Gå til innhold

Åpne eget firma?


Anbefalte innlegg

Korleis skal eg gå fram for å åpne eget firma? Type bilverksted med spesialisering?

 

Ein bekjent av meg har eit slikt firma i utlandet, er det mulig å "flytte" delen av den til Noreg? Altså firma blir registreret i utlandet, men får avdelin(er) i Norge? Blir det billigare med tanke på skatter o.l.?

 

Samtidig så driv eg å tenke på eit anna firma, som har med miljø å gjere (spare strøm o.l.). Er det noe hjelp frå staten å få, når ein driver slikt firma?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål 1: Ja, det er mulig (NUF=Norsk avdeling av Utenlandsk Foretak), men jeg vil ikke anbefale det. NUF blir ofte sett på som en "mindreverdig" organisasjonsform i forhold til et ordinært AS, fordi det er en foretaksform som ble benyttet av mange "useriøse" bedrifter som ville vri seg unna reglene om krav til aksjekapital og revisor.

 

Nå er kravene til AS etterhvert endret, slik at små AS (under 5 millioner i omsetning, om jeg husker rett) heller ikke har revisjonsplikt, og kravet til aksjekapital er redusert fra 100.000 til 30.000kr (som ikke trenger å være penger på en bankkonto - det kan også være eiendeler/driftsmidler), slik at det blir billigere både å opprette og drive AS -og den organisasjonsformen har betydelig bedre rykte på seg overfor både leverandører/kreditorer og kunder enn det NUF har.

Skattemessig kommer det så vidt jeg vet ut på ett.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...