Gå til innhold

Koble NES til VGA og 3.5mm jack.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tatt med min NES hjemmefra, men har ingen kabler til den, men jeg har et høytalerannlegg med 3.5mm jack-inngang, og en LCD-skjerm med VGA-inngang.

Så jeg ønsker å kunne bruke dette, men NES-en har en sånn gul utgang til lyd, og en rød en til video.

 

Hva trenger jeg for dette, og kan det kjøpes på expert eller noe lignende?

 

Har heller ikke strøm-kabel, så dette blir mer et bonusspørsmål siden det ikke er helt riktig kategori, men hvor kan en kjøpe en generisk AC-adapter som passer på NES?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må kjøpe 3 ledninger+lader?

For de har bare vga til sånn rødt hull, og jeg må da ha en med to hanner ?

Og lyden er like uløst.

 

Jeg har meget liten peiling på kabler og utganger og slikt, ønsker bare å bruke den uten at det koster skjorta.

 

 

Fungerer en sånn, og da kan jeg vel bruke en sånn med rød/hvit hann i hver ende for lyden [har en liggende]?

 

Ønsker gjerne alt fra en butikk eller tilgjengelig på "vanlige" butikker som expert og clahs olson.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Hvorfor går det ikke med en simpel overgang?

 

Og NES-en har kun mono-utgang, så blir ikke stereo av det, men jeg kan vel bruke en sånn med to RCA til 3.5 mm jack, men kun bruke den ene RCA-en for lyd? Om det ikke finnes en billig overgang/ledning med RCA hann i ene enden, og 3.5mm jack hunn i andre. Alternativt med en kort kabel imellom.

Lenke til kommentar

For lyd på du ha en rca-rca-splitter og så en rca-jack-kabel. NES har ikke stereolyd og derfor må du splitte lyden til høyre og venstre for å få lyd i begge høyttalerne.

 

For video må du ha en composite til vga-adapter. Det finnes tusenvis av de på dx-com, ebay og mange andre steder.

 

rca-splitter = 1x hann-rca til 2x hunn-rca

 

Edit: Du trenger en aktiv adapter! De vga-overgangene i linken til dx.com vil ikke fungere!

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Hvorfor går det ikke med en simpel overgang?

Fordi VGA signalet er veldig forskjellig fra kompositt. En vanlig LCD skjerm ikke har kompositt inngang. Hadde den hatt det ville den hatt en gul RCA kontakt.

Slike simple overganger kan antagelig brukes på en del projektorer hvor man kan velge hva slags signal man får på VGA kontakten.

Lenke til kommentar

Så for lyd så er denne+en sånn (eller tilsvarende, har en slik som sistnevnte liggende) tilstrekkelig?

 

Og denne for bildet? En enkel overgang fungerer ikke fordi, derfor? Slik det bare er?

I den ene anmeldelsen så står det at den ikke fungerer til eldre konsoller. Noe i det, eller fungerer den bra nok ?

 

Vet hva jeg trenger for strøm, så det er i boks.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Du har helt rett! De du linker til skal fungere.

 

En enkel kabelovvergang fungerer ikke fordet VGA og komposittsignaler er overhodet ikke kompatible. VGA har 5 separate signaler (R, G, B, Hsync, Vsync) mens kompositt har ett (farge, intensitet og synkronisering i ett sammensatt signal). I tillegg er synkroniseringsfrekvenser totalt forskjellige.

 

Edit: Jeg har samme adapteren selv.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Har ikke gått altfor fort disse dagene, men han som skriver at "This device does not work properly with devices that output progressive scan pictures. I mean that if both half frames have same timing the output picture quality is very bad. This makes the device useless for connecting most 8bit/16bit gameconsoles and computers." tar feil eller?

 

Eller skal den i utgangspunktet fungere for en helt vanlig europeisk NES?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Den ble litt useless :wee: .

 

Får halve skjermen med røde og blåe striper over, og fargene er svært dårlige/blasse.

 

Går ann å spille, men kvaliteten er latterlig dårlig.

 

Om det er spilleren, en kabel eller produktet, er jeg usikker på, men av hva jeg har klart å finne ut ved å teste litt forskjellig er at spillern via boksen ikke gir godt signal.

Lenke til kommentar

Kan bare stille ut-kilde, oppløsning (prøvd alle), ratio (to valg), en som ikke gjør noe annet enn å si "uknown resolution", stille brightness, kontrass++ og en siste knapp som bytter mellom farge-moduser (tre prestilte elleer en bruker-lagd).

 

Alle forskljellige moduser, innstillinger osv har samme dårlige kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...