Gå til innhold

Kommentar: - TV 2-lisens? Nei takk!


Anbefalte innlegg

Manken til skivebom fra artikkelforfatteren. Det er vel på det rene at det er TV2 som sitter på rettighetene, TV2 har betalt store summer for å få lov til å sende de programmene de gjør, dette gjelder sportsarrangementer, musikk og fandens oldemor. Hvis Canal Digital ikke er interessert i å ha dette tilbudet i sin programpakke, slik at de kan tilby TV2s kanaler til sine kunder, så står da Canal Digital fritt til å ikke inngå noen avtale med TV2.Det er ei heller noen tvil om at det er Canal Digital som er problemet, da de andre distributørene helt tydelig har klart å komme til enighet med TV2, uten slike problemer.
Det er jo det CD har gjort, de har ikke villet ta inn TV2s nisjekanaler i grunnpakken, men TV2 har jo begynt å sutre over dette overalt. CD har jo ikke kommet i offentlig klinsj med noen andre kanaler, betyr det at det er klart og tydelig er TV2 som er problemet?AtW

 

"Ooh right back at ya!" Nikka.

 

Annet som er "int" er at du skriver at CD ikke har betalt for seg? Høres ut som "inside information"(da jeg jobber for et av nevnte selskaper) Spennende å se hva din arbeidsgiver sier om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg selv reagerer mest på er at CD klaget saken inn for Kabeltvistnemda, fikk en "dom" (som var mye høyere enn det de selv ville betale, men også mye lavere enn TV2s krav) - og nekter å gå med på den. Barnehageoppførsel.

 

Kabeltvistnemnda er valgt av Kulturdep. som for noen år siden laget avtalen med TV2 om at de skulle være en formidlingspliktig kanal. Når prisen på formidlingen har gått opp over 1.000 prosent på noen få år er det noe som ikke stemmer. Kulturdep. tvinger gjennom en prisøkning pga. god lobbyvirksomhet fra TV2.

 

Hadde Kabeltvistnemnda økt prisen i takt med prisstigningen i samfunnet ellers ville Canal Digital ikke hatt problemer med det.

Endret av Ruben1987
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Det jeg selv reagerer mest på er at CD klaget saken inn for Kabeltvistnemda, fikk en "dom" (som var mye høyere enn det de selv ville betale, men også mye lavere enn TV2s krav) - og nekter å gå med på den. Barnehageoppførsel.
Kabeltvistnemnda er valgt av Kulturdep. som for noen år siden laget avtalen med TV2 om at de skulle være en formidlingspliktig kanal. Når prisen på formidlingen har gått opp over 1.000 prosent på noen få år er det noe som ikke stemmer. Kulturdep. tvinger gjennom en prisøkning pga. god lobbyvirksomhet fra TV2.Hadde Kabeltvistnemda økt prisen i takt med prisstigningen i samfunnet ellers ville Canal Digital ikke hatt problemer med det.

 

Flere potensielle feilfaktorer her. Den opprinnelige prisen kan f eks ha vært alt for lav. Uansett er det noe med stilen. når man klager noe inn for en nemnd bør man greie å ta inn over seg hva nemda kommer frem til også.

 

Dersom Kabeltvistnemnda er instruert av et i hjel-lobbyert kulturdep, så er jo dette en vesentlig større problem enn en krangel mellom TV2 og CD, og noe media virkelig hadde kastet seg over - håper jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, må innrømme at jeg ikke har kilder på det jeg skrev i min nyeste post. Men faktum er at TV2 som i utgangspunktet var en kommersiell kanal har fått Staten med på å tvinge andre private firmaer til en formidlingsplikt.

 

Etter min mening er det denne plikten som er kjernen i problemet. Hadde det ikke vært en formidlingsplikt hadde Canal Digital, Get osv kunnet forhandle med TV2 på normale kommersielle vilkår.

 

Nå derimot er prisen og vilkårene satt politisk av Kabeltvistnemnda/Kulturdep./Regjeringen.

 

Effekten blir at Canal Digital må forhandle med TV2 som har backing og tvangsmidler fra Staten. Et urettferdig forhandlingsutgangspunkt mener jeg.

Endret av Ruben1987
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tv2 er jo bare en søppelkanal - har ikke noen av disse på fjernkontrollen. Ikke Tv3 heller. Sender jo bare søppel.

Må unnta visse sportsendinger som Tv2 har kapret, da for å høre Kaggestad og andre gode reportere. Men de sendingene går ofte parallelt med Eurosport så det blir veksling der. De har ofte dårligere reportere.

 

Så vil jeg jo være enig med CD - for all del. Kjempe bra at dere står på for oss kunder, og ser at det er en klar snikinnføring av nok en utgift for oss.

Er bare tull i disse dager hvor man diskuterer å finansiere statskanalen over statsbudsjettet også !

Så fremstår jo Tv2 prosjektet som en fiasko når de, tross statuttene, ikke klarer å finansiere seg ved å avbryte sendingene sine i tide og utide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(,,,)noe media virkelig hadde kastet seg over - håper jeg.

 

Haha. Den slags journalisme eksisterer ikke lengre. Har du sett på hva som er på forsiden av papir- og nettavisene? Det er kjendis, sex, sport, test av bærebare PCer og test av leverposteier, etc.. Det nærmeste de kommer graving og research i politikkens verden er noen sex-skandaler i ny og ne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det må oppleves some noe håpløst å bli påtvunget å formidle en kanal uten at man kan forhandle om prisen på denne men får satt en pris som etter det som kommer frem er usammenlignbar med lignende kanaler. Deretter krever tv2 at de andre ubrukelige kanalene deres også må sendes til alle dine kunder.

 

Som CD-kunde håper jeg de setter seg på bakbeina og ikke gir etter for dette utpressingsforsøket. Det er nok med en påtvunget lisensfinansiert kringkaster her i landet.

Endret av TAC-2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Kan XBMC brukes på nyeste generasjon av Apple TV eller WD TV Live som jeg allerede har? Eller må jeg bygge en HTPC?

Kan du ikke lage en egen tråd med det, istedet for å kapre denne tråden?

 

Stå på CD. Ikke betal for noe ingen ser på. Hvem velger parabol for å se zebra, nyhetskanalen og bliss?

Lenke til kommentar

Kan XBMC brukes på nyeste generasjon av Apple TV eller WD TV Live som jeg allerede har? Eller må jeg bygge en HTPC?

Kjenner ikke til disse to, men ser ikke ut som om Apple TV 3rd gen er jailbreaket enda engang?

Du finner nok svar på om WD TV Live kan kjøre XBMC etter litt googling.

Burde kanskje spesifisert; hvilken hardware er ikke viktig så lenge du får tilgang til alt :-)

Lenke til kommentar

Det som er litt trist er jo at TV2 har gått fra å være kanalen alle ser på helle tiden, til å være den kanalen man slår over på dersom det ikke går noe på andre kanaler...

 

Problemet til TV2 er jo at folk begynner å tenke over dette nå. Jeg vet iallefall hva jeg hadde valgt dersom jeg hadde fått valget mellom å betale mer og å miste TV2-kanalene nå - noe som hadde vært utenkelig for meg for noen år siden.

 

Det er ei heller noen tvil om at det er Canal Digital som er problemet, da de andre distributørene helt tydelig har klart å komme til enighet med TV2, uten slike problemer. Det er irrelevant hva TV2 sender på sine nisjekanaler - all den tid CD er interessert i disse kanalene, så må de da for pokker betale for seg!? Det skulle da jaggu bare mangle.

 

Jeg tror vel heller her at de andre ikke orket å ta kampen, men hvis CD vinner frem så skal du se de kommer etter. - Tross alt er det TV2 som har "sniklansert" en masse nisjekanaler her, og prøver å "pålegge" distributørene å betale for distribusjon av disse.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...