Gå til innhold

Omtale: Sony NEX-6


Anbefalte innlegg

...

Hva du mener er godkjent som pressekamera er en ting. Det er DU som skal bruke kameraet og da er det viktig at DU har et kamera du liker til oppgaven.

...

 

Det er strengt tatt mine arbeidsgivere på dette område som har godkjent kvalitet som kommer fra NEX-6.

 

Per i dag er NEX-6 med 24mm f/1.8 er as-good-as-it-gets fra speilløst verden - og dersom _det_ ikke er godt nok så er vel kun FX DSLR som er svaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flotte bilder! Jeg tror også størrelsen på pakken kamera + objektivet samtidig som det gir så pass god kvalitet gjør at man kommer seg til steder (der i alle fall jeg ikke ville tatt med D800E + 14-24mm). 10-18mm F/4 virker som ett godt objektiv - er du fornøyd med den?..

 

Takk for det. Jo jeg er veldig godt fornøyd, litt stiv pris er det eneste. Jeg kan også anbefale E 35mm F/1.8 OSS, det er forrykende bra. Jeg solgte mitt a77 og a55 kamerahus til fordel for nex systemet og angrer ikke et sekund. Bildekvaliteten er ypperlig og nex-6 gjør det bedre på ISO enn a77 og jpeg rett ut av kameraet er finere, på nex-7 og a77 ser bildene ut som vannfarger på grunn av for mye MP i forhold til sensoren, tror valget på 16mp er veldig bra..

Jeg venter i spenning på Carl Zeiss E 12mm F/2.8 som kommer i år til nex og så gjenstår det å se om vi får et FF nex også i år eller tidlig 2014.

Lenke til kommentar

Richar din dr***sekk! :p

 

De bildene fra deg med SEL 10-18 var vel absolutt ikke nødvendig å legge ut?? Kjeven må til legen og pengeboka på til psykologterapi... :green:

 

Forresten. Hvordan synes du 55-210 klarer seg i forhold til pris og lysstyrke?

 

LOL :D takk så mye:) Setter pris på slike tilbakemeldinger

 

Jeg har 55-210mm og jeg synes den er veldig skarp og fin til å være et "kit" objektiv. Har tatt for lite bilder med det så vil ikke si for mye enda. I forhold til pris kan jeg ikke uttale meg for jeg kjøpte nex-6 kittet med 2 objektiver inkludert, 16-50mm powerzoom og 55-210mm.. Jeg ga 8000 for dette kittet på japanfoto.no, dagen etter satte de opp prisen til 9000.. Jeg solgte powerzoomen ubrukt for 1800 kroner, det var alltid intensjonen å selge den med en gang. Så egentlig ga jeg bare 200 kroner for 55-210mm.. Kan ikke klage på den prisen:)

Jeg har også akkurat kjøpt Sony VCL-HG1758 1.7X teleextenderen som gjør objektivet til et 357mm uten lystap. Denne skal fungere meget bra på 55-210, litt vignetting opp til 100mm men det er ikke der den skal brukes likevel.

Venter enda på 49mm-58mm step-up ringen for å feste extenderen til objektivet så jeg har desverre ikke fått testet ut enda.. Får poste noen bilder senere:) Eneste bildet jeg har tatt med 55-210mm er dette http://www.flickr.co.../in/photostream

Lenke til kommentar

Helt enig, Richard er en kødd :p Dere må slutte å poste slike bilder. Får jo nesten lyst på NEX-6 ...

 

Takker så mye:) Ja jeg hadde ikke nølt. Nå har jeg hatt A33, A55, A77 og nex-6 og sistnevnte er det beste av de spør du meg. Eneste jeg savner er værtettingen til A77. Å gå rundt å labbe og daffe med nex-6 i handa og nesten ikke kjenne vekten samtidig som grepet er veldig behagelig og bra er en herlig følelse.. Timelapseappen bør også nevnes, den er genial og en fryd å bruke ------> http://www.flickr.co.../in/photostream og http://www.flickr.co.../in/photostream

Endret av Richard Larssen
Lenke til kommentar

Jeg har kun hatt min NEX 6 i snart en uke, men hadde nærmest bestemt meg for å kjøpe en SEL 10-18 før jeg slo til på kameraet. 55-210 virker som er greit og lett sett sammen med NEX 6, men jeg blir nok å vente en stund med innkjøp av et teleobjektiv til utvalget er bittelitt større. Er forøvrig veldig overrasket over 16-50 i positiv forstand. :)

 

Jeg har sett på timelapseappen, men jeg synes 80kr er i meste laget for en app jeg nok ikke vil bruke ofte nok.

Lenke til kommentar

post-7631-0-50386000-1359287206_thumb.jpg

 

Her er ISO-test bilder, fra ISO 100 til ISO 25600. Legger ved både jpeg prosessert gjennom Capture One 7 samt originale rå-filer.

 

Bildene er tatt med Sony NEX 24mm f/1.8 Zeiss - siden det er det objektivet jeg har til Sony NEX. Også for å ha noe å sammenligne med så tok jeg ett bilde med Nikon D800E og Nikon PC-E 24mm F3.5 på ISO 3200.

 

Blender f/9.0 & f/9.5, selvutløser på begge kamera, 3 bilder i burst-mode også valgte jeg den skarpeste. Kamera lå på bordet.

 

Sony NEX-6:

ISO 100: JPEG / RAW

ISO 400: JPEG / RAW

ISO 800: JPEG / RAW

ISO 1600: JPEG / RAW

ISO 3200: JPEG / RAW

ISO 6400: JPEG / RAW

ISO 12800: JPEG / RAW

ISO 25600: JPEG / RAW

 

Nikon D800E:

ISO 3200: JPEG / RAW

 

... link til Dropbox.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

post-7631-0-35427200-1359165557_thumb.jpg

 

litt avhengig av hvilken software du bruker for å fremkalle rå-filer, her er eksempel fra Capture One. Legg også merke til at fokus havnet på håret.

 

Til å være fullauto og f/3.5 vil jeg si det er veldig bra resultat - på linje med hva man kan forvente fra f.eks. Nikon D7000.

 

Etter snart 2 mnd med kamera kan jeg si at NEX-6 sammen med 24mm f/1.8 er absolutt godkjent som pressekamera - både når det gjelder bildekvalitet og byggekvalitet på selve kamera.

 

 

Takk for at du posta det bildet!

Men må nok desverre si meg enig med BjerkneZ, syntes ikke det var spesielt imponerende.

Grunnen til at jeg sier det er at jeg mener å få bedre resultat med Olympus E-PL5, spesielt tenker jeg på fargestøy, det er totalt fraværende på e-pl5 på iso4000 (som er det høyeste jeg har trengt å bruke kamera på foreløpig). Ellers er det som du sier at det kan være forskjeller i software osv. Jeg fikk ikke åpnet rawfilen din, men har bare sett jpg utgaven, og den ser ut til å fungere absolutt bra til sitt bruk, men ved nærmere undersøkelse er det ganske mye fargestøy.

 

Sånn ift pressebruk synes jeg det virker ganske så begrensende med ett fastobjektiv?

 

Når det gjelder de iso sammenlignindsbildene så synes jeg ikke de er særlig brukbare, ettersom det er veldig gode lysforhold i den scenen(du bruker f9/9,5 på lukker 1/8 iso3200), det er jo først når lysforholdene blir dårlig at støy blir et problem på slike iso verdier.

Per i dag er NEX-6 med 24mm f/1.8 er as-good-as-it-gets fra speilløst verden - og dersom _det_ ikke er godt nok så er vel kun FX DSLR som er svaret.

 

Det vil jeg nok si meg ganske så uenig i, olympus omd-em5 med 12mm 2.0/25mm 1.4/45mm 1.8/75 1.8 osv... er vel kongen på haugen i speilløsverden???

Lenke til kommentar

...

 

Vel det går kanskje på hvor mye av ISO støy man ønsker å fjerne - jeg fjerne kun en brøk del av det for å beholde mest mulig detaljer - så det er smak og behag her. Siden både sensor i NEX-6 og omd-em5 er produsert av Sony - men sensoren til NEX-6 er betydelig større - skjønner jeg ikke helt hvordan det er teknisk mulig at så liten sensor kan være bedre på ISO og beholde mer detaljer enn NEX-6 som er også nyere kamera?

 

Det jeg prøvde å vise her er at NEX-6 i 100% er ikke langt unna markeds beste DSLR som er Nikon D800E. Det kan man også se på dxomark. På ISO 3200 har NEX-6 så å si identisk ytelse med D800E (her ser jeg på Measurements / SNR 18% / Screen).

 

Personlig så bryr jeg meg svært lite om ISO - alle gode kamera i dag yter mer enn bra nok på ISO 3200 og analyse over de bildene jeg har tatt de siste 3 år viser at mine 97% er på/eller under ISO 3200.

 

NEX-6 med 24mm ligger i lumma på jakken - jeg bruker D800E til daglig - så noe flere objektiver til den trenger jeg ikke. Dersom jeg skulle trenge blits så bruker jeg SB-900 eller en liten Metz dersom det er paparazzi jobb.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...