Gå til innhold

Dimittert pga MasterCard gjeld!


Anbefalte innlegg

Hei folkens, jeg skal nå inn i militæret om 2 uker. Har fått høre av 2 kompiser som nylig dimmet etter førstegangstjeneste at når de hadde innrykk så var det noen som ble dimmet fordi de har MasterCard gjeld.

 

Nå har det seg sånn at jeg har MasterCard gjeld på 4,6k, dette blir jeg ikke kvitt på 2 uker. Er det noen som kan bekrefte dette eller bør jeg ringe Vernepliktsverket asap å fortelle at jeg har alt under kontroll slik at jeg slipper trøbbel under innrykk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan umulig bli dimittiert pga. det. "Alle" har jo til enhver tid en kredittgjeld på hvertfall noen få tusen.

 

Hææ? Den var ny. Nå er det jo snakk om folk i alderen til førstegangstjeneste. Ikke akkurat vanlig med kredittkort gjeld da... (burde i hvertfall ikke være det).

 

Du kan som trådstarter bli dimmitert pga for høy gjeld, men det er ikke da den eneste faktoren. Jeg var i førstegangstjeneste med som hadde 2mil i gjeld, han ble ikke dimitert (huslån da). Var også med en som hadde rundt 20,000 i kredittkort gjeld, han ble heller ikke dimitert.

Lenke til kommentar

Forsvaret har da ikke oversikt over mastarcard-gjeld.

Om du har veldig mye gjeld(type luksusfellen-tilfeller) kan du antagelig bli dimitert, men nekter å tro at man blir dimitert pga normal gjeld.

 

Du må ikke tro på alt folk sier om dimitering, er enklere å si at man ble dimmet pga mastarcard-gjeld enn for at man har store problemer med hjemlengsel eller tisser i senga.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nok heller snakk om noen som har blitt dimittert etter eget ønske, pga gjeldsproblemer. Du er ikke pålagt å fortelle noen om at du har den gjelden i det hele tatt uansett. Du blir ikke dimma pga dette. Ta det med ro.

 

Hvis du skal ha sikkerhetsklarering så utføres det en kredittsjekk av deg. Så på et eller annet tidspunkt så finner forsvaret ut om eventuell dårlig økonomi (hvis det er det det går i da). Så det beste er alltid å fylle ut / fortelle om alt som det er, enn å bli konfrontert med at man ikke opplyste om det (noe som ikke er så bra).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det må mer til. De fleste har jo litt kredittgjeld, men kan godt hende de ser på om du er flink til å betale den? Altså at du betaler hele summen hver måned. Eller at de ser etter betalingsanmerkninger.

 

Merkelig så mange som skal si at det er vanlig med kredittgjeld. Utenom folk som bruker kredittkort via jobben for å legge ut for reiser osv, så i min vennekrets er det bare en som har noen form for kredittkort gjeld (alle av oss har jo studielånsgjeld, men blir ikke det samme).

 

En kredittsjekk sjekker nok bare om man har betalingsanmerkninger ol. Men hvis man har 5-6000 tusen eller hva nå enn liggende på kredittkortet i minus så er det nok ingen som bryr seg om det i forsvaret. Eneste er om de 5-6000 tusen er for 1 år siden og du ikke betaler det xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, så vidt jeg forstod så ble de dimittert fordi de ikke betalte minstebeløpet og fakturaen gikk til inkasso. Kompisene mine sa at forsvaret ikke ønsker å ha folk som ikke klarer å håndtere økonomien sin, dette pga av du tjener så lite i forsvaret og de vil ikke stå som økonomisk forsvarlig.

 

I mitt tilfelle har jeg betalt minstebeløpet hver gang, men gjelden begynner å bli gammel. Hadde økonomiske problemer i september i fjor å måtte da ty til kredittkortet. Da havnet gjelden fort i glemmeboka å den har blitt stående siden da.

 

Har ikke snakket med Vernepliktsverket enda, men jeg syns det er rart at du kan bli dimmet ved innrykk fordi du har MasterCard gjeld.

Lenke til kommentar

De ble ikke dimmet fordi de har mastercardgjeld, men fordi dem har betalingsanmerkninger.

Betalingsanmerkninger er ett tegn på økonomiske problemer, noe som går ut over sikkerhetsklareringen.

 

Dette stemmer. Virkeligheten er slik at Forsvaret ikke trenger alle 18-åringer til førstegangstjeneste og har dermed muligheten til å plukke ut de man mener egner seg best. Har man økonomiske problemer faller man fort utenfor denne gruppen.

 

Men det skader aldri å prøve seg ;) mastercard-gjeld i seg selv er ikke farlig i seg selv, men betalingsannmerkninger er værre.

 

Mitt tips, ta alle slike "rykter" med en klype salt. Det er nærmest alltid mer til historien enn det vedkommende ønsker å innrømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde 10k i mastercardgjeld og har så og si alltid hatt noen tusen i minus i tide og utide i de snart 5 årene jeg har jobbet i forsvaret/HV og aldri hørt et pip om det.

 

Det er riktig som Untouchab1e sier at forsvaret har blitt mye mer selektive med hvilke folk de vil ha. For 30 år siden ble rubbel og bit kalt inn, men nå stilles det helt andre krav til en soldat enn den gangen og det har de tatt høyde for ved å luke ut folk som ikke har orden på livet sitt.

 

At kompisene dine ble, eller fikk lov til å dimme var nok enten fordi de fikk valget, eller fordi de hadde betalingsanmerkninger. Sisntevnte kan gi problemer i forhold til å bli sikkerhetsklarert, som er et krav for de fleste stillinger i forsvaret, både som menig, befal og offiser. Noen i kullet mitt som ikke ble sikkerhetsklarert, eller som mistet klareringen iløpet av tjenesten ble enten dimittert, eller puttet i andre, mindre viktige stillinger som lagerarbeid o.l. hvor kravet til sikkerhetsklarering er lavere (kun bekrenset eller konfidensielt).

Lenke til kommentar

Om du har litt oversikt over egen økonomi, så vet du om du har betalingsanmerninger eller ikke.

Om du ikke betaler inkassovarsel, så får man etterhvert betalingsanmerning.

 

Men, du kan betale kredittkortgjeld, men gjør det ikke?

Hvorfor?

Det er gjerne dyrt å ha kredittkortgjeld...

Lenke til kommentar

Om du har litt oversikt over egen økonomi, så vet du om du har betalingsanmerninger eller ikke.

Om du ikke betaler inkassovarsel, så får man etterhvert betalingsanmerning.

 

Men, du kan betale kredittkortgjeld, men gjør det ikke?

Hvorfor?

Det er gjerne dyrt å ha kredittkortgjeld...

Dyrt? Et avdrag på 200 kroner ble hos Dnbnor til 400 kr på ett år så det kan jeg fint leve med du :p Endret av MysilBergsprekken92
Lenke til kommentar

Hvor mye gjeld har du?

Høres ut som om du har 100% rente ut fra det du skrev...

 

edit: ser du har 4.6k i gjeld, og har 20% rente, lånet koster deg altså 76kr i måneden i renter. Ingen formue, men litt mye å kaste ut vinduet hver måned syntes jeg.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens, jeg har innrykk om 4 dager. Har bestemt meg for å dra inn med gjelda, men jeg har mulighet til å betale den ASAP hvis det skulle være nødvendig. Tenkte jeg skulle høre litt når jeg kommer inn først :) Har dog ingen betalingsanmerkninger som jeg vet om, noen som vet om det er mulig å få sjekket opp dette?

 

Soliditet er en av de billigere kredittsjekkene som er ute for øyeblikket:

http://soliditet.no/vaare-tjenester/kredittsjekk/kredittsjekk-person

 

Koster deg 29,- så får du en sms med kredittverdighet samt antall betalingsanmerkninger. Senere mottar du også et brev i posten med mer utfyllende info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...