Gå til innhold

Trenger litt vannkjøling hjelp. Vil kjøle 2x 680 og 3770k


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å prøve meg på vannkjøling, men erfaringen min der er blank.

Nærmeste vannkjøling jeg noen gang har vært er en H100 som står på CPU'en min (som foresten og har den kjente tikke/klakke lyden (som er VELDIG plagsom)).

 

GPUene mine (2x Asus GTX 680 TOP DCII) står så tett i hverandre, at den ene omtrent ikke puster, så den skyter seg kjapt opp i 80 grader under load, noe som betyr jetfly støy i PC'en.

 

Jeg vil prøve meg på skikkelig vannkjøling på begge skjermkorta, og evt. slenge CPU'en i loopen mens jeg er igang..

 

Kabinettet er et CM Cosmos II, så jeg har brukbar plass i det til masse fancy greier.

 

 

Jeg har lest litt forskjellige guider her på forumet, men jeg føler meg fortsatt like dum..

 

Hva trenger jeg? Hvor kjøper jeg det? Hva koster det?

Er det noen som hadde hatt muligheten til å sette sammen ei liste på et oppsett for meg?

 

Takk på forhånd for alle svar :)

 

 

(TL;DR: Trenger noen til å hjelpe å sette opp et vannkjøling sett til 2x680+3770k i et Cosmos II)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling.aspx

Les opp utstyr på hva du trenger, og sett opp en liste selv. Vannkjøling koster x spenn, og det er hva slags utstyr som setter prisen. Hvor mye watt skal du kjøle, hvor stille skal det være etc etc.. Vannkjøling på CPU har den sideeffekten av at chipsettet ikke får nok airflow, og det finnes vannblokker til diverse hovedkort også. Hvor mye radiatorplass har du, hvor mange vil du kjøpe, hvilke vifter etc etc.

 

Jeg aner ikke hva du har tenkt deg, men start å se hva som finnes på markedet. Jeg kan anbefale Digital Impuls. Dem kan sikkert hjelpe deg med å velge utstyr også.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tips.

X672: Den lista var akkuratt hva jeg trengte! En liten pekepinn på hva jeg faktisk trenger!

Jeg var en tur innom aquatuning, men mye av varene var ikke på lager, så den blir egentlig uaktuell.

Techbay ser ut til å ha det meste på lager. Litt dyrere, men der vil jeg hvertfall få varene dette året.

 

Noen ting måtte skiftes til tilsvarende deler.

F.ex. radiatorene må jeg gå over til TechBay radiatorer. Satser på at det ikke vil gi meg noen merkbar forskjell i kvalitet/ytelse?

 

Jeg ser at du har lagt til en blokk til som nest site valg. Regner med at dette er til chipset? Er dette noe jeg egentlig trenger? Ser heller ikke ut til at noen av de støtter mitt hovedkort (ASUS P8Z77-V Deluxe).

 

Og hva er "compression fittings" til? Ser ut til at tilsvarende ting koster ca. 100kr/stk hos techbay.

Trenger jeg og noen 45/90 graders vinkler og noen slangeklemmer?

Og jeg trenger vel kjølevæske og. Er det forskjell i kvalitet der, eller er det bare å velge en random?

 

Det ser også ut som om prisen vil ende opp på 8-10k. Er dette normalt for et sånt oppsett?

 

 

oppsett så langt:

vannkjoling.png

Endret av KristianF
Lenke til kommentar

Noen ting måtte skiftes til tilsvarende deler.

F.ex. radiatorene må jeg gå over til TechBay radiatorer. Satser på at det ikke vil gi meg noen merkbar forskjell i kvalitet/ytelse?

 

Meiner å huske at TechBay radiotorer er det samme som Magicool som er ein heil grei radiator.

 

Bundymania har ein fin test av 360 radiatorer her

http://www.diskusjon...

 

Jeg ser at du har lagt til en blokk til som nest site valg. Regner med at dette er til chipset? Er dette noe jeg egentlig trenger? Ser heller ikke ut til at noen av de støtter mitt hovedkort (ASUS P8Z77-V Deluxe).

Det er ei blokk til grafikkortene dine, istede for å bruke slange mellom kortene så bruker du ei blokk, er ikkje noko du må ha men det ser litt bedre ut. Husk at vist du ikkje kjøper denne blokka så må du ha 2 fittings til.

http://www.aquatunin...Serial-CSQ.html

 

Og hva er "compression fittings" til? Ser ut til at tilsvarende ting koster ca. 100kr/stk hos techbay.

Trenger jeg og noen 45/90 graders vinkler og noen slangeklemmer?

 

Compressor fittings er til for å feste slange mellom dei forskjellige delene så du må ha ein compression fitting til kvart hull du har. Som regel så har alle deler 2 hull, vann inn og vann ut men med nokon deler så får du med fittings sånn som med tanken og pumpa du har på lista.

 

Med Compressor fittings trengs det ikkje slangeklemmer men dei er dyrere enn andre fittings.

Det går fint ann å bruke disse med ein strips på men compressor fittings ser best ut.

http://techbay.no/pr...category_id=102

 

Om du trenger 45/90 grader må du nesten sjå for deg korleis du vil montere vannkjølingen i kabinettet ditt og der du ser det kan bli liten plass til ein fittings med slange så er det kansje lettare med 45/90 grader.

 

Og jeg trenger vel kjølevæske og. Er det forskjell i kvalitet der, eller er det bare å velge en random?

Her vil anbefale destilert vann på nærmaste bensinstasjon og blande inn 5-10% glykol (kjøleveske), billig og veldig bra.

 

Det ser også ut som om prisen vil ende opp på 8-10k. Er dette normalt for et sånt oppsett?

 

Eg vil sei du har ett veldig bra oppsett her som vil holde i mange mange år og ser veldig bra ut, der det einaste du trenger å bytte ut er gpu-blokk når du kjøper nytt grafikkort og cpu-blokk vist du kjøper ein ny standar som ikkje cpu-blokka passer på.

 

Eg kjøpte ett billigsett til å begynne med og det har kosta meg ein god del meir da er har bytta ut det meste med bedre og dyrere deler så eg hadde nok spart ein del på å kjøpte det eg ville ha med ein gang.

 

Men det er ett par ting som kan gjera det billigare.

 

Slange: Techbay opererer med per meter så der trenger du 3 stk, aquatuning opererte med per feet, 3 stk = ~1 meter men kan så ut som dei har bytta til meter nå, så der hadde eg lagt til litt masse.

 

GPU: Bakplate er strengt tatt ikkje nødvendig men eg bruker det på alle mine kort da dei blir litt mei robust, det leder varme og ser bedre ut.

 

Nippler: Bytta til dei eg linka til tidligare i posten.

 

Tank: Bytte til ein billigare variant sånn som denne

http://techbay.no/pr...category_id=159

 

Slange: Bytte til ein billigare variant men bytter du slange så må du kansje bytte nippler da dei kansje ikkje passer lenger.

 

Pumpe: Bytte til ein billigare variant sånn som denne men er ikkje sikker på om den passer i tanken du har.

http://techbay.no/pr...category_id=161

 

Som du ser så kan du få det meste billigare uten at du taper noko serlig ytelse men det er heilt opp til deg kva kvalitet du vil ha og korleis du vil at det skal sjå ut :)

Lenke til kommentar

Tusen takk igjen for god hjelp og forklaring!

 

Jeg kommer nok ikke til å skifte ut til noen billigere deler, da det er som du sier like greit å starte med kvalitet.

Jeg har og lagt til den gpu bridgen, da det ser finere ut som du og sier :)

Slanger skifta jeg ut til 4 meter med "PrimoFlex Pro LRT, slange, 1/2"ID -3/4"OD, UV blå", så jeg får litt blåfarge for å 'matche' fargen på de andre delene i pc'en.

Komp. nippler er selvfølgelig skifta ut til rett størrelse for å passe til den slangen.

 

Så var det jo selvfølgelig et par spørsmål til fra meg..

Hvor mye destilert vann må jeg kjøpe (fra den lokale bensinstasjonen)? 2-3 liter bør vel være nok?

Etter hva jeg har lest litt rundt, så må jeg bruke noe av vannet på å rense delene før bruk og?

Og må jeg kjøpe kjølepasta/termisk pasta og? Noen spesiell type som er best der? Hører mange folk nevner Arctic Silver 5..

Er det ellers noe jeg bør tenke på? Noen småting som kan være nyttige, eller "greit å ha"?

 

Og igjen, Tusen takk for all hjelp så langt! Satser på å legge inn bestillingen før helga er over :)

Lenke til kommentar

En loop som din vil nok romme en plass mellom 0.5 og 1l vann, avhengig av hvilket reservoar du bruker. Jeg bruker ikke å skylle delene i destillert først, men det skader ikke. Det du absolutt bør gjøre er å skylle grundig gjennom radiatoren(e) før bruk. I disse ligger det som oftest flux fra lodding og annet rusk fra produksjonsprosessen som du absolutt ikke vil ha i systemet.

 

Det aller beste er å gjøre som han fyren her, men du kan fint gjøre det med kjøkkenvasken/hageslangen, noen meter slange og litt tålmodighet.

http://www.youtube.com/watch?v=X9TwhwVlllo

 

Utstyret finner du på Biltema til 2-300kr.

 

Ethylenglykol/frostvæske er det litt forskjellige meninger rundt, men det er det forsåvidt om det meste. Jeg kjørte en 1:10-mix av glykol og vann før, men jeg brente meg på at blåfargen i glykolen satte seg i alskens kriker og kroker så jeg droppet det etterhvert. Blåtinds frostvæske fungerte bra såvidt jeg husker, så dette gjelder ikke alle typer. Blandingsforhold har nok også mye å si. Nå kjører jeg kun vann med noen dråper kobbersulfat og etter 7-8mnd er vannet fortsatt krystallklart. Man kan jo alltids fleske til med slike ferdigmikser som AC DoubleProtect ol, men dette koster. Selv da har man ingen garanti. Renslighet ved montering og så få metaller som mulig er en oppskrift på suksess. Kobber, stål og nikkellegeringer fungerer bra sammen, men med aluminium inn i denne miksen vil stygge ting etterhvert skje. Svært få komponenter, om noen består av dette i dag så det er ikke noe å tenke stort på. Videre bruker mange en sølv-spole i vannet, men ingen har vel så langt klart å bevise om dette har en antibakteriell effekt, eller om det rett og slett kan medføre korrosjon.

 

Det følger ofte en liten tube pasta med blokkene, men et godt valg generelt sett er Arctic Cooling MX-2 som er min personlige favoritt, eller MX-4. Sistnevnte har noe høyere viskositet. Arctic Silver 5 leder nok varme like godt, men har noen ulemper som lang innkjøringstid, seig og elektrisk ledende.

Endret av Loefthal
Lenke til kommentar

Loefthal har svart på det meste men eg har brukt destilert vatn og 5-10% glykol i rundt 7 år nå uten problemer, her er bilde av innsiden på ett flowmeter eg har brukt, er litt blått der men til å vera 6 år gammalt så vil eg sei det er veldig bra :)

 

flowglykol.jpg

 

Er det ellers noe jeg bør tenke på? Noen småting som kan være nyttige, eller "greit å ha"?

 

På fyllingsflaske er veldig greit å ha.

http://techbay.no/product.html/aquacomputer-flaske-med-fylleslange-05-liter?category_id=73

 

Vist slangen er vanskelig å få på nipplene så kan dei varmast litt med ein hårføner eller du kan bruke litt vaselin.

 

Ellers er det berre til å følge bruksanvisningene :)

Lenke til kommentar

Da må jeg nesten si tusen takk for all hjelp jeg har fått her!

Deler ble bestilt søndag kveld/natt til mandag, så satser på jeg får de i løpet av uka.

 

Og et spørsmål til selvfølgelig..

Hvilken rekkefølge bør jeg koble?

360 radiatoren monterer jeg på topp, 240 på bunn.

Tenkte da noen av disse:

1: tank/pumpe -> 360 -> cpu -> gpuer -> 240 -> tank/pumpe

2: tank/pumpe -> cpu -> 360 -> gpuer -> 240 -> tank/pumpe

Evt en av de i motsatt rekkefølge..

 

Jeg har og lagd til et flowmeter og 'tappekran' når jeg bestillte.

Har det noe å si hvor jeg monterer flowmeter/strømningsindikator?

Tappekran regner jeg med må være så lavt nede i kabinettet som mulig, så vår gode venn tyngdekraften får gjøre jobben sin der?

 

Skal se om jeg får lagt inn noen bilder her når det er klart og :)

Endret av KristianF
Lenke til kommentar

Det er vel GPU'ene som blir varmest her? Ville hatt følgende:

3: tank/pumpe -> GPU'er -> 360 -> CPU -> 240 -> tank/pumpe

 

Etter steget det blir produsert mest varme ville jeg hatt den største radiatoren. Det kommer selvfølgelig over hvor mye du skal klokke, men det kommer også an på hvor mye du får klokket ved 25-40 grader.

 

jeg tror uansett det er GPU'ene som kommer til å produsere mest varme :)

Lenke til kommentar

Av flowmeter, så var det egentlig et simpelt med et spinnende hjul inni som jeg bestillte, men fikk mail i dag at det var utgått, og flere skulle ikke inn, så skulle heller få en ny type med turtallsgiver som kan kobles i HK.

 

De hadde kun 1 vanblokk inne til GPU'en og, så den kommer heller ikke på lager før torsdag/fredag.

Passer meg egentlig veldig bra, siden arbeidsuka mi går fra torsdag til torsdag, så da får jeg starte på prosjektet i slutten av neste uke. :)

Ingenting er værre enn å ha liggende ting som du ikke får muligheten til å røre på flere dagen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...