Gå til innhold

Uæææh, "endetiden" er her!


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Dårlige nyheter for kristne som fantaserer om endetiden og begrunner det med at det er så utrolig mye krig og sult nå til dags, noe som er to av de viktigste tegnene på verdens ende:

Skuffet?

 

Det går vel ikke an å bli annet enn litt betenkt, tenker jeg ... fordi, på den ene siden sier du altså at vi metter flere munner i verden, mens på den annen side, så eter en stor del av de samme folka seg til en altfor tidlig grav ... Da blir det kanskje sånn at; de kan fore alle i hele verden, slik at alle ser ut som dårlig stappede kjøttruller, men likvel hungrer fleskebergene etter noe annet - og, hva kan det være, mon tro?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke den ultimate definisjonskraft til å sitte og bestemme hvem som er, og hvem som ikke er "ekte kristne".

 

Det som er litt morsomt er at slike mennesker som IHS sitter her og postulerer hvem som er hva, uten å tenke på at skal man være en skriftelig kristen, så må man være mer som de fra westboro baptist church. Disse følger bibelen mye mer korrekt enn selvhøytidelige mennesker på søndagsmesse her hjemme.

Lenke til kommentar

Dårlige nyheter for kristne som fantaserer om endetiden og begrunner det med at det er så utrolig mye krig og sult nå til dags, noe som er to av de viktigste tegnene på verdens ende:

 

http://www.aftenpost...me-7079555.html

 

Aldri tidligere i historien har det vært mindre sult og færre sykdommer i verden.

 

Ifølge PRIO har færre blitt drept som følge av krig de siste ti årene enn noen gang før i det forrige århundre.

 

 

 

Skuffet?

 

Det at noen påstår at sykdom og sult kommer til å bli menneskenes ende tror jeg kommer av at media gjennom flere titals år har fremmet fattigdom og elendighet i blant annet Afrika. Dette kan jo selvfølgelig gjøre at noen sitter igjen med inntrykket av at fattigdommen sprer seg, eller blir mer omfattende. Når det er sagt, så indikerer en nedgang i sykdom og sult at det går mot riktig vei, men det utelukker ingenting. En har for eksempel fryktet biologisk krigføring, og som vi alle vet, så er det fortsatt krig og terror her i verden. Da kommer man også inn på det andre punktet ditt, krig. At færre har dødd i krig de siste tiårene sier bare at krigføring har blitt mer avansert. Det finnes fortsatt krig, det finnes forsatt allianser og det er fortsatt uløste konflikter land i mellom. Så lenge forholdene ligger til rette for krig, så er det snakk om tid før det skjer. Må jeg få minne om at det tar verdens supermakter å totalt ødelegge jorden for alt liv noen få minutter? Så lenge den muligheten eksisterer, så forstår i alle fall jeg hvorfor noen føler seg redde.

 

Så for å summere opp litt her: Det du legger frem viser at ting går i riktig retning, men utelukker ikke at en eventuell dommedag kan komme på bakgrunn av verken sult, sykdom og krig.

Endret av ENY
Lenke til kommentar

Ja, broder? :) Jeg klarte faktisk å sitere et bibelvers som slo an. Ikke bekymre eder, det er mer hvor det kommer fra... i rikt monn!

 

Trodde det var jordskjelv som vanligvis ble trukket fram som endetidstegn, ikke nødvendigvis sykdom.

Gjengir her fra Matteus 24:

 

Da han satt på Oljeberget og disiplene var alene med ham, kom de og spurte: «Si oss: Når skal dette skje, og hva er tegnet på ditt komme og verdens ende?»

Jesus tok til orde og sa: «Pass på at ikke noen fører dere vill! For mange skal komme i mitt navn og si: ‘Jeg er Messias!’ Og de skal villede mange. Dere skal høre om kriger, og det skal gå rykter om krig. Se da til at dere ikke lar dere skremme! For dette må skje, men ennå er ikke enden kommet. Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være hungersnød og jordskjelv mange steder. Men alt dette er bare begynnelsen på fødselsriene.

Da skal de utlevere dere til forfølgelse og slå dere i hjel; ja, dere skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld. Da skal mange falle fra, og de skal angi hverandre og hate hverandre. Mange falske profeter skal stå fram og føre mange vill. Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst. Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme.

 

Evangeliet er ikke forkynt for alle folkeslag ennå, men det er nok ikke så lenge igjen heller... En del følger med på dette som en sikker målestokk for endetiden. Personlig er jeg ikke helt oppdatert på temaet.

Lenke til kommentar

Ja, broder? :) Jeg klarte faktisk å sitere et bibelvers som slo an. Ikke bekymre eder, det er mer hvor det kommer fra... i rikt monn!

 

Trodde det var jordskjelv som vanligvis ble trukket fram som endetidstegn, ikke nødvendigvis sykdom.

Gjengir her fra Matteus 24:

 

 

 

Evangeliet er ikke forkynt for alle folkeslag ennå, men det er nok ikke så lenge igjen heller... En del følger med på dette som en sikker målestokk for endetiden. Personlig er jeg ikke helt oppdatert på temaet.

Nå husker ikke jeg nøyaktig hvor eller ordlyden men i bibelen står der også skrevet at ingen andre enn gud alene vet når den siste time er kommet. Er man ikke da PATETISK om man er religiøs og antyder at man vet noe om dette?
Lenke til kommentar

Er man ikke da PATETISK om man er religiøs og antyder at man vet noe om dette?

 

Det er muligens patetisk og feil å fastsette en dato for dommedag. Men her fastsetter man ikke en dato, man følger med på en utvikling som Jesus selv har slått fast.

 

Egentlig er det en ganske imponerende forutsigelse av internasjonalisering. Hvordan kunne man i år 30 si at evangeliet skulle nå ut til alle folkeslag? Dette var før misjonsreisene til Paulus, det var før oppdagelsen av Amerika, det var før fly og tog ble oppfunnet. På denne tida måtte man enten ferdes med hest eller GÅ. (det siste kalles visst for "apostlenes hester", siden de kom seg fram ved å gå.)

Lenke til kommentar

Når jeg merker tegn på min egen kropp og sensitivet så er faktisk sant det som skjer med ozonlaget... Det er i ferd med å svekkes og jeg er ikke i tvil et eneste sekund. 4 år siden jeg så de første tegnene til dette og jeg ser mange tegn. Jeg ser mye i lite og det er jeg glad for det er lærerikt.

Nettopp det at du ser mye i lite, er jo problemet. Når du ser et tegn, eventuelt noe du tror er et tegn, så begynner du ubevisst å aktivt å se etter flere, og da er du dømt til å se flere, eller lurer din egen hjerne til å tro at du ser tegn. Det er ikke noe galt i det, men slik mennesket er oppbygd.

 

Ellers er ikke solen i seg selv så mye varmere enn før, men den er på en "topp" i hva angår solaktivitet med flere solstormer blant annet. Dette er en helt naturlig og dokumentert syklus, og det er absolutt ingenting uvanlig med det... det har skjedd mange ganger før, og hver gang har aktiviteten sunket igjen, før den om en stund øker igjen. Det farligste med denne økte solaktiviteten, er at den tidvis kan skape problemer for satelitter. Det har vært rapporter om forstyrrelser i kommunikasjon på jorden, og det kan vel også føre til strømbrudd, men det skjer så sjelden at det er lite trolig at vi noen gang vi oppleve det selv.

 

Ellers, når man blir eldre, blir kroppen og huden mer sensitiv, blir fortere tørr og irritert, så det har ikke noe med solens aktivitet å gjøre. Ozonlaget er blitt tynnere, men det har minimal innvirkning på hvor farlig det er å være i solen i forhold til for før den industrielle revolusjon. Bruk fuktighetskrem, så forsvinner dette symptomet :)

Lenke til kommentar

Nå trodde da Jesus at verden skulle gå under før han døde selv også...

Nei, ikke før Han selv døde, det er feil. Før slekten Han snakket til døde

 

Luk 21:32 > "Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer."

 

Den jødiske verden Han snakket om gikk virkelig under i denne slektens levetid, år 70 e.Kr og da overtok kristendommen hele greia. Alt gikk som Han forutsa.

Lenke til kommentar

Til dem som håper på jordskjelv som "beviset" på dommedag:

 

http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eqarchives/year/info_1990s.php

Recommendation notice

http://earthquake.usgs.gov/earthquakes/eqarchives/year/eqstats.php#table_2

 

Her ser vi at verden opplevde en økning i den seismiske aktiviteten fra 2002 til 2008, men dette har nå avtatt, og vi ligger på eller under normalen når det gjelder jordskjelv.

 

I tillegg:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Earthquakes_in_2012

 

Note that an increase in detected earthquake numbers does not necessarily represent an increase in earthquakes per se. Population increase, habitation spread, and advances in earthquake detection technology all contribute to higher earthquake numbers being recorded over time.

 

Vi må også regne med at tettere befolkning kan føre til at flere dør i f.eks. en kraftig tsunami.

 

Jeg finner ingen statistikk som bygger opp om at vi nærmer oss dommedag på grunnlag av økt jordskjelvaktivitet.

 

Folk for 2000, 1500, 1000 og 500 år siden satt også i sine stuer og så "tegn" på at nå var enden nær, akkurat slik bibelen lover. De tok skammelig, patetisk feil.

Lenke til kommentar

Nei, ikke før Han selv døde, det er feil. Før slekten Han snakket til døde

 

Luk 21:32 > "Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer."

 

Den jødiske verden Han snakket om gikk virkelig under i denne slektens levetid, år 70 e.Kr og da overtok kristendommen hele greia. Alt gikk som Han forutsa.

 

Matteus 16:28: "Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt."

 

Jesus tok altså GRUNDIG feil.

Lenke til kommentar

Matteus 16:28: "Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt."

 

Jesus tok altså GRUNDIG feil.

 

:D

 

Har ikke du sett Jesu Kristi inntog i Jerusalem som Israels konge, palmesøndag ? eller hørt hva Han svarte Pontius Pilatus noen dager senere ?

 

Du går i samme fellen som jødene, de trodde kongen skulle komme på en hvit hest med sverdet høyt hevet med gull krone på hode.

 

Det er jo nettopp Hans kongsmakt Romerne gjør narr av med tornekronen (konge du liksom)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

De som tror på Jesus er kristne. Og de som tror på Jesus vil også helt naturlig ha Jesus som forbilde og prøve å leve som han. Vi kristne skal være annerledes. De som snakker om endetiden kan også være kristne, men siden ingen vet når endetiden kommer er det ingen vits i å gjette og bekymre seg over den. Vi kristne skal være klare til en hver tid uavhengig av hva andre sier om endetider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...