Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hyppig BSOD. Mye feilsøking gjort, trenger tips


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har følgende setup:

Hardware/OS:

MOBO: ASUS P8Z77-V PRO Z77 S-1155 ATX IVY

RAM: CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP QUAD 1600MHZ CL8

HD OS: SAMSUNG 830 SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC DES...

HD Lagring: WD Raptor 300GB (gammel OS), Samsung 830 256GB SSD (som over), to andre disker (1TB og 400(?)GB).

CPU: INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY.

Kjøler: Noctua NH-D14

GPU: MSI 560GTX-Ti Twin Frozr II

OS:W7 Eng

 

Feilbeskrivelse: Får gjentatte BSOD med ned til minutter mellom hver. Kan også gå lang tid (time®). Sitter med inntrykket at BSOD blir fremprovosert ved filoverføringer eller annet diskarbeid.

 

Har gjort:

  • Kjørt chkdsk på (snart) alle HD. Fant noen feil på de gamle HD som ble rettet. Legger ikke ut log av dette med mindre noen spør.
  • Kjørt Memtest86. Stoppet i løpet av få sekunder med feilmeldingen "Unexpected interrupt - Halting CPU0". Dette var på 46 % av test#1.
  • Kjørt OCCT stresstest på CPU. Fikk fail på CPU1 ved to anledninger. Ser ikke hva feilen er, nokså like forløp på alle kjerner. Idle er ca 30C, 100 % load er 55C. Jeg har temperaturkurver hvis det er av interesse.
  • Har installert siste versjon av MSI Afterburner (skjermkortdriver 306.97) og ASUS AI Suite.
  • WIN7 er oppdatert
  • Kjører ingen OC
  • Virusprogram (Norman) er oppdatert, men sliter med full scan pga BSOD. Fant ved et tilfelle et virus i en ASUS-folder (etterfulgt av BSOD), men fant ikke igjen dette viruset ved scan av ASUS-folder.

Foreløpig hypotese:

Ved sjekk av minidumpfiler finner jeg at de fleste hendelsene ser ut til å ha krasjadresse ntoskrnl.exe+7efc0. Jeg ser at de fleste mener dette er RAM-relatert. Memtest sier imidlertid at det er noe med CPU, det samme sier OCCT. Kjenner jeg RAM rett, så kan den imidlertid forårsake feilmeldinger som ser ut som noe helt annet enn RAM-feil.

 

Plan: Kjører nå CHKDSK på siste to disker. Etter dette kjører jeg Memtest86 på en og en RAM-brikke og ser hva resultat er da.

 

Spørsmål: Er jeg på rett spor? Har jeg oversett noe? Ville dere gjort noe annerledes?

Jeg legger gjerne ut minidump eller andre resultater hvis det er til hjelp. Må først få gjort ferdig chkdsk.

 

Supert hvis noen har noe hjelp å komme med!

 

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk hvilken spenning RAM brikkene får, de skal visst ha 1,5V. Kjør Memtest på en og en brikke, deretter prøver du med en til. Er det 4x4GB brikker du har eller 2x8GB? Den Memtest feilen skal ikke ha noe med CPU å gjøre. Skal dog ikke si dette for sikkert da.

 

Og prøv å teste med Memtest86+ hvis du ikke bruker det.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Kjørt Memtest86. Stoppet i løpet av få sekunder med feilmeldingen "Unexpected interrupt - Halting CPU0". Dette var på 46 % av test#1.

Memtest86+ kan ikke ha feil,alle 9 tester må 0 feil(viss ikke er minnet defekt)

Test som poster over 1 og 1 brikke.

Det har ingen vist og feilsøke noe mere før dette er iorden.

 

I bios for ditt minne.

---

MEM (Mzh): 1600Mzh(800Mzh vises i Cpu-z)

Dram Voltage: 1,5v

 

tCL 8 (CAS Latency 8)

tRCD 8

tRP 8

tRAS 24

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

---

Lenke til kommentar

Hei dere,

Takk for innspill!!

 

For å svare på alt over:

Sjekket først frekvens og timings. Ved en inkurie* stod frekvens på 1300 MHz og timings på 9-9-9-24 (2)

Jeg rettet til 8-8-8-24 (2) og 1600 MHz

Voltage var på AUTO, men holdt 1,51. Jeg rettet til manuell 1,50.

Jeg har 4x4 brikker.

 

Kjørte deretter Memtest86 igjen, og fikk fortsatt Halting CPU0

 

Lastet ned Memtest86+ 4.20 jf tips over.

Får nå en reell test uten Halting CPU0.

Imidlertid får jeg drøssevis av feil, nærmere bestemt 92000 errors på 28 % av første pass.

 

Legger ved alle minidumpfiler. Det er først og fremst filene fra de siste dagene som er av interesse. Jeg har forøvrig noen dumps fra august også. Disse var i forbindelse med at jeg ikke klarte å vekke maskinen når den gikk i dvale. Fjernet derfor dvalemodus, hadde ikke tid til å fikse det da, og har glemt det siden. Tar de med i tilfelle de er relevante.

 

Den vanligste feilen synes å være det som beskrives i 010313-8751-01.dmp

 

Legger også ved bilde av Memtest86+test ved 46 %.

 

Jeg kommer nå til å starte testing av en og en brikke.

Takk igjen!

 

 

*Et annet ord for "noen har driti seg ut"

 

Mvh

Eirik

Minidumps.zip

post-61838-0-55338300-1357290040_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Holder det med ett pass pr brikke nå i første omgang, eller er det minst fire som er tingen? Ser at det er veldig forskjellig praksis der ute. Noen sier syv pass.

Med såpass massive feil ser jeg for meg at det er ganske synlig allerede på først pass når jeg finner rett brikke?

 

Edit: Finner jeg igjen logger fra testingen noe sted, eller er det bare on-screen?

 

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

Hei,

Har da kjørt to pass på alle brikker i slot 1, og jeg har én defekt brikke som feiler massivt fra første øyeblikk.

 

Jeg tenker nå å sette inn to av de friske brikkene, og kjøre en stresstest på CPU med OCCT for å se om jeg reproduserer gårsdagens feiling.

 

Sjekker også litt filoverføringer og annet som kan fremprovosere BSOD.

 

Bør jeg kryssjekke slot´er? Defekt brikke satt i slot 2, men feilet også på testen i slot 1.

 

Edit: Ser nå at siste brikke ble testet på 1300MHz og 9-9-9-24. Tydeligvis noe som dukket opp etter en feiloppstart (RAM satt ikke skikkelig i). Kjører ett pass med nye timings på samme brikke. Uten feil lar jeg det gå.

 

Mvh,

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar

SNIPPSAT skrev 4. januar 2013 - 04:51:

MEM (Mzh): 1600Mzh(800Mzh vises i Cpu-z)

 

SniperVPN

Dette er for at det er DualChannel (80Mhz0x2) RAM

Nei det jeg mener er at bikkene skal sette til 1600Mzh i bios,og da vil Cpu-z i Windows vise 800Mzh.

DualChannel har ingen ting og si for Mzh,er brikkene oppsatt til og greie 1600Mzh skal dette settes i bios.

1 brikke i slot-1 og brikken kjører på 1600Mzh,1-brikke til i slot 3 brikkene kjører forsatt på 1600Mzh.

Men da virker minnet i DualChannel og brikkene får større minnebåndbredde,men Mhz er alltid den samme.

 

 

Bør jeg kryssjekke slot´er? Defekt brikke satt i slot 2, men feilet også på testen i slot 1.

Med en gang du får feil er det bare og stoppe.har du testet 1 brikke i flere slot og du får alltid feil er brikken defekt.

Det er bare og sende brikken inn eller hele pakken og du får nytt minne uten at det skal koste noe.

De fleste butikker tester også innsendt minnet med memtest86+,er det feil på brikken er det aldri noe problem med og få nye.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...