mitt råd er å sende det tilbake og få et nytt.

Lenke til kommentar

wow blazer.. wow.. Får du ordnet kortet eller må du sende til bake?

 

Er ikke hjemme nå, så får ikke testet før i morgen, men har laget en liste over ting jeg skal teste:

-Prøve annet PCI-E spor

-Disable displayport audio output

-Avinstallere antivirus

-Prøve med den bryteren for displayport i begge stillinger

-Prøve med HDMI kabel

-Bruke driver fra ASUS sin hjemmeside.

 

Tror egentlig ikke noe av dette kommer til å løse det, men må prøves.

Har lest litt på nettet i dag og sett et par youtubefilmer av 7970 dcuii kort som krasjer

Og det virker som at det er for høy vdrop under tung belastning som fører til krasj.

Lenke til kommentar

I gamledager var det viktig å velge riktig "rail" på psu. Har ikke undersøkt om det er like viktig i dag, men har du prøvd å flytte kablene koblet til psu til andre uttak?

 

Clean install av windows?

 

Prøvd det i en annen maskin?

 

Personlig mener jeg alt det du lister opp over der ikke skal være nødvendig for å få kortet til å fungere som det skal.

Lenke til kommentar

Du har alle strømkablene koblet til (hvilken PSU har du?)? Prøvd et annet PCI-e spor? Sjekket tempen (med HWmonitor e.l)?

Noe logget i eventviewer?

 

Er inne i eventviewer å titter litt nå, usikker på hva jeg skal se etter.

Men er inne på en sammendrag side over kritiske feil, der er det en som går igjenn på tidspunkt der maskinen har krasjet og det er:

source: kernel power med event id 41 og task category 63.

Sier ikke meg så mye men skal google det etterpå.

 

I gamledager var det viktig å velge riktig "rail" på psu. Har ikke undersøkt om det er like viktig i dag, men har du prøvd å flytte kablene koblet til psu til andre uttak?

 

Clean install av windows?

 

Prøvd det i en annen maskin?

 

Personlig mener jeg alt det du lister opp over der ikke skal være nødvendig for å få kortet til å fungere som det skal.

 

Skal prøve det og.

Vil helst ungå det siden windows installasjonen min er under 14 dager gammel.

Skal se om jeg får prøvd det i en annen maskiin.

 

Burde ikke vere nødvendig og jeg tror heller ikke det kommer til å hjelpe noe, men må neste prøvest.

Lenke til kommentar

Er inne i eventviewer å titter litt nå, usikker på hva jeg skal se etter.

Men er inne på en sammendrag side over kritiske feil, der er det en som går igjenn på tidspunkt der maskinen har krasjet og det er:

source: kernel power med event id 41 og task category 63.

Sier ikke meg så mye men skal google det etterpå.

 

Den kommer når maskinen krasjer og restarter eller skrus av med knappen...

Er ikke alltid man finner noe spor i eventviewer, men kan være heldig.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd allt som er foreslått her og som jeg har listet opp.

Og det eneste som hadde noen som helst slags innvirkning på stabiliteten var å justere klokkehastigheten kraftig ned.

Når jeg var nede på 800 core og 1150 på memory kom jeg nesten til siste testen i 3dmark 11.

Så tror dette kortet er defekt og at jeg må sende det inn..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...