Gå til innhold

Bygge pc til 10 000 kr. Hjelp til valg av diverse deler


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å bygge min første stasjonære pc nå i juletider. Ønsket er å holde budsjettet på 10 000 kr ettersom jeg tenker på å dra i fgtj. neste år. Ellers er det vel ikke mer å si enn at jeg ønsker en spillpc som skal kunne kjøre alt av dagens spill og forhåpentligvis holder seg i 2-3 år fremover. Håper noen kommer med konstruktive tilbakemeldinger.

 

(Liste) I tillegg til det som er i listen skal jeg kjøpe et Sapphire Radeon 7970 GHz edition 3GB på komplett.no som denne helgen koster 3095,-

 

På forhånd takk.

 

Mvh.

Werchio

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt i SSD tråden, dette er et bra oppsett.

Aktuelle forbedringer: PSU: Fractal Design Tesla R2 650W (80+ gold), eller Corsair HX V2 650W (80+ gold). (+100-200kr). Høyere kvalitet PSU = mindre støy, som fortsatt har mer enn nok watt til å dra det du har satt opp.

CPU kjøler: Corsair Hydro H80i. (+100-200kr). Denne vil la deg klokke høyere, eller støye mindre ved samme klokk.

RAM: Corsair XMS3 Vengeance Blue DDR3 2133MHz CL11 2x4GB (1.5V). (-100kr). Dette RAM kittet vil være bedre for gaming, og vil vare lenger. 16GB er unødvendig, og siden det er 2x4GB kan du utvidde med 2x4GB til senere om du føler du trenger det. Jeg har 2x av omtrent tilsvarende kit selv (litt lavere CL), som kostet 1600kr (2x800) i mai. Siden det er ratet ved 1.5V kan det overklokkes eller stramme timings om du setter opp volt litt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Dette RAM kittet vil være bedre for gaming, og vil vare lenger. 16GB er unødvendig, og siden det er 2x4GB kan du utvidde med 2x4GB til senere om du føler du trenger det. Jeg har 2x av omtrent tilsvarende kit selv (litt lavere CL), som kostet 1600kr (2x800) i mai. Siden det er ratet ved 1.5V kan det overklokkes eller stramme timings om du setter opp volt litt.

Kan du utdype på hvilken måte kittet vil være bedre? På den bærbare datamaskinen jeg har nå har jeg 8gb RAM, merker innimellom at det kan bli litt lite. Når jeg ta i tillegg skal kjøre flere og hardere operasjoner, vil ikke det være en fordel å ha 16 gb?

Lenke til kommentar

Jeg hadde 8GB RAM fra 2008 til mai i år, og har 16GB nå. Selv om jeg multitasker klarte jeg aldri å bruke over 8GB, med mindre jeg lagde en RAMdisk.

Om du skal drive med videoredigering, 3D-modellering, vitruelle maskiner, etc kan 16GB ha noe for seg. Om det hovedsaklig er gaming og annen generell multitasking burde 8GB holde greit.

 

Grunnen til at det RAM kittet er bedre, er høyere frekvens, og lavere responstid. Ca 33% høyere minnebåndbredde, og 8-9% bedre responstid.

Om du faktisk trenger så mye RAM vil 16GB være bedre, siden swapping til pagefile er veldig tregt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Driver litt med redigering av skating og jibbing på fritiden, er riktinok i ferd med å legge fra meg hobbyen nå. Uansett merket jeg det innimellom at det kunne vært greit med mer RAM. Rendringen vil vel gå raskere også hvis jeg installerer mer RAM?

 

Driver nok ikke med noe 3D-modellering, nei.

 

Ja, tenkte at når jeg først skulle spandere på meg selv en selvbygd pc så skulle det ikke være noe halvhjertet. Kunne riktignok brukt et par tusenlapper til for å få det ultimate, men ettersom jeg er innstilt på å dra i fgtj. når jeg er ferdig med vgs, sparer jeg meg for de ekstra lappene.

Lenke til kommentar

Driver litt med redigering av skating og jibbing på fritiden, er riktinok i ferd med å legge fra meg hobbyen nå. Uansett merket jeg det innimellom at det kunne vært greit med mer RAM. Rendringen vil vel gå raskere også hvis jeg installerer mer RAM?

 

Driver nok ikke med noe 3D-modellering, nei.

 

 

Ja, tenkte at når jeg først skulle spandere på meg selv en selvbygd pc så skulle det ikke være noe halvhjertet. Kunne riktignok brukt et par tusenlapper til for å få det ultimate, men ettersom jeg er innstilt på å dra i fgtj. når jeg er ferdig med vgs, sparer jeg meg for de ekstra lappene.

Dette er jo mer enn nok, ihvertfall hvis du bare redigerer enkle ting + gaming.. :)

Lenke til kommentar

RAM: Corsair XMS3 Vengeance Blue DDR3 2133MHz CL11 2x4GB (1.5V). (-100kr). Dette RAM kittet vil være bedre for gaming, og vil vare lenger. 16GB er unødvendig, og siden det er 2x4GB kan du utvidde med 2x4GB til senere om du føler du trenger det. Jeg har 2x av omtrent tilsvarende kit selv (litt lavere CL), som kostet 1600kr (2x800) i mai. Siden det er ratet ved 1.5V kan det overklokkes eller stramme timings om du setter opp volt litt.

 

Er ikke disse brikkene her bedre? Høyere CL, høyere frekvens og lavere pris...

Endret av Werchio
Lenke til kommentar

De har høyere frekvens og høyere CL.Resultatet er høyere båndbredde og en smule høyere responstid.

Det kommer litt an på om du skal overklokke. Siden HyperXPredator kjører på 1.65V har de allerede høyere spenning, mens for Vengance med 1.5V har du mulighet til å øke volten og overklokke. Om du ikke har planer om å overklokke RAM vil Predator settet der være bedre, og det er mulig de er gjevngode om du overklokker Vengance.

Lenke til kommentar

Meget bra utgangspunkt, et av de definitivt mest fornuftige oppsettene jeg har sett folk begynne med.

 

HK- ikke noe å utsette på det, alternativt kan du vurdere Gigabyte sitt GA-Z77X-UD3H

http://www.komplett....aspx?sku=748567

 

Dersom du ikke skal drive med redigering som nevnt av folk over så vil du klare deg lenge med 8 gb. Her er et 16 GB crucial ballistix set:

http://www.komplett....aspx?sku=752036

 

De er litt dyrere, men har mye bedre timings CL8 ( 8-8-8-24 ). Jeg bruker 2x4gb slike, de var enkel å få til å kjøre på oppgitte hastigheter og gjør det på 1.5 volt. Skulle gjerne googlet frem et review av de, men har litt dårlig tid atm. De er også veldig overclockingsvennlig dersom du skulle ønske det.

 

Ser du har valgt et DVD rom, på tide med BLU-ray? De koster ikke så mye mer, 449 kr på komplett? http://www.komplett....aspx?sku=654250

 

Alternativ til vannkjøler er Noctua NH-D14, den er stille og kjøler svært bra. 200 kr billigere.

http://www.mpx.no/k/...ku=512803#extra

 

PSU - ser du har 650W, jeg vil anbefale at du enten går for billigere 550W eller at du går helt ut og kjøper 750W. 550W er plenty for single-GPU setup og du bør gjerne har 750W for CF/SLI.

 

HDD - 2TB hdd, trenger du alt? - jeg klarer meg fint med under 1 TB. Kan være penger å spare der :)

 

Når det kommer til skjermkort så ville jeg anbefalt kanskje et nvidia kort til samme pris. De leverer ikke så mye bedre snitt ytelse, men de har mindre hicups. Altså de gir en gjevnere bildeflyt hele tiden. Dvs de pauser skjeldnere opp. Her er et review, men det finnes flere som viser dette bedre:

http://techreport.com/review/23981/radeon-hd-7950-vs-geforce-gtx-660-ti-revisited/8

 

Jeg har selv et HD7950 kort btw, merker ikke så alt for mye til det, men tror jeg går for nvidia neste gang.

Endret av Irathi
Lenke til kommentar
Grunnen til at det RAM kittet er bedre, er høyere frekvens, og lavere responstid. Ca 33% høyere minnebåndbredde, og 8-9% bedre responstid. Om du faktisk trenger så mye RAM vil 16GB være bedre, siden swapping til pagefile er veldig tregt.
for meg ser d ut som om kingston(cl10) har bedre responstid enn vengeance(cl11). for lavere cl er vel bedre... Endret av bystØL
Lenke til kommentar

Om du ikke har planer om å overklokke RAM vil Predator settet der være bedre, og det er mulig de er gjevngode om du overklokker Vengance.

Har vel ikke satt meg helt inn i klokkingsfunksjonene og nytten man får fra å klokke RAM, men regner med å klokke såfremt jeg klarer å holde stabile temperaturer og klokkingen ikke sliter på komponentene på andre måter. Dette gjelder forsåvidt også CPU og GPU.

 

HK- ikke noe å utsette på det, alternativt kan du vurdere Gigabyte sitt GA-Z77X-UD3H

http://www.komplett....aspx?sku=748567

Ser at dette kortet er 150 kr billigere enn det jeg har valgt ut. Valgte det vel først og fremst på grunn av god kritikk fra HW, og at den hadde egen wifi-antenne. Men hvis dette er bedre på noen måte kunne jeg vel kanskje vurdert det. Kan du utdype?

 

Ser du har valgt et DVD rom, på tide med BLU-ray? De koster ikke så mye mer, 449 kr på komplett? http://www.komplett....aspx?sku=654250

Har ikke behov for Blu-Ray på maskinen. Jeg har det på den bærbare per i dag, og har muligens brukt den "ekstra funksjonen" én gang. Ellers har jeg en ps3 jeg kan bruke til slikt. Ser ikke helt nytten av blu-rayavspillere ettersom eneste man (jeg) bruker det til er bluray-filmer og ps3 spill. Mesteparten av filmene jeg ser går på tv uansett, ellers går det i filmer jeg har lastet ned.

 

Alternativ til vannkjøler er Noctua NH-D14, den er stille og kjøler svært bra. 200 kr billigere.

http://www.mpx.no/k/...ku=512803#extra

Slik jeg har forstått det skal vannkjøleren være bedre, samt stillere enn en vifte. Dessuten er det jo vedlikeholdsfritt :) Regner med å klokke CPUen en del, så det kan være lurt med ordentlig kjøling!

 

PSU - ser du har 650W, jeg vil anbefale at du enten går for billigere 550W eller at du går helt ut og kjøper 750W. 550W er plenty for single-GPU setup og du bør gjerne har 750W for CF/SLI.

Har du da noen forslag på alternative PSUer å komme med? :)

 

HDD - 2TB hdd, trenger du alt? - jeg klarer meg fint med under 1 TB. Kan være penger å spare der :)

Tviler på at jeg vil komme til å trenge alt i nærmeste fremtid, men jeg sparer ikke mer enn en hundrelapp på å droppe ned til 1 TB. Tror nesten at jeg holder meg til 2 TB da man fint kan tenke seg at størrelsen på diverse filer vil øke. Billige produksjonsmetoder, SSDer som "presses" inn på markedet og økende internetthastigheter vil nok føre til at størrelsene øker om noen år, da kan det være greit å ha én TB ekstra!

 

Når det kommer til skjermkort så ville jeg anbefalt kanskje et nvidia kort til samme pris. De leverer ikke så mye bedre snitt ytelse, men de har mindre hicups. Altså de gir en gjevnere bildeflyt hele tiden. Dvs de pauser skjeldnere opp. Her er et review, men det finnes flere som viser dette bedre:

http://techreport.co...-ti-revisited/8

 

Jeg har selv et HD7950 kort btw, merker ikke så alt for mye til det, men tror jeg går for nvidia neste gang.

Jeg har lenge hatt en indre diskusjon om jeg skal gå for Nvidia eller AMD, men som du ser i førsteposten - Jeg har tenkt til å dra i fgtj. om litt over halvannet år, noe som gjør at jeg ikke går "The Full Monty". Er fullstendig klar over at AMD har microstutter, men hvis jeg skal gå for et Nvidia kort til samme pris, mister jeg nok litt kraft, og det å invistere mer i GPU er uaktuelt. AMD må nok få løst driverproblemene sine for å fremdeles kunne overleve i GPU markedet, særlig når de er utkonkurrert i CPU markedet av Intel.

Lenke til kommentar

Ser at dette kortet er 150 kr billigere enn det jeg har valgt ut. Valgte det vel først og fremst på grunn av god kritikk fra HW, og at den hadde egen wifi-antenne. Men hvis dette er bedre på noen måte kunne jeg vel kanskje vurdert det. Kan du utdype?

 

Det er ikke bedre, men har færre features som trekker mindre strøm (dog veldig lite), i hovedsak så er det like godt ytelses messig, men er billigere. Dersom du ønsker WiFi så tar du den fra Asus. Asus og Gigabyte er mine favoritt kort. Min beste kompis har det asus kortet du ser på og en 3570K, han er storfornøyd. Jeg har gigabyte sin amd versjon og en FX-8320 og er også storfornøyd. Så om du vil ha wi-fi ta den fra asus :)

 

Har ikke behov for Blu-Ray på maskinen. Jeg har det på den bærbare per i dag, og har muligens brukt den "ekstra funksjonen" én gang. Ellers har jeg en ps3 jeg kan bruke til slikt. Ser ikke helt nytten av blu-rayavspillere ettersom eneste man (jeg) bruker det til er bluray-filmer og ps3 spill. Mesteparten av filmene jeg ser går på tv uansett, ellers går det i filmer jeg har lastet ned.

 

Fornuftig nok, jeg vurderer blu-ray til min pc pga min PS3 trekker på åra og begynner å bli for varm under filmspilling, så da spinner viftene opp og bråker. - men foreløpig holder det med åpne vinduer.

 

Slik jeg har forstått det skal vannkjøleren være bedre, samt stillere enn en vifte. Dessuten er det jo vedlikeholdsfritt :) Regner med å klokke CPUen en del, så det kan være lurt med ordentlig kjøling!

Vannkjøling kan være bedre, men da er det oftest snakk om custom settene med enorm kjøleribbe. Husk at vannet bare er en leder som frakter varmen, til syvende og sist er det radiatoren som fjerner varmen. Den radiatoren har en vifte på seg som i grunn gjør det til en luftkjøler med vann-leder.

 

Den største fordelen blir dermed at du kan bestemme hvor radiatoren skal stå, i motsetning til en vanlig luftkjøler som alltid monteres rett på.

 

Her er en test av H80 settet (ikke i)

http://www.xbitlabs....80_3.html#sect1

 

den kjøler en i7 980X på 4,3ghz (1,3975V) til 72 grader celcius på max fan speed.

 

Her er en test av NH-D14

http://www.xbitlabs....ow_5.html#sect0

 

den kjøler en i7 980X på 4,41ghz (1,44375V) til 76 grader celcius på max fan speed.

 

Verdt å merke seg er at Noctuaen kjører på 1240 rpm, mens H80 settet kjører 2620rpm. På 1200 rpm ligger H80 settet på 89 grader celcius.

 

Som du ser av testene så blir vannkjølere ofte sammenlignet med Thermalright Archon som er en luftkjøler. Archon stikker oftest av med seieren på lavest temperatur og lavest rpm.

 

Noctua settet kjøler altså den samme CPU'en men på 100 hz mer og litt høyere volt til bare 4 grader mer enn H80 settet, men på 1400 rpm mindre. Tro meg du merker lydnivå forskjellen på 1240 og 2620 rpm. Jeg ville definitivt valgt Noctua sin så fremt du har plass.

 

Du nevnte vedlikehold, vel hva er mer vedlikeholdsfritt enn en vanlig luftkjøler? Alt du må gjøre er å blåse vekk støv, men det må du på vannkjølingen sin radiator også.

 

Har du da noen forslag på alternative PSUer å komme med? :)

 

Personlig er jeg veldig fornøyd med Chieftec sine, men corsair og cooler master er også et knallbra merker. Fin en av deres sine i 550W eller 750W klassen til en pris du kan leve med. Har du vurdert en modulær PSU slik at du kan fjerne ledninger du ikke trenger? det hjelper veldig på luft gjennomstrømning dersom du ikker har valgt et kabinett hvor du enkelt kan gjemme bort løse ledninger. Jeg har et corsair carbide 500R som lar meg gjemme alt bakom en plate bak hovedkortet, hadde jeg ikke hatt det ville jeg vurdert en modulær psu.

 

Jeg kjøpte sommeren 2009 en slik en til 532 kr:

 

Chieftec Smart Series 550W

http://www.komplett....aspx?sku=386808

 

Den lever fremdeles i beste velgående og supplerer nå min FX-8320 og HD7950 med strøm. Den er også tilnærmet lydløs, som er viktig for meg.

 

Tviler på at jeg vil komme til å trenge alt i nærmeste fremtid, men jeg sparer ikke mer enn en hundrelapp på å droppe ned til 1 TB. Tror nesten at jeg holder meg til 2 TB da man fint kan tenke seg at størrelsen på diverse filer vil øke. Billige produksjonsmetoder, SSDer som "presses" inn på markedet og økende internetthastigheter vil nok føre til at størrelsene øker om noen år, da kan det være greit å ha én TB ekstra!

 

Enig, dersom det bare er 100 kr så gå for 2TB. Selv har jeg bare rett over 500gb og 120 av de er SSD.

 

Jeg har lenge hatt en indre diskusjon om jeg skal gå for Nvidia eller AMD, men som du ser i førsteposten - Jeg har tenkt til å dra i fgtj. om litt over halvannet år, noe som gjør at jeg ikke går "The Full Monty". Er fullstendig klar over at AMD har microstutter, men hvis jeg skal gå for et Nvidia kort til samme pris, mister jeg nok litt kraft, og det å invistere mer i GPU er uaktuelt. AMD må nok få løst driverproblemene sine for å fremdeles kunne overleve i GPU markedet, særlig når de er utkonkurrert i CPU markedet av Intel.

 

Jeg har alltid hatt AMD desktop, men kjører gjerne nvidia/intel laptop. Jeg er som deg også fullt klar over forskjellen i ytelse og hva deres sterke og negative sider er. Oppgraderte nylig fra en phenom II B50 (4 kjerner, kjøpt som 2, låst opp 2!!) og et HD 4870 kort til en FX-8320 og et HD7950. Litt pga lojalitet, en god del pga situasjonen de er i nå og at ingen er tjent med at de går konk, men aller mest pga pris/performance.

Endret av Irathi
Lenke til kommentar

Det er ikke bedre, men har færre features som trekker mindre strøm (dog veldig lite), i hovedsak så er det like godt ytelses messig, men er billigere. Dersom du ønsker WiFi så tar du den fra Asus. Asus og Gigabyte er mine favoritt kort. Min beste kompis har det asus kortet du ser på og en 3570K, han er storfornøyd. Jeg har gigabyte sin amd versjon og en FX-8320 og er også storfornøyd. Så om du vil ha wi-fi ta den fra asus :)

Ettersom det bare skiller 150 kr og jeg får wifi featuren, regner jeg med å gå for den :)

 

Vannkjøling kan være bedre, men da er det oftest snakk om custom settene med enorm kjøleribbe. Husk at vannet bare er en leder som frakter varmen, til syvende og sist er det radiatoren som fjerner varmen. Den radiatoren har en vifte på seg som i grunn gjør det til en luftkjøler med vann-leder.

 

Den største fordelen blir dermed at du kan bestemme hvor radiatoren skal stå, i motsetning til en vanlig luftkjøler som alltid monteres rett på.

 

Her er en test av H80 settet (ikke i)

http://www.xbitlabs....80_3.html#sect1

 

den kjøler en i7 980X på 4,3ghz (1,3975V) til 72 grader celcius på max fan speed.

 

Her er en test av NH-D14

http://www.xbitlabs....ow_5.html#sect0

 

den kjøler en i7 980X på 4,41ghz (1,44375V) til 76 grader celcius på max fan speed.

 

Verdt å merke seg er at Noctuaen kjører på 1240 rpm, mens H80 settet kjører 2620rpm. På 1200 rpm ligger H80 settet på 89 grader celcius.

 

Som du ser av testene så blir vannkjølere ofte sammenlignet med Thermalright Archon som er en luftkjøler. Archon stikker oftest av med seieren på lavest temperatur og lavest rpm.

 

Noctua settet kjøler altså den samme CPU'en men på 100 hz mer og litt høyere volt til bare 4 grader mer enn H80 settet, men på 1400 rpm mindre. Tro meg du merker lydnivå forskjellen på 1240 og 2620 rpm. Jeg ville definitivt valgt Noctua sin så fremt du har plass.

Det du altså sier er at NH-D14 vil kjøle bedre for megg en H80i, iallefall tilnærmet like godt, samt ha mye mindre viftestøy? Vet ikke helt hvordan det er med plass og sånn. Som du ser i listen min har jeg plukket ut R4, noe jeg står fast på at jeg kommer til å velge. Vil du anta at det vil bli plass til viften da, eller at det heller er tvilsomt?

 

Personlig er jeg veldig fornøyd med Chieftec sine, men corsair og cooler master er også et knallbra merker. Fin en av deres sine i 550W eller 750W klassen til en pris du kan leve med. Har du vurdert en modulær PSU slik at du kan fjerne ledninger du ikke trenger? det hjelper veldig på luft gjennomstrømning dersom du ikker har valgt et kabinett hvor du enkelt kan gjemme bort løse ledninger. Jeg har et corsair carbide 500R som lar meg gjemme alt bakom en plate bak hovedkortet, hadde jeg ikke hatt det ville jeg vurdert en modulær psu.

 

Jeg kjøpte sommeren 2009 en slik en til 532 kr:

 

Chieftec Smart Series 550W

http://www.komplett....aspx?sku=386808

 

Den lever fremdeles i beste velgående og supplerer nå min FX-8320 og HD7950 med strøm. Den er også tilnærmet lydløs, som er viktig for meg.

R4 skal visstnok ha en veldig flott løsning med å gjemmebort ledninger. Målene til Fractal design er trossalt å skape et enklest mulig og stillegående kabinett, noe de har fått mye skryt for. Hva skiller en modulær PSU og en standard? Vil anta at jeg heller går for 550W enn 750W, såfremt 550W vil tillate meg å klokke. Referer igjen til førsteposten:

Ønsket er å holde budsjettet på 10 000 kr ettersom jeg tenker på å dra i fgtj. neste år.

 

Jeg har alltid hatt AMD desktop, men kjører gjerne nvidia/intel laptop. Jeg er som deg også fullt klar over forskjellen i ytelse og hva deres sterke og negative sider er. Oppgraderte nylig fra en phenom II B50 (4 kjerner, kjøpt som 2, låst opp 2!!) og et HD 4870 kort til en FX-8320 og et HD7950. Litt pga lojalitet, en god del pga situasjonen de er i nå og at ingen er tjent med at de går konk, men aller mest pga pris/performance.

Selv har jeg alltid hatt Nvidia kortene, føler at det er mer kvalitet over de. Dessuten liker jeg navnet bedre! Men som allerede nevnt kommer jeg til å tilbringe et år i fgtj. der jeg ikke får brukt maskinen annet enn når jeg er på de få hjemmebesøkene. Vurderer også befalsskole (2 nye år hvor jeg ikke har mulighet til å ta med meg maskinen), før jeg så kjører videre med KS (hvor jeg har mulighetene, men da er maskinen antakeligvis utdatert.) Og ja, ingen er tjent med et Nvidia-monopol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...