Gå til innhold

Mulig å betale all skatt i restskatt?


Drunk_Panda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To grunner:

1: (Sannsynligvis ikke den viktigste): Du betaler ikke renter på baksmellen, så lenge du gjør opp for deg innen 31. mai.

2: Når det er tvungen forskuddsskatt, så sikrer skatteetaten seg at du faktsk har pengene, og at de faktisk får dem. Dersom du venter til 31. mai med å betale, så kan det fort hende at du ikke har penger å betale med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To grunner:

1: (Sannsynligvis ikke den viktigste): Du betaler ikke renter på baksmellen, så lenge du gjør opp for deg innen 31. mai.

2: Når det er tvungen forskuddsskatt, så sikrer skatteetaten seg at du faktsk har pengene, og at de faktisk får dem. Dersom du venter til 31. mai med å betale, så kan det fort hende at du ikke har penger å betale med.

 

Logisk, men vil det virkelig være straffbart å levere inn skattefrikort til arbeidsgiver selv om man tjener 10x friløpsgrensen?

Lenke til kommentar

Frikortet gjelder bare de første 40000, etter det er arbeidsgiver pliktig å trekke 50%.

Det vil for øvrig være straffbart å bestille frikort når du vet du vil tjene 10x beløpsgrensen. Å levere det til arbeidsgiver vet jeg ikke om er ulovlig.

 

Det er mulig arbeidsgiver har plikt til å reagere dersom det leveres frikort/skattekort med unormalt lav prosenttrekk, men det er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Det vil nok være grovt uaktsomt av deg å ikke melde fra til skatteetaten (for øvrig får man ikke skattekort med "0%", du får frikort, og det har beløpsgrense).

 

Nøyaktig hvor grensene går mellom den unnskyldelige forglemmelse og den mer alvorlige er finjus som jeg ikke har forutsetningene for å gå inn på. Det vil uansett være en konkret vurdering.

Lenke til kommentar

Har du frikort og tener over grensa så blir det 50% skatt med mindre du leverer skattekort.

 

Har du skattekort med låg inntekt (under 100 000), så vil skattetrekket og vere lågt. Skulle du plutseleg få høgare inntekt vil det nødvendigvis gje stort utslag på kor mykje skatt du skal betale. Dersom verken du eller arbeidsgjevar reagerer vil du få ein stor baksmell ja, men om det er straffbart veit eg ikkje. Har høyrt om personar som har fått ganske stor restskatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er også verdt å merke seg at hvorvidt det er tillatt, hvorvidt det er straffbart og hvorvidt det kommer til å straffes er tre forskjellige ting.

Å forsettlig oppgi feil tall for å øke likviditeten og tjene penger på rentene er aldri tillatt, mest sannsynlig straffbart, men komme mest sannsynlig ikke til å bli straffet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skattebetalingslovens straffebestemmelse rammer trolig ikke den som har til hensikt å innbetale skattebeløpet innen fristen (og viser dette ved f.eks. å sette de unndratte skattetrekksmidlene på egen sperret konto, f.eks.).

 

Et annet spørsmål er hvordan du rent faktisk skulle fått til nullskattetrekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det laveste skattekortet du får er på 5% (skrev bare inn et høyt rentefradrag når jeg bestilte skattekort). Jeg har det selv og legger av penger på høyrentekonto, det er en veldig smart måte å gjøre det på så lenge du har kontroll - det er veldig deilig og faktisk få den lønna du skal ha inn på egen konto, istedet for å gi staten et rentefritt lån.

 

Kan heller ikke skjønne at det er ulovlig all den tid skattetrekket ditt er basert på estimater av forventet inntekt/fradrag, så lenge alt stemmer på selvangivelsen må det da være like lovlig å trekke for lite skatt som det er å trekke for mye?

Lenke til kommentar

Det laveste skattekortet du får er på 5% (skrev bare inn et høyt rentefradrag når jeg bestilte skattekort). Jeg har det selv og legger av penger på høyrentekonto, det er en veldig smart måte å gjøre det på så lenge du har kontroll - det er veldig deilig og faktisk få den lønna du skal ha inn på egen konto, istedet for å gi staten et rentefritt lån.

 

Lånet er ikke rentefritt, se skattebetalingsloven pgf 11-5.

 

Kan heller ikke skjønne at det er ulovlig all den tid skattetrekket ditt er basert på estimater av forventet inntekt/fradrag, så lenge alt stemmer på selvangivelsen må det da være like lovlig å trekke for lite skatt som det er å trekke for mye?

 

Ulovlig er det, for man har plikt til å oppgi korrekt informasjon til skattekontoret. Straffbart er det ikke, se mitt tidligere innlegg i tråden.

 

 

Nå vil denne fremgangsmåten din bli vesentlig vanskeligere etter innføring av EDAG...

Lenke til kommentar

I og med at datoen 30. april (fristen ble forøvrig endret til 31. mai fra i år) er nevnt i åpningsinnlegget, så blir det ikke snakk om restskatt (men tilleggsforskudd) i juridisk forstand, og da heller ikke renter.

 

Jeg tenker på renter på tilgodeskatt (som er det pgf 11-5 handler om).

 

EDAG=?

 

EDAG er en elektronisk løsning som innebærer at arbeidsgivere m.fl. løpende rapporterer inn lønnsutbetalinger til det offentlige når de skjer heller enn periodisk innrapportering (som lønns- og trekkoppgave en gang i året, arbeidsgiveravgift og skattetrekk periodevis, etc).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...