Gå til innhold

Elkjøp: Vi skal ikke lure kundene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At ting er svinbillig er ikke en folkerett. Elektronikk er ekstremt rimelig her i Norge, sett i forhold til andre vestlige land. Prisene på populære forbruksvarer, som TV og slikt matcher ofte priser vi finner i USA (Samsung, anyone?) med ikke mange hundrelappene i prisforskjell.

 

Av og til blir jeg nesten flau når jeg leser hva folk lirer av seg, om "lureri" og "svindel". Som andre har nevnt før i tråden: skal elektronikk være såpass billig som det er hele året, så må varehusene tjene inn der de kan.

 

Det er helt utrolig hva folk krever her i landet. Passende nok finner jeg ikke en god norsk beskrivelse av dette fenomenet, så jeg låner fra engelskordboka. Nordmenn er ekstremt "self-entitled", og igjen - billig elektronikk er ikke en folkerett. Som noen andre sa tidligere i tråden, man kan ikke få i både pose og sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det lønner seg å sette seg inn i saken før man kommenterer. Dette handler ikke om elektronikkpriser i Norge, eller hvorvidt Elkjøp har høye eller lave priser, men om markedsføringen til Elkjøp, og hvordan den villeder kunder.

 

Hæ? Du bør bytte kilde til en som virker, i følge prisjakt.no så tok Elkjop.no tok 2995 for denne fra 22. November til 7. Desember. Reglene for førpris er etter hva jeg kjenner til slik at man kan sette opp førpris så lenge den er innenfor seks uker siden og man har solgt varer til den prisen. Men jeg kan ta feil her, er ingen advokat.

 

I tillegg så er produktet annonsert i vår avis til 1,- med et abo, ikke uten abo eller noe slikt...slik de prisene du refererer til er.

 

Men om du mener dette er i strid med markedsføringsloven så er det heldigvis enkelt å klage til forbrukerombudet på www.forbrukerombudet.no, knapp øverst til høyre. Er det brudd vil de gi beskjed videre til Elkjøp.

Det blir da annonsert til den prisen på nettsidene deres, hvor jeg tok skjermdumpen fra.

http://www.elkjop.no...NDINGPAGE_DM-12

La meg sitere:

Ukens annonserte mobil- og gps-produkter uke 52

Her finner du mobiltelefoner (med og uten abonnement), GPS, hustelefoner og andre teleprodukter!

Annonsen varer i perioden 27.- 31.desember på nett og i butikk.

 

Det skal være seks uker før markedsføringstidspunktet, og når prisen da har vært lavere (og de siste ukene den samme) som den nå selges til på kampanje så kan ikke jeg se noe annet enn at dette er brudd på markedsføringsloven.

 

Fra en reell sak angående dette:

Det ble også bedt om dokumentasjon for førprisen for dynen i 6 ukersperioden forut for markedsføringstidspunktet. Dersom slik dokumentasjon ikke ble fremlagt, ville det anses å foreligge brudd også på punkt 1 i den skriftlige bekreftelsen.

 

...

 

 

3.1.2 Gjeldende praksis fra Markedsrådet om reelle førpriser, angivelse av førpris og sammenligning med veiledende priser

Reelle førpriser

Ved salgsmarkedsføring må prisene være nedsatt i forhold til egen førpris, se blant annet MR-sak 28/01 (Lefdal I). Utgangspunktet er at det må kunne dokumenteres at den samme ytelsen har blitt solgt i et visst antall, for førprisen, i den forretningen markedsføringstiltaket gjelder, i perioden like før salget. Vi viser her til MR-sak 08/1185 (Skeidar), MR-sak 11/96 (IKEA), MR-sak 11/00 (Elkjøp) og til veiledningen punkt 3.2. Dokumentasjon for salg til førprisen de siste 6 ukene før salget er tilstrekkelig til å oppfylle de kravene som stilles.

Angivelse av førpris

Ved salgsmarkedsføring må det fremgå hvor stort avslag det er tale om, ved tydelig angivelse av før- og nåpris eller ved annen like tydelig angivelse, se blant annet MR-sak 15/75 (Aktuell) og veiledningen punkt 3.3.

http://www.forbruker...o/id/11041583.0

 

Her står det også en del om dette:

http://www.magma.no/...eller-villeding

 

Mer relevant lesning:

Expert:

Bryter markedsføringsloven

Forbrukerombudet skal nå ta opp saken til vurdering, og vil derfor foreløpig kun uttale seg på generelt grunnlag.

– Det kan være et problem at ordinært prisede varer blir markedsført sammen med salgsvarer. Da er det lett å misforstå og bli villedet. Kravet er veldig klart, de må skille vekk de varene som er til ordinær pris fra salgsvarer, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Expert bryter også markedsføringsloven på et annet område. I kundeavisa oppgir de førpris på kun fem av varene. Ifølge loven har de plikt til å oppgi førpris på alle varer som er på salg.

– Hvis man markedsfører til salg og ikke angir førpris, så er det et brudd på markedsføringsloven, sier Gjedrem til TV 2 hjelper deg.

http://www.tv2.no/un...ff-3468830.html

 

Fra Forbrukerombudet:

Førpris må oppgis i all markedsføring hvor betegnelsen «salg», «på tilbud», «nå kr.», «kun kr.» eller lignende formuleringer som gir inntrykk av at prisene er satt ned, benyttes.

 

Dersom man ikke kan oppgi reell førpris, kan ikke slike uttrykk benyttes i markedsføringen. Forbrukerombudet finner nå grunn til å innskjerpe dette i et brev til aktører i brune- og hvitevarebransjen. Bakgrunnen er at flere selskaper i bransjen, i forbindelse med januarsalget, markedsførte salget uten å oppgi førpriser eller på annen måte orientere om avslagenes størrelse. Forbrukerombudet ser svært alvorlig på dette, og minner om at det er et grunnleggende prinsipp at markedsføring må bedømmes ut fra det umiddelbare inntrykk som skapes. Når man for eksempel i sammenheng med årsskiftet, når forbrukere flest forventer at det iverksettes salg, benytter formuleringer som "2. januar starter det", "sjokkpriser" og lignende, vil dette bli oppfattet som salgsmarkedsføring og gi inntrykk av at prisene er satt ned.

 

Forbrukerombudet har allerede fattet forbudsvedtak med tvangsgebyr mot enkelte selskap for brudd på disse prinsippene i sammenheng med januarsalget. Nå varsles bransjen om at ytterligere forbudsvedtak vil bli fattet dersom denne lovstridige markedsføringspraksisen fortsetter.

http://www.forbruker...o/2001/01/184.0

 

Dette er jo dessuten noe Elkjøp er godt kjent med, over mange, mange år...

http://www.diskusjon...howtopic=885099

http://www.forbruker...det.no/id/628.0

Endret av >Jonas<
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt greit for oss som ikke drikker ei kanne i slengen.

 

Kaffekapsler koster 3-4 kr. pr. stk. Hvis man f.eks. drikker to kopper kaffe hver dag gir det en årlig kostnad på godt over 2000 kroner. Traktekaffe eller pulverkaffe koster under 50 øre koppen. Nesten 2000 kroner spart pr. år er en del penger.

 

Hvis man er en vanlig familie med en del besøk vil en kaffemaskin fort bli en kostnad i 10.000 kroners-klassen hvert år...

Endret av Ruben1987
Lenke til kommentar

Er litt enig i at det er dyre kapsler, men for oss som kanskje drikker 1-2 om dagen (vi er 2 stk) så er det mye lettere å starte denne maskinen for å få disse koppene enn å begynne å trakte dem og la trakteren stå på lenge. Pulverkaffe fra vannkoker/ing gikk jo rimelig greit, men kapsler er enda lettere gjort.

Kapselmaskinen er ferdig på 30-40 sek (~30sek oppvarming når den startes + ~10 sek pr fylte kopp).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

a) Behovsvurdering og produktkrav.

b) Produktseleksjon. Kontroll av stats, manualer, omtaler og evt telefon til produsent.

c) Pris og vilkår. Som regel ganske enkelt siden jeg vet nøyaktig hva jeg skal ha.

 

Elkjøp blir sjelden aktuelt.

 

Denne tråden lever kun fordi folk generelt gjør en alt for dårlig jobb før handelen. Dem om det.

Lenke til kommentar

Alle bør være selvstendige og sjekke opp prisene selv før man kjøper noe. Særlig litt dyrere ting. Helt greit for meg at Elkjøp, Expert osv. styrer på med sine fake førpriser så lenge man vet at de gjør det.

Hvordan skal hvermansen vite at de gjør det?

 

 

Kaffekapsler koster 3-4 kr. pr. stk. Hvis man f.eks. drikker to kopper kaffe hver dag gir det en årlig kostnad på godt over 2000 kroner. Traktekaffe eller pulverkaffe koster under 50 øre koppen. Nesten 2000 kroner spart pr. år er en del penger.

Hvis man er en vanlig familie med en del besøk vil en kaffemaskin fort bli en kostnad i 10.000 kroners-klassen hvert år...

Kapselmaskin kommer som regel i tillegg til en vanlig kaffetrakter. Dessuten kan en kapselmaskin lage langt flere typer kaffe enn en trakter, i tillegg til (is)te, kakao med mer. Men hva har dette å gjøre med at Elkjøp lurer folk med markedsføringen sin?

 

Denne tråden lever kun fordi folk generelt gjør en alt for dårlig jobb før handelen. Dem om det.

Denne tråden lever fordi Elkjøp ikke har sluttet å lure kundene sine, slik de hevdet i artikkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lite sidesteg fra den opprinnelige diskusjonen, men:

Hvorfor er det normalt å prute på prisene på elkjøp men ikke på rema 1000 eller klesbutikker? Dette da sett at prisen på produktet faktisk er reell pris og ikke kunstig høyt skrudd opp/feilpriset

 

3 for 2 på iPad hadde tatt seg ut.

Lenke til kommentar

Lite sidesteg fra den opprinnelige diskusjonen, men:

Hvorfor er det normalt å prute på prisene på elkjøp men ikke på rema 1000 eller klesbutikker? Dette da sett at prisen på produktet faktisk er reell pris og ikke kunstig høyt skrudd opp/feilpriset

 

3 for 2 på iPad hadde tatt seg ut.

 

Det var ikke vanlig å prute før nettbutikker blomstret opp. Når deres egen nettbutikk i tillegg jevnt er billigere så er vel dette en naturlig virkning.

 

Til Elkjøps forsvar så er det ikke lett å oppdatere butikken med nye priser konstant etter nettet. da hadde de ikke gjort annet enn å prise om varene.

 

Dog forsvarer jeg ikke at de med viten og vilje setter ned og opp priser til Jul som er etter min mening godt dokumentert her i tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...