Gå til innhold

Hvordan kan jeg få mer ytelse av SSD-en min


skorpio

Anbefalte innlegg

Jeg har en OCZ Vertex 3 120GB drive som jeg gjerne skulle hatt litt råd om.

 

Jeg er strålende fornøyd med disken, men siden jeg vet at den ikke er optimalt satt opp så gnager det litt i sjela hver gang jeg tenker på den.

 

Det var noen problemer i starten i form av hyppige blue-screens, dette ble løst etter en firmware oppdatering.

 

Jeg har nylig oppgradert til Windows 8 og la da inn den nyeste Intel Storage driveren jeg fant, som var versjon 11.6.0.1030.

Dette førte da til dårligere ytelse enn når jeg brukte driveren som Windows8 installerte automatisk.

 

Da jeg satte opp disken i slutten av 2011 hadde jeg en as ssd score på 397 med windows 7 driveren, score gikk opp til 424 med Intel driver.

Windows 8 stock driver ga et resultat på 464, og med nyeste Intel er jeg nede i 405.

 

post-3434-0-21001100-1355506213_thumb.pngpost-3434-0-27948400-1355506220_thumb.png

 

Nå er det da et år siden jeg leste om SSD og ytelse etc. Men jeg hadde forventet høyere skrivehastighet da det reklameres for 500/500.

 

Jeg er klar over at disken ikke er formatert for max ytelse, hvis jeg husker rett så sier det grønne tallet opp til venstre at blocksize eller noe slikt er alt for stor for max ytelse.

 

Noen tips om hva som kan og bør gjøres for å få mer ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Bencher du mange ganger etter hverandre, klarer ikke SSD-en å "hente seg inn" og du vil få lavere og lavere score for hver gang.

 

2) AS SSD bencher med komprimerte data og vil vise 'worst case'. Hvis du ønsker å sjekke at oppsettet er korrekt, bencher du med ATTO som er det samme som produsentene bruker for å sette maks-tallene på esken.

 

3) Kan anbefale Anvils Storage Utility, laget av en SSD-guruene her på forumet. Den viser en rekke detaljer og du kan enkelt veksle mellom komprimerbare/ukomprimerbare testdata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...