Gå til innhold

Sniktitt: Canon EF 24-70L f/4 IS


Anbefalte innlegg

Det jeg mener er at 24-105 har vært på markedet i 7 år (var det ikke det?) Så har man ikke kjøpt det fordi man ikke har lyst på det. Så kommer det en 24-70 (med bedre teknologi antageligvis) som man har lyst på. Da sammenligner man ikke prisen med det man ikke hadde lyst på.

..

nå forsto jeg at Bjerknez ikke forsto hva jeg mente.. derfor posten.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt uenig med deg, BjerkneZ. Etter å ha brukt en god del forskjellige zoomer; så synes jeg at 24-70mm f/2.8 blir litt for lite av det ene eller det andre. f/2.8 er ofte ikke lyssterkt nok; og 24-70 er et for snevert omfang. Slikt sett er en 24-105mm (eller 24-120mm) et mye mer anvendelig zoom-område. Når jeg er på ferie sammen med andre som ikke er fotonerder, så er slike zoomer meget praktiske. Fortsatt god bildekvalitet, men et bredt nok omfang til å få til de usnittene jeg er ute etter. Trenger jeg lysstyrke, så bruker jeg fastoptikk.

Ja, 24-70 blir for snevert med tanke på brennviddeomfang. Jeg har faktisk helt mistet lysten på og eie en normalzoom. Lyssterk fastoptikk er for meg selve grunnen til at jeg får lyst til å fotografere.

 

Selv lysstyrke på f/2.8 fremstår i mine øyne for dårlig i mange tillfeller. Å skyte i skumring av gjenstander med største blender gir ofte et uttrykk jeg jeg liker godt. Og det beste er at man kan gjøre dette håndholdt. :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette objektivet gjetter jeg på at det vil selge litt pga nærgrensen. Det må være et aldeles glimrende objektiv for blomsterfotografer og matfotografer. Begge deler er populært. Det må også være strålende på ferie hvis man er av typen som kun vil dra med seg et objektiv på tur, og med det jeg vil gjette på at er en svært god IS vil det gjøre seg godt til håndholdt landskap.

 

Det optiske tar jeg som en selvfølge at nærmer seg 24-70 f/2.8II, og i så fall vil det være noe av det beste som finnes av zoomer.

 

Personlig er jeg heller ikke interessert i en 24-70, men jeg ser at det kan selge greit. Spesielt nyprisen på 24-70 f/2.8 tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

jeg har hatt 24-105 og det er i utgangspunktet ikke noe galt med objektivet overhodet. jeg synes bare det blir litt "slapt" og rusle rundt med en lyssvak normalzoom.

 

Selv om jeg ikke vil ha en zoom selv, så skjønner jeg jo dem som faktisk vil ha det. Vi har jo forskjellige krav alle sammen, men for å kalle en spade for en spade, så savner man vel strengt att ikke normalzoom når man er dekket på øverste hylle av fastoptikk med god lysstyrke.

 

Poenget er at slikt koster skjorta og det er et fåtall som gidder å legge så mye penger i dette. Selv de fleste proffe fotografer har ikke et slikt utvalg.

Lenke til kommentar

Men du kjøper jo ikke fastoptikk pga zoomområdet, så det er en dårlig sammenligning. Du kjøper det pga lysstyrken. Og kvaliteten. Så er det jo gjentatt til det kjedelige at jo mindre zoomområde, desto lettere å lage kvalitet. Man må jo da anta at 24-70 er bedre enn 24-105 når alt annet er likt.

Jeg er ikke uenig i det du sier der. Men jeg ofrer gjerne noe optisk kvalitet for å få et mer nyttig zoomområde. Spørsmålet er mer hvor går grensen? For meg så ser det ut som 24-105/120mm f/4 er et godt kompromiss. (EF-S 15-85mm f3.5-5.6 er et annet eksempel på et fornuftig og allsidig kompromiss).

Lenke til kommentar

Men du kjøper jo ikke fastoptikk pga zoomområdet, så det er en dårlig sammenligning. Du kjøper det pga lysstyrken. Og kvaliteten. Så er det jo gjentatt til det kjedelige at jo mindre zoomområde, desto lettere å lage kvalitet. Man må jo da anta at 24-70 er bedre enn 24-105 når alt annet er likt.

Tviler ikke på at 24-70 f/4.0L er bedre enn 24-105 optisk, men det blir jo uansett bare spekulasjoner. Det vi diskuterer er jo de fakta som ligger på bordet så langt.

 

EDIT:

Drømmen hadde vert en 16-400mm f/1.2L med overlegen optisk kvalitet og på samme størrelse som nye 24-70 :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

men en 24-105mm f/2.8L hadde vert mer interresant, men det setter nok prisen en stopper for. :)

 

Hvis jeg mister det perfekte motiv med en 24mm, så tror jeg ikke akkurat at en 70mm ville gjort underverker heller. Zoomomfanget blir for snevert rett og slett, i mine øyne.

 

Da tar jeg heller med meg en 35mm og 70-200mm'ern.

 

Vurderer faktisk å bytte ut 70-200 f/2.8L USM IS II med EF 135mm f/2.0L og 200mm f/2.8L, samt 16-35mm f/2.8L med 14mm'ern... Men det er jo en annen sak :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...