Visjoner Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 OpenGL er ikke en konkurrerende teknologi til DirectX. Det er en konkurrent til Direct3D. Sant nok, det var en liten forenkling. Men det er stort sett på 3D-fronten den store innovasjonen foregår og det finnes alternativer til andre deler av DirectX også. Poenget var at ingen av disse er elementære deler av et OS.
Visjoner Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 (endret) Jeg forstår at du og endel andre forbrukere ikke liker det prinsipielt selvom dere kan klare dere uten DX11.1, Man kan klare seg uten DX11.1 ja. Man kan klare seg uten DX11 også. Man kan også klare seg uten Windows 8 og man kan klare seg uten Windows 7. Jeg klarer meg helt fint med Windows XP på jobben. Og for en tid tilbake klarte jeg meg helt fint med MS-DOS 5.0. Så... hva har nå dette med saken å gjøre? Dette er å sette det litt på spissen, men jeg vil komme med et eksempel: Du har laget et bilspill. Spillet er bra og brukerne fornøyde, men etter 3 år lager du en etterkommer med nye biler, baner og små forbedringer grafikkmessig. Ville du da implementert forbedringene i det gamle spillet også? Eller ville du skapt et skille mellom gammelt og nytt slik at de som allerede har spill 1 også kjøper spill 2? Eksempelet ditt er helt irrelevant. Dette er ikke snakk om en liten spillutvikler, det er snakk om en de facto monopolist på desktop-gaming! Langt over 99% av gaming-PC'er kjører en eller annen Windows-versjon, og langt over 99% av alle PC-spill utvikles til Windows. De har en massiv kundebase (vi snakker om en stor porsjon av hele verdens befolkning). Måten de utvikler på og markedsmessige hensyn de må ta kan overhodet ikke sammenliknes med en liten spillutvikler. Jeg lar være å svare på spørsmålet ditt siden det er ganske off-topic. Det er også et omfattende spørsmål, som jeg ville trengt litt tid til å svare på. Endret 16. november 2012 av Visjoner
BadCat Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 (endret) Det riktige er å oppdatere teknologien i det første spillet som en bonus til de som kjøper spill nr 2 eller gjøre det tilgjengelig for alle mot et fornuftig vederlag, feks $9.99-19.99 Bliizzard Entertainment burde feks ha avstått fra å lage middelmådige Diablo III. Isteden burde de oppdatere grafikken og oppløsningen i Diablo II og la spillbarheten være uforandret. Problemet da er at det hadde blitt et så godt produkt at det hadde spist inntjeningen til fremtidige produkter de neste 10-20 årene. Det minste Microsoft bør gjøre er å tilby vederlagsfri oppdatering av DX til Windows 7 til 2015. Etter det bør de tilby oppdateringer mot et vederlag. Jeg synes forretningsmodellen til Windows er gått ut på dato. Det funker ikke å generalisere brukerrne inn i noen få båser der et stort antall brukere i samme bås betaler det samme for et produkt som absolutt ikke er skreddersydd deres behov og bruksmønster. Operativsystemet burde vært tilnermet gratis og så hadde man kunne kjøpt funkjsonalitet etter behov og til en fornuftig pris. Jeg kan godt betale noen kroner for å få DirectX 11.1 i Windows 7, men jeg ønsker ikke å bli presset over på Windows 8 når jeg fremdeles ønsker å bruke Windows 7 og aller helst hadde ønsket en oppdatering til XP x64 med samme funksjonlaitet og muligheter, kun litt freshere grafikk på GUI uten å forandre prinsippene ved utseende og funksjon og fremskritt som støtte for SSD og lignende. Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg er villig til å betale for oppussing av eksisterende operativsystemer fremfor å kjøpe nye og da helst på en slik måte at man kan velge bort oppdateringen dersom man ikke synes det er ønskelig. Eksempel: Nå kan vi lakkere bilen din rød mot et vederlag på 5000 kr, det er den nye fargen for 2013. Nei, det ønsker jeg ikke. Ok, da kan du fotsette å ha bilen i sort. Alternativt kunne jeg ha gått god for Windows 8 dersom jeg kunne kjøpe til en pakke med Classic NT5/2000 Start-merny og verktøylinjer i skjermens 4 sider som på XP x64. Problemet er at det er vanskelig å gå over til noe nytt når tidligere funksjonalitet opphører. Det hjelper ikke at keiserens nye klær er bedre når man ønsker å gjøre ting på den gamle måten. Jeg kan godt betale for ny Windows annenhvert år på de maskinene jeg bruker mest så lenge jeg får mulighet til å velge å ha et GUI som virker på gammelmåten. For meg er det knakende likegyldig hvilken versjon av Windows jeg kjører så lenge programmene kjører tilsvarende eller bedre enn tidligere og jeg får lov til å tilpasse GUI etter egne ønsker og selv velge GUI-elementer fra NT5/2000, Xp, Windows 7, og Windows 8. Microsoft bør finne en balansert forretningsmodell som gjør kundene fornøyd samtidig som de sikrer fremtidig inntjening. Helst ser jeg at det kommer abonnement for operativsystem slik at jeg kan få support og ønskede oppdateringer uten å få en ny GUI tredd nedover ørene kun for at Microsoft skal få inntjeningen sin. Endret 16. november 2012 av BadCat 1
EvenAug Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 (endret) Den forretningsmodellen du er inne på nå, BadCat, er en modell jeg gjerne vil ha selv. Jeg ville dog snudd det til at du oppgraderer til win8, men kan velge å beholde win7 GUI (så langt det lar seg gjøre). Metro er ikke noe jeg ønsker meg på en desktop PC. Og til visjoner: Ja, 99% av gamers kjører kanskje windows, men gamers som bryr seg om DX11.1 utgjør ikke 99% av brukerne deres. De fleste brukerne er nok bedrifter og mannen i gata som fikk med windows på laptop'en sin. Disse bryr seg ikke om DX11.1. Det tror jeg heller ikke flertallet av de få prosentene som er gamers gjør. Så ja... noen prosent av de få prosentene deler nok ditt syn der. I tall er dere mange, men i prosent er dere en dråpe i havet. Microsoft vil nok ikke prioritere dere. Desverre. Jeg skulle gjerne sett at de gjorde det - det ville vært topp - men jeg prøver bare å sette et perspektiv på saken. For meg er det helt irrelevant egentlig, fordi jeg kjører verken win7 eller win8 Endret 16. november 2012 av EvenAug
BadCat Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 (endret) Jeg bryr meg ikke om DX 11.1 til den dagen jeg trenger det men prinsippet om at jeg nå er fryst ut etter å ha kjøpt flere Windows 7-lisenser og regnet med støtte til 2015/2020. Dette er ekstra sårt siden jeg også er fryst ut med tanke på DirectX 10 og 11 i Windows Xp x64. Selv om Windows Xp har mer effektiv GUI så jeg meg til slutt nødt til å oppdatere flere av maskinene mine med DX11 i form av Windows 7 da enkelte spill får 30% bedre ytelse med DX 11 og nå er jeg på nytt fryst ut. Jeg håper det kommer abonnement på OS med valgfritt GUI og en rabatmodell for privatmarkedet slik at det feks koster 500 i året for maskin nr 1 og 100 kr for hver ekstra PC. Endret 16. november 2012 av BadCat
GeirGrusom Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 Jeg bryr meg ikke om DX 11.1 til den dagen jeg trenger det men prinsippet om at jeg nå er fryst ut etter å ha kjøpt flere Windows 7-lisenser og regnet med støtte til 2015/2020. Dette er ekstra sårt siden jeg også er fryst ut med tanke på DirectX 10 og 11 i Windows Xp x64. Selv om Windows Xp har mer effektiv GUI så jeg meg til slutt nødt til å oppdatere flere av maskinene mine med DX11 i form av Windows 7 da enkelte spill får 30% bedre ytelse med DX 11 og nå er jeg på nytt fryst ut. Jeg håper det kommer abonnement på OS med valgfritt GUI og en rabatmodell for privatmarkedet slik at det feks koster 500 i året for maskin nr 1 og 100 kr for hver ekstra PC. Det er langt mindre forskjell på DirectX 11.1 og DirectX 11 enn det var med DirectX 10 og DirectX 9. Det som er nytt i DirectX 11.1 er ny DXGI (DirectX Graphics Interface) som er ansvarlig for å opprette swap-chains for back-buffer etc. (DXGI 1.2) Dette for å tillate blant annet native 3D buffer. I tillegg så er det langt større mulighet for å debugge shadere (noe som er irrelevant for sluttbrukere) Det er også mulig å legge en shader direkte på en videokilde. Totalt så er dette fullstendig irrelevant for spill, og det er ingen grunn til at spillutviklere kommer til å kreve DirectX 11.1. Det nyttigste her er shader-debuggingen, og det kommer ikke frem hos sluttbruker allikevel. Dette er virkelig ikke en stor sak. Det kommer ikke til å skje noensinne at et spill kommer til å kreve DirectX 11.1.
Talwin Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 Liker Windows 8 veldig godt og bruker det på flere maskiner selv, men denne strategien var sleip ja.Dette håper jeg virkelig MS går tilbake på da det er begrensning på hvor sleip og lur man kan være med kundene sine før de gir opp. Dette er vel strengt tatt akkurat det samme som de har gjort tidligere. DX10 kom aldri ut for vista, gjorde det? Og spill kommer til å støtte dx10 og dermed windows 7 i årevis fremover.
Talwin Skrevet 16. november 2012 Skrevet 16. november 2012 Liker Windows 8 veldig godt og bruker det på flere maskiner selv, men denne strategien var sleip ja.Dette håper jeg virkelig MS går tilbake på da det er begrensning på hvor sleip og lur man kan være med kundene sine før de gir opp.Dette er vel strengt tatt akkurat det samme som de har gjort tidligere. DX10 kom aldri ut for vista, gjorde det?Og spill kommer til å støtte dx10 og dermed windows 7 i årevis fremover. Er, for versjoner av windows før vista mener jeg.
G Skrevet 17. november 2012 Skrevet 17. november 2012 Den virtualiseringsdelen Win8Pro byr på er vel en utvikling som kanskje Microsoft selv også er best tjent med å levere. Det er knallhard konkurranse fra flere store selskap om å kapre kundene. Samt at det også er noe opensource å få. Det kan jo være hyggelig å kunne kjøre .vhd-filer men VMware kommer til å ha en stjerne i boka for min del. Det er det jeg er blitt vant med. For andre kan det være f.eks. VirtualBox som er tingen. Pluss at alle muligheter er kanskje ikke nevnt med disse tre aktørene.
BadCat Skrevet 17. november 2012 Skrevet 17. november 2012 Jeg vurderer å teste ut VirtualBox over nyttår. Kanskje jeg kan få ned TCO ved å redusere behovet for antall fysiske bokser.
Visjoner Skrevet 18. november 2012 Skrevet 18. november 2012 Og til visjoner: Ja, 99% av gamers kjører kanskje windows, men gamers som bryr seg om DX11.1 utgjør ikke 99% av brukerne deres. Poenget var at du ikke kan sammenlikne MS med en liten spillutvikler. MS har monopol på OS til PC-gaming, og er ganske nær monopolist generelt på hjemmedesktop. Det gjenstår å se hvor betydelig det er at de snur ryggen til gamerne. Jeg tror mange har fått nok av MS og nå ligger klare til å hoppe på alternativer.
MadRos Skrevet 18. november 2012 Skrevet 18. november 2012 Du vrir på hva jeg sa.. jeg sa 300kr er mye i "LENGDEN". Og jeg kjøper aldri spill med engang, fordi man kan bli skuffet. Derfor man har utorrent! Tester spillet først, så kjøper man det man er fornøyd med.. e har spart så utrolig mye på det = Mer penger til bedre maskinvare etterhvert. Skal du følge med og kjøpe alt som ser interessant ut, så ender du opp med masse spill som du aldri bruker. Men for å være ærlig spiller e nesten bare free to play spill. Mens de spilla jeg liker, spiller jeg på Xbox'n Er du klar over at du klager av at en må betale for frivillig kjøp av et nytt OS?...
MadRos Skrevet 18. november 2012 Skrevet 18. november 2012 Hva Slags idioti er dette da. Eneste grunnen til at jeg har brukt windows som main Os er at jeg trenger dx for å spille spillene mine. Når microsoft går så langt som dette enda en gang (tenker på xp som ikke fikk dx10) så forlater jeg windows. Gidder ikke å skaffe meg nytt os etc hver gang jeg vil kjøpe ett nytt spill som varer i ett par timer. Blir ikke verdt det. Hva slags idioti er det du prater om?
Mikkis2k Skrevet 19. november 2012 Skrevet 19. november 2012 (endret) Er du klar over at du klager av at en må betale for frivillig kjøp av et nytt OS?... klager ikke over det helle.. les alt e skrev, jeg svarte bare "allfaren".. Jeg har penger i bøtter og spann e. Men windows 8 ser dritt stygg ut, og er basert på nettbrett, og er rett og slett ikke blitt prioritert blandt deres mest brukede brukere: gamere. ha masse dritt apps til å få startmenu og slikt man likte windows før er jo teit. Endret 19. november 2012 av Mikkis2k
lucky666 Skrevet 20. november 2012 Skrevet 20. november 2012 http://www.hardware.no/artikler/windows-8-salget-gar-tregt/114541 Hvorfor overasker det meg ikke tro?
Theo343 Skrevet 20. november 2012 Skrevet 20. november 2012 (endret) Det er nok helt klart alle disse "inkludert oppgradering til Windows8" de har flashet med tidligere når salget "gikk så" bra hehe. Dette bekrefter det. Kjekk metode for å påstå at produktet er populært og selger bra. Tallene blir jo fine. Uansett så overasker det meg hvis MS selv ikke så at dette ville skje. Jeg vil tro at selv deres interne strategi var å selge W8 med fokus på tablets og WP8 med smarttelefoner og skjønte at W8 oppgraderinger fra W7 kom det til å bli lite av utenom der det ble bundlet. Dette er nok et spill for aksjonærgalleriet ellers blir jeg skremt av ledelsen i selskapet. Endret 20. november 2012 av Theo343
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå