Gå til innhold

Oppgradering av HK, RAM, CPU


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har sett at tiden er inne for å oppgradere PCen. PCen blir hovedsaklig brukt til gaming dog litt småredigering i PhotoShop, ikke noe store greier. Har begynt med grafikkkortet som er byttet ut fra HD4870 til Gigabyte GTX 670 Windforce. Når står HK, CPU og RAM for tur og har tenkt på dette oppsettet:

Kan også legge til at jeg skal gå til innkjøp av en SSD, og har da tenkt på Intel 520 Series 240 GB.

 

Så her kommer noen spørsmål:

  • Hva er fordelen med å kjøpe et så dyrt HK kontra de mange billigere som ligger på markedet, er dette en god investering? Hva er viktig å se etter når man kjøper HK?
  • Hadde opprinnelig tenkt meg i7 3770k, men etter litt undersøkelse ser det ut som det bare blir overkill (da spill ikke støtter HyperThreading uansett) for mitt bruk, hva tror dere? Gjør meg ikke noe å kjøpe 3770k, men gidder ikke kaste pengene ut av vinduet heller :p
  • Hva med RAMene, disse var veldig billige men ser ut til å gjøre nytta si, hva er det jeg bør se etter når jeg kjøper RAM foruten hastigheten i MHz?

Ellers flott om dere kommer med innspill evt. andre anbefalinger om det er noen bedre valg der ute. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke veldig dyrt hovedkort du har sett for deg. Det du burde se etter er om det har de kontaktene du trenger. Jeg tenker da på antall SATA-porter, Pci-porter osv.

 

Prosessoren ser bra ut, og som du selv poengter - hyperthreading er eneste forskjell.

 

RAM er ikke lenger så dyrt, så prisen er helt normal i mine øyne. Pass på at de ikke har ekstra kjølere som stikker langt ut for det kan være problematisk ifht CPU-kjøleren.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Gleder meg. :)

 

Har et spørsmål ang. RAM. Vurdere å kjøpe Kingston DD3 HyperX Predator 2400 MHz CL11-13-13 istedenfor Corsair 8 GB DDR3 1600 MHz 9-9-9-24. Hvor mye er det å hente her? Og vil jeg i det hele tatt få plass med Noctua D-14? :hmm:

 

Når jeg ser på hovedkortet sine spesifikasjoner på RAM-siden står det:

4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 2600(O.C.)/2400(O.C.)/2200(O.C.)/2133(O.C.)/2000(O.C.)/1866(O.C.)/1800(O.C.)/1600/1333 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory

Dual Channel Memory Architecture

Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)

* Hyper DIMM support is subject to the physical characteristics of individual CPUs.

* Refer to www.asus.com or user manual for the Memory QVL (Qualified Vendors Lists).

 

Står altså OC i parentes ved alle RAM over 1600 MHz. Litt selvforklarende men det betyr at jeg må klokke for å få utnyttet RAMene fra Kingston?

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Her er ikke 2400MHz testet, men du ser trenden rimelig fort ;)

http://www.tomshardware.com/reviews/ivy-bridge-benchmark-core-i7-3770k,3181-10.html

 

Alt over 1600MHz på en Ivy Bridge-prosessor er teknisk sett en overklokk ja, om du kan kjøre disse hastighetene kommer an på hvor heldig du er med prosessoren (de fleste Ivy Bridge-prosessorer klarer 2400MHz, og begynner å slite rundt 2666MHz såvidt jeg har forstått.)

Lenke til kommentar

Mhm. Fin oppstilling. :)

 

Ser jo ikke ut som det er allverdens og hente i praksis på å gå fra 1600 MHz til 2400 MHz, når PCen hovedsaklig skal brukes til gaming? CAS Latencyen er jo også høyere på 2400 MHz RAMene fra Kingston.

 

Edit: Kom over en tråd med navn "Does DDR3 Memory Speed Really Matter with Ivy Bridge or Sandy Bridge?"

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Okei. Men jeg var av den oppfatning av at desto lavere CAS Latency, desto bedre. Litt ny på dette så er veldig interessert dersom du kan forklare litt mer omkring dette om det er noe jeg missforstår.

 

Siterer fra denne siden:

CAS Latency Is the number of clock pulses that occur between the command given to the SDRAM to output data (Read command) until the data is valid on the data outputs for the PC to use.

"..."

100mhz has a cycle time of 10ns 133mhz 7.5ns and 150mhz is 6.67mhz. With this in mind refer to the attached picture. Notice that at 150MHZ CL3 the overall time for access in the example is 40.2ns Vs the CL2 at 133 of 37.5ns when overclocking at 150Mhz the CPU will of course run faster than at 133mhz yielding better results.

 

Aha! Ser litt mere sammenheng nå. :)

Lenke til kommentar

Takk for den ;) Holder meg nok til 1600 MHz RAM da det ikke ser ut til å være signifikante forskjeller som gjør de bedre for mitt bruk ved videre økning av frekvensen.

 

Kom tilfeldig over noen tråder der flere sier de har hatt problemer med Asus P8Z77-V PRO og GTX 670.

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2248453

 

Ble litt skeptisk når jeg så dette. Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar

Jeg mener det ikke er vits i legge mer ut for et hovedkort enn det er nødvendig så lenge man får ønskede funksjoner. Det er gjerne der prisforskjellen ligger, heller enn i det man kan kalle for kvalitet. Innen samme brikkesett er ytelsen den samme i daglig bruk enten det er dyrt eller billig, men du vil se noen teoretisk bedre overklokkingsmuligheter på et dyrere kort. Og så lenge det ikke er snakk om blodklokking er det ikke vits i å velge et dyrt hovedkort framfor et billig så lenge du får nødvendige tilkoblinger og funksjonalitet.

 

Et klart eksempel er fra Tomshardware hvor billige og dyre Z77 hovedkort er testet. De billige som f eks AsusP8Z77-V LX klarte stort sett samme overklokking av en i7-3770k som de dyrere som feks MSI Z77A-GD80 I denne sammenhengen er ditt planlagte Asus P8Z77-V PRO nærmest som dyrt og regne. Designmessig kan jeg godt være enig i at feks Sabertooth-kortene ser lekre ut, men da skulle jeg hatt et kabinett til å vise det fram i og.

 

Spør du meg er bedre å legge pengene i bedre grafikk, større SSD, mer RAM, Platinum sertifisert PSU eller bare rett og slett spare pengene :)

Endret av torfinns
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier noe der. Skal absolutt tenke litt på det før bestiller. Når det gjelder PSU.

 

Har en Cheiftec 750W modlær strømboks som er kjøpt for drøyt 800,- i 2009 (CFT-750-14CS). Hører ofte folk snakker om dårlig kvalitet på strømbokser og at forskjellene er så store. Hva er egentlig forksjellen på en dyr vs. en litt rimligere en?

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Først, om du velger å kjøpe et HK i opprinnelig prisklasse er jo Sabertooth et alternativ hos ASUS, uten at jeg har lest noe mer om det.

 

En PSU vil alltid tape seg etter års bruk og i verste tilfelle (men svært sjelden) kan en PSU kjøre for ustabilt til å drive et system. Jeg tror ikke du trenger bekymre deg for din siden den har en relativt høy effekt og dine nye komponenter skal kunne kjøre på 600w selv med overklokk. Om du opplever problemer er det bare å skifte, men igjen, jeg tror ikke du trenger bekymre deg.

 

Dyrere enheter har dyrere komponter og kan levere strøm stabilt under høy belastning. I tillegg betaler man mer for gull eller platina spesifiserte enheter. Dvs høyere pris for høyere effektivitet og mindre varmeutvikling.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Har kikket en del på Sabertooth, faktisk var det egentlig førstevalget mitt. Men etter litt undersøkelse fant jeg ut at de ikke har noen fordeler over P8Z77-V PRO utenom utseendet, støvbeskyttelse og 5-års garanti. Ikke noe jeg faktisk trenger. P8Z77-V Pro har integrert WiFi, flere tilkoblingsmuligheter og store heatsinks. Da de koster nøyaktig det samme hos CDON falt valget på P8Z77-V PRO.

 

http://www.tomshardware.co.uk/forum/320963-12-sabertooth-p8z77-vpro http://www.tomshardware.co.uk/forum/309967-12-p8z77-sabertooth

 

Edit: PGA problemene med Asus P8Z77-V PRO jeg forklarte om her har jeg nå falt vekk fra Asus sine Z77-kort, da jeg ikke finner noen konklusjon eller løsninger på de problemene. Vurderer på Gigabyte GA-Z77X-UD5H.

Endret av MFleksnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...