Gå til innhold

Blenderåpning og transmission


Anbefalte innlegg

Etter å ha letet litt etter info om "T-stops" på forskjellige objektiver jeg ønsker å kjøpe så har jeg begynt å lure på et par ting.

 

 

Mener det er en kjent sak at eksponering skal bli lik på 2 forskjellige kameraer med 2 forskjellige objektiver dersom følgende kriterier er like:

 

Blenderåpning

Lukkertid

ISO

 

 

Har jeg misforstått eller stemmer dette?

 

Hvis ja, hva er det da transmission tallene på objektiver forteller?

Mener at dette er hvor mye lys som faktisk slipper gjennom glasset i objektivet. Og da virker det logisk for meg at ovennevnte utsagn er feil?

 

Altså at eksponering IKKE blir lik forutsatt samme f-stop, lukkertid og ISO, men at eksponeringen kun blir lik dersom man har samme t-stop, lukkertid og ISO for å forklare det på den måten.

 

 

Mener at sistnevnte blir riktig da dette gir mest mening. Men ble så usikker da jeg for en stund siden leste gjennom en diskusjon her inne som gikk på at M43 kameraer ville få lik eksponering som fullformatskameraer sålenge ISO, lukkertid og blenderåpning var lik. Men det er vel heller dersom iso, lukker og tstop er likt at eksponering blir lik?

 

 

EDIT: Btw, noen som vet hvilke transmission tall Voigtlander 17,5 og 25 F0.95 har? Regner med det er mer lyssterkt enn PanaLeica 25mm F1.4 som har T1.7, men alikevel greit å få dette bekreftet før jeg kjøper da jeg kun er ute etter lysstyrke, ikke fstop. Forutsatt at min antagelse ovenfor er riktig :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du skriver er helt korrekt. Det som betyr noe for eksponeringen er T-stopp, lukkertid og ISO. F-stopp gir dybdeskarphet, mens T-stopp gir mengde lys inn.

 

Men - du skriver "på to forskjellige hus", og så blir det vanskelig. De forskjellige produsentene har nemlig ganske forskjellige oppfatninger om hva ISO er på "sin" sensor. ISO er nemlig ikke ISO på et annet hus - nødvendigvis.

 

T-tall måles blant annet av DxOMark - se på deres objektivanmeldelser for å få se målte T-tall for ymse optikk.. :)

Lenke til kommentar

Hvis ja, hva er det da transmission tallene på objektiver forteller?

Skal du ha det mest mulig korrekt er det T-stop som gjelder, i praksis gir blender et såpass nøyaktig resultat at det er holder for de fleste. Som Trondster skriver er det heller ikke gitt at to kameraer tolker Iso helt likt, og det er også feilkilder som ikke T-stop tar hensyn til - som for eksempel at reell blender endrer seg med fokusavstand (særlig i nærområdet) og en zoomlinse neppe har eksakt korrekt blenderåpning på alle brennvidder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Til video er det viktigere - derfor proffvideo-optikk ofte oppgis i T-stopp og ikke F-stopp.

Har også lest det flere steder, men hvorfor dette er viktigere for video? Bare lurer :hmm:

Lenke til kommentar

Okei, men da fikk jeg gode svar på dette med tstop og eksponering :)

 

Og ja, det du er inne på med ISO og at produsenter har sin egen lille mening om hva det er har jeg lest litt om her tidligere. Det har vel gjerne gått i hva produsenter jukser seg til med ISOen for å kunne vise til gode iso ytelser på papiret osv.

 

Men når ISO som er en avgjørende faktor for eksponering ikke er lik på tvers av produsenter, eller på tvers av forskjellige modeller fra samme produsent, så er vel dette egentlig ganske så dumt for da kan man heller ikke bruke forskjellige speilreflekser til feks film uten å få forskjellig eksponering?

 

Feks hadde det vært optimalt å kunne bruke et 5D3 og et GH2 til film, fordi GH2 har enorme detaljgjengivelser som overgår 5D3 veldig, men har stor dybdeskarphet. I scener der man da feks trenger liten dof hadde det vært genialt om et ff kamera kunne steppet inn istedenfor. Men om man skulle gjøre dette ville man derimot fått en del ekstraarbeid i post med å justere eksponering for å få det likt hele veien.

 

Men bare for å nevne akkurat det med ISO, så har jeg testet 5D2 direkte opp mot GH2 med objektiver som er omtrent like i ytelse. 7-14mm mot 16-35mm. Og når jeg da kjørte samme ISO, blender og lukker på begge kunne jeg faktisk ikke se forskjeller på eksponering, kun i fargegjengivelse. Histogrammet var nesten også identisk. Så jeg går ut ifra at ISO forskjeller mellom produsentene uansett er ganske liten? Det kan vel feks ikke være tilfelle at ISO1600 kan være det samme som ISO3200 på et annet kamera eller?

Lenke til kommentar

Så jeg går ut ifra at ISO forskjeller mellom produsentene uansett er ganske liten?

Av det jeg har sett er forskjellene i Iso små fra kamera til kamera og produsent til produsent, men det kan jo finens unntak. Ser du på DXO sine målinger så måler de sensoren og tar ikke hensyn til produsentens tolkning av RAW-dataene (hvis jeg har fortstått dette riktig).

 

Forskjeller på 1/3 blender kan det nok være, men tviler på at du finner særlig mer så lenge du stiller inn Iso, blender og lukker manuelt. Bruker du derimot f.eks lukker eller blenderprioritert auto og kameraenes matrisemåling/evaluerende måling kan du få store forksjeller for da får du kameraets tolkning av motivet med i beregningen også.

Lenke til kommentar

Bare så det også kommer tydelig frem:

To objektiver med samme "f/tall" men forskjellig T-tall vil begge gi samme eksponering så lenge man ikke kjører manuell! Det vil kameraets lysmåler sørge for. Lukkertiden vil da bli litt lengre for objektivet med høyere T-tall. (eller litt høyere ISO) men bildene blir nøyaktig likt eksponert.

Lenke til kommentar

Bare så det også kommer tydelig frem:

To objektiver med samme "f/tall" men forskjellig T-tall vil begge gi samme eksponering så lenge man ikke kjører manuell! Det vil kameraets lysmåler sørge for. Lukkertiden vil da bli litt lengre for objektivet med høyere T-tall. (eller litt høyere ISO) men bildene blir nøyaktig likt eksponert.

Enig, viktig poeng. Med lysmåling gjennom objektivet får man automatisk "kompensert" for eventuelle forskjeller i T-tall. Autoamtisk eksponering mens man filmer vil kompensere for endringer i lyset underveis, men ikke nødvendigvis likt for to kameraer. Det er en del ting å tenke på og uansett hva man velger er det fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

Skjønner, ja da har jeg fått masse fin input :)

 

Har dog et siste spørsmål, noen som vet transmission tallene på Voigtlander 17,5 F0.95? DXO har ikke testet noen voigtlandere enda. Da jeg er mest interessert i lys hadde det vært greit å vite, for alternativet PanaLeica 25 har T1.7 hvilket er veldig bra, og hvis voigtlanderen ikke her mer enn T1.3-1.4 gidder jeg ikke å kjøpe det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...