Gå til innhold

Hypotetisk scenario: Teknologisk utvikling i en generasjon?


Rudde

Anbefalte innlegg

Kjernen i spørsmålet her, slik jeg oppfatter det, er hvor mye klarer vi å komprimere (i tid) den menneskelige teknologiske utviklingen hvis vi må begynne helt fra scratch, men med dagens kunnskap og viten?

 

Hvis gruppen er begrenset til ett gitt antall personer, så vil en del kompetanse ikke komme til nytte før senere. F.eks. en smed har ikke mye å bidra med før man klarer å utvinne metaller. En slik person kan nok da kun bidra med å utføre oppgaver som ikke krever noen spesiell kompetanse, eller vil ikke være like effektiv. Det samme vil nok være sant for personer som har kompetanse som er meget nyttig tidlig (f.eks. "bushcraft"), men som blir mer og mer "utdatert" jo mer utviklet teknologien blir. Men det spørs om de kommer så langt i løpet av en generasjon.

Med ett begrenset antall personer så er det ikke gitt at man vil ha tilgang til all nødvendig kompetanse/personer med stor ferdighet til en hver tid, noe som kan bremse utviklingen. Hvis man tar den første forutsettingen med at all kompetanse er tilgjengelig og ser bort i fra antall personer, vil nok utviklingen gå raskere.

 

Hvor stort området de "rikelige ressursene" befinner seg innenfor og hvor lett tilgjengelig de er vil være av betydning. Det kan gå mye tid i reise og transport av råmaterialer, mennesker er ikke spesielt raske, spesielt ikke når vi må frakte mye. Å klare å fange og temme hester eller tilsvarende arbeids dyr vil være en stor fordel.

 

Tror vi vil se ett enkelt jordbrukssamfunn, med mulighet for noe metall bruk. Da mye tid vil nok gå til å dekke primær behovene (mat, hus, klær osv), og fokus vil være på å få gjort dette så effektivt som mulig. Økonomi tviler jeg på at vi vil se noe til, i alle fall med en begrenset gruppe, da de fleste vil ha oppgaver/jobber for å holde det hele i gang. Sykkel tviler jeg sterkt på, spesielt hvis man har klart å temme hester eller andre ride dyr. Hus vil nok ikke være spesielt anderledes enn de er i dag, de har jo ikke endret seg så fryktelig mye opp igjennom historien (grove sett). Vil nok være bygd av tre og stein (evt. sement), og isolert med hva enn som er en god naturlig isolasjon ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det så vil de ikke klare å utvikle seg på lang tid da primærbehovene vil ta for mye tid

Det hjelper ikke så mye med masse kunnskap og resurser hvis man mangler redskaper for å utvikle seg raskt

 

spørsmålet er hvor man starter

Mangler man alt så må man først bygge opp teknologien på et nivå slik at man kommer seg videre

selv med kunnskap tar det tid

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Sett at de overlever uten problemer, så tror jeg faktisk veldig mye går med på å overleve og helt andre, basis ting.

De første årene går nok ganske utelukkende ut på å lage verktøy, våpen og husly, det helt grunnleggende altså, etter der vil nok utviklingen gå mot hovedsakelig bedre husly

 

Man er veldig avhengig av at det er rett type ressursjer i området for å få fremgang, tilgang til flint er relativt kritisk for å lage våpen, samt helst lianer for å lage tau.

Om man settes ut i

 

Tror ikke de hadde kommet forbi en godt utviklet steinalder, bortsett fra en del ting som husly, matlaging og lignende.

Å jobbe med metall blir nok vanskelig, hovedsakelig fordi det er veldig, veldig vanskelig å få tak i uten nok arbeidskraft og tid til å utvinne det. Metall er ganske kritisk for utviklingen, tror det er der det vil stoppe opp, så fort man trenger metall til noe.

Lenke til kommentar

Hvis man sameligner med den ekte jernalderen ( håper at det er lov ) så klarte de jo å utvikle metoder for å lage jern

Det er det nok ingen som betviler, men det er en tidsbegrensing her, hvor langt kommer man på en generasjon. Metodene kan man allerede, utfordringen er å få lagd god nok utstyr til å utvinne jern malm, og så få nyttegjort seg av det.

 

Dette avhenger igjen om det er mere jernmalm å finne
Det er det, forutsettingen er "rikelig med ressurser", det må inkludere jernmalm.

 

Derfra kom den industrielle revulasjonen og da er man i gang
Igjen tidsbegrensing. Uten begrensing på en generasjon, så kan man jo spørre hvor lang tid tror man en slik gruppe vil bruke på å komme tilbake til nåtidens teknologiske nivå? En stor utfordring der er å klare å videreføre kunnskapen, slik man man kan gå rett på de mest optimale eller effektive metodene, modellene, utstyret osv, i stedet for en del "gjett og sjekk".
Lenke til kommentar

Når man skal komme seg " på sporet" på bare en generasjon så vil jeg ikke si å videre førere kunnskapen ha så mye å si , siden man allerede har den

 

Selv om "utviklingen" går med rekordfart så er det vell tvilsom om man rekker alt på bare ca 70 år

 

husk at man må først gjør mye manuelt arbeid først som tar tid for lage maskin deler

når man har bygd noen enkle maskiner så kan man utvikle de mere avanserte.

 

Her vil jeg tro at man får en solid utfordring når delene begynner å bli små og micro elektronikken skal lages

Det kommer til kreve mye tid

Lenke til kommentar
Når man skal komme seg " på sporet" på bare en generasjon så vil jeg ikke si å videre førere kunnskapen ha så mye å si ,

Nå blander du forskjellige scenarioer. Jeg snakker om utfordringen å videreføre kunnskapen når vi IKKE har begrensing på en generasjon. Da det trolig vil da (veldig?) mange generasjoner å komme opp på nivå med den industrielle revolusjon eller enda senere.

Lenke til kommentar

Nå blander du forskjellige scenarioer. Jeg snakker om utfordringen å videreføre kunnskapen når vi IKKE har begrensing på en generasjon. Da det trolig vil da (veldig?) mange generasjoner å komme opp på nivå med den industrielle revolusjon eller enda senere.

 

Nå oppfatte jeg de som om "målet" var gjøre det på en generasjon , men greit nok

 

 

jeg så enda en gang på førsteposten.

Der var det skrevet at alle kunnskapen man fik beholde var den man hadde i hue.

Man fikk ikke ta med seg noe som var skrevet ned

 

Da stiller det seg lit annerledes

uansett hvor mye kunnskap man har lært seg i løpet av livet så klare man ikke å husker alt i detaljer.

Da må man gjøre mye på nytt for komme inn på det rette sporet.

 

Da er jeg litt i tvil om man vill kare komme i må like fort.

 

Kunnskapen er nå en ting

resursene noe annet

Det viktigste er redskapene ( verktøyene ) og det som tar tid å bygge opp på nytt .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...