Gå til innhold

- Slik reklame er ikke lov


Anbefalte innlegg

Det er utrolig sært at myndighetene skal være med på bestemme utformingen av en tjeneste som på ingen måte er livsnødvendig og som forbrukerne oppsøker av egen vilje. <snip>

Noe av problemet her er ikke at det ER reklame på facebook, men at det legges til lenge etter at folk har tatt i bruk og akseptert tjenesten som en del av sin hverdag, bygget opp store sosiale nettverk og kommuniserer med venner, familie mm. slik den var før reklamen ble lagt til.

Nå legges det til reklame, og bruken, plasseringen, utforming og presentasjonen for brukerne mm. vil da måtte finne seg i å bli regulert av eksisterende regelverk.

 

Ta f.eks. nettbank, forlengst en tjeneste folk flest forholder seg til. Hva om bankene skulle begynne å selge annonseplass for eksterne aktører på disse sidene? Det ville nok ikke være noe spesielt galt med det, men det fins både riktige og feile måter å gjøre slike ting på. Det ville nok falt inn under og blitt regulert av eksisterende regelverk for reklame.

 

Hvis du ikke liker en nettbanks bruk av reklame, så er det ikke så altfor stor greie å bytte bank. Hvis det samme skjer på en sosial nettverkstjeneste, så er det ikke like lett å finne de samme vennene, kollegene, slekt og naboer på et annet nettverk man bytter til. I sosiale nettverk er det brukerne som er produktet for leverandøren av tjenesten. Brukerne brukes altså i en kommersiell sammenheng, og tjenesteleverandøren har naturligvis inntekter på dette. Syns du det er greit at de skal få gjøre akkurat hva som passer dem med dine personopplysninger som navn og foto, bare fordi du ikke har betalt for å delta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ikke noe med betaling å gjøre, men valgfrihet. Man må betale regningene sine, men man må ikke bruke Facebook. Det er nok av mennesker i Norge som aldri har brukt FB eller som har sluttet med det. For få år siden brukte ingen av oss FB. At man har skapt seg et avhengighetsforhold til en tjeneste betyr ikke at det er myndighetens oppgave å regulere tjenesten sånn at den ikke er til skade for deg - da er det heller avhengighetsforholdet man må gå løs på. Det er også en merkelig tanke at en leverandør av en tjeneste er forpliktet til å aldri endren formen på tjenesten - siden når?

Lenke til kommentar

Det blir vel omtrent som regulering av reklame på TV, hvor det også er regler som må følges. F.eks. skal visse former for annonsering ikke rettes mot barn. Det man gjør der er å regulere hvilken reklame man får utsette publikum for, og hvordan man får gjøre det. Ingen foreslår at man skal slutte å bruke TV.

Anyway, jeg har ikke noe problem med at man ønsker å ha en viss kontroll på hvordan kommersielle aktører forsyner seg med og bruker publikums informasjon for å berike seg selv, både slik det gjøres på facebook relativt nylig, og reklamen vi ellers ser omtrent hvor vi enn snur oss. Slike ting har vært underlagt regulering i en eller annen form omtrent siden tidenes morgen, og det handler om å ivareta brukernes interesser.

 

Ingen her sier forøvrig at en leverandør av en tjeneste er forpliktet til å aldri endre formen på tjenesten, bare at disse endringene skal samsvare med eksisterende forbrukervern som allerede er på plass.

Å ignorere hele problemstillingen som kanskje litt indignerende og fjasete pga. at det ikke er like livsnødvendig som vann, helse, utdannelse osv, blir nesten som å si at vi like gjerne kan legalisere seljakt fordi sel er totalt sekundær til vår tilværelse.

Lenke til kommentar

Etter algoritmen om hvem som sku i feeden og hvem som sku ikke, ble FB dødt. Ingen hos mine 600 "venner" poster noe som helst lengre, før var det kanskje 300 oppdateringer dagen, nå er det toppen 30. Mye skyldes FB sin algoritme, og jeg har luket vekk noe, men jeg skulle ønske at "Sponset", også blir fjernet, jeg er ikke interessert i det om jeg ikke allerede liker det!!!Facebook har vel også tidenes mest kjedelige nettside, føler knappene og alt er nokså 2000-tall ish. Se på 500px, den siden er helt konge!

 

Hear-hear! Det at Facebook fjerner grunnen til at folk har, og bruker Facebook, høres meget risikabelt ut. Jeg bruker stadig mer tid på å finne frem til en post som jeg vet at en venn har lagt ut.

Lenke til kommentar

Stemmer det. Folk får mindre respons enn tidligere og da er det klart man ikke er så lysten på å oppdatere status heller. Ingen innrømmer det men det er kjedelig å oppdatere status for så at det bare er en eller to som gir respons.

 

Sant så sant, for min del er gruppene på FB eneste grunn til at jeg forsatt er der. Dette med skole (HiB) og venner. Hadde det kun vert for newsfeed og events hadde jeg ikke hatt FB. Chat + Grupper gjør nok at det overlever enda, men en "revolusjon" bør komme mtp. design.

Lenke til kommentar

Sant så sant, for min del er gruppene på FB eneste grunn til at jeg forsatt er der. Dette med skole (HiB) og venner. Hadde det kun vert for newsfeed og events hadde jeg ikke hatt FB. Chat + Grupper gjør nok at det overlever enda, men en "revolusjon" bør komme mtp. design.

 

 

Chatten er nok hovedgrunnen min og. Også er det litt artig når folk legger ut bilder da, men synes det er blitt mindre av det og i det siste.

Lenke til kommentar

Chatten er nok hovedgrunnen min og. Også er det litt artig når folk legger ut bilder da, men synes det er blitt mindre av det og i det siste.

 

Mye bilder som blir lagt ut, men ikke fra de personene jeg vil se :p Mer sånne quotes og artige shit. Har endelig fått kontroll over alle spill-drittene (blokkert alt), de ødela newsfeed, notifications-feed etc.

 

- Spill

- Reklame

- Dårlig newsfeed (ikke steng alt ute, la meg få gjøre det selv)

- Stygg nettside (design)

 

De 4 tingene der er med på at FB dreper seg sakte men sikkert selv :p

Lenke til kommentar
Har endelig fått kontroll over alle spill-drittene (blokkert alt), de ødela newsfeed, notifications-feed etc.

Hvordan?

Jeg er ikke veldig erfaren på facebook, og irriterer meg grønn over alle spill tingene. De største synderne har jeg bare blokkert alt av oppdateringer fra, men om det går an å bare blokkere alt av spill så hadde det vært kjekt.

Lenke til kommentar

Hvordan?

Jeg er ikke veldig erfaren på facebook, og irriterer meg grønn over alle spill tingene. De største synderne har jeg bare blokkert alt av oppdateringer fra, men om det går an å bare blokkere alt av spill så hadde det vært kjekt.

 

Altså, når du får en spillforespørsel, så kan du bare i nottisfeltet holde over notifikasjonen og da kommer en "x" opp. Trykk på den og velg "gjem" (usikker på riktige ord) og så blokker. Fikk også opp en ala sponset om spill i newsfeed'n, trykket oppe til høyre på den "gjem fra newsfeed" og så bare gikk jeg gjennom hvert enkelt spill som lå der.

 

Hovedregelen er bare å gjemme alt fra newsfeeden som du ikke vil ha der, og se etter "x" og "blokker" når det kommer til spill :)

Lenke til kommentar

Det har jeg gjort, men nå tenkte jeg at du hadde funnet en måte å deaktivere forespørsler og oppdateringer om ALLE spill på hele facebook på en enkel måte... :(

Det er nok flere som hadde ønsket at spill havnet i en egen kategori man kunne blokkert. Jeg er dritlei alt maset for hver eneste nye spill som dukker opp. Og dritlei maset om disse bursdagsappene. Noen av de får jeg også på mobilappen.

 

Fortsetter Facebook med trenden de er på nå har jeg neppe konto der neste vinter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...