Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerne vorte uten lege?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

God aften.

 

Jeg har en vorte (antar det er dèt?) som jeg vil ha fjernet.

 

Dette vil jeg helst gjøre uten lege innblandet, da det er på en veldig ubeleilig plass, som både vil være ubehagelig å få lokalbedøvelse på, og samt nevne til legen. (Legen kjenner meg privat osv, og jeg føler rett og slett ikke at jeg vil nevne det for han.)

 

Er det noe jeg kan gjøre? Kjenner noen som har pleid å fryse ned vorten og skjære den vekk selv, men det gidder jeg ikke. Mener jeg hørte på TV for litt siden om et middel man kan ta på, også vil den fjerne seg etterhvert?

 

Takk for hjelp. Anonym poster: a8fe3e5acd8924991c7618136c127c38

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en vorte (bare det at du er usikker borger for at du burde besøke legen...), så går du på apoteket og ber om middel for fjerning av vorter.

 

Det kan lønne seg å sjekke litt mer før man går løs på det. Litt avhengig av alder og hvor du bor i landet kan du sjekke ut Helsestasjon for ungdom. (http://www.ung.no/helse/668_Helsestasjon_for_ungdom_.html) Det kan være et greit alternativ til fastlege om du har noe du ikke ønsker å diskutere med ham.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Bruker vel aldri lokalbedøvelse på vorter? Da må det jo i så fall være et monster som de må bruke kniv på. Vanlig er vel å fryse den ned over 4-5 behandlinger. Det blir fort dyrt, så like greit å kjøpe på apotek. Enten ved å kjøpe middel som tørker den og løser den opp eller det jeg kan kalle "is på boks". Beste er kanskje en kombinasjon der du pensler over med middelet som bokstavlig talt løser opp huden din (ikke kom nær andre deler av huden enn selve vorten), og så fryse ned det som er igjen. Gjenta det noen ganger, så blir nok hele greia borte etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en del vorter på fingrene, og en på kneet. Alle som en har jeg brukt både frysing og slik "vortesyre" på.

Det står på pakkene at man ikke skal kombinere dem, men jeg har gjort det uten problemer på alle sammen.

- Jeg fryser den først, og venter en dag.

- Fryser den en gang til, og venter en dag til.

- Smører på litt vortesyre, og venter en dag.

- Vasker bort restene av syra, og mest mulig at det døde vevet. Har på mer syre (pleier å svi litt), venter en dag.

- Gjenta forrige punkt helt til vorta er borte.

 

Nå har jeg ikke en eneste vorte, og heller ingen skader av å kombinere.

 

(Ps. Hadde en vorte på tommelen som jeg bare klippet av med neglsaks, så det funker også selv om det blør noe jævlig.)

Endret av Dr. Mobius
Lenke til kommentar

Hadde kraftig vorteproblem på føtter&hender da jeg var liten, det vi gjorde var å ise dem en etter en daglig til de var borte, dette med noe sprøytelignende utstyr vi fikk på apoteket om dette er på et kjønnsorgan ser jeg for meg at det blir nokså smertefullt dog :o

 

kan legge til at hver eneste vorte forsvant iløpet av 2 uker på denne måten, og jeg har aldri hatt vorter siden, så det var rimelig effektivt (vi snakker om over 20 vorter totalt her)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...