Gå til innhold

Utstyr og oppsett av et lite hjemmestudio


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg skal lage meg et lite innspillingsted og har noen spørsmål angående utstyr.

 

Planen var å kjøpe en mikrofon og en eller annen interface for å få tatt dette opp og inn på pc'en. Skal ta opp akustisk gitar og vokal. Har pleid å bruke Digitech RP500 for å ta opp elektrisk, men føler ikke det blir god nok lyd fra den akustiske gitaren, og mulighetene for vokal er begrenset. Hva slags utstyr trenger jeg?

 

Jeg har sett for meg å kjøpe en Røde NT1-mikrofon, men er usikker på hva jeg skal koble denne i for å få lyden over på datamaskinen. Holder det med en boks å plugge i pc'en eller trenger jeg en preamp først?

 

Jeg har:

2 x elektrisk gitar

1 x akustisk gitar

1 x 60 watt forsterker

1 x Digitech RP500 pedalbrett

Jeg har også masser av kabler og et godt headset.

 

Hva trenger jeg videre? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Røde nt1-a mikrofon, jeg bruker den via en M-audio ProFire 2626 og inn til en Mac. Jeg har også brukt mikrofonen med PC og en M-Audio fast track C400, og er veldig fornøyd med den lyden jeg fikk! C400 bruker USB 2.0, og fungerer med de fleste innspillings programmer, så jeg vil sterkt anbefale en C400!

Lenke til kommentar

Gode erfaringer?

Så for meg en interface med inputs direkte i boksen og ikke via converter, fungerer dette greit?

Det et lydkort gjør, er å konvertere inputsignalet fra f. eks. en mikrofon (bevegelse i luft -> variasjon i spenning) om til digital representasjon, kalt ADC (analog to digital converter). Det finnes ingen måte å få akustisk lyd inn på en pc uten å konvertere det først, så jeg er litt usikker på hva det er du mener med interface uten konvertering.

 

"Alle" lydkort har XLR-input og 48V for å kunne bruke kondensatormikrofon. Dynamiske mikrofoner trenger ikke ekstra spenning, men til ditt bruk er det bare teit å bruke dyn. mic. uansett!

Lenke til kommentar

Jeg har en Røde nt1-a mikrofon, jeg bruker den via en M-audio ProFire 2626 og inn til en Mac. Jeg har også brukt mikrofonen med PC og en M-Audio fast track C400, og er veldig fornøyd med den lyden jeg fikk! C400 bruker USB 2.0, og fungerer med de fleste innspillings programmer, så jeg vil sterkt anbefale en C400!

 

Leste litt om C400 og det virket som et godt valg. Hva slags software brukte/bruker du?

 

 

Det et lydkort gjør, er å konvertere inputsignalet fra f. eks. en mikrofon (bevegelse i luft -> variasjon i spenning) om til digital representasjon, kalt ADC (analog to digital converter). Det finnes ingen måte å få akustisk lyd inn på en pc uten å konvertere det først, så jeg er litt usikker på hva det er du mener med interface uten konvertering.

 

"Alle" lydkort har XLR-input og 48V for å kunne bruke kondensatormikrofon. Dynamiske mikrofoner trenger ikke ekstra spenning, men til ditt bruk er det bare teit å bruke dyn. mic. uansett!

 

Konvertere var feil ordvalg, min feil. Tenkte mer på det at det var en ledning med mange inputs istedenfor inputs på selve interfacen(RME Babyface) etter det jeg fant ut. Godt mulig jeg tar feil igjen.

Lenke til kommentar

Leste litt om C400 og det virket som et godt valg. Hva slags software brukte/bruker du?

 

 

 

 

Konvertere var feil ordvalg, min feil. Tenkte mer på det at det var en ledning med mange inputs istedenfor inputs på selve interfacen(RME Babyface) etter det jeg fant ut. Godt mulig jeg tar feil igjen.

Jeg har en Røde nt1-a mikrofon, jeg bruker den via en M-audio ProFire 2626 og inn til en Mac. Jeg har også brukt mikrofonen med PC og en M-Audio fast track C400, og er veldig fornøyd med den lyden jeg fikk! C400 bruker USB 2.0, og fungerer med de fleste innspillings programmer, så jeg vil sterkt anbefale en C400!

 

Den støtter ProTools, men det er ikke mange private som kjøper et så dyrt program. Jeg er ikke sikker, men jeg trur det skal fungere med de fleste innspillings program.

Lenke til kommentar

Den støtter ProTools, men det er ikke mange private som kjøper et så dyrt program. Jeg er ikke sikker, men jeg trur det skal fungere med de fleste innspillings program.

 

Jeg så at ProTools fulgte med, evt. har jeg brukt Adobe Audition tidligere og har såvidt prøvd FL Studio. Takk for hjelpen, med mindre jeg finner noe enda mer fantastisk blir det nok en C600.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg synes at Logic gir veldig god lyd ved opptak, fremfor ableton live, ihvertfall, selv om jeg er veldig glad i ableton live(men det er pga innebyggede instrumenter og oppsett, osv).

 

Hvis du skal ta opp lyd til pcen din burde du ha et lydkort. Focusrites Saffire 6 USB er veldig flott, den har også Phantom Power, som gjør det mulig å bruke mange fler mikrofoner.

Hvis du føler du ikke får riktig lyd kan det være greit å ha både Dynamisk mikrofon sammen med en kondensatormikrofon, for dette gir flere muligheter for lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...