Gå til innhold

Politimenn slakter politiets egne IT-systemer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Politiet er ikke alene. NAVs systemer, og sykehussystemene er tungvinne, og ikke fokusert på brukervennlighet, noe de burde være, for jeg har kurset NAV nyansatte i NAV i IT-bruk, og jeg var sjokkert når jeg fikk se hvilke systemer de jobber med.som ikke var MS Office.

Jeg tør ikke å tenke på hvor langt etter forsvaret ligger :-S

• Liker 2
Skrevet

Er så lett å hacke politi.no at det er en skam, kunne fått den serveren dems til å knele hvis jeg hadde hatt lyst :dribble:

Det er en informasjonside og ikke kritisk eller relevant for politiets funksjon, så hack ivei, men du oppnår bare en kripos/pst -etterforskning som er etter deg, uten at du gjorde noe spesielt.

• Liker 5
Skrevet

Politiet er ikke alene. NAVs systemer, og sykehussystemene er tungvinne, og ikke fokusert på brukervennlighet, noe de burde være, for jeg har kurset NAV nyansatte i NAV i IT-bruk, og jeg var sjokkert når jeg fikk se hvilke systemer de jobber med.som ikke var MS Office.Jeg tør ikke å tenke på hvor langt etter forsvaret ligger :-S

Jeg tror ikke forsvaret ligger etter i det heletatt. Det burde de hvertfall ikke, for i motsetning til politiet så svømmer forsvaret i penger....

• Liker 3
Skrevet (endret)

Politiet er ikke alene. NAVs systemer, og sykehussystemene er tungvinne, og ikke fokusert på brukervennlighet, noe de burde være, for jeg har kurset NAV nyansatte i NAV i IT-bruk, og jeg var sjokkert når jeg fikk se hvilke systemer de jobber med.som ikke var MS Office.Jeg tør ikke å tenke på hvor langt etter forsvaret ligger :-S

Husk at mye av det gamle rælet i det offentlige var laget uten bruk at interaksjonsdesignere, eller fornuftige brukertester. Det er billigere slik tror man i staten.

Nå skal NAV få nye systemer, bare at det tar noen år før man kan ta deler av det i bruk. NAV er forresten norges største og mest kompliserte IT miljø. Det består av et sinnsvakt antall servere og løsninger som er koblet sammen at det er galskap. De har flere IT avdelinger som kun har som ansvar å holde orden i kaoset.

Politiet er i en særstilling på udugelighet og idioti. De har ikke klart å ta en eneste bra avgjørelse siden de begynte med data. Riksalarmen er en epostadresse - det sier sitt. #2 er en tynnklientsløsning som ikke har kraft til å kjøre en dritt, og det er jo kult når omtrent alt det nye som blir laget på innsiden er ordinære webapplikasjoner med moderate mengder javascript som #2 ikke klarer å snurre. Politiet er også av den oppfatning at billig arbeidskraft er noe de sparer penger på. De som driver med innkjøp kan forresten overhode ikke et fnugg om data. Kulepenner og utviklere er jo det samme ikke sant?

Staten er opptatt av at alle IT prosjekt kjøres som fastprisprosjekter. Du kan prøve selv å tolke alle nav regler, alle pensjonsregler, alle politilover, toll, skole, veitrafikk ... velg ditt favorittområde ... bruk så maks 3uker på å estimere hva det vil koste å lage systemet der du kun får en sjangse til å gjøre det riktig, for så å binde deg til forslaget. Både staten og leverandører har brent seg sinnsvakt mange ganger. I lærboken så heter prosessen fossefall/waterfall for de som liker å google. I norge så er denne veldig omstendelig i forhold til skoleeksempelet som bare har 4 faser. Når vi tar inn folk på intervju så kan vi finne på å ha det gøy med å stille spørsmålet "beskriv systemutviklingsmetodikken fra A til Å" bare for å se om kandidaten kan reflektere over virkeligheten.

Av alle plasser i staten - er politiet værst. Politiet detaljstyres fra politidirektoratet som ikke kan fatte en eneste avgjørelse uten ministerens velsignelse. Om noe som skal bestemmes kan føre til negativ omtale i media - så utsetter man å avgjøre saken ... i det uendelige med alle konsekvenser det måtte medføre. De eneste som orker å jobbe i politet er de som er totalt uten ambisjoner annet enn å gå på jobb 8, for så å gå hjem kl 4. Ingen flinke mennesker gidder dette.

Edit: skriveleif

Endret av DarkSlayer
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Er så lett å hacke politi.no at det er en skam, kunne fått den serveren dems til å knele hvis jeg hadde hatt lyst :dribble:

Tell me again how DoSing = Hacking

Endret av JuletreDuden
  • Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke forsvaret ligger etter i det heletatt. Det burde de hvertfall ikke, for i motsetning til politiet så svømmer forsvaret i penger....

Tror ikke det er penger det står på i noen av disse systemene, men heller mangel på it-kunnskap blant beslutningstakerne

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er penger det står på i noen av disse systemene, men heller mangel på it-kunnskap blant beslutningstakerne

Jeg vil si problemet ligger i byråkratiet, og Forsvaret får NAV til å virke som et perfeksjonert maskineri med optimalisert arbeidsflyt som sammenligning :p

-frank

Skrevet
«Adressen vi skal til finnes ikke på GPS-en, ettersom det ikke er penger til å betale for oppdatering av kartverket i GPS-en. Vi må som vanlig bruke kartboken»

Politet får gratis kartdata igjennom Norge Digitalt. At de ikke klarer å få de ut til brukerne sine er et problem. Men det går ikke på at de ikke har råd til å betale for det,

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er det ikke Computas som har utviklet systemet til Politiet? De har dyktige programmerere dem. Må være PEBKAC.

Endret av Shibiz
Skrevet

God software pleier ikke å komme fra de som får betalt. Men de som jobber gratis og med en egen drivkraft, tro det eller ei. Noen av dere vil kanskje skjønne det senere. ;)

Skrevet
Jeg tør ikke å tenke på hvor langt etter forsvaret ligger :-S

I såfall tror jeg du vil bli overrasket. Husk at forsvaret som organisasjon har ganske tøffe krav til sin software og sine IT-løsninger. Mye årsaken til det, har med sikkerhet å gjøre - sikkerhetsaspekter som næringslivet og andre offentlige etater ikke trenger å ta hensyn til.

Skrevet

Er det ikke Computas som har utviklet systemet til Politiet? De har dyktige programmerere dem. Må være PEBKAC.

Det er ikke sikkert programmerene har hatt noe å skulle ha sagt ift design og arkitektur og enda mindre ift kravspec. Mangel på en single-sign-on løsning er temmelig sikkert ikke programmerenes skyld, ei heller brukerne av systemet.

Desverre ser man ofte prosjektledere og de som er med i beslutningsprosessen om kravsspec, arkitektur og design slett ikke er oppdatert på relevant kunnskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...