Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør man med foreldre som nekter å "gi slipp".


Anbefalte innlegg

Jeg tenker litt generelt, men jeg kjenner også noen som har foreldre som nekter å la syttenåringen vokse opp, setter urimelige grenser som passer til en på 14-15 år og behandler personen som om den også er 14-15.

 

Når jeg lurer på hva man gjør, er det å snakke med dem nytteløst, og noe som rett og slett ikke funker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lite å gjøre. Vis at du er til å stole på, ta alltid tlf når de ringer, fortell dem hvor du skal og slikt, hvor lenge du tror du blir, osv. Gi dem en sikkerhet på at du er ansvarlig og voksen. Det funket som faen for meg, jeg kunne være ute til halvt ett når jeg var 15 så lenge jeg svarte når de prøvde å få tak i meg. Min storesøster derimot som kun er ett og ett halvt år eldre gjorde det motsatte av meg, og fikk innetid til 9...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var ganske frustrert når jeg skrev det her, en kjæreste som har ganske kjipe foreldre.

Vi kan visst ikke sove i samme seng før vi er forlova, fordi det ikke er normalt og veldig mye annet vrøvl.

 

Jaja, åtte uker til hun er atten. Hun får vel "overnatte" hos noen venninner i mellomtiden.

Endret av Knut Knudsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Var ganske frustrert når jeg skrev det her, en kjæreste som har ganske kjipe foreldre.

Vi kan visst ikke sove i samme seng før vi er forlova, fordi det ikke er normalt og veldig mye annet vrøvl.

 

Jaja, åtte uker til hun er atten. Hun får vel "overnatte" hos noen venninner i mellomtiden.

 

Det betyr vel ikke at dere ikke kan gjøre det fordet, det meste i ungdommstida er vel morro nettopp fordi det var ulovlig.. :p

 

Etter hun er 18 er det over og ut for foreldrenes regler uannsett så..

Lenke til kommentar

Det betyr vel ikke at dere ikke kan gjøre det fordet, det meste i ungdommstida er vel morro nettopp fordi det var ulovlig.. :p

 

Etter hun er 18 er det over og ut for foreldrenes regler uannsett så..

 

... Forutsatt at hun benytter anledningen til å flytte ut. Så lenge hun bor hjemme hos foreldrene sine, vil de nok forvente at hun følger deres regler.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Prøv å fortelle foreldrene at barn har tre perioder med "løsrivelser" fra foreldrene. Den første kommer allerede rundt 3-4 årsalderen, den neste rundt starten på pubertet, og den siste i overgangen mellom pubertet og voksen (17-18 årsalder). Det vil kanskje få dem til å miste litt av bekymringene sine, og behandle dem det gjelder, mer i tråd med individuell modning. Så legger jeg til at frihet blir tildelt etter hvor stor evne barnet har til å håndtere sin økte frihet - det betyr at selv om du er 18, er det ikke sikkert at du er en moden nok 18åring ... og dermed behandles som om du var 15. eller noe lignende.

 

Og helt til slutt

 

Du skal nå være glad for at du har foreldre/foresatte som bryr seg såpass at de til og med kan leve med å være en upopulær person for deg - det er det ganske mange som sliter med å klare, og ender opp med dårlig oppdratte barn, som senere får det litt tøffere, enn hvis de hadde voksne rundt seg som var trygg på de rammene de setter for seg selv og sine barn.

 

Lykke til!

 

:)

Lenke til kommentar

Joda, men de kan ikke nekte henne å sove her så lenge hun er over atten, da blir det frihetsberøvelse. Og de kan ikke bare kaste henne ut av huset så lenge hun går på VGS, pga. foreldrenes forsørgerplikt.

 

Det er ikke noe problem for foreldrene hennes å nekte henne det dersom de finner ut av det. Hvis du ikke forstår det så kan jeg forklare det for deg.

 

I ukedager (skoledager) kan du ikke regne med at foreldrene hennes gir henne lov til å overnatte ute, det kan tross alt gå utover skolen.

Er foreldrene hennes sammen eller skilt? Er de skilt så er gjerne annenhver helg reservert den av foreldrene hun vanligvis ikke bor hos, og den forsørgeren vil nok ha så mye tid som mulig med henne og da blir det vanskelig for henne å få lov å overnatte andre steder de dagene.

 

Sånt sett er du heldig om hun får lov å overnatte hos deg annenhver helg.

 

Hvis du bryr deg om henne og ønsker å beholde henne må du vinne tillit av foreldrene hennes, de vil bare hennes best og det håper jeg du også vil. Inntrykket jeg har fått av deg er at du kun tenker på ditt eget beste. Denne tilliten må du gjøre deg fortjent til, den kommer ikke av seg selv og foreldrene hennes er ikke kjipe fordi du ikke klarer å gjøre deg fortjent til den.

 

Virker som at løpet du legger opp til er å lage en konflikt i familien som ender med at jenten må velge mellom deg eller familien, og da skal det mye til for at hun ikke velger familien.

 

Lykke til!

 

PencilCase, Jeg tror ikke han er helt i snakk med foreldrene enda, men gode tips.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Prøv å fortelle foreldrene at barn har tre perioder med "løsrivelser" fra foreldrene. Den første kommer allerede rundt 3-4 årsalderen, den neste rundt starten på pubertet, og den siste i overgangen mellom pubertet og voksen (17-18 årsalder). Det vil kanskje få dem til å miste litt av bekymringene sine, og behandle dem det gjelder, mer i tråd med individuell modning. Så legger jeg til at frihet blir tildelt etter hvor stor evne barnet har til å håndtere sin økte frihet - det betyr at selv om du er 18, er det ikke sikkert at du er en moden nok 18åring ... og dermed behandles som om du var 15. eller noe lignende.

 

Og helt til slutt

 

Du skal nå være glad for at du har foreldre/foresatte som bryr seg såpass at de til og med kan leve med å være en upopulær person for deg - det er det ganske mange som sliter med å klare, og ender opp med dårlig oppdratte barn, som senere får det litt tøffere, enn hvis de hadde voksne rundt seg som var trygg på de rammene de setter for seg selv og sine barn.

 

Lykke til!

 

:)

 

Tviler litt på at det skal hjelpe å snakke med foreldrene, siden de holder henne igjen pga. gamle tanker om hvordan ting er, og religion. (Selvsagt verdt et forsøk.)

 

Vil ikke si at jeg klarer å være veldig glad for at foreldrene hennes bryr seg slik, det er en ting å bry seg, men det blir fort en annen ting å legge seg helt oppi alt og være kontrollerende. Hadde et litt mer anstrengt forhold til mine egne foreldre tidligere, og mente at de gjorde alt feil. Nå var det ikke helt slik, men jeg mener fortsatt at de undervurderte hvor mye jeg klarte på egenhånd på den tiden, men hennes foreldre er strengere nå, enn det mine var for et par år siden.

 

Det er ikke noe problem for foreldrene hennes å nekte henne det dersom de finner ut av det. Hvis du ikke forstår det så kan jeg forklare det for deg.

 

I ukedager (skoledager) kan du ikke regne med at foreldrene hennes gir henne lov til å overnatte ute, det kan tross alt gå utover skolen.

Er foreldrene hennes sammen eller skilt? Er de skilt så er gjerne annenhver helg reservert den av foreldrene hun vanligvis ikke bor hos, og den forsørgeren vil nok ha så mye tid som mulig med henne og da blir det vanskelig for henne å få lov å overnatte andre steder de dagene.

 

Sånt sett er du heldig om hun får lov å overnatte hos deg annenhver helg.

 

Hvis du bryr deg om henne og ønsker å beholde henne må du vinne tillit av foreldrene hennes, de vil bare hennes best og det håper jeg du også vil. Inntrykket jeg har fått av deg er at du kun tenker på ditt eget beste. Denne tilliten må du gjøre deg fortjent til, den kommer ikke av seg selv og foreldrene hennes er ikke kjipe fordi du ikke klarer å gjøre deg fortjent til den.

 

Virker som at løpet du legger opp til er å lage en konflikt i familien som ender med at jenten må velge mellom deg eller familien, og da skal det mye til for at hun ikke velger familien.

 

Lykke til!

 

PencilCase, Jeg tror ikke han er helt i snakk med foreldrene enda, men gode tips.

 

Du tar så grundig feil.

Foreldrene hennes er konservative katolikker, så uansett hvor mye tillit de får ovenfor meg, vil de ikke at vi skal sove i samme seng før vi er forlovet. Jeg har vært hjemme hos henne og møtt og pratet med foreldrene hennes ganske mange ganger, vi har vært sammen i snart fire måneder.

De er ikke skilt, og hun kan fint overnatte hos andre så og si hver helg. Men ja, jeg er jævlig heldig om hun kan få overnattet hos meg annenhver helg, for nå får hun overnatta her en gang hver 6. uke.

Overnatting i ukedager får nok ikke heller jeg lov til, så det er utelukket.

 

 

Foreldrene hennes er uten tvil noe naive, og overanalyserer ting. De tror visst vi ikke kommer til å ha sex med mindre vi sover hos hverandre, de veit nok bedre, men vil ikke innse det.

 

Vi kan ikke sove i samme seng fordi det passer seg ikke, holder ikke følge med familiereglene (forøvrig greit nok.) de har, det er umoralsk, det er heller ikke normalt for noen på vår alder. Moren bablet også om at datteren måtte få meg i samme seng en natt slik at vi kunne ha sex, og hun kunne få noe å fortelle/skryte til venninner om.

 

Skal vi overnatte hos hverandre med det første, må det nok bli hjemme hos henne, og i hver vår seng på forskjellige rom.

 

Ender vel med at hun får overnatta her uten løgner og tull etterhvert, uten at foreldrene helt samtykker, men ikke nekter henne likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Foreldrene hennes er konservative katolikker, så uansett hvor mye tillit de får ovenfor meg, vil de ikke at vi skal sove i samme seng før vi er forlovet."

 

Hvis det stemmer og det ikke er noe de bruker som unnskyldning for å holde dere fra hverandre så syntes jeg synd på dere og mest denne jenten, håper dere finner ut av det.

Lenke til kommentar

Joda, men de kan ikke nekte henne å sove her så lenge hun er over atten, da blir det frihetsberøvelse. Og de kan ikke bare kaste henne ut av huset så lenge hun går på VGS, pga. foreldrenes forsørgerplikt.

 

Jeg har noen bekjente og en nevø som ble kastet ut hjemmefra før de var myndige. De som ikke har noen andre å flytte til, ender opp på institusjon. Det lar seg gjøre å kaste ut barna sine i samarbeid med barnevernet.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Foreldrene kommer ikke til å kaste henne ut, moren er alt for bekymret over alt som er for at hun vil tillate det.

 

De trenger ikke å kaste henne ut, strenge foreldre kan ha kontroll på barna gjennom sanksjoner. Inndragelse av penger, mobiltelefon, mat, datamaskin, internett, leker, TV og alt mulig annet slik at barna ender opp med å gjøre som de får beskjed om.

Lenke til kommentar

Så mye som hun lyer så skjønner jeg at foreldrerne må ha litt strenge regler.

Akkurat det med å få til overnattinger her er vel det eneste hun faktisk lyver om, og foreldrene stoler fult ut på henne.

Foreldrene har vel aldri gjort noe annet enn å si nei til henne tidligere, ingen sanksjoner. Så vi får se hvordan det går.

 

Hun har jo da fått lov til å dra på TG med meg, og vi planlegger interrail i et par uker i sommer, og det er visst helt greit.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...