Gå til innhold

Anbefalte innlegg

har mange spørsmål om crop lens

 

- jeg har canon 550d som er et crop kamera, vil det si at jeg må ha crop lens. kan jeg bruke fullformate linser på et crop kamera? er dette dålig?

 

- Går det ann å bruke crop lens på fullformat kamera? vil fokusen eller noe sånt bli dåligere?

 

- Jeg vet at for eks. en fullformat 50mm vil tilsvare noe rundt 80mm på et crop kamera... men er en 50mm crop lens tilsvare 50mm på crop kamera, eller vil det forstatt tilsvare rundt 80mm?

 

-og hva er crop lens? hva er det godt for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har mange spørsmål om crop lens

Canons crop-linser (EF-S) kan ikke brukes på fullformats kameraer, de er laget så de ikke passer i fatningen. Motsatt er ikke noe problem. Tredjepart linser tilpasset crop kan monteres på fullformat hus, men vil (stort sett) kutte hjørnene kraftig (vignettere).

Crop-linser er tilpasset crop-hus i brennviddeområde, de kan også gjøres litt mindre.

Endret av se#
Lenke til kommentar

50mm er 50mm uansett kva kamerahus det står på. Men på eit crop-hus får du mindre utsnitt av motivet enn du får med eit fullformatkamera. Dette pga at bildebrikka er mindre.

 

For å få same utsnitt med med eit fullformatkamera som du får på ditt 550D med 50mm, må du bruke eit 80mm objektiv.

Lenke til kommentar

Samme tema. Holder med én tråd.

 

- Du kan ikke bruke cropoptikk på fullframehus.

- Du kan bruke både fullframeoptikk og cropoptikk på crophus.

- Et (for eksempel) 50mm cropobjektiv vil gi samme utsnitt som et 50mm fullframe objektiv, hvis du setter begge på et crophus.

- Fullframehus er for spesielt interesserte, som vil betale gjennom nesa for det siste lille ekstra i bildekvalitet.

- Et cropobjektiv tegner mindre bildesirkel på sensoren, og kan lages litt mindre og billigere.

- Bruk søkemotoren - det er mange tråder om emnet allerede.

 

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...