Gå til innhold

DisplayPort blir trådløs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, jeg husker vi hadde IR-overføring av data på 90-tallet, og lasere brukes noen ganger til å overføre data point-2-point... Framtiden er nå :)
Ja, det stemmer. :) 400-790 terahertz-båndet har jo faktisk blitt brukt i kommunikasjon i tusenvis av år. :) Dog, akkurat det utdraget var egentlig ment noe sarkastisk, nettopp fordi det blir helt feil å tro at ny utvikling bare øker strålefrekvensen, og at vi på et tidspunkt vil ha livsfarlig stråling. Ja, for vi mennesker har for lengst tatt i bruk det aller meste av det elektromagnetiske spektrum, og hovedpoenget mitt er at "mange" frykter stråling fordi det nettopp heter dette, stråling. Og da ofte uten å vite det faktum at bla. kjente elementer som f. eks lys og varme også er stråling, og som på ingen måte er mindre skadelig.Noen blir redd fordi mobilen varmer opp øret deres noen grader, men blir ikke redd når sola skinner i ansiktet, eller du kjenner at huden koker i sola... Hvorfor? Synlig lys er jo å regne som langt mer høyfrekvent og farlig enn mobilstråling. Forklaringen er i grunn ikke så vanskelig. Det er fordi det er "ukjent" og ikke noe "naturlig", og heller ikke noe man kan se.

 

Hvordan forklarer du studiene som viser bl.a. blod-hjerne barriære lekasje ved eksponering for denne typen stråling?

 

http://www.cellphonetaskforce.org/?page_id=579

Linken inneholder en kort oppsummering og kilde liste til selve artikklene.

 

 

Lenke til kommentar

Hvordan forklarer du studiene som viser bl.a. blod-hjerne barriære lekasje ved eksponering for denne typen stråling?

 

http://www.cellphone...rg/?page_id=579

Linken inneholder en kort oppsummering og kilde liste til selve artikklene.

Det er ikke noe å forklare. Bare tull og oppspinn, og før jeg faktisk får se skikkelig vitenskapelige artikler, og noen som faktisk kan bekrefte disse målingene så spørs det om det er verdt å diskutere engang.

 

Det er 37 år siden disse studiene og har aldri blitt godtatt i noe vitenskapelig miljø. (hadde det blitt bekreftet så hadde man fått vite det for å si det)

Og da snakker jeg ikke om noe shady opplegg av 50-60 personer som går med blyhatt på hodet, lever på steder hvor det ikke er lov å bruke elektroniske komponenter, samt mener magnetisme endrer celler i kroppen etc.

 

Nesten alle som kommer med kommentarer mot dette sikter kun til denne mannen sitt research. I tillegg så linker du til en side som på nær fanatisk måte prøver å nå ut i verden om at akkurat den typen stråling på en uforklarlig måte skal skade hjernen. Dette er som sagt 37 år siden, og med tanke på hvor mye slik stråling som raser igjennom enhver person hver eneste sekund så burde det i følge hans forskning ikke finnes noen personer uten hjernesvulster store som rotter.

 

Hørt om at det var en svindelskandale relatert til et svensk universitet i et nærliggende vitenskapelig felt, og jeg undres på om denne skandalen ikke refererte til denne mannen også. Var noe med vitenskapelig fusk, men det er så lenge siden at jeg ikke husker noe av det.

 

Sist men ikke minst så er det fullstendig ulogisk, og jeg skal likt å se noen komme med en faktisk forklaring på hvorfor det skal være farlig å varme opp hjernen/hodet vårt, som strengt talt er utstyrt med særdeles godt kjøleanlegg og laget for å takle mengder med varme. (uendelig mye mer enn det radiobølger eller mikrobølger kan utsette en for)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe å forklare. Bare tull og oppspinn, og før jeg faktisk får se skikkelig vitenskapelige artikler, og noen som faktisk kan bekrefte disse målingene så spørs det om det er verdt å diskutere engang.

 

Det er 37 år siden disse studiene og har aldri blitt godtatt i noe vitenskapelig miljø. (hadde det blitt bekreftet så hadde man fått vite det for å si det)

Og da snakker jeg ikke om noe shady opplegg av 50-60 personer som går med blyhatt på hodet, lever på steder hvor det ikke er lov å bruke elektroniske komponenter, samt mener magnetisme endrer celler i kroppen etc.

 

Nesten alle som kommer med kommentarer mot dette sikter kun til denne mannen sitt research. I tillegg så linker du til en side som på nær fanatisk måte prøver å nå ut i verden om at akkurat den typen stråling på en uforklarlig måte skal skade hjernen. Dette er som sagt 37 år siden, og med tanke på hvor mye slik stråling som raser igjennom enhver person hver eneste sekund så burde det i følge hans forskning ikke finnes noen personer uten hjernesvulster store som rotter.

 

Hørt om at det var en svindelskandale relatert til et svensk universitet i et nærliggende vitenskapelig felt, og jeg undres på om denne skandalen ikke refererte til denne mannen også. Var noe med vitenskapelig fusk, men det er så lenge siden at jeg ikke husker noe av det.

 

Sist men ikke minst så er det fullstendig ulogisk, og jeg skal likt å se noen komme med en faktisk forklaring på hvorfor det skal være farlig å varme opp hjernen/hodet vårt, som strengt talt er utstyrt med særdeles godt kjøleanlegg og laget for å takle mengder med varme. (uendelig mye mer enn det radiobølger eller mikrobølger kan utsette en for)

Takk for svar =) Jeg er ikke så innsatt i dette området akkurat, men husket å ha hørt om denne blod-hjerne barriære problemstillingen tidligere, så jeg tok et kjapt søk for å se hva jeg fant.

Lenke til kommentar

Takk for svar =) Jeg er ikke så innsatt i dette området akkurat, men husket å ha hørt om denne blod-hjerne barriære problemstillingen tidligere, så jeg tok et kjapt søk for å se hva jeg fant.

Ikke noe problem. :)

Man må være forsiktig, for på nettet så finner du vel i grunn beviset for det ene og det andre. Så om man ønsker seg et motargument så finner man som regel det også. Forskjellen er ofte i hvilken type side man kommer til, og seriøsiteten rundt det.

 

Er det derimot en ting som er sikkert som penga i banken, er at den norske stat garantert prøver seg på å gjøre det ulovlig (eller avgifter) bare det kommer forskning som kan hinte til fare. ^^

Lenke til kommentar

Stråling og frekvenser er som nevnt misbrukte ord som folk flest ikke har den grunnleggende forståelse av, men som de likevel tror er farlig og er uvitende om de ulike strålingskildene de er kontinuerlig eksponert for hver eneste dag. Jeg er ikke bekymret for at helsen skal skades av strålingen, men derimot bekymret over at data skal skades av andre strålingskilder. Det fungerer sikkert fint i laboratorium, og sikkert akseptabelt med én skjerm, men jeg er mer bekymret for når det blir flere skjermer i nærheten av hverandre. Det er tross alt nok støy på en fysisk kabel.

 

Jeg synes seriekobling av skjermer høres svært bra ut med tanke på kabelreduksjoner. I tillegg kunne man latt skjermkabelen bli inspirert av USB-kabelens egenskap til å frakte både kraft (strøm, spenning) og signaler. Siden man neppe ønsker 230V i den åpne delen av kabinettet så kunne det vært en splitter på utsiden av kabinettet som man kobler på 230V-inntaket på strømforsyningen. Da hadde et 3-skjerm oppsett gitt akkurt 3 kabler, derav 1 til PCen og de to siste mellom skjermene. I likhet med USB kunne skjermene blitt spurt om tilgjengelig effekt før de slo seg på, sånn at man ikke risikerer overbelastning om noen skulle prøve å koble 100 skjermer i serie. Så enkelt kunne det vært, om bransjen hadde gått inn for det.

Jeg ville tatt det litt lenger, en enkel kabel med minst 10 gbit/s i hver retning og kanskje levere rundt 60W, til både erstatning av USB, ieee1394, ethernet, skjermkabler men også lading av mobile enheter og hjemmeautomasjon. Jeg har lenge ønsket meg én boks(inkl. router) jeg kunne plassert ved sikringsskapet som kunne levert nettverk og lavspenning til enheter i hele huset. Noen større enheter vil selvsagt kreve egen strømforsyning, slik som TVer, stasjonære PCer og kaffitrakter. Men se for deg at Elko produserte ferdige stikkontakter med to kontakter for 230V og to med en slik plugg, og du kunne kjøpt ferdige LED-lamper som kunne styres gjennom routeren. Alt dette er teoretisk mulig i dag, men forblir en drøm...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mus, skjerm, internett, headset... Alt er bedre kablet, selv om det finnes trødløse alternativer som ikke er helt elendig.

 

Men tar nok lang tid før trådløs displayport blir bra nok for gamere og entusiaster.

 

Enig i mye av det, men mus er faktisk en ting som fungerer tålelig bra trådløst. I allefall om man kjøper skikkelig kvalitet, og blåtann. Overraskende lang batteritid (flere måneder på 2xAA ved bruk store deler av dagen, hver dag), pluss at det er veldig deilig at det bare er å ta ut laptopmusa av veska og flippe bryter'n, ingen kabler eller bruk av allerede travle USB-porter. At den har en del meters rekkevidde og kan fjernstyre pc'n ved presentasjoner er også en stor fordel innimellom :)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan dette vil slå ann, med tanke på Thunderbolt. Hvis jeg ikke husker feil, var det mulig å seriekoble både skjermer og hardisker, noe jeg personlig synes ville vært mye bedre enn å måtte ha ørten kabler til eksterne disker, bare for å bli kvitt en kabel til skjemen.

Thunderbolt er i realiteten DisplayPort + PCIe. Så jeg tror disse vil leve fint ved siden av hverandre og dekke ulike behov. Og man kan fint få Thunderbolt "versjon 3" - som er DP + Trådløs DP + PCIe.

 

Personlig ser jeg dette som meget interessant - ikke minst i presentasjonssammenhenger. Tenk å slippe å koble seg opp med kabel mot prosjektøren eller den store skjermen, men bare slå på den bærbare og så koble seg opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan dette vil slå ann, med tanke på Thunderbolt. Hvis jeg ikke husker feil, var det mulig å seriekoble både skjermer og hardisker, noe jeg personlig synes ville vært mye bedre enn å måtte ha ørten kabler til eksterne disker, bare for å bli kvitt en kabel til skjemen.
Thunderbolt er i realiteten DisplayPort + PCIe. Så jeg tror disse vil leve fint ved siden av hverandre og dekke ulike behov. Og man kan fint få Thunderbolt "versjon 3" - som er DP + Trådløs DP + PCIe.Personlig ser jeg dette som meget interessant - ikke minst i presentasjonssammenhenger. Tenk å slippe å koble seg opp med kabel mot prosjektøren eller den store skjermen, men bare slå på den bærbare og så koble seg opp.

 

Dette kan du allerede gjøre med Apple TV.

 

iPad 3.generasjon og nyere, iPhone 4s og nyere samt iPod 5.generasjon kan man trådløst speile alt du gjør på skjermen opp til en hvilken som helst tv/projektor (så lenge de har HDMI inn). Macer fra 2011 og nyere kan også speile skjermen trådløst.

 

Kombinasjonen iPhone/iPad og Apple TV er genial, både med tanke på å spille musikk/film/bilder fra iOS-dingsen til tv'en, men også for å vise presentasjoner.

Lenke til kommentar

@gnomolini: Ja ved bruk av en proprietær standard samt at man alltid må ha med seg en Apple TV i tillegg til en Mac, iPad eller iPhone. Du kan ikke gjøre det direkte til f.eks en InFocus prosjektør fra en Lenovo Thinkpad. Apple sin AirPlay Mirroring er i tillegg en teknologi som er langt mer teknisk begrenset - blant annet er tilgjengelig båndbredde ubrukelig i forhold til de spesifikasjonene som Wireless DP snakker om.

 

Så om dette fungerer i heimen din - ja i profesjonell bruk der man i løpet av et år kobler seg opp mot 20 - 40 ulike storskjermer og prosjektører av ulik type er det faktisk bare en parodi. I tillegg kan du være sikker på at noen av de stedene er det minst 50 - 100 ulike enheter som brukes i løpet av et år.

 

Det har vært flere slike "sære" standarder opp gjennom årene og med Samsung TV kan man jo gjøre det samme fra Samsung sitt utstyr. Trådløs overføring av bilde er langt fra noe nytt.

 

Det vi snakker om her er en åpen standard som kan implementeres av alle og enhver - en standard som også er royalty fri. Så for guds skyld kom ikke med begrensede "Apple" løsninger takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg ville tatt det litt lenger, en enkel kabel med minst 10 gbit/s i hver retning og kanskje levere rundt 60W, til både erstatning av USB, ieee1394, ethernet, skjermkabler men også lading av mobile enheter og hjemmeautomasjon. Jeg har lenge ønsket meg én boks(inkl. router) jeg kunne plassert ved sikringsskapet som kunne levert nettverk og lavspenning til enheter i hele huset. Noen større enheter vil selvsagt kreve egen strømforsyning, slik som TVer, stasjonære PCer og kaffitrakter. Men se for deg at Elko produserte ferdige stikkontakter med to kontakter for 230V og to med en slik plugg, og du kunne kjøpt ferdige LED-lamper som kunne styres gjennom routeren. Alt dette er teoretisk mulig i dag, men forblir en drøm...

Tja, jeg synes 60W blir for lite. Det er jo ikke nok til å drive mer enn én PC-skjerm av ok størrelse. Dvs. at hver skjerm trenger hver sin kabel. Hvis man ruter alt via stikkontakten og en sentral i sikringsskapet så kjører signalene lange omveier for å komme fra PC til skjerm. Høy båndbredde og lang avstand går dårlig sammen. I hvert fall uten lang optisk fiber og lang responstid.

 

Jeg kunne godt tenkt meg et likespenningsnett i huset, men enten bør det dedikeres til formål med lav effekt eller så bør spenningen opp. Høy spenning er ikke noe problem så lenge det er et effektivt jordfeilvern i tillegg til vanlig kortslutningsvern. Ytterligere sikkerhet kan oppnås ved at hver kurs styres med kontaktor og hver enhet må gi kommando om å slå på kursen. A la USB sin måte å tildele effekt-ressurser til hver enhet. Da hadde man også kunnet bruke færre kurser i huset fordi selektiviteten ikke er noe forbrukeren styrer, men anlegget styrer selv. Prøver man å sette opp en grenkontakt ("hub") med 20 PC-er så får bare noen av PCene tildelt effekt, mens kursen varsler om forsøk på overbelastning.

 

Siden DC/DC-konvertering er svært lite effektkrevende kan man også se for seg at hver stikkontakt har en DC/DC-modul innebygget slik at hver dings kan velge hvilken spenning den vil ha. Kursen leverer en høy spenning, mens hver tilkoblet enhet kan velge en lavere spenning ut, digitalt via kommunikasjon. Kostnaden for DC/DC-konverteren vil kanskje oppveies av besparelser på kabeldimmensjoner. For minimale tap bør den høye spenningen være ganske høy og kunne rutes utenom DC/DC-konverteren hvis man f.eks kobler til en varmeovn. Mens de lavere spenningsnivåene bør være ganske lave F.eks 100V, 48V, 12V og 5V, selvsagt med synkende maks last.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg synes 60W blir for lite. Det er jo ikke nok til å drive mer enn én PC-skjerm av ok størrelse. Dvs. at hver skjerm trenger hver sin kabel. Hvis man ruter alt via stikkontakten og en sentral i sikringsskapet så kjører signalene lange omveier for å komme fra PC til skjerm. Høy båndbredde og lang avstand går dårlig sammen. I hvert fall uten lang optisk fiber og lang responstid.

 

Jeg kunne godt tenkt meg et likespenningsnett i huset, men enten bør det dedikeres til formål med lav effekt eller så bør spenningen opp. Høy spenning er ikke noe problem så lenge det er et effektivt jordfeilvern i tillegg til vanlig kortslutningsvern. Ytterligere sikkerhet kan oppnås ved at hver kurs styres med kontaktor og hver enhet må gi kommando om å slå på kursen. A la USB sin måte å tildele effekt-ressurser til hver enhet. Da hadde man også kunnet bruke færre kurser i huset fordi selektiviteten ikke er noe forbrukeren styrer, men anlegget styrer selv. Prøver man å sette opp en grenkontakt ("hub") med 20 PC-er så får bare noen av PCene tildelt effekt, mens kursen varsler om forsøk på overbelastning.

 

Siden DC/DC-konvertering er svært lite effektkrevende kan man også se for seg at hver stikkontakt har en DC/DC-modul innebygget slik at hver dings kan velge hvilken spenning den vil ha. Kursen leverer en høy spenning, mens hver tilkoblet enhet kan velge en lavere spenning ut, digitalt via kommunikasjon. Kostnaden for DC/DC-konverteren vil kanskje oppveies av besparelser på kabeldimmensjoner. For minimale tap bør den høye spenningen være ganske høy og kunne rutes utenom DC/DC-konverteren hvis man f.eks kobler til en varmeovn. Mens de lavere spenningsnivåene bør være ganske lave F.eks 100V, 48V, 12V og 5V, selvsagt med synkende maks last.

For all del, gjerne mer enn 60W, jeg bare tenkte tilstrekkelig til å drive minst én skjerm. Jeg tenkte også direktekabel mellom PC og skjerm. Et rødt LED-lys kunne vært innebygd i selve pluggen for å varsle om overbelastning.
Lenke til kommentar

Dette kan du allerede gjøre med Apple TV.

 

iPad 3.generasjon og nyere, iPhone 4s og nyere samt iPod 5.generasjon kan man trådløst speile alt du gjør på skjermen opp til en hvilken som helst tv/projektor (så lenge de har HDMI inn). Macer fra 2011 og nyere kan også speile skjermen trådløst.

 

Kombinasjonen iPhone/iPad og Apple TV er genial, både med tanke på å spille musikk/film/bilder fra iOS-dingsen til tv'en, men også for å vise presentasjoner.

 

Som noen under deg sa - dette kan fungere fint i en avansert hjemmesetting hvor man hele tiden bruker de samme enhetene, men når noe skal funke fort og med minst mulig plunder, så er og blir kabel mest brukervennlig.

 

Ta som eksempel et konferanserom, hvor det står én prosjektor som brukes av folk med ulikt utstyr som kjører ulike operativsystemer i diverse versjoner. Det skal helst funke med én gang - plugg inn VGA-kablen, vent to sek., og du er klar (i allefall sånn det funker med Linux...). Eller plugg inn, plundre litt med innstillingene på maskinen, og så er du klar.

 

I et trådløst system må man ha en mulighet til å velge hvilken skjerm man skal kople til, og det bør være noen form for sikkerhet. Se for deg situasjonen:

 

- Hei, jeg heter bla bla bla og skal prate om bla bla bla så fort jeg får koplet til prosjektoren. Hvor er kabelen?

- Det er ingen kabel, vi bruker hyper-ultra wireless display her. Du må kople deg på prosjektoren "troll73".

- Hmm, hvordan gjør jeg det? Jeg har alltid brukt kabel før...

- Du bare går inn der og der og... la meg se.

...

...

hmm, hva er dette? Jeg er vant til Windows X.

- Dette er OS Y, den nye versjonen til Pære inc. Jeg tror jeg så i reklamen at den skal støtte sånn trådløs skjerm, men det er samboer'n min som pleier å fikse det tekniske hjemme...

- Hmm... Ah! Her står det noe om skjermtilkopling! Her har vi "troll72"! *klikka*

Passordet skal være "troll" *taste taste taste ENTER*

*vente....*

Sånn! Ferdig!

<forvirret uttrykk mens man ser på lerrettet som stadig er blått, med logoen til prosjektorfabrikanten>

<støy når presentasjonen i naborommet blir avbrutt, og taleren ser seg forvirret rundt>

(noen fra naborommet kommer inn)

- Hei, kopla dere på "troll72"?

- Ja? Åh pokker....

*klikka klikka klikka* HER var troll73 ja! *klikka klikka taste taste taste*

*TILKOPLING AVVIST!*

hmm... Aha! Kan noen trykke på den lille knappen merket med en hengelås på undersiden av prosjektoren?

*rasling i salen, stadig flere lysende pærer lyser mot talerstolen fra salen*

takk!

*klikka klikka klikka*

*TILKOPLET*

- Ja, da kan jeg begynne presentasjonen, bare ti minutter forsinket...

 

Så kan vi utbrodere dersom taleren ikke har den nødvendige maskinvaren og må bruke én eller annen sær adapter, div operativsystemer og drivertrøbbel, passordproblemer, proprietære versjoner som /nesten/ følger standarden, folk som ikke har peiling, osv. osv. ...

 

For å si det sånn: Folk har nok av problemer med VGA-kabelen, som er temmelig enkel (så lenge alle pinnene er i orden...). Jeg så en gang en stakkars elektronikk-ingeniør/forsker på CERN slite i en halvtime med å kople sin windows-PC til en prosjektor, mens ~500 mennesker stirret på ham fra den delvis mørklagte salen med etterhvert VELDIG tett luft. Når han endelig fikk det til, hadde svetteringene på skjorta hans møttes på baksiden av ryggen, og han var så stresset at ingen var sikker på hvorvidt han egentlig snakket engelsk eller fransk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

en stakkars elektronikk-ingeniør/forsker på CERN slite i en halvtime med å kople sin windows-PC til en prosjektor...

He, he... Vi har en djevelbesatt reserve-prosjektor på jobben.

 

Den har inngang-autodetekt som ikke er helt god (og i disse tider hvor alt skal være så himla enkelt så finnes det seff. ingen manuell overstyring).

 

En av selgerne hadde demo med den her om dagen, han er Bergenser. Sinna Bergenser. Etter noe tid med bilde/ikke bilde leken under demoen... en kjempesinna Bergenser. Nærmest fullstendig bananas...

 

... plutselig hadde vi ikke den prosjektoren lenger.

 

Slike tekniske underfundigheter ser ut til å plage noen mer enn andre og det enten en benytter trådløst eller ikke.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

He, he... Vi har en djevelbesatt reserve-prosjektor på jobben.

 

Den har inngang-autodetekt som ikke er helt god (og i disse tider hvor alt skal være så himla enkelt så finnes det seff. ingen manuell overstyring).

 

En av selgerne hadde demo med den her om dagen, han er Bergenser. Sinna Bergenser. Etter noe tid med bilde/ikke bilde leken under demoen... en kjempesinna Bergenser. Nærmest fullstendig bananas...

 

... plutselig hadde vi ikke den prosjektoren lenger.

 

Slike tekniske underfundigheter ser ut til å plage noen mer enn andre og det enten en benytter trådløst eller ikke.

Hahaha! Var kanskje like så greit at dere ble kvitt en slik prosjektor. "Smarte og enkle" enheter, som gjerne har automatikk som ikke kan overstyres er selve djevelen i samfunnet i dag. Uten noen tvil.

Lenke til kommentar

Enig i mye av det, men mus er faktisk en ting som fungerer tålelig bra trådløst. I allefall om man kjøper skikkelig kvalitet, og blåtann. Overraskende lang batteritid (flere måneder på 2xAA ved bruk store deler av dagen, hver dag), pluss at det er veldig deilig at det bare er å ta ut laptopmusa av veska og flippe bryter'n, ingen kabler eller bruk av allerede travle USB-porter. At den har en del meters rekkevidde og kan fjernstyre pc'n ved presentasjoner er også en stor fordel innimellom :)

Kjøpte en trådløs Logitech M705, laser og bluetooth. Hakker ofte, og musa er bare en halvmeter unna usb-mottakeren. Kan være underlaget eller bare en dårlig mus, men generelt er det aller meste best med kabel, iaff ihht- stabilitet :)

Lenke til kommentar

Kjøpte en dyr trådløs mus, og et middelklasse bluetooth tastatur. Musa funker greit når jeg sitter med TVen, men nærme PC-en og PC-skjermen så funker det dårlig. For mye støy rett og slett.

 

Tastaturet er litt så som så. Bluetooth er kanskje den trådløse standarden med mest bugs og feil i mine øyne. Hopper og er glad hver gang det faktisk funker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...