Gå til innhold

[Løst] Corsair H100i eller en god luftkjøler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler på det sterkeste en Noctua NH-D14 hvis du har et kabinett som tillater en såpass stor kjøler. Hvis dette ikke er aktuelt vil nok H100i være det beste valget. Eventuelt bytte ut viftene på H100i med Noctua sine som du kan få for 100-200 kr pr., noe som vil gjøre riggen veldig stille og effektiv.

Lenke til kommentar

Anbefaler på det sterkeste en Noctua NH-D14 hvis du har et kabinett som tillater en såpass stor kjøler. Hvis dette ikke er aktuelt vil nok H100i være det beste valget. Eventuelt bytte ut viftene på H100i med Noctua sine som du kan få for 100-200 kr pr., noe som vil gjøre riggen veldig stille og effektiv.

 

 

Viftene på H100i er bra nok, de.

 

Custom vannkjøling er best, og dyrest ;)

 

Og vanskeligst. Og det er tvilsomt at TS har behov for så bra kjøling uansett.

Lenke til kommentar

Er klar over det, men ønsker et ryddig kabinett, med tanke på det planlagte vinduet jeg skal montere. Da er det bedre at radiatoren er et annet sted enn midt i vinduet.

 

Kjøleren skal inn i en NZXT Phantom, og jeg personlig syntes det ser bedre ut med en radiator, enn en stor kjøler på prosessoren.

 

Er også usikker på om en stor luftkjøler får plass. Så med mindre dere mener at H100i er et dårlig kjøp, går jeg nok mest sannsynlig for vannkjølingen.

 

Takker også for alle innspill! :)

Endret av Brusglass
Lenke til kommentar

Er klar over det, men ønsker et ryddig kabinett, med tanke på det planlagte vinduet jeg skal montere. Da er det bedre at radiatoren er et annet sted enn midt i vinduet.

 

Kjøleren skal inn i en NZXT Phantom, og jeg personlig syntes det ser bedre ut med en radiator, enn en stor kjøler på prosessoren.

 

Er også usikker på om en stor luftkjøler får plass. Så med mindre dere mener at H100i er et dårlig kjøp, går jeg nok mest sannsynlig for vannkjølingen.

 

Takker også for alle innspill! :)

 

Bare for å klarere, så er det kjøleblokka som ligger over prosessoren. Personlig synes jeg ikke det er spesielt pent eller ryddig å ha en for lang slange liggende inni kabinettet, men det er vel smak og behag. Som sagt, hvis du ønsker en forholdsvis stille rigg ville jeg byttet ut Corsair-viftene med Noctua sine. :) Lykke til.

Endret av Camus
Lenke til kommentar

Bare for å klarere, så er det kjøleblokka som ligger over prosessoren. Personlig synes jeg ikke det er spesielt pent eller ryddig å ha en for lang slange liggende inni kabinettet, men det er vel smak og behag. Som sagt, hvis du ønsker en forholdsvis stille rigg ville jeg byttet ut Corsair-viftene med Noctua sine. :) Lykke til.

 

Har planer om å bytte ut viftene ja, dersom H100i blir kjøpt :)

Endret av Brusglass
Lenke til kommentar

Viftene på H100i er bra nok, de.

 

 

 

Og vanskeligst. Og det er tvilsomt at TS har behov for så bra kjøling uansett.

 

Viftene på H100i er noe møkk.

 

"Nå har jeg skrudd ut viftene og dumpet de i "søpla" der de hører hjemme, etter 2 dager med høyfrekvent lyd orket jeg ikke mer, la ikke merke til det med det samme mulig jeg begynner å bli gammel men når jeg gikk til sengs hørte jeg de godt i soverommet (Pc står i stua).

Skrudde inn 2 LianLi vifter jeg hadde liggende og Pc'en ble tyst som graven selv om tempen steg til 33 idle og 50 i spill(BF3) default vifte profil i link."

Lenke til kommentar

Viftene på Corsair H100i har nesten dobbelt så høyt lufttrykk enn de viftene som sitter på D14, dessuten har de høyere CFM. Disse viftene fåes ikke kjøpt løst og er ikke de samme som SP120 (de heter SP120L), som forøvrig også har et nesten like høyt lufttrykk, og litt mindre CFM.

 

Høyt lufttrykk er viktig på radiatorer da lufta skal dyttes igjennon radiatoren, regner med de fleste kjører en form for push eller push/pull.

 

Og angående den høyfrekvente lyden fra H100i viftene, dette er Corsair klar over, og det vil bli fikset med en ny firmware.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Viftene på H100i er noe møkk.

 

"Nå har jeg skrudd ut viftene og dumpet de i "søpla" der de hører hjemme, etter 2 dager med høyfrekvent lyd orket jeg ikke mer, la ikke merke til det med det samme mulig jeg begynner å bli gammel men når jeg gikk til sengs hørte jeg de godt i soverommet (Pc står i stua).

Skrudde inn 2 LianLi vifter jeg hadde liggende og Pc'en ble tyst som graven selv om tempen steg til 33 idle og 50 i spill(BF3) default vifte profil i link."

Eh.... Usaklig sagt av deg da. Viftene som kommer med Corsair H100i spinner på 2600RPM som er veldig mye, det er også mulig å installere vifte kontrollpanel på pcen din slik at du kan redusere støynivået for rundt 300 kroner isteden for å bytte ut 2 veldig gode vifter fra Corsair.

 

I perspektiv så kunne du likevel sagt at "motoren på en Ferrari er noe møkk. Nå har jeg skrudd ut motoren og dumpet den i havet der den hører hjemme, etter 2 dager med høy motor lyd orket jeg ikke mer. Skrudde inn 1 Toyota hybrid motor, og Ferrarien ble tyst som graven."

 

 

PS:

Det er forskjell på high performance og silent edition vifter!

High Performance = muligens nokså mye høyere lydnivå, men blåser veldig godt (2200-2600RPM)

Silent edition = Mindre lyd, og blåser mindre (1000-1200 RPM)

Lenke til kommentar

Viftene på Corsair H100i har nesten dobbelt så høyt lufttrykk enn de viftene som sitter på D14, dessuten har de høyere CFM. Disse viftene fåes ikke kjøpt løst og er ikke de samme som SP120 (de heter SP120L), som forøvrig også har et nesten like høyt lufttrykk, og litt mindre CFM.

 

Høyt lufttrykk er viktig på radiatorer da lufta skal dyttes igjennon radiatoren, regner med de fleste kjører en form for push eller push/pull.

 

Og angående den høyfrekvente lyden fra H100i viftene, dette er Corsair klar over, og det vil bli fikset med en ny firmware.

 

Det du sier er riktignok sant, men så en test av Corsair sine vifter vs Noctua sine DH-14 vifter på en H100(ikke i-versjonen, riktignok), hvor forskjellen var 2 grader på full load i Corsairs favør. Vil anta at H100i ikke er veldig ulik. 2 grader er en høy pris i forhold til støynivået, i hvertfall hvis du ikke overklokker ekstremt hardt.

 

Edit: TTL (TinyTomLogan) som gjorde denne testen. Søk på YouTube hvis han er ukjent for deg. Ufattelig flink og erfaren kritiker/tester.

Endret av Camus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...