Gå til innhold

Hvordan fotografere iskrystaller.


Anbefalte innlegg

Var uten en tur i den fine været her. Det var iskrystaller over allt. Jeg prøvde å ta noen bilder av dem, men det ble ikke helt vellykket.

Jeg brukte Tamron 90mm på noen av dem, Men jeg fikk bare noe av det skarpt. Hadde også problemer med dugg i søkeren når jeg så inn i den. Det er kansje best å bruke live view på sånnt? Jeg gikk over til å bruke Nikkor 16-85, som jeg syntes ga litt mere skarphet over det hele.

Er det noen spesiell oppskrift for bilder av iskrystaller? Alt var hvitt, så mye kokte bare sammen til en hvit masse. Vanskelig å få noen detaljer. Har PL filter noe for seg her?

Noen som har noen tips?

Endret av Meier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk Tamron 90 mm, blend ned, bruk et stødig stativ, zoom inn i live view og bruk manuell fokus. I tillegg trenger du riktig lys og en riktig eksponering.

 

Ja jeg blendet kraftig ned, men hadde ikke stativ. Jeg får ta med det neste gang, og en utløser via kabel kansje. Nå var det sol ute, så det var nok av lys. Kansje en reflektor har noe for seg? Ellers er det ikke ofte det er slike forhold med slike krystaller, så det kan bli lenge til neste gang.

Lenke til kommentar

Når du nærmer deg 1:1 blir veldig lite i fokus, nesten uansett hvor mye du blender ned.

 

Ja da er nok svaret der. Får kansje bruke andre objektiver for sånt. Det er så mange detaljer som en ønsker å ha med på en gang. Merket jeg fikk med litt mere med Nikkor 16-85.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...