Gå til innhold

Heving av Kjøp


uracoin

Anbefalte innlegg

Hei. Har hatt en HP laptop inn til reprasjon for samme feil for 3 gang nå, og spesifiserte ved sist innlevering at jeg ønsket å heve kjøpet. Nå har jeg fått melding om at maskiken er repparert. Feilen skulle vel egentlig bare dokumenteres i denne runde.

 

Maskinen (hdx 18) ble kjøpt sommer 2010 til 9200 kroner på elkjøp, og ble levert inn sommer 2012 for første gang.

Feilen er ganske vanlig for denne modellen. Touch panelet over tastaturet skrur av/ på wifi ved bruk av volum tastene.

 

Nå tenker jeg å stille sterkt ved neste oppmøte, da jeg i utgangspunktet provoserte frem feilen gjenntatte ganger for support før jeg leverte inn maskinen sisst.

 

Hvor mye penger har jeg krav på å få reffundert?

 

Hvis de nå nekter refundering/peker meg videre ril hp, hvilke lover og regler skal jeg vise til?

 

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres egentlig ut som du har en ganske god sak her.

Jeg ville nå tatt turen tilbake med maskinen og bedt om å få heve kjøpet. De har muligheten til å trekke bruksfradag, men husker ikke helt regnestykket, og har heller aldri vært borti at elkjøp/lefdal bruker det.

 

Siden de nå har brukt alle sine forsøk på å reparere maskinen stiller du sterkt, og du burde ærlig talt ikke møte mye motstand i en slik sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst: Kan du bevise at du ba om heving da du leverte den inn tredje gang? Hvis ikke er dette litt mer problematisk.

 

Hva angår penger igjen: Jeg antar at du kjøpte den 01. 07. 2010, siden du skriver sommeren 2010. Du har dermed hatt den i rett i overkant av 26 måneder. Fra dette skal du trekke fra all den tiden som butikken har hatt den til reparasjon eller lignende, så vi sier 25 måneder. Vi antar at levetiden er ca. 5 år (det kommer nok elkjøp til å gjøre også), altså 60 måneder. Bruksfradraget blir dermed på (25/60)*9200=3833 kroner. Du kan til gjengjeld kreve forsinkelsesrenter for tiden fra du kjøpte den til du får pengene igjen. Om vi antar du får pengene igjen i morgen så blir dette 1956 kroner. Du har dermed krav på å få tilbake 9200-3833+1956 = 7323 kroner.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg har ingen dokumentasjon på at jeg ønsket å heve kjøp, men går ut i fra at de har dette hos elkjøp. Jeg var spesifikk på dette og nevnte forbrukerkjøpsloven og 3 gangs repp på samme feil når jeg leverte maskinen nå sisst. Fikk forklart at HP ordnet med alt det praktiske og at de bare videresendte til HP.

 

Egentlig hadde jeg håpet å få heve kjøpet på stedet, da jeg kunne fremprovosere feilen.

 

Er det mer jeg bør vite før jeg drar tilbake, eller stiller jeg sterkt nok nå?

Lenke til kommentar

Vær forberedt på at de vil sende den tilbae for en undrsøkelse denne gangen og, men værtydelig på at du ikke godtar noe annet enn heving. Hvis du ikke er red for å bli oppfattet som vanskelig, kan du uttrykkelig bed dem notere at du ønsker heving så fort feilen er konstatert.

 

Avtal med dem at det er greit, og at de kun skal kionstatere feil før du får penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har bare fått melding om at den er ferdig reparert. Slik eg forstår det så har han ikke hentet maskinen enda.

 

Så dersom butikken/selger fortsatt har maskinen hos seg, men nå i reparert tilstand, så virker det noe fånyttes å sende den til ett verksted for å få bekreftet feilbeskrivelsen... ;)

Lenke til kommentar

Aha, beklager. Da hadde jeg glemt situasjonen siden jeg leste førsteposten første gang.

 

Da ille jeg ringt verkstedet/butikken og hørt om filen var konstatert, og så tatt kontakt med butikken. Ingen grunn til å vente ti PC-en er fikset, da er de sikkert bare vanskeligere å ha med å gjøre, og jo før man får pengene jo bedre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har vi gjennomgått en lang og treg prosess. Ved oppmøte hadde de reparert maskinen, og mente de hadde fler reprasjonsforsøk da de hadde forsøkt forskjellige løsninger ved rep(hdd bytte, formatering etc) jeg sto på mitt med henvisning til forbrukerkjøpslov og fikk gjennomslagskraft med det. Maskinen ble sendt til kreditering.

 

I dag var vi tilbake etter en melding om at vi skulle møte opp, men da var ikke vår saksbehandler til stede. Så da må vi møte opp igjen i morgen. ved oppmøte i dag, fikk vi beskjed om at hele kjøps summen blir refundert i form av gavekort. Ergo gavekort på kr. 8990.

 

Dette er jo i og for seg et ok utfall. Men jeg ønsker egentlig pengene tilbake. Har jeg nå krav på penger tilbake?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...