Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvor mye bedre lys får jeg?


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper dere blir tatt. Ulovlig jalla xenon er noe av det verste jeg vet.

 

Kjøp heller skikkelige bøttelykter med original xenon i for fjernlys, slik at dere får riktig lysbilde.

 

I de originale lyktene bør dere ha gode halogenpærer istedenfor, f. eks. Osram Nightbreaker Plus. Lyktene deres er tross alt laget for halogenpærer, ikke jalla HID kit.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Håper dere blir tatt. Ulovlig jalla xenon er noe av det verste jeg vet.

 

Kjøp heller skikkelige bøttelykter med original xenon i for fjernlys, slik at dere får riktig lysbilde.

 

I de originale lyktene bør dere ha gode halogenpærer istedenfor, f. eks. Osram Nightbreaker Plus. Lyktene deres er tross alt laget for halogenpærer, ikke jalla HID kit.

 

 

Ekstralys som er originalt med xenon behøver IKKE å være bedre enn tilsvarende lykt med halogen.

Begrunnelse: La oss ta utgangspunkt i 37,5%-lykter, én med xenon, én med halogen lyskilde. Lykta med xenon vil da ha MYE mer spredning av lyskjeglen enn halogenlykta. Dette er fordi xenonlykta har større mengde lys og må derfor spre lyset mer for ikke å overskride 37,5% lysskarphet. Resultatet av dette er at mer av lyset lyser opp områder nærmere bilen, foran og på sidene, pupillene trekker seg sammen for å redusere samlet opptak av lys til netthinna og man ser derfor MINDRE av lyset som er blitt sendt LANGT fram, der man ønsker effekten fra ekstralys.

Halogenlyktene med samme lysskarphet kan konsentrere lysskarpheten mer, slik at det er lettere å få plassert lyskjeglen langt fram med minimalt strølys som selvblender.

 

Personlig har jeg tidligere brukt 55W xenon sett i 37.5% halogenlamper. Det ga et supert lysbilde og da et fantastisk langtrekkende lys med lite selvblending. Denne lyktekombinasjonen er selvfølgelig ikke lovlig og krever at fører blender ned fra fjernlys tidligere når man møter trafikk.

Endret av Leo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstralys med halogen gir greit lys, men f.eks Hella Rallye 3003 (37.5) med 55w xenon lyser vannvittig mye bedre enn halogen i samme lykt.

 

Når man får et komplett Xenon kit fra Kina på døra etter 4 dager til 450-500kr er det ikke mye å lure på.

 

Jeg har kjørt både halogen og xenon i mine Hella lykter, så jeg vet hvor stor forskjellen er. Det er jo ikke dermed sagt att man behøver å ha xenon.

 

Jeg driter i hva som står i fjernlysene og ekstralysene mine, disse blender man jo ned når man møter trafikk uansett, i nærlysene mine kjører jeg fremdeles halogen.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Når man blir litt eldre, så blir man litt mer forsiktig og ønsker ikke jallaløsninger som gjør at bilen ikke er i forskriftsmessig stand. Jeg dreit i det før og jeg må tilstå at jeg har kjørt rundt i litt av hvert som sikkert onkel blå kunne tenke seg å hanket inn.

 

Se for dere at jallalysene dine blender en bil med familie og bilen går i grøften og at folk havner på sykehus... Sånn tenker jeg...nå.

 

En annen ting dersom dere alt har klart å få maks lys lovlig. Hvordan er tilstanden på frontrute? Skitten og ripete? Vindusviskere ok? Vært hos optiker i det siste?

 

Hilsen Mr. Grumpy :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har passert rånetida med god margin selv :)

 

Det er snakk om fjærnlys, jeg ser ikke helt det store problemet. Å blende en familie så de kjører i grøfta, vel ,det var da jaggu satt helt ytterst på spissen. Dette kan man vel fint klare med orginale xenon ekstralys også.

 

Jeg er klar over hvor sterke fjærnlysene mine er, derfor er jeg ekstra påpasselig med å blende av i god tid.

 

Men nei, det er ikke lovlig, det har du rett i, men i det minste kjører jeg ikke rundt med xenon i nærlys/reflektorlamper.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Om det er bare snakk om å bytte fjernlyspærene så kjør på med xenon og se om du blir fornøyd. Er det i tillegg slik du sier at de er merket for xenon er det jo ingenting som hindrer deg juridisk.

 

Om du ikke skulle bli fornøyd kan jo ettermontering av linser være et alternativ om du ikke har lyst å montere bøttelykter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...