Gå til innhold

Vil øke prisen på musikktjenester


Anbefalte innlegg

Men jeg tror ikke Spotify fører til at små artister som Trine Rein selger færre plater. Heller omvendt. Jeg har oppdaget mange mindre artister gjennom Spotify, og har endt opp med å både kjøpe CD-er og konsertbilletter til flere av de.

 

Hvor mye en artist selger sier lite om kvaliteten på musikken. Noe av den beste musikken som er laget er ikke solgt i mer enn noen ti- eller hundretusen til én million album. Det er rett og slett for sofistikert til at det funker for tonedøve hvermansen.

Når noe er solgt i feks 100 millioner eksemplarer bør det lyse røde varsellamper om at det mest sannsynlig ikke er spesielt intelligent musikk.

Fremtiden er å kjøpe musikken direkte fra artisen. Artisten kan få mikset musikken sin online av profesjonelle britiske studio for 10-20 britiske pund per låt og selge musikken ved hjelp av kostnadseffektive webløsninger.

Plateselskaper og distrubisjonskanaler er helt overflødisk i 2012 med mindre det er snakk om superkommersialisme.

 

De beste artistene lager musikk for musikken sin del, of bryr seg lite om penger så lenge de har mat på bordet og tak over hodet. Noen av de bedre artistene tjener faktisk ikke penger på salg av musikken da den ikke er kommersielt bærekraftig. De overlever ved hjelp av fremføring på festivaler, sidejobber eller salg av kurs i musikkproduksjon. Likevel gir de 100% for å lage god musikk.

 

Musikk er noe av det viktigeste i livet mitt og kan ikke måles i kroner og øre. Jeg kjøper gjerne direkte fra artist, men internasjonale selskaper fortjener ikke én krone. Artister og studioteknikere fortjener pengene, ikke forretningsfolk.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser for meg differensierte priser i forhold til variabelt innhold. Litt som TV-pakker. Bedre kvalitet på musikken for 20-30kr mer. For mange er det no-brainer å betale mer for høyere oppløsning på musikken, mens for andre er det bare tull.

 

I motsetning til Wimp har Spotify allerede differensierte priser. 49,- for ubegrenset tilgang (dog ikke på mobile enheter) uten reklame, eller 99,- for ubegrenset tilgang, høyere kvalitet og bruk på mobile enheter.

 

Årsprisen blir da 588,- for ubegrenset tilgang til musikkbiblioteket for billigste variant.

Lenke til kommentar

49 - 99 kr er perfekt pris for mye underholdning, mindre pris er nokk ikke nødvendig for min del enda håper de får inn flere store navn siden det er noen hull i spotify som irriterer meg.

 

Men mer gidder jeg nokk ikke 199 eller 149 i måneden blir for mye for meg dette er noe Warner Music Norge ikke forstår. jeg har lastet ned album siden det å kjøpe alle cd'ene til musikksmaken min blir dyrt men med spotify får jeg utvalget jeg trenger.

 

Har betalt spotify for et års abonnement og har brukt 1200 kr noe som blir ca. 1000 mer enn jeg noen sinne har brukt, siden det å kjøpe har jeg alltid tenkt blir litt for dyrt, skulle jeg betale mer kunne jeg likså godt kjøpt cd'ene istedenfor (unntatt det at spotify er mer praktisk å bruke)

 

En grunn til at jeg bruker spotify er det at jeg kan ha det på både pc og telefon hvor jeg også har et bredt utvalg av musikk som jeg kan høre på hvor enn jeg er og kommer jeg på en sang er det bare å søke.

 

Har tregt nett 0.6/0.1 Mbs "sad but true" så streaming blir et problem hvis jeg skal game eller sørfe på nettet noe som ikke blir et problem med cd'er men "offline mode" er noe som jeg forguder og som fikk meg til å starte med spotify og det at man slipper å ta inn og ut cd'er + spillelister til gaming.

 

Spotify pakker mye inn i et abonnement som er praktisk for brukerne. denne formen for musikk er viktig for at folk skal bruke mer penger på musikk nå til dags og ikke bare laste ned musikk, det er en mer moderne form for å bruke musikk som jeg absolutt vil støtte!

 

Men spørsmålet er jo om man skal betale mer for abonnementet eller ikke. det jeg syntes er at 49 er nok for å slippe reklame osv. 99 er nok hvis man får tilgang til alle plattformer og offline mode noe som jeg mener er en god pris for spotify.

 

Hadde jeg betalt 149, 199 eller 249 pr. mnd? Eh.. ikke 199 eller 249 men, jeg kunne ha betalt 149 hvis jeg hadde fått alle mine favoritt band på spotify og mulighet for lossless kvalitet men, man må få mer i pakka hvis man skal betale mer. mindre er det nokk ikke grunn til å betale dette vil kun gå ut over artistene som skal tjene penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Tror WiMP vil tape mange abonnementer på å ha en høyere pris på sin tjeneste enn Spotify, særlig ettersom (etter min høyst subjektive opplevelse) WiMP har et noe hardere og mindre åpent lydbilde. Hadde WiMP tilbudt en lossless streaming med en skikkelig HiFi-lydmotor, så hadde jeg lett akseptert en høyere månedspris, men ikke med nåværende lydbegrensning. Det er imidlertid et stort problem at mange artister og plateselskaper saboterer tjenesten, ved å enten trekke hele album eller flere spor fra en utgivelse på Spotify eller WiMP.

 

For å trekke fram noe positivt om WiMP, så er programmet nå nesten like kjapt i responsen som Spotify, selv om Spotify har fremdeles kjappere spoling. Når det er sagt, så har Spotify blitt noe tregere etter de begynte med alle disse plugins-greiene sine.

 

Jeg vil som mange andre her også ha store problemer med å akseptere en høyere abonnementspris, særlig når det er såpass mange hull i utvalget som det er nå. Det er alt for mange artister og plateselskap som nå har blokkert sine utgivelser fra WiMP og Spotify, men heldigvis har jeg fremdeles mitt 2.5tb lossless iTunes bibliotek som jeg bygget opp over mange år. Her har jeg masse flott musikk (inkl. kjente artister som King Crimson, Pat Metheny, Led Zeppelin, The Beatles, Keith Jarrett osv..osv..) som ikke er tilgjenglig over streaming.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Jeg spiller mye musikk på Spotify som jeg tidligere har kjøpt. Det er enklere å søke seg fram på ipaden enn å grave i hundrevis av cder. Jeg betaler altså 100kr pr mnd for min egen musikk.

Stiger prisen setter jeg meg ned og ripper alle cdene til Flac og slutter å betale.

 

Det er enkelte sanger jeg spiller skjeldent, andre veldig ofte, så det å snakke om pris pr streaming er meningsløst. Plateselskapene ser på hver avspilte sang som et nytt salg, noe som er direkte feil.

 

Hadde alle streaming tjenester brukt Java kunne det kjørt på alle platformer og dermed holdt utviklingskostnadene nede. Dårlig fortjeneste er altså selskapenes egen feil!

 

Plateselskapet er et unødvendig og fordyrende mellomledd som bør gå samme vei som dinosaurene!

Lenke til kommentar

Hvorfor betale for å høre middelmådig musikk gjennom betalingstjenester når man kan høre kremen av musikk 24/7 helt kostnadsfritt? Man bør dog donere noen kroner til gratistjenester slik at de består over tid.

 

For eksempel:

p s y r a d i o * f m - psychannel

Nectarine Demoscene Radio (https://www.scenemusic.net/demovibes/)

 

Dersom du har feil musikksmak kan jeg dessverre ikke være til hjelp.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hvorfor betale for å høre middelmådig musikk gjennom betalingstjenester når man kan høre kremen av musikk 24/7 helt kostnadsfritt? Man bør dog donere noen kroner til gratistjenester slik at de består over tid.

 

Dersom du har feil musikksmak kan jeg dessverre ikke være til hjelp.

20 millionar låtar med middelmådig musikk? Det var ikkje lite ignorant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor betale for å høre middelmådig musikk gjennom betalingstjenester når man kan høre kremen av musikk 24/7 helt kostnadsfritt? Man bør dog donere noen kroner til gratistjenester slik at de består over tid.

 

For eksempel:

p s y r a d i o * f m - psychannel

Nectarine Demoscene Radio (https://www.scenemusic.net/demovibes/)

 

Dersom du har feil musikksmak kan jeg dessverre ikke være til hjelp.

Takker for linkene, men det finnes både psy og goa på Spotify også, så utsagnet ditt henger ikke helt på greip.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er til og med musikk jeg liker der, men i et kaos av middelmådig musikk. Radiostreams spiller derimot kun kvalitetsspor. Har aldri opplevd at de spilte en dårlig låt på radiostream da slikt ikke kommer inn i playlist. Velg en radiostream som spiller ønsket sjanger og opplev kvalitetslåter fra artister man allerede kjenner og oppdag artister man ikke kjente til på forhånd.

 

Greit nok med betalingstjenester for streaming av musikk som allerede er spilt inn, men dersom folk ønsker at det fremdeles skal lages muiskk om 5, 10, 15 og 20 år er det på tide at flere starter med å kjøpe musikk direkte av artist og til og med donerer penger til artiser.

 

Demoscene-radio er først og fremst for spesielt interesserte men det som er genialt der er at det har en lyd som skiller seg fra kommersielt oppbrukt musikk. Det blir et slags fristed.

 

Kvaliteten på en del scenemusikk er hinsides mye bedre enn kommersiell populærmusikk (jeg tenker ikke på lydkvaliteten). Jeg blir fremdeles like fortryllet av denne scenelåten i dag som jeg ble for 19 år siden. Dette er stor kultur i mine øyne.

http://www.youtube.com/watch?v=H7kw5v3iQqY

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det jeg først og fremst reagerer på er utsagn som "`Wimp tilbyr deg all musikk i hele verden". Hva skal man egentlig si når sjefen av en slik tjeneste gulper opp noe slikt dritt? Er han en komplett idiot eller lyver han med vilje? Hvis han er en komplett idiot, hvorfor er han sjef? Og hvis han lyver (potensielle)kunder rett opp i trynet: Hvorfor er han sjef? Vi vet alle at underholdningsbransjen har en veldig stor jobb å gjøre, men dersom de aldri klarer å renske ut alt ugresset som dessverre lever i beste velgående i flotte kontorer, så kommer de alltid til å ligge i krig med kundene sine. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det er ingen som tvingar deg til å lytte på anna musikk enn du sjølv vil på Spotify.

 

Tenkte akkurat det samme. Veldig mye musikk jeg ikke liker på Spotify men har aldri hatt noe problem med å unngå de bandene/artistene/sjangrene. Så ser ikke helt problemet. Men for all del, funker slike gratis streaming sider for deg så er jo det fint for deg.

 

Har forøvrig aldri funnet en metal og/eller rock streaming side som bare har spilt (det jeg vil kalle) bra sanger. Men kanskje bare jeg som er kresen...

 

EDIT:

Er forøvrig enig i det BadCat sier om at folk må fortsette å kjøpe musikk i tillegg til dra på konserter, kjøpe merch, etc. Greit nok om man ikke vil støtte de grådige folka som styrer musikkbransjen, men det vil nok ta veldig lang tid før de forsvinner. Vil man beholde de artister og band man liker må man kjøpe album, merch, etc. Betale for å bruke Spotify er ikke nok.

Endret av Bilael
Lenke til kommentar

Har man Spotify kommer det garantert noen kompiser og setter på noe man ikke liker. Har man kjæreste, kommer hun til å sette på så mye grusomt via Spotify at det ikke blir til å holde ut.

.

 

Så argumentet imot spotify er at du ikke tåler at andre spiller musikk på anlegget? Det er ett sosialt problem, ikke ett problem med spotify.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...