Gå til innhold

Hypotetisk scenario: Teknologisk utvikling i en generasjon?


Rudde

Anbefalte innlegg

Hvis vi hadde tatt fra en gruppe mennesker som ikke kjenner hverandre all teknologi og moderne ting, puttet dem i villmarken hvor det er rikelig med resurser, hvor mye ville de greid og utvikle seg teknologiske iløpet av en generasjon?

 

Jeg går utifra at de har fullført videregående skole innenfor alle kompetanseområder. De får ikke noen resurser fra våres teknologiske verden, verken bøker eller klær.

 

Jeg forutsetter at de klarer og overleve i villmarken.

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kald ødemark eller varm ødemark? Uansett, de vil overleve i 5-6 dager uten mat uansett. Noen vil jo dø, men så snart de har overlevd en uke klarer de seg fint.

 

Er varm når de kommer dit, men blir kald på vinter, men ikke like kalt som i Norge, tenk Nord-Frankrike.

 

Og som jeg skrev i min originale post

 

Jeg forutsetter at de klarer og overleve i villmarken.
Lenke til kommentar

Nord Fransk villmark er nå ikke nødvnedigvis mye varmere en sør norge om vinteren vel.

 

hva er en generasjon?

 

må jo si at dine forutsetninger er litt motstridene. med tanke på hvor dødlig vanlige sykdommer og betennelser kan være uten behandling.

 

og som du sier naken uten noe.

først må de klare å skaffe seg mat og ly, så må de klare å organisere dette slik at noen har tid til å utvikle alt. Jeg vet ikke om det læres om fellefangst og overlevelse i naturen uten redskaper på videregående. det ville nok dø folk i løpet av et par dager grunnet spise giftige planter, flere ville bli alvorlig plaget med betennelser da de går barbeint og nakne i villmarken, uten midler til behandling av betennelser er det spørsmål om hvor mange som amputerer og om noen dør av det.

og selv om det skulle finnes villsauer, har de ingenting å klippe disse med. og hvor mange dyr må du ikke drepe og kure skinn fra før du har tøy til 50 personer? og glem ikke at man har ingen verktøy eller våpen.

 

Det inngår vel ingen opplæring i å tenne opp ild uten tennbrikketer/fyrstikker/lighter i videregående opplæring.

 

på fem år ville de vel kunne fått et veldig primitivt samfunn med steinverktøy og noen enkle trebygninger.

 

*tillegg*

ikke glem hvor kaldt det vil være å være naken.

Endret av stich_it
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nord Fransk villmark er nå ikke nødvnedigvis mye varmere en sør norge om vinteren vel.

 

hva er en generasjon?

 

må jo si at dine forutsetninger er litt motstridene. med tanke på hvor dødlig vanlige sykdommer og betennelser kan være uten behandling.

 

og som du sier naken uten noe.

først må de klare å skaffe seg mat og ly, så må de klare å organisere dette slik at noen har tid til å utvikle alt. Jeg vet ikke om det læres om fellefangst og overlevelse i naturen uten redskaper på videregående. det ville nok dø folk i løpet av et par dager grunnet spise giftige planter, flere ville bli alvorlig plaget med betennelser da de går barbeint og nakne i villmarken, uten midler til behandling av betennelser er det spørsmål om hvor mange som amputerer og om noen dør av det.

og selv om det skulle finnes villsauer, har de ingenting å klippe disse med. og hvor mange dyr må du ikke drepe og kure skinn fra før du har tøy til 50 personer? og glem ikke at man har ingen verktøy eller våpen.

 

Det inngår vel ingen opplæring i å tenne opp ild uten tennbrikketer/fyrstikker/lighter i videregående opplæring.

 

på fem år ville de vel kunne fått et veldig primitivt samfunn med steinverktøy og noen enkle trebygninger.

 

*tillegg*

ikke glem hvor kaldt det vil være å være naken.

 

Paris, som jeg vil si er nord i Frankrike, har jo nesten ti grader høyere snittemp i desember enn oslo, det er en vesentlig forskjell. Når det er sagt er jeg enig i at man vil få seriøse problemer om man bare dumpes naken i skogen. Men forutsetningen var jo at de overlever, så tror han er mere ute etter hva slags redskaper man klarer å lage i løpet av en generasjon.

 

Jeg tipper i dagens samfunn, der lett tilgejngelig råvarer allerede er hentet opp av storsamfunnet, så blir tilgang på mettallråvarer ett av de største hindene for utvikling. Man må nesten få til noen maskiner om man skal få litt seriøs schwung på sakene, mekaniske dampdrevne ting er jo det simpleste, men det blir vanskelig å få lagd delene.

 

AtW

Lenke til kommentar

@stich_it, jeg skjønner ikke hvorfor de drar dette med fellefangst og giftige planter.

 

Jeg forutsetter at de klarer og overleve i villmarken.

 

Leser du ikke hva jeg skriver? Så om de ikke lærer dette på videregående, et er ikke relevant. Uansett lærer du faktisk ganske mye om giftige og ikke giftige planter på barne, ungdom og videregående skole.

 

En generasjon er ca. 25 år, ofte definert som litt i underkant av 25 år.

 

Og ja jeg er fullstendig klar over at de ikke har noe forutsetninger for å bekjempe infeksjoner og slike ting, det er en utfordring de har. Men faktum er jo at alle ikke blir utsatt for akutt betennelse i øyeblikket de havner i skogen. Og de som har gått Biologi og realfag har nok noen små kunnskaper om hvordan man kan bedre eller forhindre mindre medisinske utfordringer.

 

Og det er ikke så veldig vanskelig og skape noe som er i stand til å klippe saueull.... Og jeg iallefall lærte iallefall på barneskolen og tenne bål med hyssing og en pinne.

 

Og skjønner ikke at du ser på våpen som en så veldig stor utfordring, ikke det vanskeligste og lage i skogen.

 

Og Nord-Frankrike er mye varmere en Norge gjennomsnittlig.

 

Og det er fortsatt sommer, det er ikke så sinnssykt kalt naken på sommeren i Nord-Frankrike. Og på natta trenger man ikke dyr som ly, du kan også holde deg varm med andre ting en dyreskinn.

 

@ATWindsor, jeg tenker også på utvinning av metall som en spennende barriere.

Lenke til kommentar

før metallråvarer i det hele tatt blir et problem så må gruppen komme til det tidspunktet at de kan ta i bruk metall.

 

for meg er hele denne "tankeøvelsen" litt tåpelig, begrunnelsen følger her: det som er grunnen for utvikling og oppfinnelser er å gjøre livet enklere, tryggere og bedre. på det grunnleggende nivået er det i mine øyne slik at man fokuserer på oppfinnelser som vil være til nytte i værdagens overlevelse. Når man så setter forutsetning om at alle overlever, da slår man bena under motivasjonen for utvikling.

hvorfor utvikle tøy, innhøstingsmetoder og ly når man uansett overlever naken i naturen uten noe.

 

men uansett, du setter ut 50 mennesker med teoretisk kunnskap på et nivå som er fullført videregående, uten nødvendigvis noen praktiske evner. uten noe som helst.

prioriet da (for meg):

1. mat/midleritid ly

2. permanent ly.

 

mat kan til dels samles i skogen. og siden man overlever uansett og det er nok av mat (hele året tydligvis) kan alle og en vær bare gå plukke alt som trengs uten fare for å spise noe dødlig eller feil ernering(siden ingen kan dø).

midlertidig ly, for meg noe man kan bruke til ly i en lett regnstorm men som mest sannsynlig vil bli ødelagt av en høst eller vår storm og ikke tåle store mengder snø eller holde ville dyr ute.

 

Permanent ly er en annen historie, her tenker jeg vegger og tak som tåler en trøkk, holder ut det aller meste av heftige stormer og sultne dyr (som uansett ikke vil spise noen, siden ingen dør).

 

må nok ha noe verktøy for å bygge noe slikt, men hva slags og hva vil utviklingstiden på verktøyet og byggetiden på bygget være?

 

Hva med varme da? vel, det er jo ikke en nødvendighet når man ikke dør av kulde, men for behagelighetens skyld så er det jo greit å la litt kanskje?

 

 

essensielt med de forutsetninger satt, kan man si at i løpet av 30 år vil man få en null utvikling da alt er tilgjengelig og ingenting trenger å utvikles. eller at utviklingen kun går på ting som er greit å ha, litt sånn kjekt. for å overleve gjør man jo uansett

Lenke til kommentar

Er du trangsynt eller noe?

 

Nei forresten, tror egentlig ikke du leser hva jeg skriver, hvis du ser gjennom vil du komme til den forståelsen du også.

 

Hvis du greier å sitere det stedet jeg sier ingen kan dø skal du faen meg få en pris.

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

*snip*

jeg har forkalrt mitt standpunkt over, men ser jo at dette innlegget ditt helt klart tilsier at du ligger på en annen plass en meg.

du tar urealistiske forutsetninger. det blir helt umulig å si noe om utviklingen.

 

eksempel. sauesaks. du vet hvordan en manuell saks ser ut, du har hørt om en smie og hørt om en teoretisk oppygning. Du vet og at man kanskje kan finne metall i ett fjell.

nå skal du bygge en smie, men ikke bare må den se ut som en smie den må fungere skikkelig og, så må du klare å utvinne metall, så kan du begynne på selve jobben med å lage saks.

 

og tro meg, mesteparten av kunnskapen ligger over videregående nivå, det vil derfor kreve endel prøveing og feiling. noe som med dine forutsetninger vil fort kunne føre til at man ikke gidder, man trenger det jo ikke.

 

 

uansett hva de har av kunnskaper, de som slippes ut så er det slik at de har ingenting med seg eller på seg, og praktiske kunnskaper er helt uvisse. som gir de et utgangspunkt omtrent på steinaldernivå i mine øyne.

 

ang opttening med hyssing: ja vi lærte nå så mangt på skolen, i teorien... lærte nå litt mer på speideren og av familien. men som du sa selv så forutsetter du videregående opplæring. det gjorde at jeg anntok (fryktelig dumt av meg men men) at vi snakket kun om hva som ble lært på skolen iallefall.

Lenke til kommentar

Er du trangsynt eller noe?

 

Nei forresten, tror egentlig ikke du leser hva jeg skriver, hvis du ser gjennom vil du komme til den forståelsen du også.

 

Hvis du greier å sitere det stedet jeg sier ingen kan dø skal du faen meg få en pris.

nei du fortutsetter overlevelse. og overlevelse er vel en av hovedpillarene til utvikling.

og forutsetter du utvikling så er forutsetter du at ingen dør.

 

og ja jeg er enormt trangsynt. har et slikt trangsynt perspektiv som tilsier at man ikke kan ta en forutsetting om at 50 nakne personer uten redskaper garantert overlever

 

Jeg forutsetter at de klarer og overleve i villmarken.

 

tror forresten vi snart blir egen tråde nå

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

jeg har forkalrt mitt standpunkt over, men ser jo at dette innlegget ditt helt klart tilsier at du ligger på en annen plass en meg.

du tar urealistiske forutsetninger. det blir helt umulig å si noe om utviklingen.

 

eksempel. sauesaks. du vet hvordan en manuell saks ser ut, du har hørt om en smie og hørt om en teoretisk oppygning. Du vet og at man kanskje kan finne metall i ett fjell.

nå skal du bygge en smie, men ikke bare må den se ut som en smie den må fungere skikkelig og, så må du klare å utvinne metall, så kan du begynne på selve jobben med å lage saks.

 

og tro meg, mesteparten av kunnskapen ligger over videregående nivå, det vil derfor kreve endel prøveing og feiling. noe som med dine forutsetninger vil fort kunne føre til at man ikke gidder, man trenger det jo ikke.

 

 

uansett hva de har av kunnskaper, de som slippes ut så er det slik at de har ingenting med seg eller på seg, og praktiske kunnskaper er helt uvisse. som gir de et utgangspunkt omtrent på steinaldernivå i mine øyne.

 

ang opttening med hyssing: ja vi lærte nå så mangt på skolen, i teorien... lærte nå litt mer på speideren og av familien. men som du sa selv så forutsetter du videregående opplæring. det gjorde at jeg anntok (fryktelig dumt av meg men men) at vi snakket kun om hva som ble lært på skolen iallefall.

 

So? Ja scenarioet er urealistisk, det er hva jeg lurer på.

 

Jeg har da aldri sagt jeg skal lage en saks, jeg har sagt jeg skal få klippet en sau, ja utrolig dumt av meg og bruke ordet klippe mr. realist og sir bokstavelig, jeg er istand til å kutte av en sau ull med redskaper jeg er fullstendig i stand til å lage i skogen.

 

Les gjennom innleggene mine før du gidder å svare igjen er du snill.

 

BTW, vi lærte det iallefall i praksis på barneskolen, ja vi var ute og gjorde det vi lærte, mind blown? Right?

Lenke til kommentar

På 25 år vil jeg anta at de kan komme seg til en slags "avansert jernalder", med vogner som har jernbeslåtte trehjul, sparkesykkel av tre med jernforsterkning.

 

noe slikt, grunnet kompleksitet og mengden arbeid det vil ta å ikke bare bygge en fungerende motor, etter man er kommet til det nivået man klarer å lage tilstrekkelig mengde og kvalitet råvarer. anser jeg det som usannsynlig at 50 personer klarer dette på 25 år fra bunnen av, med tanke på at man må allokere mennekser til andre ting også for å samle mat og bygge/vedlikeholde redskaper og ly samt eventuelt dyrehold.

Lenke til kommentar
må nok ha noe verktøy for å bygge noe slikt, men hva slags og hva vil utviklingstiden på verktøyet og byggetiden på bygget være?

 

 

Verktøy går faktisk ganske greit. Det eneste problemet er å finne er erstattning for tau, ellers kommer man veldig langt med litt sten og skog.

Det store problemet er at de mangler infastruktur til å lage alt som vi definerer som nyttig. Enkle ting som såpe krever store mengder kunskap og infastuktur.

Vis de har noen som vet hva de driver med, og vedkommende ikke dør tidlig, er det godt mulig de går rett på en jorddyrkerfase etter et år eller to. Etter dette kommer de mest sannsynlig til å stagnere helt, med unntaket at de prøver å skaffe seg noe å skrive på, så de kan skrive ned ting som tro, behandling av infeksjoner, vask, renhetsritualer, hvordan å bygge, etc. Vis noen husker metallurgi så kanskje de vil hoppe rett til jernalderen etter litt mining.

Lenke til kommentar

Verktøy går faktisk ganske greit. Det eneste problemet er å finne er erstattning for tau, ellers kommer man veldig langt med litt sten og skog.

Det store problemet er at de mangler infastruktur til å lage alt som vi definerer som nyttig. Enkle ting som såpe krever store mengder kunskap og infastuktur.

Vis de har noen som vet hva de driver med, og vedkommende ikke dør tidlig, er det godt mulig de går rett på en jorddyrkerfase etter et år eller to. Etter dette kommer de mest sannsynlig til å stagnere helt, med unntaket at de prøver å skaffe seg noe å skrive på, så de kan skrive ned ting som tro, behandling av infeksjoner, vask, renhetsritualer, hvordan å bygge, etc. Vis noen husker metallurgi så kanskje de vil hoppe rett til jernalderen etter litt mining.

 

Hvorfor går verktøy så greit? De fleste gode verktøy innholder metall, man kommer ett lite stykke med kun tre, men ikke langt nok. Tau er jo bare å veve sammen ymse fibre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...